New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Ift. transferemner så fik SIB vist nok kritik i Rosenborg for ofte at bruge spillere fra Jim Solbakken. Hvis vi nu tager udgangspunkt i at udnytte denne relation hos os, så kunne følgende spillere være rigtig interessante.

- Ørjan Nyland: målmand, nævnt flere gange herinde, herunder af mig selv. Stor fyr på 192 cm med 28 landskampe og en masse erfaring. Får formentligt en PL løn eller det, der ligner. Så det bliver nok en lejeaftale.
- Birk Risa: 23-årig norske venstreback fra Molde. Blev rygtet til Brøndby en del i Transfervinduet, men de endte som bekendt med Blas Riveros (og sidenhen Lumb).
- Rafik Zekhnini: 23-årig norsk kantspiller med marokkanske rødder. Gør sig oftest på venstrekanten, hvor han trækker ind og afslutter mod højre. Ejet af Fiorentina, som købte ham som 19-årig efter et par gode sæsoner i Odds i 2017. Har siden været lejet ud til Rosenborg, Twente og Lausanne med blandet succes. Kender ikke meget til ham, men ifølge FIFA (I know!) er hans største styrke hans fart, hvilket trods alt er positivt.

Det ville måske virke lidt voldsomt, hvis vi lige pludselig henter 3 nordmand i første vindue efter at SIB er kommet til. Men hvis det er de rigtige spillere, er det nu ligemeget for mig. Der var nok også en del i Vestlondon, der rynkede på næsen, da de begyndte at hente en masse danskere. Men i dag er der ingen, der brokker sig i Brentford.

Og når vi er igang med at hente nordmænd fra SIB's Solbakken-netværk, så kan vi også hente Ola Brynhildsen. 22-årig nordmand fra Molde. Ser ud til at minde lidt om Grønbæk i den forstand, at han er en teknisk dygtig spiller, der kan begå sig både på kanten og på midtbanen. Og som har en udmærket fart uden at være rigtig hurtig og i øvrigt være god allround.

Lidt svar på Diks og Kamil (ser tiden an - mon ikke de finder noget på højere hylde), MJ og Arzani (fortsætter ikke), Bror (bestemmer selv - mon det er længden også?) - fra SIB

Hvis vi tager udgangspunkt i, at alle 5 er fortid, og at Thorsteinsson i øvrigt også sælges (kun 1 år tilbage - et salg virker lige for), så kunne sommerens indkøbsseddel være:

Ørjan Nyland (målmand) - et-årig leje
Mikkel Lassen (HB) - retur fra leje
Magnus Anbo - retur fra leje
Birk Risa (VB) - køb fra Molde
Frederik Brandhof (CM) - kommer til fra Viborg
Rafik Zekhnini (Kant) - lej/køb fra Fiorentina (kontraktudløb sommeren 22)
Bundu - lej fra Anderlecht

Puha hvor bliver den bare svær at sluge hvis Diks ryger til FCK - har det stramt med den klub på alle måder - og har det svært med PC, der svinede Hausner efter hans fejl mod BIF.

Og så lige noget helt andet og sekundært: Kære Kim og Dennis! Nej Diks skal ikke på ferie med hans kæreste men med sin kæreste (håber jeg da). Håber I læser med herinde og lige tar et kort kursus ift hans og sin - så ku I blive nogle af de første sportsjournalister, der kan kende forskel på hans og sin:-)

Det er vanvittigt, hvor meget der skal handles i det her vindue.

Personligt har jeg givet op på Links. Endnu et fejlkøb af PC, når man tager prisen i betragtning.

Grønbæk har stadig meget at lære og bør ikke være fast starter i en klub med vores ambitioner.

Hvis Jon smutter, skal SIB skal finde startere til flg. pladser:
  • Målmand
  • Højre back
  • Venstre back
  • Central midt
  • Venstre wing
  • Højre wing
Derudover skal vi ligeledes have hentet nye breddespillere til de fleste pladser. Inkl. Mortensen backup.
Det er godt nok en utaknemlig opgave, som i sidste ende reflekterer dårligt på PC.

Det er vanvittigt, hvor meget der skal handles i det her vindue.

Personligt har jeg givet op på Links. Endnu et fejlkøb af PC, når man tager prisen i betragtning.

Grønbæk har stadig meget at lære og bør ikke være fast starter i en klub med vores ambitioner.

Hvis Jon smutter, skal SIB skal finde startere til flg. pladser:
  • Målmand
  • Højre back
  • Venstre back
  • Central midt
  • Venstre wing
  • Højre wing
Derudover skal vi ligeledes have hentet nye breddespillere til de fleste pladser. Inkl. Mortensen backup.
Det er godt nok en utaknemlig opgave, som i sidste ende reflekterer dårligt på PC.

Der har været nogle gode indlæg på AGF-chatten på bold.dk om, at vi skal huske, at vi ikke er et tophold, men et midterhold/subtop-hold. Og at det IKKE er Brøndby, FCM og FCK, vi pt. skal konkurrere med. Men snarere Randers, OB og AaB. Det er jeg sådan set enig i. Vi har haft 2 rigtig gode sæsoner. Men vi kan ikke bare tage det for givet, at vi ender i top 4. Top 4 vil næste år være en god sæson. Unden for top 6 (nedrykningsspil) vil være en dårlig sæson. Så en godkendt sæson ligger altså i lejet 4-6. pladsen.

Og i det øjemed skal din ide om, at vi skal hente en backup til Mortensen nok også revurderes. Vi har lige forlænget med Ammitzbøll, og vi har også Tengstedt. Jeg tror helt sikkert midlerne prioriterets anderledes.

Det samme med en højreback og en central midt. Vi har på højreback Munksgaard, Lassen og Anbo. Og centralt har vi også en overflod af spillere i Poulsen, Grønbæk, Olsen, Duncan, Hvidt, Brandhof og Anbo. (Og måske endda også Blume.)
Det er altså ikke nødvendigvis pladser, som vi partout skal gå efter at forstærke. Kun hvis der falder noget godt ned i vores turban.

Midlerne bør i allerhøjeste grad prioriteres mod ny målmand, venstreback og kant(er).

Jeg synes Links var en af de bedre spillere i går. Men der er ingen tvivl om at han også er en af dem der blev kørt flad på et tidspunkt i det her hårde forår. Men han er 22 og er vel den bedste tekniker vi har på holdet. Hurtig og driblestærk. Det seneste år er han vokset voldsomt i muskelmasse og generelt har han udviklet sig fint, synes jeg. Han kan blive en nøglespiller de næste par år og et potentielt stort salg.

De sidste kampe har vist at vi SKAL have hentet en angriber. Jeg er i øvrigt enig i at det var underligt at PM ikke var til stede i går. Med PM ude taler vi overhovedet ikke top-6 næste år.
Jeg mener at de seneste kampe har vist at vi skal hente offensive forstærkninger, men ikke nødvendigvis til angriber pladsen. Mortensen scorede 17 mål i sidste sæson og 15 i denne, vores startende kanter derimod, scorede 15 mål og lavede 16 assists i sidste sæson, mod 10 og 7 i denne. Det er her vores offensiv halter, hvis Mortensen bliver serviceret bedre fra kanterne, så skal han nok levere mere end 17 mål i en sæson.

To klasse kanter, kan også opveje for at vi kommer til at opleve et niveau tab på de to baks. Vi finder ikke en ny Højer eller en ny Diks. Vi kan måske sprænge banken og holde på den Diks vi har, og han vil helt sikkert komme til fortsat at levere på det niveau som han viste i mesterskabsspillet, men vi kan ikke hente en anden der er på samme niveau. I øvrigt vil han heller ikke levere på samme niveau i FCK, fordi han ikke er spillet ind, og han får ikke den tid og tålmodighed, som han fik i AGF.

Attachments

• 8F5B5F69-9228-4016-B194-ACE59CFC0B75.jpeg
    8F5B5F69-9228-4016-B194-ACE59CFC0B75.jpeg
    364 KB · Views: 145
Det var i øvrigt lidt en rutsjebanetur med Bror i går. Hold da op, han spillede godt de første 30 min. På det tidspunkt tænkte jeg, forlæng, forlæng, forlæng! Men derfra rørte han vel knap nok bolden. Og derfor er det nok også meget fint, hvis vejene skilles.

Men der er selvfølgelig heller ikke noget til gene for, at vi lader kontrakten løbe ud med ham, lader ham træne med i pre-season, og så skriver med ham igen, hvis han og vi ikke har fundet andre veje, når vi rammer slut-juli/start-august.
Bror havde fire boldberøringer i streg, der røg ud af banen (hvor en dog var en god tackling til hjørne)

Jeg mener at de seneste kampe har vist at vi skal hente offensive forstærkninger, men ikke nødvendigvis til angriber pladsen. Mortensen scorede 17 mål i sidste sæson og 15 i denne, vores startende kanter derimod, scorede 15 mål og lavede 16 assists i sidste sæson, mod 10 og 7 i denne. Det er her vores offensiv halter, hvis Mortensen bliver serviceret bedre fra kanterne, så skal han nok levere mere end 17 mål i en sæson.
Det handler ikke om, at Mortensen scorer for lidt. Det handler om at vi ikke har en god nok erstatning når han er ude. Alternativt skal vi have en anden måde at spille på, hvis Mortensen sælges eller får en længerevarende skade. Ammitzbøll har jo nogle kvaliteter, men han er ikke nogen PM. Vi havde stået langt stærkere med en type som Helenius i går.

Jeg er med på at vi ikke kan hente en backup der er lige så god som PM har været, men skal vi spille som vi har gjort i den tid PM har været her, så har vi også brug for en lidt mere target-agtig spiller foran mål. Løsningen kan selvfølgelig også blive at spille på en anden måde, med to mere bevægelige angribere. Nu kommer vi alligevel til at mangle Højers præcise indlæg til PM fremover.

Det er underligt at medierne har så travlt med at melde de her handler, samtidig med at Diks kategorisk afviser.

Det var tydeligt at se forskellen på interviews i aftes. Både Grabara og Diks blev midt i euforien lokket i en fælde med spørgsmålet "Var det den perfekte afslutning på din tid i AGF", hvor Grabara bara svarede ja (men at det faktisk lød som om at han var ved at sige noget mere efter at mikrofonen blev fjernet), mens Diks reagerede prompte med at sige at intet var afgjort, hvorefter at han totalt afviste at have haft kontakt med Brøndby.

Last edited:
Generelt til det her med at sige farvel inden sidste kamp, er det vel kun dem man ved rejser og måske havde man også sprunget over det hvis Højer skulle spille. Ved man at en af dem fortsætter i en konkurrerende klub kan der også væge fornuft i ikke at annoncere for meget på det tidspunkt. Jeg tror ikke man kan lægge så meget i det.

Grabara er vel ikke helt utænkelig på endnu en omgang leje. Han kan måske nok komme til et højere niveau, men vil så også øge risikoen for at ende på bænken. I en anden klub med en mere etableret reserve kunne nogle af de store fejl han også har begået nok have kostet pladsen. I AGF er han spillet ind, spiller på et fint niveau hvor der stadig er plads til nogle fejl og så bevarer han fleksibiliteten ved ikke at være låst. Men formentlig kan han også tage et niveau op på leje og det må være det mest sandsynlige. Spørgsmålet for AGF kan også blive om man vil have lidt mere sikkerhed i længere tid på pladsen og en man kan sælge, men det er lidt specielt med en spiller man allerede har spillet ind. Grabara spurgte ganske rigtigt journalisten om der var flere spørgsmål efter han havde svaret ja til at det var den perfekte afsløring, og det lød som om han forventede et bestemt spørgsmål, i så fald formentlig om det var sikkert at han rejste. Jeg sad og håbede at journalisten lige komme i tanke om at spørge om det og så måtte det komme i en artikel senere hvis svaret var andet og mere end at nu må vi se.

Diks til FCK er træls, man håber selvfølgelig at en spiller som ham i stedet tager til et andet land, men jeg synes den er langt nemmere at sluge end et skifte til Brøndby. FCK er stadig lysår foran økonomisk og skal sikkert i gang med at ruste yderligere op. Det er ærgerligt med Diks fordi de får ekstra sikkerhed for at vælge rigtigt, men de ville under alle omstændigheder hente fra en helt anden hylde. Brøndby skal også ud og bruge nogle penge, men deres økonomi er ikke helt så lang foran og stadig med store underskud, så vi kan håbe på nogle fejlkøb, der gør at de ikke rykker for meget fra. Det er stadig et hold vi skal forsøge at indhente indenfor en årrække, der er FCK (og FCM) i en anden liga. I Stiften lyder det som om han nærmest afviste at skifte til en anden dansk klub (“det kunne han ikke se,”) men han afviste at han vidste noget på en måde der i den slags sammenhænge ikke betyder så meget andet end at han ikke vil snakke om det.

Edit: i øvrigt afviser Diks her også at han skal til lægetjek i FCK: https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/diks-om-fck-rygter-folk-finder-paa-historier. Det vil næsten være mærkeligt hvis ikke både FCK og Brøndby er ude efter ham, men det er da en relativt kategorisk afvisning af at det er lige på trapperne og indtil det er meldt ud er der vel stadig den mulighed at der fx er en agent der spreder lidt rygter og at Diks kan ende i et andet land. AGF tror jeg ikke på, hvis det havde været for at lægge pres på os nytter det ikke så meget med tal der er så langt fra hvad vi kan være med på, men Diks vil nok også bare gerne et niveau op, og forhåbentlig bliver det så også til en stærkere liga.

De andre lejesvende er forståeligt nok på vej videre, i hvert fald MJ og Arzani, men Saneh er det også lidt svært at se i klubben efter sommerpausen. Lidt ærgerligt i et par af tilfældene hvor man tænker at skader måske bare har ødelagt noget der ellers kunne være blevet interessant, men forhåbentlig har man set nok til at kunne træffe en afgørelse baseret på mere end det. Det er jo heller ikke billige løsninger og så er det bare ærgerligt at den tid de har været her ikke kan give værdi ift at være spillet ind inden de starter en permanent kontrakt.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back