New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Der er ikke mange spillere der siger mig så meget. En spiller som Mats Møller Dehli måske, der kan spille offensiv midt og fløj. 26 år gammel og har været udlejet til 2. Bundesliga fra sin belgiske klub hvor han måske ikke er ønsket.
Jeg kiggede en dag efter ansættelsen af SIB for sjov på det norske landshold, og her faldt Dæhli i øjnene som den mest (læs: eneste) oplagte kandidat. Ikke mindst fordi han ifølge Transfermarkt står uden kontrakt 1. juli.

Jeg kiggede en dag efter ansættelsen af SIB for sjov på det norske landshold, og her faldt Dæhli i øjnene som den mest (læs: eneste) oplagte kandidat. Ikke mindst fordi han ifølge Transfermarkt står uden kontrakt 1. juli.
Det er hans lejekontrakt med Nürnberg der udløber. Han har stadig kontrakt med Genk 1 eller 2 år endnu. De betalte 2,5 mio euro så måske de er villige til at slippe ham for omkring 1 mio euro.

Det er vildt nok med de unge talenter der, han har jo ikke vist meget mere end Kaastrup fx. Men okay havde han spillet i AGF ville vi nok som fans heller ikke sælge ham for under 15 mio. Spiller værdiansættelse er virkelig gamling...
Troede lige kort du mente Kamaldeen...

Men selv Warming har da vist superliga-profil-potentiale i flere kampe her i foråret, endda mod FCK og FCM. Den slags får en i kikkerten hos flere der kigger med (evt. mens de ellers kiggede efter et par unge FCK/FCM'ere)

Warming har en vild fart og gennebrudsstyrke. Han er ikke verdens bedste i presspil og defensivt arbejde. Men de første to kan ikke sådan rigtig tillæres, mens de sidste to kan. Derfor er dem med høj fart, eksplositivet og gennembrudsstyrke i langt højere kurs.

Højer er også mindre værd bl.a. pga. at han kun kan med det ene ben, pga. hans lave fart sammenlignet med en type som Diks, bare som eksempel. Det er også grunden til at Alexander Bah med lethed kunne sælges for mere. Han var yngre, hurtigere, og har langt mere videresalgspotentiale.

Og når vi skal ud og erstatte Højer, så bliver det rigtig dyrt hvis vi vil have en som er hurtig OG god sametidig. Vi har traditionelt klaret os med lidt langsommere backs alá Daniel Christensen, Munksgaard, Højer, AJA, Eckersley.

Spillere der ikke er vildt hurtige, men solide, og flere af dem med gode indlæg. AJA var ikke min kop the som højreback, men mere vild med ham som Sorin-typen ved siden af en forsvarsgeneral i AJAs bedste perioder. Nuvel sidespring.

Hvis vi skal have en spiller med erfaring på SL-niveau, så skal han mangle lidt i det defensive. En Klitten er nok et godt eksempel på en spiller som har en ok alder, god fart, er god offensivt, men som skal udvikle det defensive hos os, såfremt han bliver manden. Lidt ligesom Dino, så kan man lære at stå mere solidt, og lave de rigtige defensive løb etc. Men det er svært at blive hurtigere efter man er fuldt udviklet. Mikael Uhre er jo faktisk et sjovt eksempel på en spiller som netop blev kasseret i FCM fordi han ikke var hurtig nok, og nu er han er af de hurtigste angribere i ligaen. Men det var i ungdomsårene han blev kasseret på det. Allerede i SøE viste han jo god fart og snuhed. Men jeg kan huske da BIF hentede ham, der tænkte jeg at det var en underlig transfer for dem og deres budget. I dag må jeg jo æde det, og ærgre mig over at det ikke var os der så det dengang.

Jeg er sikker på at Graulund også sprængte akillessenen i Vejle i straffesparksfeltet. Det lignede film og dommeren var tæt på at uddele en advarsel da han opdagede at Graulund faktisk var skadet. Det siger min hukommelse i hvert fald. Men kan sagtens være jeg tager fejl?
Som jeg husker det, var det Graulund selv, der instinktivt mente, at der var straffe. Han var helt overbevist om, at han var blevet sparket ned. Det var (bl.a.) dommeren, der til Graulunds egen overraskelse kunne fortælle, at der faktisk slet ikke havde været andre spillere i nærheden.

Bragte den også i en anden tråd, men den kan blive SÆRDELES relevant her også. Hvis AGF skal omstiles fra at være mindre rå energi, og ændres til at blive bedre på bolden, og være eksplosive i stedet i momenter (JA TAK), så kommer det også til at diktere hvilke spillertyper vi henter ind.

Der tænker jeg en Klitten passer ind (fart og teknik).
Der tænker jeg Brandhof passer ind (fart, godt touch og skud i løb).
Der tænker jeg Mattson passer ind (men ham har vi ikke råd til, og jeg er i tvivl om hans presspil/defensive arbejde)

Men det er musik i mine øre det interview. For jeg var ærligt talt blevet træt af at se David stå og sige før kampen at det vi skulle var at vise energi, og så se et energiløst hold, som halsede efter modstanderen for at erobre bolden, mens så ikke have energi tilbage til at gøre noget med den når vi havde den.

Men det er musik i mine øre det interview. For jeg var ærligt talt blevet træt af at se David stå og sige før kampen at det vi skulle var at vise energi, og så se et energiløst hold, som halsede efter modstanderen for at erobre bolden, mens så ikke have energi tilbage til at gøre noget med den når vi havde den.
Kunne ikke være mere enig!

Mon LBK overrasker alle og henter Jesper Hansen hjem.....?
Det ville FCM også kunne acceptere ift at det ikke er en konkurrent han så skifter til. At se ham i AGF eller BIF... Det vil de nok gøre alt for ikke sker.

Det ville være et overraskende skifte. Timingen er dog den helt rette for Lyngby, hvis det er. Og Hvis Jesper Hansen gerne vil til sjælland, så ser jeg ham hellere i Lyngby end i BIF må jeg sige.

(Med mindre det er fordi vi vinder transferkampen omkring Rønnow over BIF, så går det lige, haha)

Kunne ikke være mere enig!
Vil i øvrigt tilføje, at jeg på ingen måde håber at vi stopper med at presse, og spille med fed energi. Men jeg håber vi gør det mere "klogt". Da vi sidste sæson stod lavere var der helt naturligt flere kræfter tilbage i holdet når vi erobrede bolden, da vi var flere til at erobre den når holdet stod længere tilbage. Og med typer som Stage/Bundu/Ankersen/Sana (dengang før sidste sæson), og Bundu/Ankersen sidste år, så var der energi til eksplosivt at stikke afsted. Vi rykkede så spillet lidt frem på banen for at erobre den højere på banen.

Det gjorde man fordi det i teorien bliver farligere når man erobrer bolden midt på modstanderens halvdel frem for midt på egen banehalvdel. Fair nok. Så langt så godt. MEN MEN MEN... Man bruger 300% den mængde energi det kræves at erobre bolden, og presse modstanderen til at lave fejl, som helt automatisk kommer på egen banehalvdel med under det halve pres pålagt modstanderen.

1-2 AGF'ere skal eksplodere i de rigtige løb/pres for at sætte kirugisk ind og erobre bolden. Energi brugt. Og ofte... Så bliver bolden erobret og spillet tilbage... Og så tænker jeg egentlig bare det er voldsomt spildte kræfter.
David kræver rigtig meget defensivt arbejde af kanterne. Og Thorsteinsson er et godt eksempel på en spiller som ikke kan deltage i 90 minutter på den måde der. Og han har nærmest intet leveret offensivt i foråret, og har ikke kunne levere 90 minutter i nærmest en eneste af kampene. Han var skarpere i efteråret hvor holdets energi var til det, ja. Men det nytter ikke at hele holdet falder sammen i de perioder hvor energien ikke er på 115%.

Og 2 sejre i de sidste 12 kampe viser jo også lidt om det.
Og jeg synes det er mega fair, at David og co. har forsøgt at fortsætte det energi-spil fra sidste sæson, og prøvet at optimere det ved at flytte spillet 20m længere frem for at erobre den på endnu farligere steder. Det gjorde man bl.a. fordi man ikke længere har Bundu/Ankersen, og dermed havde behov for at erobre den længere fremme hvis vi skulle være ligeså farlige. Det gik også i flere kampe i efteråret. Husker især kampene mod AaB, SøE og BIF hjemme. Mod BIF erobrer Blume den flere gange fra Maxø helt oppe midt på BIFs halvdel, og kan endda med frit udsyn ned til BIFs mål alligevel ikke gøre det til en farlig chance. Var det Kamaldeen der erobrede den der, så var der friløber. Men Blume er ikke udstyret med den fart. Thorsteinsson er heller ikke. Så farten var egenhændigt lagt an på Links. Og det har vi slet ikke set eksekveret nok. Han fik en friløber mod AaB efter et AaB-hjørne, brændte, og siden har vi vel ikke set ham i frit løb ned mod mål?? Noget vi ellers så gentagne gange med Bundu og Ankersen fordi vi selv stod længere tilbage, og vores modstandere automatisk kom længere frem.

Samtidig, så spillede vores modstandere anderledes mod os fra slutningen af sidste sæson. FCN fik stadig høvl fordi de insisterede at spille deres eget spil, og det var guf for Davids AGF. Nu i denne sæson har de justeret mod os, og vi prøver at erobre højere = de spiller uden om os, præcis som B93 på den hurtige kunstbane. I Herning mod FCM så vi hvordan det spil vi forsøger pt kan lykkes. Underligt måske, at det lykkes mod FCM, men ikke mod B93. Men de to kampe viser jo PRÆCIS hvad problemet bl.a. er med denne spillestil. Når man mangler 5-10% energi/fart i aktionerne og lige mentalt kommer lidt efter fordi der mangler lidt i kroppen (også fokus og parathed så vel som det faktuelle fysiske overskud), så kan selv et hold som B93 spille uden om os. På samme vis kunne SIF det i Silkeborg på deres kunstbane. Når holdet man møder spiller hurtigere (bl.a. pga underlaget), så skal presset sidde tættere, hurtigere og hårdere. Og det magter man altså bare ikke mod sådan nogle hold på kunst. Jeg synes det er påfaldene tydeligt at vi sidste år tog til Farum og vandt 1-0 på et heldigt straffe hvor vi lukkede helt af for dem, men i dette forår forsøgte at spille vores højt-stående energi-bold og blev straffet 2-0, bum... Men at der var genvalg til nærmest alle, og tilgangen var præcis den samme i kampene efter.. DET var delen der undrede mig.

Så hvad er løsningen nu?
Hurtigere spillere? Mere bodfaste spillere?
Ændring i taktikken? Skal vi 10meter tilbage at stå, og så spille 50/50 på kontra?
Skal vi nøjes med at erobre bolden på midten, og ikke bruge for meget energi på at erobre den fra modstanderens målmand og forsvar?
Vi skal kunne skrue op under kampene. Op/ned, og have energi-reserver til at kunne eksplodere i momenter.

Men forstår ikke helt hvorfor det er tema nu - det var jo allerede et tema for et år siden og det vi ændrede på i transfervinduet.

Hvad sagde David af konkret nyt inden Randers kampen?
Udover det citat fra stiften?

Synes faktisk vi bl.a. mod Randers viste hvordan vi er blevet et stærkt bold-spillende mandskab mod de ringe hold - vi har jo stort set kun tabt til dommerne i denne sæson (altså lidt bortdømt i 4 opgør mod FCK som burde have givet mange point - mindst 7, uheldige med Buba mod FCN, Jungs røv mod Links, fcms straffe på links osv). Vi har virkelig været stærke synes jeg. Synes også vi har været bedre end i sidste sæson, hvor vi først var stærke i slutspillet på vores stærke powerspil, hvor alt klappede og en Blume i godt mål humør.

Mht stilen, så synes jeg ikke det kan blive meget anderledes - man kan ikke både blæse og have mel i munden. Vi kunne godt fx bruge en hurtig angriber som 9er, eller en Flo der vinder alt i luften - men man kan ikke få begge dele, når man kun spiller med en 9er. Vi har en som Patrick der bare scorer på alt istedet, selvom han ingen af delene er.

På samme måde skal vi ikke have små tiki-taka typer men heller ikke tonsere, vi har en power-stil kombineret med teknik og spil langs jorden. Faktisk synes jeg vi slår for mange værdiløse indlæg, når PM ikke er stærkere i luftspillet. Fint når Ting og Diks er med på dødbolde.

Vi skal klart have unge udviklingsspillere med fart, power og teknik - men kan nok ikke regne med at få alt i et. Anker, Links, Jon, Bror, PO, NP er ikke komplette. Albert er måske. Bundu også - men brugte ikke sin power defensivt. Albert mangler lidt fysisk, det kommer måske.

Men forstår ikke helt hvorfor det er tema nu - det var jo allerede et tema for et år siden og det vi ændrede på i transfervinduet.

Hvad sagde David af konkret nyt inden Randers kampen?
Udover det citat fra stiften?

Synes faktisk vi bl.a. mod Randers viste hvordan vi er blevet et stærkt bold-spillende mandskab mod de ringe hold - vi har jo stort set kun tabt til dommerne i denne sæson (altså lidt bortdømt i 4 opgør mod FCK som burde have givet mange point - mindst 7, uheldige med Buba mod FCN, Jungs røv mod Links, fcms straffe på links osv). Vi har virkelig været stærke synes jeg. Synes også vi har været bedre end i sidste sæson, hvor vi først var stærke i slutspillet på vores stærke powerspil, hvor alt klappede og en Blume i godt mål humør.

Mht stilen, så synes jeg ikke det kan blive meget anderledes - man kan ikke både blæse og have mel i munden. Vi kunne godt fx bruge en hurtig angriber som 9er, eller en Flo der vinder alt i luften - men man kan ikke få begge dele, når man kun spiller med en 9er. Vi har en som Patrick der bare scorer på alt istedet, selvom han ingen af delene er.

På samme måde skal vi ikke have små tiki-taka typer men heller ikke tonsere, vi har en power-stil kombineret med teknik og spil langs jorden. Faktisk synes jeg vi slår for mange værdiløse indlæg, når PM ikke er stærkere i luftspillet. Fint når Ting og Diks er med på dødbolde.

Vi skal klart have unge udviklingsspillere med fart, power og teknik - men kan nok ikke regne med at få alt i et. Anker, Links, Jon, Bror, PO, NP er ikke komplette. Albert er måske. Bundu også - men brugte ikke sin power defensivt. Albert mangler lidt fysisk, det kommer måske.
Se klippet :D

Han understreger jo NETOP at det vi så mod Randers, og 2.halvleg i Parken viser den måde vi skal spille på. Og at vi KAN det, og at truppen er klar til at tage det skridt, og at vi skal den vej.

Se klippet :D

Han understreger jo NETOP at det vi så mod Randers, og 2.halvleg i Parken viser den måde vi skal spille på. Og at vi KAN det, og at truppen er klar til at tage det skridt, og at vi skal den vej.
Jeg kan heller ikke se det uden at skulle afinstallere adblocker, samt godkende alle typer cookies. Jeg tror at viaplay har strammet lidt op der. Selv på en incognito-fane, hvor jeg giver tilladelse til alt, så får jeg "file not found" på videoen. Det må løses en anden gang, for jeg vil ikke undvære min adblocker.

Men bortset fra det kan man jo spørge, hvorfor vi så ikke spillede sådan i 2. halvleg mod Randers, når David nu mener at vi godt kan? Uanset hvad, så handler det vel også altid om, hvordan vores modstandere reagerer på den måde vi spiller på. Men jeg er da spændt på, hvordan vi griber FCN-kampen an.

Jeg kan heller ikke se det uden at skulle afinstallere adblocker, samt godkende alle typer cookies. Jeg tror at viaplay har strammet lidt op der. Selv på en incognito-fane, hvor jeg giver tilladelse til alt, så får jeg "file not found" på videoen. Det må løses en anden gang, for jeg vil ikke undvære min adblocker.

Men bortset fra det kan man jo spørge, hvorfor vi så ikke spillede sådan i 2. halvleg mod Randers, når David nu mener at vi godt kan? Uanset hvad, så handler det vel også altid om, hvordan vores modstandere reagerer på den måde vi spiller på. Men jeg er da spændt på, hvordan vi griber FCN-kampen an.
Jeg ser den bare i en browser jeg ikke normalt bruger.
Måske er det NETOP erkendelsen af, at man ikke kan spille på x måde hele tiden. Så det handler om at kunne veksle, og eksplodere i perioder fremfor at "kræve" at spillerne bare "giver den gas" og presser og fighter hele fucking tiden.

Så i 2.halvleg, hvor holdet havde mindre energi tillod vi Randers at have bolden mere, vi var mere afventende, men vigtigst af alt, så skabte vi store chancer i momenter, hvor vi kunne have dræbt kampen. Og det er i min optik bedre end at gøre som i Parken i 3-3 kampen, hvor man brænder sig helt ud, og så skaber 0 og niks i 30 minutter resten af kampen.

Omvendt, så kunne vi NETOP have afgjort kampen i starten af kampen i Randers synes mand. Men altså var det ikke det vi så i sæsonens allerførste kamp, hvor vi kommer foran 2-0 mod Vejle ret hurtigt efter et kvarter, og dominerer fuldstændigt. Og da vi så bliver ved efter pausen, og kommer foran 3-0, så skifter vi lidt ud og slækker på speederen, og indkasserer så 2 hurtige mål.

Hvis vi oftere "brænder os ud" og kommer foran 3-0, så bliver det selvfølgelig også til flere sejre. Men når man som AGF her i foråret har haft scoringsproblemer, så har det flere gange gået således, at vi har brændt os ud uden at være foran med 2 eller 3, og så har vi indkasseret udligninger til sidst. Det er måske en anelse bagklogt at konkludere at vi burde have sat ind i perioder i kampene snarere end over større perioder/hele kampe. Men det bliver naturligt mere eksplosivt hvis man "sparer op" til enkelte momenter, snarere end at prøve at lave den hurtige aflevering hver gang.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back