New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Præcis. Og man kan også budgettere så forsigtigt med 8. plads, at man ender der... det er altid en balancegang i fodbold med risiko, men det er i hvert fald et game hvor vinderne tager både titel og økonomi. og svært at spare sig til succes, men man kan bruge pengene bedst muligt. Tænk hvis vi fx havde bygget et ordentligt stadion i første omgang - eller satset mere på talenterne sidste 20 år i stedet for knoldsparkere med rutine og attitude - kvalitet tæller også ;-)

Med i spillet omkring budget kontra sorte tal er jo også, at vi "kun" budgetterer med den afledte omsætning af den placering vi har som målsætning. Andre klubber er jo langt hårdere spændt op, hvor der også er et stort transferbeløb for salg af spillere regnet ind. Det er jo især her at vi har vundet noget luft nu på grund af især Stage- og Bundu-salgene. Og det er den luft vi skal bruge til at klatre mod nye målsætninger, med samtidig konsolidering af vores økonomi.

Synes links og jon skulle have ligget på 2 mål mere og Bror 3 mål mere. Måske 3 mål mere på dødbolde fra midterforsvaret. De 10 mål og mindre dommer-modvind, så havde vi taget guldet i år. Måske vi faktisk havde taget guldet - trods dommer modvind, hvis målene var faldet rigtigt ud.

Udlandet har jeg ikke meget føling med, men er prisen rigtig synes jeg Fossum, Haji, Kamara, Hebo, Waming og Prip er spændende typer, hvis de også kan arbejde godt for holdet i vores system. De 3 vil sikkert noget nyt fordi de er rykket ud og helt sikkert til salg - samme er Kamara med et år til udløb. De to andre skal der nok mere på bordet for, da de har udløb om et år, men AaB solgte jo PO for 6 mio trods 4-5 års kontrakt.

Samme er Magnus Mattson fra Sif, men mon ikke han er mest til at tage turen op og se tiden an - håber vi kan lokke ham, vi er trods alt mere spændende klub

. Victor Torp er også men mon ikke fcm vil have ham udlejet igen.

Har bevist ikke listet op fra top5 klubberne - men Bundu er jo ikke ejet af FCK, så han er interessant også.

Keepere har jeg nævnt tidligere i dag.

Sousa der er transferfri og med 10 mål og et par ass - er han også spændende, hvis han kan lære at arbejde for holdet. Men kan vi leve med jon og især bundu - kan vi nok også med Sousa, hvis han laver 10-12 skur og et par sukkerballer til PM. Så må PO og NP gardere lidt op.

Hebo er kommet stærkt her i foråret med mange mål og ass:

Sousa der er transferfri og med 10 mål og et par ass - er han også spændende, hvis han kan lære at arbejde for holdet. Men kan vi leve med jon og især bundu - kan vi nok også med Sousa, hvis han laver 10-12 skur og et par sukkerballer til PM. Så må PO og NP gardere lidt op.
Uden at have set separate Vejle kampe, så finder jeg ham spændende.

Han kan noget ekstraordinært og han kan være kampafgørende men om temperamentet kan tøjles er en anden sag. Men lige den del, bør DN have en vis erfaring med og pondus til at håndtere.

Jeg skal ellers love for at Mathias Hebo sendte kærlighedserklæringer afsted til David Nielsen i Offside her til aften. Orker ikke lige at gengive alt der blev sagt, men han nævnte ham flere gange i rosende gloser.

Jeg mener Duncan er mere interessant for os end en Hebo, og at Hebo er en af dem, der måske nok ville kunne falde lidt igennem i Aarhus. Men kan han lave en Blume/Højer og tage 3-4 skridt opad, og bare give den gas?

Han er allerede 25, så vi skal ikke hente ham for at tro at vi kan sælge ham dyrt senere. Men vi har altid brug for "her og nu"-spillere. Og altså spillere som Hebo er ofte mere værd en spillere udefra som er lottokuponer ift hvordan deres fysiske tilstand er. Og altså MJ, Arzani og Sanneh har jo nok også vist klubben, at spillere som Tingager, Blume og Højer kan være langt mere værdifulde end nogle der kommer fra større adresser (MJ ikke så stor adresse sportsligt, i know)

Jeg synes helt klart spillere som arzani, MJ, Warming og Mattson er de mest interessante pga alderen og udvikliingspotentialet og de er vel også alle realistiske at købe og investere i på 5 års deals mhp at have dem ca 3 år og skyde dem af. Arzani skulle man så lave en masse klausuler efter 1 og 2 år om antal kampe ellers kan kontrakten ophæves

Haji er også virkelig spændende, men gik noget ned igen, og vist helt vild dyr. Malmö FF trak sig i hvert fald. Hebo har altid været lidt spændende, men jo mest nu han har fået bygget så mange mål på - har jo scoret+ass lige så meget bare i foråret som Blume gjorde hele sidste sæson i ligaen! Så hvis vi er nede i en relativ lav transfer er han spændende tænker jeg. Samme med Prip, der kan noget med en bold og lave mål. Kamara har faktisk ligaens bedste minut stats - kun overgået af vildsæk. Fossum er klasse, men vil AaB slippe ham - de ville overraskende med PO. Måske AaB fattes penge...

Det er rigtigt. Til gengæld er vores underliggende økonomi langt, langt sundere end BIFs. Så en god del af de penge ryger jo nok ned i et sort driftshul, hvorimod vi tjener penge på driften.

Det er nok rigtigt, måske med den krøller at det skyldes de har lidt større udgifter talenter, trup og generelt. For umiddelbart tænker jeg vi vel er ca. på samme niveau ift sponsorindtægter (eller har vi overhalet dem og fcm - synes jeg det kom frem på et tidspunkt, men næppe med vilde beøb) og de måske har lidt flere matchday indtægter? Har de ikke generelt flere tilskuere?
Det er sgu alligevel en ret dyr bænk de har i Brøndby, selvom de prøver at tale sig ned og CV siger AGF har det samme lønbudget. Så er det vist kun med en meget specifik fravælgelse af de dyreste spillere i BIF truppen at det holder vand.

Til gengæld bliver der nok frigivet en masse kr. til sommer med Sæbes, Jungs og Vigens kontraktudløb.

Til gengæld bliver der nok frigivet en masse kr. til sommer med Sæbes, Jungs og Vigens kontraktudløb.
Det vil der helt sikkert. Som de skriver i artiklen, var det dyre spillere der blev hentet af Troels Bech og Zorninger og det ligger klubben stadig under for. Spørgsmålet er hvad de gør med budgettet, når de endelig bliver lettet for den del. Skal det permanent være nede eller er de nu ok med at træde lidt på speederen igen.

Det vil der helt sikkert. Som de skriver i artiklen, var det dyre spillere der blev hentet af Troels Bech og Zorninger og det ligger klubben stadig under for. Spørgsmålet er hvad de gør med budgettet, når de endelig bliver lettet for den del. Skal det permanent være nede eller er de nu ok med at træde lidt på speederen igen.
Det er jo også meget godt at de fx har en Maxsø der spiller gratis. Ja, vi er igen ude i det efter min mening ret meningsløse i at lave en artikel om hvem der har det dyreste hold og så lave en sammenligning alene af købspriser. Maxsø har garanteret fået en pæn sign-on og får nok også en højere løn end en bærende profil i fx AGF. Jeg vil blive meget overrasket hvis de begynder at skære så meget ned at de har sorte tal på bundlinjen uden spillersalg og/eller europæisk gruppespil. Det kan også være det rigtige at satse lidt på den måde, men AGF kommer selvfølgelig ikke til at matche dem uden at skrue meget op, så skal Jan Bech i hvert fald trække sig helt. Lidt lavere budget i Brøndby gør afstanden mindre, men den er stadig så stor at de skal bruge en del penge dårligt hvis vi skal kunne konkurrere med dem kontinuerligt.

Har ikke læst alle 22 sider i tråden igennem, så måske misser jeg noget :)
Men set i lyset af dem, der forsvinder, så er vores største mangler vel følgende:

Mål: Går ud fra at Grabara forlænger.
VB: Her skal der findes en afløser... Klitten måske. Men hvad med Kirkeskov?. Han spiller ikke i Kiel.
HB: Dicks forsvinder.. men selvom niveauet er lidt under, er Munken en fin top6 spiller.

8er og kanter: Vi mangler mål fra de offensive spillere.
Blume er faldet i niveau og vores kanter scorer simpelthen ikke nok.
Jeg håber og tror, at Grønbæk på sigt bliver en målfarlig 8er, men spørgsmålet er, om vi tør satse på det allerede nu?
Jeg mener, at vi skal hente både en 8er og en kant, som vi tror på, kan lave 8-10 mål hver på en sæson

Har ikke læst alle 22 sider i tråden igennem, så måske misser jeg noget :)
Men set i lyset af dem, der forsvinder, så er vores største mangler vel følgende:

Mål: Går ud fra at Grabara forlænger.
VB: Her skal der findes en afløser... Klitten måske. Men hvad med Kirkeskov?. Han spiller ikke i Kiel.
HB: Dicks forsvinder.. men selvom niveauet er lidt under, er Munken en fin top6 spiller.

8er og kanter: Vi mangler mål fra de offensive spillere.
Blume er faldet i niveau og vores kanter scorer simpelthen ikke nok.
Jeg håber og tror, at Grønbæk på sigt bliver en målfarlig 8er, men spørgsmålet er, om vi tør satse på det allerede nu?
Jeg mener, at vi skal hente både en 8er og en kant, som vi tror på, kan lave 8-10 mål hver på en sæson
Jeg tror Frederik Brandhof er udset til at være den målfarlige 8’er, og samtidig kan han også vikariere på HB, så han lukker i princippet 2 huller.

Samtidig kommer Mikkel Lassen tilbage fra Skive, og presser sig på til HB positionen, han har vist meget lovende spil, og er piv hurtig. Så jeg er enig i at højre back ikke er så problematisk, heller ikke hvis Diks skal hjem til Fiorentina.

Bubbacar Sanneh var vel backup for Backman, hvilket viste sig at være en god ide, da Tingager gik i stykker, men hvis alle 4 centrale forsvarere er klar, så er der heller ikke behov for at erstatte ham.

Så SIB skal koncentrere sig om kanterne, målmandsposten og venstre back.

På kanterne er der også to lejesoldater med Daniel Azani og Mathias Jørgensen. Jeg har ingen anelse om hvor vidt det kunne give mening at tilknytte de to permanent, de har simpelthen ikke haft mulighed for at vise sig frem, så det må SIB og DN vurdere, men hvis de skal væk, så skal de erstattes.

På målmandsposten går der nok et par sæsoner før Daniel Gadegaard er klar til at skille angriberne ad, så der skal findes en løsning den næste sæson eller 2. Enten i form af en målmand som er klar til at blive solgt i 2023 (Grabara), eller f.eks. Jesper Hansen som kan blive overhalet langsomt, og samtidig lære fra sig. Jeg hælder mest til det sidste, da målmænd normalt ikke er en guldrandet investering, og Grabara f.eks. er en risikabel investering, da Liverpool nok ikke slipper ham billigt.

På VB har jeg også tænkt på Mikkel Kirkeskov, ikke fordi han er gammel AGF’er, men fordi man måske kan tiltrække en spiller på et niveau, som ellers ville være vanskelig et tiltrække. Han er dog ikke indbegrebet af en sulten spiller der skal videre i karrieren efter AGF, så det er nok ikke sandsynligt. Til gengæld er Fredrik Björkan fra Bodø Glimt ret oplagt, han har kontraktudløb til december, og så skal man ikke underkende, at Stig Inge Bjørnebye er tidligere talentchef for det norske landshold, og derigennem nok har en stor kontaktflade i det norske talentmiljø.

Samtidig kommer Mikkel Lassen tilbage fra Skive, og presser sig på til HB positionen, han har vist meget lovende spil, og er piv hurtig. Så jeg er enig i at højre back ikke er så problematisk, heller ikke hvis Diks skal hjem til Fiorentina.
Er der nogen der har set Lassen spille for Skive? Hvordan har han gjort det og er det realistisk at han er klar til at træde ind på holdet?

Som jeg kan forstå det, så var han skadet i starten men har spillet en masse her i nedrykningsspillet og bl.a. scoret 2 mål. Skive ligger fortsat 1 point under stregen men de får markant flere point nu end de gjorde i starten af sæsonen.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back