New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 389K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Fair nok AGF henter Oliver på 31 til aug på 1 års for at lukke et hul. Lejer Yann for at lukke hul pga Tingager skade. Vælger JH på 36 fordi han var bedste valg og svært købe en ung. Men så synes jeg også bare det skal stoppe, hvis vi har ambitioner, vi har tonsvis af ældre og rutinerede nu. Alberto på knap 27 nå ja det lever vi nok med og nu må vi se hvad han kan, jeg er åben. Ville bare gerne have noget mere ambitiøst og perspektivrigt. Dog ingen katestrofe. Men også svært ved at se ham blive en top3 i ligaen efter 7-8 seniorår udvikler han sig næppe eksplosivt. Og som nogen skriver synes mere vi trænger til krudt i offensiven. Vi havde også Brandhof der kunne dække af på højreback og Oliver. Men Alberto er naturligvis en tanke om at styrke start11 og gøre Munks til backup igen. Spændende, men så heller ikke mere. Nu er han her og blikket må rettes på offensiven.

Fair nok AGF henter Oliver på 31 til aug på 1 års for at lukke et hul. Lejer Yann for at lukke hul pga Tingager skade. Vælger JH på 36 fordi han var bedste valg og svært købe en ung. Men så synes jeg også bare det skal stoppe, hvis vi har ambitioner, vi har tonsvis af ældre og rutinerede nu. Alberto på knap 27 nå ja det lever vi nok med og nu må vi se hvad han kan, jeg er åben. Ville bare gerne have noget mere ambitiøst og perspektivrigt. Dog ingen katestrofe. Men også svært ved at se ham blive en top3 i ligaen efter 7-8 seniorår udvikler han sig næppe eksplosivt. Og som nogen skriver synes mere vi trænger til krudt i offensiven. Vi havde også Brandhof der kunne dække af på højreback og Oliver. Men Alberto er naturligvis en tanke om at styrke start11 og gøre Munks til backup igen. Spændende, men så heller ikke mere. Nu er han her og blikket må rettes på offensiven.
Det er altså sjovt, at du bliver ved med at skrive knap 27 og sammenligner med spillere, på 26 som meget bedre transfers bl.a. Olsen (hint; begge er 26).

Jeg nævnte i går at vi stadig forsøger at overgå sportsligt hvad vores økonomi umiddelbart tilsiger og så må man gå på kompromis nogle steder, der fx kan resultere i et par lejemål, men i BSN’s tid var de sportslige ambitioner vel nærmest de samme med et meget dårligere dårligere udgangspunkt relativt i ligaen. På en eller anden måde skulle det jo galt. Det krævede at alt klappede og det kunne det måske have gjort en enkelt sæson, men det er sværere i AGF end så mange andre steder og ville nærmest være rent held. Vi kunne have været meget dygtigere til at finde de rigtige spillere og trænere, men den største forskel ift nu er nok økonomien. Vi kunne vel ikke have købt fx Thorsteinsson dengang og nu er de sportslige resultater også kommet med så der er mere at lokke med der. Det er den positive spiral. SIB skal lige bevise sig, men jeg synes godt vi kan tillade os at forvente at hvis vi henter en spiller i sidste halvdel af tyverne er det ikke bare et talent, men en spiller der meget hurtigt kan gøre sig gældende (hvis han er fit.) Lund er måske en undtagelse hvor formålet er et andet, men D’Angelo forventer man vel skal være en forstærkning.

CV er altså ikke kun en god købmand, men også en god storyteller. Historien kunne lige så vel have været AGF's ungdomsrevolution og BIF's forsigtige brug af unge spillere. CV har fået den vinklet flot til en fortælling om brugen af egenudviklede spillere, hvilket ikke er forkert, men heller ikke dækkende for hele billedet. Vi kunne godt have solgt vores ungdommelig fortælling bedre.
Det er godt lige at få lidt tal på. Jeg havde også en forestilling om at det måske var knap så revolutionerende som det ind imellem blev fremlagt, men mest i en Brøndby-sammenhæng fordi de kom fra rigtig mange etablerede dyre spillere og skulle skære budgettet lift til. Det hjælper også altid at have en eller to bærende unge spillere, selvom vi jo også har haft det. Jeg har det lidt på samme måde med AaB’s mesterskab hvor det indimellem lyder som om det var i den tunge ende, men det er en anden diskussion. Alle klubber vil gerne lave store salg og ved at der er mere at hente når spillerne er yngre. FCN er en ekstrem og nogle klubber erkender at de er nød til at gå efter de lidt ældre for at kunne være med, men der er mange der mener de skal være blandt de allerbedste til talentudvikling. Inklusiv os selv sådan set, men heldigvis ikke som det afgørende element, der skal redde resten af forretningen. Jeg tror som flere er inde på at vi forsøger at finde en god balance hvor ikke alle behøver at være salgsemner, men hvor der kan være spillere der ikke selv behøver blive solgt for store beløb, men øger værdien af dem der bliver det.

Det er altså sjovt, at du bliver ved med at skrive knap 27 og sammenligner med spillere, på 26 som meget bedre transfers bl.a. Olsen (hint; begge er 26).
Jeg kan bestemt godt se det sjove - men

Handler om strategi og allokering

1) synes også det handler om kvalitet, umiddelbart er jeg nervøs for han kun er marginalt bedre end munks, og risiko for han er ringere

2) jeg synes der skulle købes markant bedre, og yngre hvis der skulle investeres på højreback,ellers synes jeg allokeringen af midlerne skulle gå til 2 i offensiven og en venstreback

3) jeg synes det er fint med nogen i gruppen 25-26 år, men så helst heller ikke ældre, og slet ikke for mange af dem, og slet ikke nogen vi ikke rigtig trænger. PO var jo en central (men dyr spiller) i at ændre spillestil.

4) i min optik skulle vi nærmere reducere antallet af dem vi har i peakgruppen, fordi jeg mener vi har bevist at når vi henter de unge som er endnu bedre og større talenter, giver detos mere sportsligt fx typer som haus, albert, jon, bundu, stage, diks, kamil, højer osv (hvis vi vil mere end bare forsvare vores niveau i gruppen 4-8) som vi sikkert fint gør med np, munks, julle og nu Alberto som er 27-30 i kontraktperioden.

5) og som nævnt er det jo hele kontraktperioden man skal kigge på (han er her fra ca 27-30) men fint nok nu er han her.

6) Når man skal sætte en ideel trup sammen i mine øjne skal finde en ung Tingager general der kom som 24 årig,næsten 25 til at styre forsvaret. En midtbane general som fx PO, og to ældre spillere i backup til samme pladser fx fint nok med Julle som 4. manden i MF og så fx NP på bænken eller Hvidt er også tæt på at kunne tage dirigentstokken og være den erfarne backup-spiller for på midtbanen. Hvis ikke nu så om et år - trods alt kun en backup rolle jeg sætter ham i her de få kampe PO er ude. Brandhof kan sikkert også om et år. Bror havde også været perfekt i en julle rolle.

Der må gerne være flere ældre end 2 i start11 og 2 i backup til aksen op i banen. Men ikke nødvendigvis. Det må afhænge af hvad der lige er i truppen og bedste kvalitet, som må være nr1,fx har vi nu JH fordi Kamil var for dyr (på den lange bane sikkert billigere pga videresalg) og PM fordi han er pissegod (og håber han genfinder niveauet).

Resten skal som udgangspunkt bygges op af 18-24 årige, der hentes ind på 4-5 års kontrakter, så de i kontraktperioden er op til 28 år. Hentes de som 18-19 år på 4 års, skal de naturligvis forlænges midtvejs, når de er ca 20-21 på nye 5 års deals, så de ikke laver en Jon og smutter gratis. Håber vi når at sælge ham. Omvendt har vi brug for ham sportsligt nu, så det er noget rod hans kontrakt kun løber 1 år mere. 3 år var for lidt til at lave en fælles sag om at udvikle ham i agf.

Lidt som FCN, der altid har haft en general i forsvaret og en midtbane general ud og ind af holdet. Jeg synes så det vil være fint med et par typer med kamprutine (ikke alder) der kan tage backup rollen.

Jeg synes bare man til forskel fra FCN skal lave et U 28 hold og ikke U21, men for at holde dem under 28, skal de hentes ind under 24 år fx, og for ikke at få for mange i gruppen 25-28, skal de sælges inden kontrakt udløb hvis muligt og rette bud kommer

7) synes det handler mere om allokering af midlerne og strategi - end det handler præcis om hans alder og kvaliteter. Som jeg ikke tænker er i Diks klassen - slet ikke, men håber jeg tager fejl.

8) Og så det samlede indtryk af en på 36, 31 til aug, 27 til okt og Yann på leje.
Men SIB handler nok også på bagkant som ny sportschef med kun få måneder i stolen - og fair nok.
Ikke de er dårlige - drømmer bare om mere. Kun JH er super.

Synes AGF strategien har vist sig bæredygtig og nu må man tro på den istedet for at forfalde til gamle vaner og købe ældre 27-36 årige og leje en Yann der måske smutter igen. Forkøbsret ja - det havde vi også på Elez og andre...

Men vi ved jo ikke helt, hvad hans niveau er, målt mod dansk fodbold. Hvis Ronaldo skiftede til dansk fodbold ville han helt sikkert blive en top-3 i ligaen, for nu at nævne en anden portugiser, som bare er 10 år ældre.
Jamen enig.

Jeg forholder mig som sagt mere til strategien end ham konkret. Og at vi skulle allokere så mange midler som muligt på at få målscorere og en ægte VB.

Endelig kunne SIB også have brugt det ekstra skud i bøssen tålmodigt på at finde en back der som Diks laver mål (de er sjældne), men vi mister både mål i diks og højer. Og tænker ikke SIB bør vente 100 år med at finde en VB der også lige laver mål. Det hastede mere med en ægte VB end en HB mere.

Jeg håber da også bare jeg tager fejl. Har heller ikke sagt han er dårlig, men formentlig kun marginalt bedre end Munks.

Jeg er lidt tvivlende ift den klubs niveau og Braga B. Noget andet hvis det var Bragas 1 hold fx.

Så selvom det er spændende med D'Alberto, så også lidt betænkelig.

Jeg nævnte i går at vi stadig forsøger at overgå sportsligt hvad vores økonomi umiddelbart tilsiger og så må man gå på kompromis nogle steder, der fx kan resultere i et par lejemål, men i BSN’s tid var de sportslige ambitioner vel nærmest de samme med et meget dårligere dårligere udgangspunkt relativt i ligaen. På en eller anden måde skulle det jo galt. Det krævede at alt klappede og det kunne det måske have gjort en enkelt sæson, men det er sværere i AGF end så mange andre steder og ville nærmest være rent held. Vi kunne have været meget dygtigere til at finde de rigtige spillere og trænere, men den største forskel ift nu er nok økonomien. Vi kunne vel ikke have købt fx Thorsteinsson dengang og nu er de sportslige resultater også kommet med så der er mere at lokke med der. Det er den positive spiral. SIB skal lige bevise sig, men jeg synes godt vi kan tillade os at forvente at hvis vi henter en spiller i sidste halvdel af tyverne er det ikke bare et talent, men en spiller der meget hurtigt kan gøre sig gældende (hvis han er fit.) Lund er måske en undtagelse hvor formålet er et andet, men D’Angelo forventer man vel skal være en forstærkning.
Bestemt enig - og bliver Alberto ikke et løft ift Munks er det skidt. Tror på det, mere om det løft er nok og skeptisk efter vi før har henter milan, YT og andre som skulle være så super gode og kom fra højere hylde. Jeg synes ofte det er dem fra lavere hylde der vokser og viser sig at være de bedste signings for AGF. Ja Lund er bare en gardering 1 år og så ser vi til den tid. Fair nok i vores situation da han kom til, hvor vi knapt kunne stille en bagkæde.

Dichio.

Jeg har lidt mere fidus til vores nye højre back end du åbenbart har. Braga B var i perioden 2015-18. Siden der spillede han for et hold der blev nummer 6 og 8 i den bedste række i Portugal. I perioden 2016-18 kæmpede Tingager med, at komme på holdet i en klub der for det meste spillede i den tredje bedste tyske række. Jeg synes personligt, at Tingager har været en gevinst - niveauet i perioden 2016-2018 taget i betragtning.

Det er godt lige at få lidt tal på. Jeg havde også en forestilling om at det måske var knap så revolutionerende som det ind imellem blev fremlagt, men mest i en Brøndby-sammenhæng fordi de kom fra rigtig mange etablerede dyre spillere og skulle skære budgettet lift til. Det hjælper også altid at have en eller to bærende unge spillere, selvom vi jo også har haft det. Jeg har det lidt på samme måde med AaB’s mesterskab hvor det indimellem lyder som om det var i den tunge ende, men det er en anden diskussion. Alle klubber vil gerne lave store salg og ved at der er mere at hente når spillerne er yngre. FCN er en ekstrem og nogle klubber erkender at de er nød til at gå efter de lidt ældre for at kunne være med, men der er mange der mener de skal være blandt de allerbedste til talentudvikling. Inklusiv os selv sådan set, men heldigvis ikke som det afgørende element, der skal redde resten af forretningen. Jeg tror som flere er inde på at vi forsøger at finde en god balance hvor ikke alle behøver at være salgsemner, men hvor der kan være spillere der ikke selv behøver blive solgt for store beløb, men øger værdien af dem der bliver det.
Mange gode takes her.

Handler præcis om at finde balancen for nok har FCN klaret sig lige så godt som AGF i år og bedre end AGF i 20 år, men vi er vel også alle enige om at det bliver lige ungt nok med et U21 hold - så skal de satme være gode. Men det handler om kvalitet. DKs eller tyskernes U21 ville kunne vinde DM.

Men kunne FCN lige holde på deres spillere 2-3 år mere så det blev et U23-24 hold så ville de nok vinde DM-guld. Det kan de bare ikke gøre fordi FCN er et penge-cirkus - og sportslig succes kun er et middel til transferpenge.

I AGF bliver tranferspengene i det sportslige fordi vi har balance ellers. Dermed kan vi rykke anderledes og holde på talenterne. Faktisk kun os af alle topholdene der ikke er tvunget til salg. FCM og FCK har så egenkapital der gør de kan trække et salg. Bif en rig onkel men kæmpe hul i budgettet.

Og bif var også heldige i år, mener stadig det lige så vel kunne have været dem der blev nr 4 og os nr 1 i en dårlig sæson for fcm-fck. Det var marginaler set over en hel sæson. Men ros skal de have for tro på talenterne (af nød) også for ikke allerede at fyre alle jobbe-mio af på obskure spillere med fint CV. Men omvendt kan de også falde igennem og blive nr 4-7 næste sæson hvis de ingen henter ind Marxsø også smutter. Bedre er de heller ikke pt med masser af skader til fx Uhre en hel sæson.

Mht talenter - tæller det også at Bif bruger andre talenter end deres egen i min bog. Ligesom AGF skal have kæmpe kredit for talenter frem som bundu, jon, munks, højer, kamil, diks osv selvom det ikke var fra agf u19.

Dichio.

Jeg har lidt mere fidus til vores nye højre back end du åbenbart har. Braga B var i perioden 2015-18. Siden der spillede han for et hold der blev nummer 6 og 8 i den bedste række i Portugal. I perioden 2016-18 kæmpede Tingager med, at komme på holdet i en klub der for det meste spillede i den tredje bedste tyske række. Jeg synes personligt, at Tingager har været en gevinst - niveauet i perioden 2016-2018 taget i betragtning.

Håber da du får ret :-)

Men han spillede jo for Braga i næstbedste række - tvivler faktisk på den helt er på niveau med 3. bundesliga. Der er stort skridt mellem bedste og næstbedste række i Portugal, modsat tyskland med næsten 85 mio mennesker.

Og var jo slet ikke fast mand i de alle de 3 år i den ukendte klub som godt nok var i den bedste række (det er naturligvis en god liga) - og sluttede også af med kun at spille ca 33% af tiden i sidste del af turneringen. Det er ikke Pedro eller Christiano vi har hentet.

11 flotte spot on tilgange (til lave transfers eller gratis)

Som sagt...

Synes jeg ofte man er blevet skuffet over dem med flot CV men overrasket over dem der kom fra lavere niveau og ikke virkede så ambitiøst ift at blive top3 klub.

Med til historien hører naturligvis også alle fejlskud.For at finde guldkornene

PM fra Sarpsborg Norge. Alle kendte ham og så udviklingen. Men ingen af de store tog ham. Tog ham ikke fordi han kom Norge - en såkaldt dårlig liga.

Højer reserve hos de kongeblå og Bror ikke fast i start11 der altid

Junker kun spillet få minutter i superligaen hos RFC- 5 mio salg

Aron J - tænkte man ikke lige superligatopscorer om - heller ikke første år i AGF

NP og Amini ordinære boldflyttere i Randers synes mange, men nøglespillere for AGF (men synes så småt Hvidt er ved at udfordre NP - ikke fordi NP er ringe, men fordi Hvidt er god).

Jon - uambitiøst, en fra Vensyssell FF? Men farligste mand pr minut begge sæsoner efter PM - og meget tæt på hinanden når kun mål i åbent spil tælles.

Zach intet vist før andet end lidt talent i Brisbane - men hvilket power house af et talent

Stage tilbage fra Brabrand - ikon og kæmpe salg (desværre forkert hvid trøje pt)

Bundu 6-7 række? - hvilket eventyr

Spændende med fremtiden og flere penge til spillerbudget. Synes især de bør gå til sikre nøglespillere og talenter der har vist de kan begå sig.

Eller investere i unge 19-24 års supertalenter fra skandinavien (eller Polen og Holland som Kamil/Diks), der lige skal kickstartes igen og har mange år i sig og kan blive et salg igen.

Ellers investere i talentudvikling: Hausner, Albert er typer som vi næppe kunne købe,men de er her fordi vi har hentet dem til helt helt unge og udviklet selv.

En eller anden random spiller som aldrig er slået igennem noget sted. Virker lidt som at finde spillere i FM når man bare sådan finder en eller anden som ingen kender.

Jeg vil hellere have en rigtig profil, i PO klassen. Som vi ikke skal vente på først falder rigtigt til når vi rammer januar og alt er for sent.
Det er sgu lidt komisk når man prøver at konkretisere den udfordring SIB står overfor, så går pointen i indlægget helt hen over kysen på modtager. Det handler ikke om enkelte spillere, men om den enorme forskel på kvalitet der opstår i slutningen af et transfervindue, når spillerne finder ud af at det ikke er muligt for dem at komme der hen hvor de helst vil.

Bjørnebye sagde det også, det er vigtigt at have is i maven, fordi man kan få meget mere værdi for pengene i slutningen af vinduet. Hvis vi i panik henter Frederik Møller, Danny Amankwa, og Thomas Juel-Nielsen nu, imens AaB venter til slutningen af transfervinduet, og henter Jens Stage, Awer Mabil og Mikael Anderson, så vil AaB have bedre forudsætninger for at lykkes over hele sæsonen selvom vi har forstærket os først. (Og lad nu være med at kigge på spillerne, kig på pointen!)

Det er sgu lidt komisk når man prøver at konkretisere den udfordring SIB står overfor, så går pointen i indlægget helt hen over kysen på modtager. Det handler ikke om enkelte spillere, men om den enorme forskel på kvalitet der opstår i slutningen af et transfervindue, når spillerne finder ud af at det ikke er muligt for dem at komme der hen hvor de helst vil.

Bjørnebye sagde det også, det er vigtigt at have is i maven, fordi man kan få meget mere værdi for pengene i slutningen af vinduet. Hvis vi i panik henter Frederik Møller, Danny Amankwa, og Thomas Juel-Nielsen nu, imens AaB venter til slutningen af transfervinduet, og henter Jens Stage, Awer Mabil og Mikael Anderson, så vil AaB have bedre forudsætninger for at lykkes over hele sæsonen selvom vi har forstærket os først. (Og lad nu være med at kigge på spillerne, kig på pointen!)

Jeg forstår hvad du prøver, men ikke din pointe.

SIB og JN har forhåbentlig styr på hvad og hvem man vil have fat i. Så jeg køber ikke præmissen med at handler man tidligt så ender man med Thomas Juel, i mens hvis man venter så får man Mabil/høj hylde.

Det virker nærmere som en søgt undskyldning for at man indtil videre kun har hentet gratis spillere(+ JH).

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back