New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Jeg ser helt klart en risiko for at vi også mister Jon, PM, Hausner eller PO - men det vil mere være et positivt problem, hvor vi får et stort salg og en god case, og så må finde en erstatning men sikker også får penge til at udvikle på en anden position eller talentafd.

Et salg af Jon eller de andre, kan måske netop frigøre penge til at købe Diks eller Kamil.

Jeg håber man kan forlænge med Jon inden pausen, ellers skal han skydes af nu, eller senest til vinter.

Så er vi enige omkring lottokuponer, de skal naturligvis ikke hentes til start 11, men være nr 12-25. Det er netop lottokuponerne som løfter os :-)

Skades-form ramte spillere som Diks, Arzani, MJ og Buba var super fint som nr 12-25 i truppen, når vi havde gode folk i start11 for dem: munks, jon/gift, PM og Haus/Julle/Ting.

Men alle 4 var potentielt bedre.

Jon skal sælges i dette vindue, men jeg tvivler også på 2 mio euro. Jeg tror mere, at vi er på niveauet 5 - 8 mio kr.

Potentialet er der helt sikkert, men det er ikke blevet tilstrækkeligt forløst og ret beset havde han nok fået færre startpladser, hvis konkurrencen på kanterne havde været ligeså god som i sidste sæson.
Synes også det vil give klart mest ro at sælge Jon nu - og hente en ny nu. Også lettere i sommerpausen end i vinterpausen.

Muligvis er beløbet ikke højt nok pt på Jon ift hvad vi sportsligt kan få ud af ham næste halve år og den pris vi kan få der. Også fordi han formentlig vil få et form løft i efteråret. Upside er større end risikoen for yderligere formnedgang.

Generelt synes jeg man skal sælges spillerne 1 (helst 2 år) før udløb, i stedet for ½ år før udløb som vi nu gør med Højer og Bundu sidste år et år før udløb.

Under forudsætning af at ingen af vore top-15 spillere sælges, er det reelt " kun " Diks & Højer jeg ser som problematiske at miste....men modsat oppebærer de en god løn, som må borge for vi kan få god kvalitet ind igen, uden at de fra dag 1 er på samme niveau. Grabara kan evt erstattes af Jesper Hansen, som der går rygter om.....og Blume´s plads kan evt erstattes ved at benytte Patrick Olsen dér hvorved der er plads til Zack el Hvidt eller direkte nyindkøb på pladsen....de øvrige lejespillere er virkelig en flok lottokuponer, som er svære at forholde sig til.
PS: Anser det for udelukket at vi beholder Diks og Højer.....

Under forudsætning af at ingen af vore top-15 spillere sælges, er det reelt " kun " Diks & Højer jeg ser som problematiske at miste....men modsat oppebærer de en god løn, som må borge for vi kan få god kvalitet ind igen, uden at de fra dag 1 er på samme niveau. Grabara kan evt erstattes af Jesper Hansen, som der går rygter om.....og Blume´s plads kan evt erstattes ved at benytte Patrick Olsen dér hvorved der er plads til Zack el Hvidt eller direkte nyindkøb på pladsen....de øvrige lejespillere er virkelig en flok lottokuponer, som er svære at forholde sig til.
PS: Anser det for udelukket at vi beholder Diks og Højer.....
Det er lidt et rosenrødt billede af truppens situation :) Jeg anser det som monster problematisk at man skal erstatte to a ligaens bedste backs på samme tid. Målmanden er jeg enig i ikke er samme størrelse udfordring. SÅ dårlig var Eske altså heller ikke i bronzesæsonen. Læg dertil at vi død og pine skal have en profil til fløjen, så er vi ude i, at vi SKAL hente 3 nye profiler.

Det er altså en stor opgave for både SIB men også for DN der skal integrere minimum 3 nye markspillere.

Er meget på niveau med Nizzleroy.

Udover vi står til at miste det måske bedste backpar i ligaen og "kun" får små 5,5 mill. i kassen, så skal Grabara nok også erstattes. Her er min drøm Jesper Hansen, fordi han er en klasse målmand og vil udskyde målmandsproblemet i et par år, så SIB kan koncentrere sig om mere presserende problemer, herunder de 2 backs, kantspillere, den centrale midtbane og en kommende PM afløser.

Vigtigt og stort vindue vi står overfor.

Udover vi står til at miste det måske bedste backpar i ligaen og "kun" får små 5,5 mill. i kassen, så skal Grabara nok også erstattes. Her er min drøm Jesper Hansen, fordi han er en klasse målmand og vil udskyde målmandsproblemet i et par år, så SIB kan koncentrere sig om mere presserende problemer, herunder de 2 backs, kantspillere, den centrale midtbane og en kommende PM afløser.

Omari Hardwick Family GIF by Power

Jeg synes ikke det er helt så sort. Det vigtigste på holdet er stammen op igennem midten, og der kommer vi til at køre uforandret videre (anser det for usandsynligt, at vi sælger Hausner). Det giver stabilitet og et højt bundniveau.

At vi så nok skal erstatte de to bedste backs i ligaen er naturligvis en udfordring, som nemt kan gå lidt ud over vores spil. Men der er fortsat så meget kvalitet og kontinuitet, at det er en opgave der kan løses.

Ift. Thorsteinsson så tror jeg det er et kæmpe plus ift. pris og salgsmuligheder, at han har spillet så meget internationalt for Island. Var med afstand Islands bedste i de EM kampe der lige er spillet og har også allerede en del spilletid på A-landsholdet. Sammenholdt med hans stats fra ligaen (som jo stadig er flotte) tror jeg det er nok til at skyde ham af for +2 mio EUR.

Det bliver spændende, hvad SIB kan komme op med. Forhåbentlig kan han lave et statement.

Jeg er trods alt fortrøstningsfuld. Det er egentlig mest ambitionen om at vi skal udvikle os og blive bedre i næste sæson at jeg kan tvivle på. For når man ser på den forventede afgang og behovet for at finde kvalificerede afløsere, så synes jeg at man må skelne mellem need-to-have og nice-to-have.

Diks er et monster pt. men der har også været mange skadespauser imellem. Vi har en ret god højreback i Munksgaard, som allerede er integreret på holdet og jeg er heller ikke så betænkelig ved at have Lassen som backup. Naturligvis vil jeg hellere beholde Diks, men lige på selve pladsen højreback er det et nice-to-have. Forstået på den måde, at jeg sagtens kan se at en afgang af Diks i stedet betyder at vi investerer i en kantprofil.

Lidt på samme måde med målmandsposten. Eskelinen er jo ikke ubrugelig, selvom han måske har været 5-10% dårligere end Grabara samlet set har været i år. Igen, det vil måske være bedre at blive 30% bedre på en anden position. At forbedre holdet behøver ikke altid at være en 1-1 udskiftning. Jeg tror dog mest på at Eskelinen er fortid.

Venstre back er et problem. Det begynder at blive svært at tro på at Gersbach kommer til at fylde den ud. Det havde ellers været den perfekte løsning. Vi kommer i hvert fald til at skulle hente en spiller - og ledelsens tro på at Gersbach bliver klar kommer til at afgøre hvor stor en profil vi henter. Vi kan håbe at SIBs fortid som venstre back gør at han har noget ekspertviden om, hvad pladsen kræver. Men en decideret need-to-have.

Ellers handler vinduet meget om forstærkning af vores kanter, den offensive del af midtbanen og hvorvidt vi skal have et supplement til PM eller om man mener at Ammitzbøll/Tengstedt kan gøre det. Jeg vil gerne bestille en markant offensiv forstærkning, som både kan spille kant og 9'er. Det er der jeg ville bruge flest penge i det kommende vindue.

Det vigtigste på holdet er stammen op igennem midten

Det er ikke helt enig i. Under DN er kantspillet gennem backs og wing alfa og omega. Fungerer det ikke, lider hele spillet. Det kan være, det bliver anderledes, når transformationen fra powerspillet til mere boldbesiddelse og bedre boldomgang er helt gennemført.
Jeg synes, vi spiller klart bedst, når vores kanter rammer dagen.

Jeg mener bestemt ikke, vi står overfor en umulig sæson, men jeg mener, det kommende vindue er et af de vigtigste vinduer i mange år. Fordi store profiler skal erstattes, spillere skal hentes til en anden spillestil, lejespillere forsvinder uden der kommer penge i kassen og manden der har ansvaret, er helt ny.

Ind:
Brandhof

Ud:
Lejeophør:
Grabara
Diks
Sanneh
Arzani
Jørgensen

Udløb:
Bror

Bliver solgt:
Højer
Dagur (jo, hele planen og forløbet omkring ham er, at han skal skydes af i dette vindue)

Bør sælges:
Eske
Jevtovic

Kan være fortid:
PM (drømmer om sidste eventyr)
Backman (vil ikke være en bombe, hvis han stiller støvlerne)
Haus (hvis buddet bliver stort nok)

Jeg køber ikke helt præmissen med, at det er en "klassisk fejl" at tælle alle med, da vi snakker om vores Superliga-trup som helhed.
Det er sandt, at nogle ikke har haft det impact, man håbede på, og nemmere kan undværes end andre, men de er en del af vores samlede trup til at skærpe konkurrencen og de interne relationer til træning, og har været det ved kampe også.

Samlet (eksklusiv de u19-drenge som af og til er med) har vi en Superliga-trup på 26 mand; 8 mand er relativt sikkert væk, mens vi kan tælle 10-13 mand - eller med andre ord halvdelen af truppen! - hvis det lykkes at afhænde Eske og Jevtovic, mens man måske efterkommer PMs ønske om nyt eventyr, Backmans mulige/umulige holdbarhed eller eventuelle store bud på Haus.

Halvdelen til knap halvdelen af vores samlede trup - det bliver ikke halvt dækket af Brandhof og oprykkede u19-spillere, så jeg har svært ved på nogen måde at være med til at forsøge at nedtone vores kommende vindue.
Når meldingerne samtidig er, at SIB får flere penge at rutte med, og at klubben vil investere endnu mere i truppen, så skal vi nærmest have 5-6 nye dygtige spillere ind, som skal have evnerne til at hæve det samlede niveau. (eller f eks være Grabara/Diks på nye kontrakter)

Jeg synes igen igen også det er totalt overset at

- At vi blev nr 3 med Munks og Eske sidste sæson. Munks også vundet medaljer med Lyngby (og backup i fcm).

- De er måske ikke top 2-3 spillere, og nok skal erstatte Kevin Diks og Kamil hhv. bedste back og næstbedste efter Lössl. Men Munks er top5 spiller og Eske også talentfuld og tæt på samme.

- At Diks kun blev brugt hhv ca 900 (30% sidste sæson) og 1600 minutter (60% denne sæson), så vi har klaret top6 to gange med ham på under halv tid.

- Vi klarede bronze uden Eske sidste sæson, og reelt også i efteråret hvor han var middelmådig.

- Jon har kun spillet ca. 3600 min sammenlagt to sæsoner (60% spilletid) - og skulle han blive solgt får vi fyldt kassen godt op til forstærkninger. Samme hvis PM skulle blive solgt, men han har to år endnu Haus, Albert og PO skal der meget på bordet for at blive solgt.

- vi har talt meget om at ting, np og højer er vigtige, men vi har jo klaret os mere eller mindre fint uden dem de gange vi har undværet dem. Tingager har vi ligefrem et udviklingspotentiale på, da han kun har spillet 57% af mulige minutter sidste to sæsoner. Og vi har jo holdt samme ca position i ligaen selvom Ting har været ude hele foråret. Det er jo næsten en halv tilgang at få ham klar igen... Haus, PO, Zach, Links, Hvidt og Albert osv bliver også kun bedre næste sæson.

- vi får ca 5 mio til at købe en ny back for Højer og dermed allokere resten af nye midler JN har fundet til højreback og keeper. Skal vi have ny for Jon, PM osv - får vi transfer ind til erstatningen. Blume har vi dækket ind. Albert, Zach, Brandhoff, Hvidt er tæt på lige så gode - og på sigt bedre.

Jeg må sige, at jeg er på det bekymrede hold. Meget tyder på, at vi mister minimum 4 spillere fra det, som er idealopstillingen netop nu. Det er 36 % af idealopstillingen. Nogle vil nok sige, at det jo giver en unik mulighed for at forbedre hele 36 % af holdet. Lige der er jeg nok mere en glasset-er-halvt-tomt-type. Kan man virkelig finde 4 plug-and-play-spillere, der går ind og fungerer fra dag 1? Og som også fungerer som en helhed i Davids powerbold? Jeg er skeptisk.

Jeg køber ikke helt præmissen med, at det er en "klassisk fejl" at tælle alle med, da vi snakker om vores Superliga-trup som helhed.
Det er sandt, at nogle ikke har haft det impact, man håbede på, og nemmere kan undværes end andre, men de er en del af vores samlede trup til at skærpe konkurrencen og de interne relationer til træning, og har været det ved kampe også.

Jamen enig - tingene er naturligvis nuancerede. Men synes netop dem som skal overtage allerede er spillet godt ind i rollerne de skal tage over, og synes som fx Holmertz osv - vi egentlig i ro og mag kan leve med det vi har, og bare finde super talenter og profiler der udvikler vores trup, plus vi har penge til forstærkningerne. Der er også ro på med lange kontrakter - det er jo kun jon og højer man kunne ønske sig på lange deals, men de skal jo sælges.

En trup er ikke bare 11 startspillere. Alle er vigtige. Men nogen gange kan det også være en fordel at komme af med nogen af dem der er nr 12+ hvis de ikke kan leve med rollen Anker og Jova - som gode eksempler. Nu måske Milan og Eske?

Numeriske skifter jeg også gerne 10 spillere i vores trup, hvis der er frit valg mellem at hente hvem jeg vil i superligaen - og tør godt love det bliver bedre.

Synes det som betyder mest hvis det er start11 spillere der forsvinder, og naturligvis bliver de et tab, men som redegjort ovenfor har vi klaret os fint uden dem.

Synes vi har et stærkt kollektiv og koncept. Og penge til at forstærke os. Uden forstærkninger ender vi helt sikkert som nr 4-8. Med kan vi måske blive nr 1-8.

Uden dommer-uheld denne sæson og bare 5-7 mål mere måske kunne vi have taget guldet i år.

Jeg er på "mellemtingen" i forhold til bekymringerne. Meget dygtige spillere forlader os på bl.a. backpositionerne, men omvendt har vi en stor del af aksen på holdet på plads. Det var fantastisk at forlænge med Tingager, men omvendt umuligt at finde en 1:1 erstatning for Casper Højer.

Bekymringsniveauet afhænger nok også af, hvad man forventer af næste sæson. Skal vi holde niveauet (Top 4 og tæt på den absolutte top), er der rigtigt meget, der skal gå AGF's vej, da vi har overpræsteret og toppræsteret i de sidste par sæsoner. Det bliver meget svært.
Er forventningen at AGF er et midterhold, hvis sæson godkendes ved Top 6, kan vi godt få problemer, men har trods alt rimelige muligheder for at lykkes. Det er jeg ret fortrøstningsfuld omkring kan lade sig gøre - også med tanke på, at Grabara og Diks høje niveau først for alvor er kommet frem i slutningen af sæsonen.

Jeg forventer, at vi bliver dårligere resultatmæssigt (så kan der godt komme spillemæssig fremgang, der peger opad for de kommende år), men vi bør have Top 6 som en klar målsætning. Dvs. en placering som 4-6.

Jeg må sige, at jeg er på det bekymrede hold. Meget tyder på, at vi mister minimum 4 spillere fra det, som er idealopstillingen netop nu. Det er 36 % af idealopstillingen. Nogle vil nok sige, at det jo giver en unik mulighed for at forbedre hele 36 % af holdet. Lige der er jeg nok mere en glasset-er-halvt-tomt-type. Kan man virkelig finde 4 plug-and-play-spillere, der går ind og fungerer fra dag 1? Og som også fungerer som en helhed i Davids powerbold? Jeg er skeptisk.

Jeg er bestemt også på det bekymrede hold og beholdt gerne alle. Men synes godt man både kan være bekymret og optimistisk - det er ikke enten eller.

Som sagt Diks og Jon har kun spillet 60% (og vi får penge for Jon til erstatning - får også 5 mio til ny venstreback). Vi øger budgettet og sparer løn til kamil og diks - det må give muligheder. Kamil kun en god halvsæson

Bror har kun lavet et par mål og et par ass - og de stats og løbepensum kan Zach, Hvidt, Brandhoff, Albert næsten fra dag 1 udligne, og tør næsten vædde på at vi om et år står stærkere. Beholder dog gerne Bror et år mere.

Bekymringsniveauet afhænger nok også af, hvad man forventer af næste sæson. Skal vi holde niveauet (Top 4 og tæt på den absolutte top), er der rigtigt meget, der skal gå AGF's vej, da vi har overpræsteret og toppræsteret i de sidste par sæsoner. Det bliver meget svært.
Er forventningen at AGF er et midterhold, hvis sæson godkendes ved Top 6, kan vi godt få problemer, men har trods alt rimelige muligheder for at lykkes. Det er jeg ret fortrøstningsfuld omkring kan lade sig gøre - også med tanke på, at Grabara og Diks høje niveau først for alvor er kommet frem i slutningen af sæsonen.
Det er ca. mit udgangspunkt også. Jeg mener, at AGFs nuværende trup alt andet lige må bejle til top 6 i næste sæson. Hvis vi skal højere op, skal der (naturligvis!) hentes spillere ind, der kan blive til profiler i ligaen, men det er stadigt en lille smule flødeskum på toppen-agtigt.

Måske er det for meget 'glasset halvt fyldt', men det gør mig ret beset fortrøstningfuld, at bundniveauet stadigt er en (yderlig) plads i top 6.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back