New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Med fare for at gentage ting, der allerede er blevet nævnt. Mine ønsker for det kommende vindue:

Vi signer Grabara og Diks fast og forlænger med Højer. Ingen af delene virker desværre muligt, så de er alle at finde under afgange.

Tilgange:
Ørjan Nyland (målmand)
Adrian Pereira (ung norsk venstraback - solgt til PAOK for 800 euro, men spiller ikke så meget og står til 1 mio. euro på Transfermarkt)
Kevin Tshiembe
NY KANT
Bundu (1-årig leje)
Arzani (har vist nok kontraktudløb - giv ham chancen med en 1-årig aftale)
Blume (1-årig forlængelse)

Afgange:
Grabara
Eskelinen
Højer
Sanneh
Diks
Jevtovic
Thorsteinsson
TK (udleje til Norge eller 1. division - alternativt behold, hvis vi ikke signer Tshiembe)
Tengstedt (udleje til Norge eller 1. division)

Dette ville give følgende trup:
Nyland
Gadegaard

Munksgaard
Lassen
(Anbo)

Gersbach
Pereira
(Juelsgaard)

Hausner
Tingager
Juelsgaard
Tshiembe/TK
Backman

Blume
Poulsen
Grønbæk
Olsen
Hvidt
Duncan
Anbo
Isager

NY KANT
Bundu
Arzani
Links
Ihler
(Grønbæk)

Mortensen
Ammitzbøll
(Bundu)

Dette ville give en startopstilling fra sæsonstart, hvor de fede er spillere, der kender systemet og truppen:
Nyland
Munksgaard
Hausner
Tingager
Gersbach
Blume/Grønbæk
Poulsen
Olsen
Links
Mortensen
Bundu
/Grønbæk (Bundu måske ikke fed)

Så kan spillere som Pereira, Tshiembe, den nye kant og Bundu spilles ind løbende.

Syntes han har set spændende ud men er i tvivl om han kan fortsætte udviklingen. Lyngby har haft en anden spiller i truppen men som ikke har fået spilletid - om det er fordi han ikke er god nok eller om det er fordi han nu er lejespiller, det ved jeg ikke.
Men hvad med Frederik Winther - 20 år og blev solgt fra Lyngby som et stort talent. Skal han hjem og have genstartet karrieren eller tror Augsburg på ham?

Jeg forholder mig ikke rigtig til Sannehs og Bundus løn for der kan vi slet slet ikke være med - de skal kunne se værdien i AGF som springbræt efter en sæson eller to .

Forholder mig udelukkende til det ift at de vil indgå i vores lønramme. Men ja de er nok urealistiske i den kontekst. Det samme er Diks nok også ift den løn han har i Fiorentina eller kan få i det store udland. Han skal se AGF som springbræt.

Er ikke helt enig i dine forslag. Jon skal ikke væk endnu, og forstærkningerne til start 11 ude på banen er stort set fraværende. Det skal være spillere, der kan træde direkte ind.

Jon skal 100 % væk. Han har ét år tilbage af sin kontrakt, og selvom han er en dygtig teknik med en god sparketeknik, så er han en hæmsko for vores angreb.

Ift. forstærkninger kan de vel inddeles i 2 kategorier. Nice to have og need to have. Og selvom vi har en god økonomi, kan vi jo ikke bare købe det hele.

Nice to have:
Ny højreback (Munksgaard er ikke ligeså god som Diks, men det er ikke fordi Munks er for dårlig, men fordi Diks er for god)
Ny centerback (Vi er talmæssigt dækket fint ind, og hvis man tror på at TK kan få en lille rolle, er det ikke nødvendigt med ny CB)
Ny central midtbane (vi er sådan set dækket rigtig fint ind. Og Brandhof tæller jo også som ny signing. Så en 1-årig forlængelse af Blume er bare for at skabe en bedre overgang)
Ny angriber (Mortensen har sine tørkeperioder, og det er stadig uvist om Ammitzbøll kan agere kompetent reserve - men der er kun én måde at finde ud af det på)

Need to have:
Ny målmand (det afhænger selvfølgelig af, hvordan man ser på Eskelinen)
Ny venstreback (Højer væk, og selvom Gersbach er dygtig, er han alt for skadet til at kunne stoles på)
2 nye kant (kantbesætningen med Jon, Links og Jevtovic har været utilstrækkelig. Jevtovic skal erstattes. Og Jon skal sælges og derved også erstattes)

Ift. at vi skal have spillere, der kan træde direkte ind (som Di Stefano nævner)
Den opstilling, jeg satte, var bare for at vise, at vi stadig har en start-11'er af etablere spillere, der kender systemet. Men vi kan også sætte den op således:
Nyland
Munksgaard
Hausner
Tingager

Pereira
Grønbæk/Blume
Poulsen
Olsen

NY KANT
Mortensen
Bundu

Og så må vi jo også bare være realistiske og acceptere, at det virker usansynligt, at Diks og Højer kan erstattes 1:1, da disse spillere er for gode til ligaen. Men det er jo en af mekanismerne i fodbold, at man sælger sine bedste, henter nogle nye ind, som ikke har helt samme niveau, og derved giver andre spillere muligheden for at tage ansvar og blomstre op.

Og selvom vi har en god økonomi, kan vi jo ikke bare købe det hele.
Meget enig i det hele. Kunne dog også se både en kant og 8er med mål i. Eller to kanter. Alt efter hvad der byder sig til. Er ambivalent med Bror - og ligedan med Albert, som på u19 mest var centralt, tidligere dog også spillet kant - og som senior til nu vist sig bedst på kanten.

Og så må vi jo også bare være realistiske og acceptere, at det virker usansynligt, at Diks og Højer kan erstattes 1:1, da disse spillere er for gode til ligaen. Men det er jo en af mekanismerne i fodbold, at man sælger sine bedste, henter nogle nye ind, som ikke har helt samme niveau, og derved giver andre spillere muligheden for at tage ansvar og blomstre op
Præcis - også jft det du skrev om vores ellers gode økonomi

I øvrigt også enig i at tror vi på TK og Backman til fælles kan spille en rolle, så behøver vi ingen midterforsvarer. Tror godt de til sammen kan udgøre 5 valget. Munks (Diks) kan også rykkes ind centralt til nød. Lassen er måske tilbage.

Jeg synes ikke vi behøver nogen med mindre 1) der dukker noget vildt op 2) vi også er bekymret for Tingager. Bubua transferfri (eller næsten) og villig til vores lønramme, synes jeg er spændende. Er ikke skræmt af hans forår. Bundu har jo været ca lige så ringe. De mangler kamptræning.

Nice to have:
Ny højreback (Munksgaard er ikke ligeså god som Diks, men det er ikke fordi Munks er for dårlig, men fordi Diks er for god)
Ny centerback (Vi er talmæssigt dækket fint ind, og hvis man tror på at TK kan få en lille rolle, er det ikke nødvendigt med ny CB)
Ny central midtbane (vi er sådan set dækket rigtig fint ind. Og Brandhof tæller jo også som ny signing. Så en 1-årig forlængelse af Blume er bare for at skabe en bedre overgang)
Ny angriber (Mortensen har sine tørkeperioder, og det er stadig uvist om Ammitzbøll kan agere kompetent reserve - men der er kun én måde at finde ud af det på)

Need to have:
Ny målmand (det afhænger selvfølgelig af, hvordan man ser på Eskelinen)
Ny venstreback (Højer væk, og selvom Gersbach er dygtig, er han alt for skadet til at kunne stoles på)
2 nye kant (kantbesætningen med Jon, Links og Jevtovic har været utilstrækkelig. Jevtovic skal erstattes. Og Jon skal sælges og derved også erstattes)
Godt indlæg (y)

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg ikke er så sortseende som mange herinde omkring truppen til næste sæson. Derfor er jeg nok mest til din need to have men ikke nødvendigvis så omfattende;) Det kommer an på mulighederne.

Ny målmand - hvis man har afskrevet Eskelinen (skal der så to til?)
Ny venstreback - enig.
1 ny kant og 2 hvis man sælger ud af de nuværende.

Kan ikke se en forlængelse af Blume - det vil bare være status quo og Duncan/Grønbæk/Hvidt/Brandhoff skal op på næste niveau. PO og NP er vel selvskrevne til deres positioner. Alternativt skal Blume acceptere rollen som driftsikker backup.

Derudover tror jeg man holder krudtet tørt og ser om der kan skabes store transfers (i AGF målestok) pga. Covid-19. Der kan sagtes dukke ekstraordinært kvalitet op.
Der er stadig mange klubber som er ramt økonomisk og måske har en ambition om at lette budgettet. Det kan også gøre, at vi måske kan komme i nærheden af større danske talenter som sidder på bænken eller er udlejet i deres respektive klubber.

Mhs. til diskussionen omkring Sanneh og Bundu. De skal godt nok være billige at tilknytte. Sanneh virker næsten til at være faldet igennem men har heller ikke spillet fast i flere år. Kan huske jeg var overrasket, da han blev solgt fra Fcm, for syntes slet ikke han havde været så god som prisen indikerede. Det har det videre forløb nok også vist.
Bundu kender klubben men passer vel ikke ind i den spillestil vi ønsker fremadrettet. Han har vist en halvsæson på meget højt niveau men derefter har det knebet eller? Han fravalgte AGF sidst og tilvalgte Fck - er der overhovedet ambitioner og vilje til at spille i Aarhus?

Ps: Alle pladser kan opgraderes og måske vi vil blive overrasket over hvilke. Er der ekstraordinære muligheder, vælger man måske at agere før man havde til hensigt - det kan skabe konkurrence et sted som vi ikke havde forventet.

Og så må vi jo også bare være realistiske og acceptere, at det virker usansynligt, at Diks og Højer kan erstattes 1:1, da disse spillere er for gode til ligaen. Men det er jo en af mekanismerne i fodbold, at man sælger sine bedste, henter nogle nye ind, som ikke har helt samme niveau, og derved giver andre spillere muligheden for at tage ansvar og blomstre op.
Enig. Det er heller ingen given ting, at det skal være vores backs der er vores stjerner. Lige nu får vi meget mere værdi ved at hente en stjerne på fløjen end ved at hente en ny højre back. Kan vi begge dele er det da fint.

Ok, tak. Ifølge linket har han en kontrakt frem til 2024 i græsk fodbold.

Jeg skrev i et indlæg i går aftes, at han blev solgt til PAOK (græsk tophold) for 800.000 euro, men at han ikke får meget spilletid, og pt. står vurderet til 1 mio. euro. En pris, vi godt kan give, hvis vi vurderer at han kan gøre en forskel både nu og blive et salg på sigt.

Jeg kan også sagtens leve med, at Blume er fortid i klubben. I hans gode perioder er han top i ligaen, men for det meste af tiden er han mest bare leverpostej på vores hold. Og ideen fra klubbens side med ikke at forlænge med ham, var vist også, at Grønbæk skal ind at tage over. Og det er nok tydeligt, at Grønbæk både har større potentiale. Så når jeg advokerer for at forlænge med Blume 1 enkelt år, var det mest for kontinuitetens skyld. Og så skulle det i så fald være på en præmis om, at han ikke nødvendigvis kommer til at spille, men naturligvis at de bedste spiller.

Bundu ligner ikke en, der har en fremtid i Anderlecht. Han blev sendt til FCK for at få kickstartet sin karriere, men det må siges at være fejlet. Så mon ikke vi kan leje ham i en favorabel aftale i næste sæson. Han kender (og elsker) klubben, kender David Nielsen og flere af holdkammeraterne. Og det var her, han oplevede sin bedste tid. en del ting, der taler for, at vi kan gå ham igang igen. Og en Bundu i topform er en spiller, der er for god til AGF. Så det er et sats, jeg gerne tager.

Lidt samme historie med Arzani. Det er tydeligt at se, at han har noget ekstraordinært gemt i sig. Bare i det ene minut han fik mod FCN, viste han jo, at han har en helt formidabel boldkontrol og overblik. Så en 1-årig aftale, hvor vi ser, om vi kan få ham igang efter gentagne skadesperiode, virker for mig som en god aftale. Ligesom Bundu, er en Arzani i topform for god til ligaen. Og det er også en chance, jeg synes, vi bør tage.

Så hvis vi har 4 kanter, hvoraf de 2 er etablerede (NY PROFIL og Links), 2 lidt mere tvivlsomme, som til sammen måske tæller som 1 (Bundu og Arzani) og derudover Ihler, Brandhof og Grønbæk, der alle kan dække den. Så burde vi være godt dækket ind. I dette regnstykke er Grønbæk også blevet mere erfaren og naturligvis bedre.

Hvis det med denne kantbesætning går godt, har vi en række kantspillere, der er i toppen af ligaen. Hvis det går dårligt, har vi en kantbesætning svarende til indeværende sæson. Og hvis det bare går nogenlunde ok, er det et løft i forhold til denne sæson.

Jeg skrev i et indlæg i går aftes, at han blev solgt til PAOK (græsk tophold) for 800.000 euro, men at han ikke får meget spilletid, og pt. står vurderet til 1 mio. euro. En pris, vi godt kan give, hvis vi vurderer at han kan gøre en forskel både nu og blive et salg på sigt.
Men køber man en 20-årig til en større liga med forventning om at han får fuld spilletid i første sæson? Vi spekulerer vel heller ikke i at skille os af med Tengstedt. Men selvfølgelig er det Grækenland og temperamentet/tålmodigheden er måske en anden.

PIS.. Ham havde jeg ellers udset mig som et fremragende alternativ til vores offensiv.
Og Carlgren havde jeg håbet kunne være vores nye målmand.

Randers har nu forlænget med begge :(
Onde tunger mener det har handlet om de vandt Pokalen eller ej. Altså om penge de stadigvæk ikke har på kontoen - og ja de kommer jo nok på bankens nåde her inden de triller ind som betaling for Europa deltagelsen.

Jeg brækket mig over at det nok bliver BIF der er garanteret ca 90 mio kr selvom de taber playoff kampen til CL. Vinder de den er de garanteret ca det dobbelte. Det kan få voldsom betydning for deres muligheder for at sammensætte et mere slagkraftigt hold end os. Vi må ikke håbe de har samme spillere på radaren som agf.

Hvis vi vitterligt er i tvivl, om Ammitzbøll og Tengstedt kan agere kompetente reserver for Mortensen. Og om TK, Lassen og Backman kan agere kompetente reserver for Hausner, Tingager og Juelsgaard. For de 4 første pga. alder og manglende rutine, og for Backman pga. skader og slid. Så er der vel heller ikke noget til gene for at leje en et par spillere.

Vi har nogle store talenter, som formentligt har en fremtid på holdet, men som måske ikke er klar lige nu. I det tilfælde kan det være lidt overkill at skulle købe nye spillere ind, når vi i forvejen formentligt skal bruge en masse penge på forstærkninger andre steder. Og det gode ved lejespillere er, at er de gode nok, så forstærker de truppen. Og er de ikke gode nok/man vil investere spilletiden i egne talenter, så har man ikke nogen forpligtelser ift. at sætte dem på bænken.

Jeg tænker også, det kunne være relevant på målmandsposten. Ørjan Nyland, som en del andre og jeg selv nævner, får sikkert en fyrstelig hyre i Norwich, som vi ikke kan være med på. Så et års leje, og så er Gadegaard forhåbentligt klar til at tage over.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back