New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Og du har helt ret i at det handler om prioriteringer. Men vi kan godt blive enige om, at hvis PM gik i stykker, så var sæsonen "i stykker"? Så at have en Egho eller anden som er lidt alsidig, det kan være en god ting. Og forsøget med MJ ser jeg et i den retning. Og altså når man er villig til at hente en spiller som vil koste 5 millioner at købe fri, så gætter jeg på at man også kan "prioritere" de økonomiske forhold omkring Egho.
Det er den største risiko vi har i truppen og jeg tror også vi er ved at være der hvor vi vil bruge nogle penge på adressere det. Det kan virkelig gøre en forskel for en sæson. Jeg ser også MJ som en indikation på det hvor man samtidig tilføjer noget fart. Jeg synes også det er en MJ der som udgangspunkt er ideel - god alder, med et fint niveau og kan bruges på flere måder. Det med niveauet er så et spørgsmål, vi må se om vi når at få et bedre indtryk af det, men ideen virker god. Hvis det kun kan gøres for fem millioner i overgangssum kan det sagtens give mening med en billigere løsning (selvom Egho jo ikke er gratis selvom han ikke skal købes fri) og så kan man måske i stedet købe den helt rigtige fløjspiller. Det kan trods alt også være for meget at håbe at man kan finde en ung super fløj der også lige kan dække af i angrebet. Det lyder voldsomt dyrt.

Og så tror jeg ikke man skal være så bange for at hente en 26 årig angriber. PM er 31, og ham frygter vi bliver solgt... Altså hvis Egho laver 2-3 gode sæsoner for os, så kan han da selvfølgelige sælges som 29 årig angriber. SELVFØLGELIG er det bedre hvis han var 22 og var ligeså god. Men så kunne man altså ikke hente ham gratis til sommer, vel? Og det er ikke PM der skal erstattes af Egho, men suppleres bedre end nu. Vi kan ikke regne med at kunne trække samme veksler på PM næste sæson.
hehe ja det er jo rigigt og sjovt.

Jeg er sådan set ikke i tvivl det jeg har set fra Eghos side ift indstilling og kvaliteter i 2021 og 2019 til han vil være en forstærkning af truppen, og kunne også se ham som afløser for PM, selvom jeg håber på noget endnu bedre.

Eneste bekymringer er
- at han kun scorede 3 mål i hele 2020
- at jeg generelt helst ikke ser for mange over 25 år, men hey han han jo trods alt stadig under 27 og kan nå at blive et salg eller blive her længe.
- om han overhovedet kan se sig i en rolle i PMs skygge (men han kan let blive solgt og fin case hvis vi får stort beløb for PM og Egho grartis - selvom det er sportsligt et skridt ned, men måske de to krydser hinanden i sportslig afkast om 1-2 år?) (kan frigøre midler til at købe en lækker 8er eller kant, alt efter hvad vi vi med Albert)

Kigger man på samlet økonomisk og sportsligt afkast 2-3-4 år frem
Er det måske mest fornuftig at sælge PM nu mens han er varm (selvom vi elsker ham), holde sig fra en ellers god og gratis Egho og istedet investere nogle mio på at købe en helt ung.

Og håbe AA og ST om et par timer lukker tankerne om vi har gode nok backups. Ellers beholde en af dem og hente en sikker Egho gratis i konkurrence med en ny ung for nogle mio- med håbet om den unge holde egho på bænken

Lidt samme med Bror her til sommer. Vil være rart og safe at beholde ham. Og kan han genfinde sidste års form - en fantastisk ide. Men kigger vi på en 2-3 årig periode, vil det måske være bedre at hente en stærk 8er eller kant + bruge Albert. Det perfekte ville være hvis der var råd at gøre det hele inkl. forlænge Bror 6 måneder mere. Men vil han jo ikke, håber man kan lave kompromis på 1 år. Måske 2 hvis vi er presset og ikke kan finde andet til 8er/kant med tanke på vi også skal bruge penge andre steder som vb, diks, kamil, evt. MJ. Men mon ikke han går efter en 3-4-5 års, lidt som Mike Jensen vil en lang deal i Køge.

Eneste bekymringer er
- at han kun scorede 3 mål i hele 2020
- at jeg generelt helst ikke ser for mange over 25 år, men hey han han jo trods alt stadig under 27 og kan nå at blive et salg eller blive her længe.
- om han overhovedet kan se sig i en rolle i PMs skygge (men han kan let blive solgt og fin case hvis vi får stort beløb for PM og Egho grartis - selvom det er sportsligt et skridt ned, men måske de to krydser hinanden i sportslig afkast om 1-2 år?) (kan frigøre midler til at købe en lækker 8er eller kant, alt efter hvad vi vi med Albert)
Jeg kan se masser af "bekymringer", men ikke ift at hente ham som reserve. Der skal han ikke "bære" holdet på samme måde. Han er i forvejen i Kamara's "skygge" i Randers, så om ikke andet må det være federe at sidde på bænken og have en indskifterrolle i Aarhus, end i Randers.

Jeg er ikke brandvarm på Egho, men gad godt have ham som breddespiller, det må jeg sige.
Men vi må se hvad Stinge Bjørnebye beslutter.

Han er i hvert fald 150 mio billigere end Jonas Wind og nogle mio+ billigere end Kamara
Hvis både Egho og Kamara havde samme kontraktlængde og alder, så var Kamara nok stadig lidt dyrere end Egho ja. Men altså kostede de henholdsvis 5-6 for Egho og 9 for Kamara, så er Egho også 5-6 millioner billigere til sommer end han normalt er :D

Wind til 150?? Næppe.
Det scorer han simpelthen for få mål i åbent spil til, vil jeg påstå. Hvis han laver en Robert Skov-sæson, hvor han viser sig bedre end resten af holdet/ligaen i en hel sæson, så kommer vi nok op omkring de 3 cifre. Men pt synes jeg ikke det kan blive tilfældet.

Interessant om Ståle og PC har ret i deres snak om 150 mio og langt over 100 mio. De snakker ham i hvert faldt op, og det kan være en smule selvforstærkende, hvis nogen hopper på den.

Afskriver vi ham med 12 mio om året, og sætter ham ift Mortensen, så må vi nøjes med ca 24 mio for ham til sommer :ROFLMAO: :cool: :coffee:

Sportsligt og ledermæssigt synes jeg PM har så kæmpe værdi for os han slet ikke skal sælges, omvendt vil han jo gerne afsted og det er også en god fortælling ift de næste der skal til AGF, hvis det lykkes at sende ham afsted istedet for det aldrig blev til noget. Endelig er det vel med at tage det vi kan få af store beløb for en på 32 til sommer og han optager vigtigste plads i salgsvinduet for et 100-150 mio salg for at være i fcm-fck-termer....

Jevtovic ikke engang udtaget i dag mod FCK...
Er vi ikke der, hvor der enten skal ske et mirakel, eller han bliver den største "lænke" om anklen på os siden Riel?
Jeg synes dog Jevtovc er en fin gut, og endeløst mere sympatisk end Riel, så ingen sammenligninger der.

Men det nytter jo ikke.
Han må jo videre.

Lad os nu ikke springe til konklusioner. Der kan være flere årsager til at han ikke er i truppen i dag.

Jeg håber at vi snart får en almindelig sæson igen. En god sommerferie, en god træningsopstart og en reserveholdsturnering kørende igen, så alle spillere er i kampform. Og stadions med masser af stemning. Derfra kan vi så give os til at evaluere.

Også frustreret over Milan, men ja både links, jon, albert, po, julle, backman, bror har jo alle fået stryg og afskrevet ind i mellem.

For Milan kan det også kombinationen manglende kamp-skarphed og selvtillid efter to fæle afbærndere en sæson uden mål fra en der har været vant til at score på samlebånd i perioder. Jeg synes egentlig han viser viljen. Var stærk i opstarten. Men kan heller ikke finde ud af om han har nogle spidskompetencer eller det bliver lidt for meget af det hele. Svært at vurdere ham indtil nu.

Bror
Synes han har løbet stærkt og været solid sidste par kampe, og lavet lækre ting som fx det skud i dag. Synes det kalder på en 1 årig forlængelse med mindre SIB har en meget stærk 8er til os i stedet. Det er vel kun alderen på 29½ og lidt manglende held til at lave et par mål mere i år, der ikke gør Bror har fået forlænget.

Lige før jeg vil strække mig til en 2 års også. Synes han var stærk i dag.

Synes han er en god holdspiller.

AA
Synes AA spiller en flot kamp, svært at sammenligne ham med PM, da de har forskellig stil, men flot gennembrud i starten af kampen, der godt kunne have givet mål, ramte træværket med fck'er direkte i ryggen, burde vel næsten have straffe, men var i hvert fald 10 x større end Eghos mod os (som bare var film).

Også flot kontra, hvor Zeca må lave en nødbremse.

For et par uger siden syntes jeg han skulle forlænges til julen 22 - nu synes jeg vi skal snuppe en til julen 23 mindst.

Sammenligner vi med Egho
Så tror jeg ikke AA spiller et helt år og kun laver 3 mål, hvis han fik samme spilletid.

Egho fylder lidt mere, og bedre pt end AA, men set over en 3-4 års kontrakt, så er sportslig afkast på AA nok bedre - plus salgspotentialet markant bedre.

Man vil naturligvis gerne se AA stabil i længere periode, men synes han har vist potentialet er der.

Bror
Synes han har løbet stærkt og været solid sidste par kampe, og lavet lækre ting som fx det skud i dag. Synes det kalder på en 1 årig forlængelse med mindre SIB har en meget stærk 8er til os i stedet. Det er vel kun alderen på 29½ og lidt manglende held til at lave et par mål mere i år, der ikke gør Bror har fået forlænget.

Lige før jeg vil strække mig til en 2 års også. Synes han var stærk i dag.

Synes han er en god holdspiller.
Host host host...... opgradering tak eller også er det til bredden som JJ.

Der er for lidt mål/assist over sæsonerne - sidste år var god men ligner en enlig svale. Det kan han selvfølgelig bare ændre i resten af sæsonen 💪
Ellers enig i at de sidste par kampe har vist opadgående form men den har også haltet lidt for længe.

haha ja man bliver farvet af sådan en flot indsats et par kampe, den nedtagning han lavede mod Randers (dog offside) og især det skud i dag, krydret med at løbe længst sidst og meget i dag, er god i pres-spillet.

Men ellers har du ret. Men som du også siger lidt tur i den så havde han også lave to mål mere og så havde vi været tilfredse. Lidt som vi ikke var tilfreds med Albert for 2-3 uger siden og nu er vild med ham igen. Men alderen 29½ er et minus.

Vil være lækkert med noget bedre

haha ja man bliver farvet af sådan en flot indsats et par kampe, den nedtagning han lavede mod Randers (dog offside) og især det skud i dag, krydret med at løbe længst sidst og meget i dag, er god i pres-spillet.

Men ellers har du ret. Men som du også siger lidt tur i den så havde han også lave to mål mere og så havde vi været tilfredse. Lidt som vi ikke var tilfreds med Albert for 2-3 uger siden og nu er vild med ham igen. Men alderen 29½ er et minus.

Vil være lækkert med noget bedre
Så skal det være fordi man mener han bidrager med så meget løbemæssigt, at antallet af mål og assist er underordnet. Hvis det er holdningen, så skal de andre bare score endnu flere ;)

Sidste assist var i runde 10 og sidste mål var i runde 7 - det er efterhånden længe siden https://superstats.dk/spillere/spiller?id=2458&aar=2020/2021

Jeg synes Blume er blevet LANGT BEDRE af igen at have fået flere løb omkring sig. Især mod Randers og BIF i de sidste to kampe har han skinnet offensivt. I går mod FCK er han god i presspillet, og han slår afleveringer på et teknisk niveau som man har brug for, såfremt man skal spille sig ud af presset som FCK ligger med deres kvalitet og fysik. Noget som flere andre havde problemer med.

Jeg synes heller ikke der kommer mål nok her i foråret. Sidste år var jeg fint tilfreds, og han scorede også i efteråret. Så at han ikke rammer målene her i foråret er dårlig timing. Men han er ikke længere væk en stolpeskud, og flotte nedtagninger med kvalificerede afslutniger i Brøndby etc.

Men vi kan måske nok snart have råd til noget, hvor vi har en spiller som bare er lidt farligere generelt.
Dog vil jeg påpege at Blume i sidste sæson scorede ligeså meget som Sana normalt gjorde, såfremt man tager EL-playoff og pokalkvart+semi med. Der rundede han som tidligere skrevet 9 mål.

Men vi har brug for mål fra den plads, ligeså vel fra kanterne. Grønbæk har i 3 kampe på kanten scoret ligeså meget som Links/Thorsteinsson har hele foråret. Så altså det gør noget for holdets pointhøst og evne til at vinde kampe at have spillere som bare er skarpe. Grønbæk har sjovt nok ikke scoret fra Blumes plads heller.

Og det er formentligt fordi der er kommet så få løb omkring dem, at det er svært at spille folk i dybden etc. Noget vi netop har set da Grønbæk kom på kanten, hvor det har betydet at BÅDE Blume og Grønbæk har været bedre. Altså: Blume bliver dårligere når kanterne er dårlige/ikke laver de rigtige løb etc.

Min konklusion er, at jeg gerne ser Blume forlænget såfremt vi kan hente kanter der er bedre end dem vi har til at lave de Grønbæk-løb. Især Jon synes jeg skal skydes af, da han er god, har gjort det fint på landsholdet, og passer bedre ind i andre spillesystemer end vores. Timingen virker rigtig der.
Så kan vi hente en superkant der virkelig kan give den gas med fart etc på kanten, og lave løb omkring vores falske 9'er/fremlæggende 8'er, så de tilsammen bliver langt farligere.

Det er svært og hårdt, det med at skulle sige at en spiller ikke skal forlænges. Hvis nu vi sad og var helt nede på jorden og kiggede på hvad vi opnår for det budget vi har - og formentlig får i de kommende sæsoner, så ville vi nok sige, at bronze sidste år var et freak-resultat og 4. pladsen pt. i år er toppen af det vi bør kunne opnå. Skulle målet så "bare" være at fortsætte med at slutte i top 4-6 i de kommende mange år, så kunne det godt give mening at holde fast i den kerne af stamspillere vi har og malke dem til sidste blodsdråbe til de ikke kan mere, kombineret med at håbe på et par unge spilleres gennembrud. MEN vores ambitioner er større. Vi vil udfordre toppen. Og derfor forsøger vi at udskifte spillere der har toppet med nye spillere, der kan nå en endnu højere top. Det er ambitiøst og bestemt også vanskeligt. Men al sport bør handle om at udvikle sig og blive bedre.

Men vi kan måske nok snart have råd til noget, hvor vi har en spiller som bare er lidt farligere generelt.
Dog vil jeg påpege at Blume i sidste sæson scorede ligeså meget som Sana normalt gjorde, såfremt man tager EL-playoff og pokalkvart+semi med. Der rundede han som tidligere skrevet 9 mål.

Ja faktisk ret vildt med 9 mål af Bror på et år. Og arbejder hårdt.
Egho lavede også kun 3 mål i hele 2020, Bror står på 2 i år - og har 6 kampe endnu. Og man må forvente en angriber scorer mere end en 8er!

Mener det var Ato Vari der skrev fint lad os forlænge og lad ham blive indtil han har spillet sig af - eller anden har slået ham af.

Det er lidt et svært dilemma - især hvis vi kan få en anden stærk 8er ind, og Bror tilmed vil have fx mindst 2 års deal.

Og naturligvis også hvad vi gør med Albert, spiller han kant eller 8er - for spille skal han naturligvis for det meste som udgangspunkt.

Synes også vi skal sælge jon hvis han ikke forlænger, men tror vi må påregne risiko for evt.at blive svækket på den korte bane ved et salg.

Generelt har vi et hold hvor det er svært at hente bedre ind end dem vi har - vi må nok udvikle dem selv, med mindre vi kan smide nogle mio og hente unge spillere hjem fra udlandet der skal kickstartes, fx Bundu osv.

Det er svært og hårdt, det med at skulle sige at en spiller ikke skal forlænges. Hvis nu vi sad og var helt nede på jorden og kiggede på hvad vi opnår for det budget vi har - og formentlig får i de kommende sæsoner, så ville vi nok sige, at bronze sidste år var et freak-resultat og 4. pladsen pt. i år er toppen af det vi bør kunne opnå. Skulle målet så "bare" være at fortsætte med at slutte i top 4-6 i de kommende mange år, så kunne det godt give mening at holde fast i den kerne af stamspillere vi har og malke dem til sidste blodsdråbe til de ikke kan mere, kombineret med at håbe på et par unge spilleres gennembrud. MEN vores ambitioner er større. Vi vil udfordre toppen. Og derfor forsøger vi at udskifte spillere der har toppet med nye spillere, der kan nå en endnu højere top. Det er ambitiøst og bestemt også vanskeligt. Men al sport bør handle om at udvikle sig og blive bedre.

Meget enig og det er bestemt en no-brainer, at hvis vi vil i top2

1) så skal vi udskifte Bror med en der er bedre
2) går vi efter transfers og udvikling og ser værdien af sportslig afkast og økonomi over flere år, skal vi have en ny ung ind
3) ser vi på denne sæson har han scoret for lidt

Risikoen
1) vi kan også risikere vi overser det han bidrager med som ikke er så målbart som stats
2) miste kontinuitet (det bedste ville være hvis han ville indgå i en julle rolle bag albert eller anden ung ny indkøbt stjerne, hvis Albert bruges på kanten istedet, men numerisk er vi allerede 6 uden bror og med albert til midtbanen
3) miste en driftsikker spiller der sjældent er skadet (men måske bliver det pga alder) og aldrig karantæne
Endelig er der den upside bror kan genfinde målformen med 9 mål og mange ass fra sidste sæson.

vi ville heller ikke skrive med ham, hvis han ikke var i AGF pt - sidste sommer ville vi.

Jeg synes stadig det kunne være fedt at få en stærk 8er eller kant mere ind til start 11 og lade det afgøre om Albert skal være kant eller 8er. Helst 8er, så albert og jon tager kanterne. Plus have Bror i backup et år mere og udleje Zach et halvt år og få udviklet og ham, plus få ham i kampform igen. Til vinter kan man så vurdere om det skal blive 12 måneders udleje, eller Hvidt skal have mere kamptræning eller man skal ophæve med Bror. Eller vurdere hvor Brandhof er.

SteenA
Jeg vil bare vove den påstand, at den forkerte måde at gribe sådan en forbedring an på, er ved at sige farvel til etablerede stamspillere, fordi man tror, man kan finde nogen, der er bedre. Den rigtige måde er at beholde stamspillerne, give dem konkurrence og se om den konkurrence får dem på bænken. Så kan man sige farvel, hvis det kommer dertil. Jeg ved godt det er dyrere på den måde, men det er sådan man bevarer kontinuitet, skaber konkurrence og løfter holdet.

Jeg synes, man skal passe rigtig meget på med at være spåmand for, hvordan spillere udvikler sig på specifikke positioner og i stedet tænke det lidt mere i helheder. Det var fx en spåmand man forsøgte, da Ankersen blev erstattet med Jevtovic, hvor PC nok har tænkt: Jamen, her har vi fløj en som er yngre og kommer fra en større adresse, og vi kan få ham gratis. Vi bytter lige over, har sparet penge og er blevet stærkere. Jeg ved ikke om Ankersen kunne have holdt niveau i år hos os, men jeg har da tænkt mange gange, at ham kunne vi godt have brugt i denne sæson. På samme måde var rigtigt mange helt klare i spyttet omkring, at Grønbæk jo skulle erstatte Blume 1:1 i snakken i vinterpausen. Men det har ikke rigtigt fungeret, vel? Grønbæk er først blomstret op, nu hvor han er tilbage på fløjen.

Så som en tommelfingerregel: Har en spiller fået flere minutter på banen end på bænken i en sæson, så er det en no-brainer at forlænge (hvis man kan lande en nogenlunde rimelig aftale). En spiller der allerede er i truppen og spillet ind er som udgangspunkt meget bedre end en som kommer udefra.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back