Selvfølgeligt er der en stor sandsynlighed for, at AGF kommer længere væk fra toppen i næste sæson. Det vil være helt logisk og forventeligt.
Så længe AGF bruger markant færre penge på deres fodboldhold end FCK, FCM og BIF vil det kræve "overpræstationer" at blande sig med dem.
Sæsonens målsætning var Top 6 og det bliver det sikkert også næste sæson. Det afspejler fint forudsætningerne for AGF. Derfor forstår jeg ikke, at man "frygter" sommertransfervinduet i forhold til Top 3. Det bør ikke være forventningen at vi kan matche dem.
Enig - vi må ikke forvente at matche dem men det skal være målet på den længere bane. Men vi nærmer os jo også målene fra 2025 planen (eller hvad den hed)
Bare lige for binde en krølle på flere af de indlæg omkring målsætningerne:
Vi har en målsætning pt som går på 5 år, og den startede fra DENNE SÆSON.
1: På de 5 år/sæsoner skal vi klare at få medaljer 2 gange, og bliver vi 3'er i år er vi altså 50% i mål med den del. Sidste sæson tæller ikke med som skrevet.
2: Vi skal i top 6 i alle 5 sæsoner. Ingen undtagelser.
3: Vi skal vinde pokalen i en af de 5 sæsoner.
4: Vi skal i europæisk gruppespil i en af de 5 sæsoner.
Vildt at vi kunne have klaret både 50% af punkt 1, samt både punkt 3 og 4 samtidig, såfremt vi havde vundet pokalen og klaret top 3 samtidig.
Nuvel: Vi er stadig inden for målsætningen, og var vi på vej "op", så var jeg super fortrøstningsfuld. Men vi står ikke der før en sæson med et hold som har banket alt og alle i nedrykningsspillet, og nu glæder man sig til at se hvordan vi kan fortsætte det med en ny Patrick Mortensen i front etc i en ny sæson. På mange måder er vi et hold der har peaket i den form det havde i 19/20. Vi har kunne ridde videre på bølgen i efteråret 20/21-sæsonen her, men det er krakeleret og faldet lidt fra hinanden i dele af foråret. Heldigvis er der så meget bund i holdet, at vi trods alt viser pt, at vi kan kradse os tilbage. Mest sandsynligt er det dog, at vi bliver 4'er. Og lykkes det, så kan vi teknisk set stadig nå at opfylde vores 5-års-målsætning om europæisk gruppespil. Bliver vi 3'er har vi lavet den første af 2 medaljer, og er et godt stykke allere ift målsætningen.
Sæsonen er ikke slut endnu.
Men næste år bliver det helt store mål at komme i top 6, og så sammenspille en trup, som kan kæmpe med om medaljer i 22/23. Lykkes det allerede at komme godt med fremme næste år, så vil det være overraskende flot med den udskiftning vi står overfor. BIF viser jo også pt hvor mange ekstra % man kan få med, såfremt stammen er den samme to sæsoner i træk. Så meget bedre er Uhre, Lindstrøm, Hedlund og de andre jo ikke blevet. Men deres sammenspil, spilforståelse er blevet mange gange bedre i denne sæson, og de spiller den nærmest i blinde til hinanden til tider i de kontraer. Samme som vi så med Amini/Bundu/Anksersen/Blume sidste år. De vidste præcis hvor de skulle spille hinanden. Blume har slet ikke det samme blik/sammenspil med Links. Og PO skulle jo bruge hele efteråret på at komme igang også.
Så det bliver i min optik den største udfordring næste år: Alle de nye på en gang.
Mit håb er, at vi stadig lykkes med at komme i top 6, og at vi er med i pokalen endnu når efteråret slutter, og at de fleste er spillet ind og er klar, og at holdet stormer frem fra næste forår, og vi står i næste års pokalfinale. Men rammer vi ind i FCK/FCM/BIF i næste efterårs pokal, så går den nok ikke.
Uanset hvad, så bliver næste år sanssynligvis en mellemsæson. Og det skal man sgu nok acceptere og forberede sig på NU! Man kan naturligvis efterlade sig håb om, at vi kan være med helt fremme med nye spændende spillere. Det håber vi allesammen vel. Men mest sandsynligt er det, at de mange nye skal bruge tid til at finde sig til rette, og at dem der bliver også skal lære de nye spillemæssigt at kende.
Det største håb jeg har omkring næste sæson er, at vores centrale stamme kan være intakt: Tingager/Haus/Julle i centerforsvaret - PO/NP foran dem, og så formentligt PM i front.
Så "det eneste" som skal skiftes er kanterne og backerne. Det er selvfølgelig minimum 4 nye, og hvis Blume ikke bare sådan lige kan erstattes af hverken Albert eller Brandhof (som jeg ikke tror), så skal vi også have en ny falsk 9'er/fremskudt 8'er.
Så altså 5 nye. Men måske er det en fordel, at det er i begge sider, og at vi trods alt IKKE starter fra bunden af på de fleste positioner. Munksgaard har vi stadig, Links har vi stadig, og også spillere som Gersbach, Tengstedt, Grønbæk.
Men niveauet halter hos de fleste af dem der blev nævnt der. Men måske det er nok til at snige sig med i top 6.
Og rammer vi så korrekt med vores indkøb ala PM/Højer/Blume/Tingager, så kan vi sagtens komme i top 6, og måske endda også blande os i top 4, måske gentage det vi har gang i pt.