New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Vil egentlig desværre ikke blive overrasket hvis bif eller fck investerer i kamil og diks, og kan også let ske med brændende mønt i lommen. Diks kunne jeg også se FCM gå efter.
Grabara måske men jeg tror helt oprigtigt, at Diks nu synes det er på tide at give Fiorentina en chance. Som jeg forstår det har Fiorentina heller ikke oceaner af penge og slutter i den nederste halvdel af tabellen. Deres nuværende højre back har kun 1 assist og 0 mål og den anden er kun på leje, så umiddelbart har de åben plads til Diks. Den skal han helt sikkert forsøge at gribe, så jeg kan virkelig ikke se Superligaen være interessant for Diks igen.

Jeg kan ikke se Liverpool have interesse i at beholde Grabara, og jeg kan også sagtens se en klub være villig til at betale 25-40 mio kr for ham. Og det bliver ikke en klub fra Danmark.

Jeg tænker SIB pt. ligger søvnløs hver nat over den massive opgave der ligger forud.

Vil egentlig desværre ikke blive overrasket hvis bif eller fck investerer i kamil og diks, og kan også let ske med brændende mønt i lommen. Diks kunne jeg også se FCM gå efter.

Nu skal de altså lige i et CL-gruppespil først.
Brøndbys økonomi er ikke i en forfatning, hvor jeg tror at et EL-gruppespil fluks gør dem i stand til at kæmpe om spillere på FCM og FCKs økonomiske niveau.

Faktisk er de heller ikke sikret EL-gruppespil endnu, selvom det er tæt på.
Danmark er kun nummer 13 på koefficientlisten og det er kun som nummer 12 at mesteren er sikret CL-playoff og EL gruppespil hvis de glipper.
Nummer 13 får den dog, hvis Champions League vinderen i forvejen er sikret CL via ligaen.

Hvis Chelsea glipper top 4 i sidste runde af Premier League - så skal vi som AGF-fans alle holde med Chelsea i Champions League finalen.
Chelsea skal dog dumme sig ude mod Aston Villa samtidig med at Liverpool og Leicester vinder deres kampe, hvis CL-finalen skal have interesse med GF-briller.

Mente også bare fcm, fck og bif vel formentlig byder sig til, tænker begge havner i udlandet - og håber bestemt Fiorentina (som er mine favoritter af uransagelige grunde) satser på Diks fremover.

Man kan sige hvis opgaven for SIB kun er status qou, så skal er opgaven med at finde to nye dygtige lejesvende til højreback og buret ikke umuligt. Der er masser af dygtige spillere derude som savner spilletid. Vanskelig - men ikke umulig opgave.

Hvis opgaven derimod for at vi skal stoppe med at tisse i bukserne og bruge spillere vi ejer og kan sælge på de to pladser er et en yderst vanskelig opgave alt efter hvor mange penge JN har fundet til opgaven.

På venstreback (samt evt. jon/PM) er jeg mere fortrøstningsfuld, da vi i alle 3 tilfælde trods alt får mønt på kontoen til at købe ind, når/hvis de rejser.

Bror og evt. Milan skal også erstattes uden penge - med mindre vi hæver budgettet via JNs fundne midler.

Tror heller ikke bif står som favorit i DK ift de to - AGF burde være godt med, men fcm vil ikke have Kamil, og PC vil sikkert gerne, så de er nok favoritter foran bif, men i fck kan Kamil også ende på bænken i kampen med fx Gryte. Så derfor kan han måske vælge den sikre startplads i bif eller agf - og tror desværre bif går i mindst EL-gruppespil. Men ja lad os nu lige se... tror mest på udlandet.

Diks er lidt mere vanskelig at regne ud. Hvad vil fck på backen. Diks vil være en forstærkning, men hvordan vil fck allokere midlerne. Ankersen er ikke helt tosset. Samme med FCM - Diks vil være fantastisk hos dem også, men de har også et par talentfulde backs selv i forvejen. Diks bør dog slet ikke få problemer med at komme til udlandet.

Danmark kan dog være attraktiv pga forskerskatten for dem.

Håber godt nok Danmark kan komme en plads op på listen i Europa, men altid bøvlet at vi skal sidde og heppe på fck, fcm og bif....

Er ikke helt tryg ved, at vi frivilligt/ufrivilligt skal sige farvel til små 10 spillere:
Eskelinen, Grabara, Diks, Højer, Sanneh, Blume, Jevtovic, Arsani og M. Jørgensen. Og kommer Backman og Gersbach nogensinde tilbage?

Vi skal forstærkes i samtlige kæder, og er der penge til det?
ja enig - men omvendt reelt kun 3½ spillere, da bror reelt ikke har leveret og andre tripper for at tage over

Er ikke helt tryg ved, at vi frivilligt/ufrivilligt skal sige farvel til små 10 spillere:
Eskelinen, Grabara, Diks, Højer, Sanneh, Blume, Jevtovic, Arsani og M. Jørgensen. Og kommer Backman og Gersbach nogensinde tilbage?

Vi skal forstærkes i samtlige kæder, og er der penge til det?
Ud af de spillere har Eske, Sanneh, Jevtovic, Arzani, MJ, Backman og Gersbach så heller ikke haft nogen som helst indflydelse på banen, så hvis alle de midler kan allokeres bare én god spiller er vi allerede foran. Det helt store problem bliver begge backs som er så stor en del af vores koncept. Målmanden er jeg faktisk mere afslappet omkring.

Ud af de spillere har Eske, Sanneh, Jevtovic, Arzani, MJ, Backman og Gersbach så heller ikke haft nogen som helst indflydelse på banen, så hvis alle de midler kan allokeres bare én god spiller er vi allerede foran. Det helt store problem bliver begge backs som er så stor en del af vores koncept. Målmanden er jeg faktisk mere afslappet omkring.
Jeg er slet ikke nervøs for vores defensiv. Som jeg flere gange har opridset, så ser jeg jo vores nærmest eneste problem som værende manglende skarp offensiv. Manglende mål gør, at det stiller ekstra krav til defensiven. Men altså defensiven har lukket nær præcis samme antal mål ind som i efteråret. 1,22/snit vs 1,23 nu. Til gengæld scorer vi kun 1,22 mål/snit i pt vs 2,0 i snit i efteråret. Det er altså en voldsom forskel.

Og jeg tror at hvis man erstatter Højer med en Klitten, og man trods alt har Munksgaard på HB, hvor der så oven i det kommer en ny mand ind, så går vi ikke over til at lukke tonsvis af mål ind når vi stadig har Tingager/Haus i midterforsvaret. Og hvis vi så tilmed kan udskifte Grabara med Jesper Hansen eller ham Ørlan, så er vi heller ikke så svækket der. Hvad har Grabara at lave i går som andre målmænd ikke kunne?

Jeg synes det er for simpelt alene at gøre det op i, at en håndfuld af dem ikke har bidraget ligeså meget på banen som en anden håndfuld.
Det er sandt, at du nemt/nemmere kan erstatte kvaliteten af hver enkelt af dem, men der er intet som helst simpelt eller nemt i at skifte en hel halv trup i et vindue. Det kommer med garanti også til at gå ud over den opbyggede ånd/fællesskab/sammenhold/relationer, hvis du på een gang tager 10-12 mand, som kender hinanden, ud af en trup, og smider 10-12 mand, fremmede for hinanden, ind i form af indkøb og oprykkede talenter.

Jeg er betydeligt mere bekymret for mængden af udskiftninger end prisen på udskiftningerne, og min frygt er at skulle tabe en kvart sæson eller mere på gulvet på at ryste sammen på ny.

Hvis vi siger farvel til 10, så tror jeg heller ikke at vi henter 10 nye ind med det samme. Halvdelen af de nævnte (+Duncan og Tengstedt har jo været ude i lang tid). Faktisk kan det jo være positivt, hvis vi har en lidt mindre trup i en periode, hvor SIB leder efter de rigtige forstærkninger. Så måske 10 ud, men næppe mere end fem nye ind (plus evt. nogle talenter).

Jeg synes det er for simpelt alene at gøre det op i, at en håndfuld af dem ikke har bidraget ligeså meget på banen som en anden håndfuld.
Det er sandt, at du nemt/nemmere kan erstatte kvaliteten af hver enkelt af dem, men der er intet som helst simpelt eller nemt i at skifte en hel halv trup i et vindue. Det kommer med garanti også til at gå ud over den opbyggede ånd/fællesskab/sammenhold/relationer, hvis du på een gang tager 10-12 mand, som kender hinanden, ud af en trup, og smider 10-12 mand, fremmede for hinanden, ind i form af indkøb og oprykkede talenter.

Jeg er betydeligt mere bekymret for mængden af udskiftninger end prisen på udskiftningerne, og min frygt er at skulle tabe en kvart sæson eller mere på gulvet på at ryste sammen på ny.
Det er nu unægteligt nemmere at udskifte spillere der ingen indflydelse har haft på banen. Det er i pricippet ligemeget hvem du henter ind, da de jo ikke kan have mindre indflydelse end dem du erstatter :) Jeg forstår din pointe, men jeg ser intet problem i at erstatte dem jeg har nævnt. Det er faktisk kun positivt i mine øjne, da dem der kommer ind måske endda kan bidrage med noget. Og så er det virkelig også begrænset hvor meget Sanneh, Arzani, MJ og til dels Jevtovic kender de andre. Det bekendtskab er der vist ikke meget kød på.

Det er ikke pga de spillere. De har nærmest bare været træningskegler. Men vi kan snildt tabe noget tid på at skulle erstatte Grabara, Højer, Diks og Blume samt køre en ny fløj ind.

En lille analyse

Ofte taler man om at bredden ikke er god nok eller nogen ikke er gode nok.
Sådan er det også, mofte må nogen på holdet på også løfte sig - udover det tilgang/afgang kan ændre.

Men lad os analyse lidt på lidt på det....

Fra bredden har vi brugt julle og munks i forsvaret - det får vu næppe meget bedre. Vi får ikke folk som ting, haus, diks til bredden. Problemet har ligget i at kanter og offensive 8er bror ikke har scoret de 7 mål mere så vi havde præcis samme målscore som fx bif - dommer sløs har også kostet meget dyrt for AGF i år.

Jeg tror ikke på at selvom vi havde haft nogen af samme kvalitet som bror, gift eller jon på bænken som bredde havde hjulpet ret meget.

Det der havde hjulpet var hvis Albert havde spillet fast på kanten (hvor han leverer mål) for Links - og vi havde haft en på Brors plads som havde lavet 5 og ikke 2 mål. Plus 2 mål mere fra kanterne og 2 mål mere på dødbolde fra midterforsvaret - som kun har leveret sølle 1 mål (Tingager). 7 mål i alt.

Det er nærmere kvaliteten i start11 vi skal have løftet på Brors plads
Samt at jon, albert, PO, NP, midterforsvaret må bidrage med bare lidt flere mål
Defensivt har det kørt fint.

Når det er sagt er der nogle i bredden har været meget skadet og milan ikke har spillet, og dermed ikke leveret noget. Vil være fint med en kvalitetskant mere istedet for Milan. Så vi har 3 stærke og Links bliver 4.valg. Bror byttes med noget klasse - også mere end fx Vito der ved første øjekast ser spændende ud og er nævnt

Vito har scoret halvdelen af sine mål på straffe, dem tager PM for os. Og vist lidt på frispark dem tager Højer eller PO. Så Vito laver næppe mange flere mål end Bror, og skal iøvrigt betales transfer for, fylder 29 til sommer, så de penge kommer ikke igen. Det viser meget godt, hvordan man må dybere ned i tingene.

Og egentlig skal hele holdet levere endnu flere mål med exit fra Højer og diks. Vi får næppe 10 mål fra backs næste sæson, men men ... når Højer er væk, skal en anden sparke og Højer har dælme haft mange forsøg, så mon ikke en anden også kan levere lidt mål. Vi har også sparket sygt meget efter Diks på dødbolde med god grund. Sparker vi efter Tingager og PM skal de også nok score flere mål. Måske det hele løses af 4 mål på dødbolde fra den som sparker, dem PM-Tingager scorer 2x2 mål mere når vi sparker efter dem, og de to nye backs til sammen laver 2 mål. Så er de 10 mål hjemme igen.

Jeg er betydeligt mere bekymret for mængden af udskiftninge
Er også bekymret men lad os prøve at dykke lidt ned og se om vi kan finde trøst... for det kan vi heldigvis:

1) for det første er det start11 mest vigtig (sekundært de ca 16-17 spillere der bruges mest)

2) vi har heldigvis en god fast stamme, et koncept der virker og ikke kørt fast men i udvikling hvilket vi har set på det seneste, en træner som ikke været ramt af agf-svingdøren - selv i den øvrige organisation er der ro og viden opbygget fx Lasse Winther Andersen for at tage et eksempel på en som ofte er lidt glemt

3) vi har god økonomi til at erstatte afgange og udvikle truppen - og nogen kan erstattes indefra

4) En start11 skal kunne klare at skifte i hvert fald nogen spillere. Handler også om kvalitet for ret sikker på at henter vi fx Bundu for Jon og Andreas Poulsen for Højer, så klarer vi os nok bedre :)

5) måske mister vi slet ikke så mange (måske gør vi)

Konkret:

Fra start11 ryger Højer med sikkerhed (bliver Gers skadesfri er relationer, taktik osv på plads stort set) lidt har han jo trænet med de 2 år. Ellers får vi 5 mio til en ny. Så vi skal ikke udvikle en fra u19 eller Uganda uden taktiske evner

Resten ved vi ikke endnu:

Kamil og Diks - vi har Eske og Munks, som spillede bronze hjem til os. så to nye er upside. Måske beholder vi Diks-Kamil... Får vi Jesper Hansen fx er kvaliteten så stor han hurtigt er kørt ind. Måske endda et løft.

Jon og PM - for det første får AGF mange penge ind, hvis 1-2 af dem sælgers. Hvis SIB føler udskiftningen er for stor kan han vente med et salg. De kan nok også sælges til Jul med den klasse de har. Jon kan måske næsten byttes med Bundu her til sommer, og relationerne allerede er på plads. Tvivler på fck køber ham eller han vil fck, så lidt de har brugt ham. Prisen er faldet. Og noget af dem kan være andel i videresalg.

Bror - måske han forlænger, vil være fint med 1 år mere. Men ellers er Albert jo kørt ind - og kan tage over for Bror eller på kanten. Og skulle vi vælge at smide Links på bænken generelt, så tvivler jeg på han er det store relationelle tab i start11, synes stadig han famler i samspillet og sin rolle.

Hvis AGF tror og vil satse på Arzani og MJ kan vi sikkert godt få lov at beholde dem.

Spillere i bredden kan også nogen gange bidrage lidt negativt, tænker ikke Arzani, Milan, Buba er næppe vildt glade for deres rolle pt. Buba erstattes af TK der har trænet med et år og Backman tilbage igen (delvis som altid).

Andre i truppen får mere og mere erfaring er i udvikling og rykker sig: AA, Zach, Haus, DGA, ST, Hvidt (Lassen og Anbo måske tilbage). Alle kender rollerne til fulde.

Brandhof er en hårdtarbejdende jyde med fart og næsenæse og falder nok nemt ind, kan træne med fra dag1. Nu sådan set, hvis de kunne blive enige med VFF.

Det bliver ikke blive så slemt....

Peder V Mikkelsen havde på twitter opsnappet følgende omkring Bundu og Sanneh, hvor der tilsyneladende står, at ingen af dem får chancen i Anderlecht ved tilbagekomst.

Bundu skal hjem til Aarhus. Det synes jeg helt oprigtigt.
Men kun på en 2-3 årigt fast kontrakt. Jeg er i tvivl om, hvorvidt det kan gå som med Jova, hvor han jo ikke kunne nå at spille sig varm, og man besluttede at det gav mere mening bare at give Eskelinen tiden. Grabara brugte jo også et par måneder på at spille sig tilbage på det niveau vi så ham have i første omgang.

Hvis han kan konkurrere med Links på kanten, så vil det være rigtig godt for Links at komme lidt ud i en mindre rolle tror jeg. Han pisker rundt som flue i en flaske, og løber solen sort. Men jeg synes på ingen måde han indgår ligeså gnidningsfrit i spillet som Thorsteinsson eller Albert gør. Bundu havde måske en mere simpel rolle, og havde tilmed nogle "snydeværktøjer" ift Links i form af højde og fysik, som lod Bundu mere let komme forbi sin modstander. Men det kører ikke med Links pt. Han er ikke farlig en eneste gang i hele kampen mod BIF. Det nytter ikke noget i vores system. Ikke nok med at han ikke scorer, eller lægger op til et mål. Han har ikke en eneste chance, ikke et eneste skud hele kampen. Altså hvad er det for noget i et ene-angriber-system?

Nuvel, hvor Jovas 3-måneders og de halv-årlige lejeaftaler er gået rigtig dårligt, så er de 1-årige jo faktisk gået rigtig godt i form af Diks og Grabara. Altså ikke at man bliver på deres niveau af at få 1 år, hehe :D
Men der noget om, at når valget skal tages om hvem der skal spille, så relaterer det valg sig jo rigtig meget til hvor meget mening det giver ift hvor længe spilleren skal være her endnu.

Altså hvis Sanneh ikke skulle ud af klubben, så spillede han da mod BIF, det er jeg sikker på. Altså hvis han var en spiller man stadig gerne ville have i gang, og med Hausners småskader in mente.. I stedet ryger han ud, og er sikkert pisse skuffet, og har vist det for tydeligt til træning, og har tabt noget hos David (som Jova også gjorde).

Bundu skal kun tilbage hvis det minimum er 1 år, og helst 3+.
Måske på baggrund af at AGF overtager Bundus kontrakt transferfrit (hvor man laver en særaftale omkring hans løn). Altså hvis AGF får Bundu transferfrit, og mod det skal overtage kontrakten som så er pisse stor (400.000kr/md eksempelvis, eller måske endda mere), så vil man jo kunne sælge Bundu igen om 2 år, og tjene de penge hjem en gang til. Det er jeg ikke i tvivl om. Og altså hvis man får 200.000kr mere end man "burde" om måneden fordi vi skal overtage en kontrakt på den måde, så er det trods alt kun 4,8 mio over en 2 årig periode såfremt man sælger ham igen der. Og sælger man ham så "kun" for 10 mio denne gang, så har man stadig fået mere end 5 mio i overskud på det.

Vi skal ikke have én spiller der tjener dobbelt så meget som den næstbedst lønnede. Hvad tror du PM, Tingager og evt nye profiler siger til det. Vejen frem er at give et transferbeløb som Anderlecht kan bruge på at give Bundu så vi kan nøjes med at give en normal løn.
Jeg har selv tidligere ment og skrevet det samme. Og det KAN blive en glidebane. 100% enig.
Burde have kommentereret/tydeliggjort i mit indlæg, at jeg mener det skulle være på en særaftale. Så selvom jeg kaldte det en sådan der også, så skulle jeg have understreget vigtigheden af, at det ikke måtte påvirke for meget lønstrukturen generelt, og ikke måtte risikere at pisse resten af truppen af.

Og så tror jeg også der er spillere i FCM der må finde sig i at Sisto bliver hentet på en særaftale. Bundu er jo vores sisto i den forbindelse :D Bare uden udenlandsk succes undervejs, haha :D

Ej spøg til side. Det skulle ikke laves som en normal kontrakt.
Men hvis man stiller det op sådan, at vi har fået 26 mio for at leje Bundu ud i et år mod at han skal have ekstra løn nu, og så kan sælge ham igen, så er forretningscasen jo en no-brainer.

Men mon ikke Anderlecht bare sælger Bundu for 7-8 millioner til en eller klub, og så sparer Bundus løn den vej.

At beholde Buba og hente Bundu tilbage vil også være en måde at holde noget kontinuitet på i en sommer, hvor der potentielt kan komme udskiftninger (selvom det ikke behøver at være sådan jvf mit indlæg i går).

Især Bundu synes jeg vi skal prøve at købe fri, på en 5 års (eller måske 3½ års), hvor målet er at sælge ham igen efter 1-2 år (max 3 år). Evt. med transferloft efter 3 år. Naturligvis samme løn som de bedste i AGF, så må vi betale X mio og Anderlecht med betale Bundu evt. sign off fee.

Lidt samme tænker jeg om Buba. Han skal naturligvis ikke koste samme som Bundu. Men tror han brug for fast klub og ikke flere lejemål. Har en klub to næsten lige gode spillere, satser man på sin egen og ikke den man har lejet.

Buba var som Bundu af en anden verden inden Anderlecht.
FCM og Bif melder sig nok også til begge...

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back