New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 387K
Status
Not open for further replies.
Men det kunne også sagtens være en case a la Corlu. Med afstand den bedste i Lyngby sidste sæson, i denne, slet ikke på hold i Brøndby. Det jeg har set af Kaastrup er noget tvetydigt. Jeg synes han har meget store mangler defensivt/taktisk men et kæmpe potentiale når han har bolden på fødderne. Det kræver meget af spillestil og holdkammerater, hvis Kaastrup skal kunne spille - men ja, han har nogle kompetencer, som man ikke bare kan finde hos alle.

Men det kunne også sagtens være en case a la Corlu. Med afstand den bedste i Lyngby sidste sæson, i denne, slet ikke på hold i Brøndby. Det jeg har set af Kaastrup er noget tvetydigt. Jeg synes han har meget store mangler defensivt/taktisk men et kæmpe potentiale når han har bolden på fødderne. Det kræver meget af spillestil og holdkammerater, hvis Kaastrup skal kunne spille - men ja, han har nogle kompetencer, som man ikke bare kan finde hos alle.
Synes det er ramt på hovedet af sømmet.

Ikke lige den af vores målmænd jeg havde forventet at se til prøvetræning i Sverige.
Nej var heller ikke lige det navn jeg regnede med at læse da jeg trykkede på artiklen. Men det giver fin mening. Han er ved at være nede som 4. valg og jeg har svært ved at se hvordan han inden for en overskuelig fremtid skal kunne komme længere op i hierarkiet end som 3. valg.

Men et eller andet skal der nok ske på målmandsposten til sommer. Jeg synes brugeren Juniorx (er han også herinde?) oplister et par spændende scenarier:
Den gode løsning er en af følgende:

Grabara hentes fast (bliver tricky)

Jesper Hansen hentes som 1. keeper og Mentor for keepertalentet Gadegaard. Hansen gøres til førstekeeper, og Gadegaard skal samtidig køres i stilling til at overtage inden for 1-2 år.
Hansen kender David, og hvis Fcm satser på Lössl vil han evt gerne til Aarhus, hvor han vidst også læser.

Jeg ser det som en god nyhed (uanset årsagen).
Det betyder nemlig, at vi IKKE umiddelbart kommer til at stå i en situation med Eskelinen som 1.keeper og TK/Gadegaard som 2. og 3.valg.

Det ville efter min mening være at spille hazard med den udvikling holdet har været i. Vi har ganske vist vundet bronze med Eskelinen, og holdet/han har vist at de godt kan sammen. Men vi giver færre chancer væk som hold omkring dødbolde etc nu her, og det ses. Holdet har en helt anden defensiv robusthed pt end i store dele af sidste sæson. Vi lukkede ikke vildt mange flere mål ind (1,14 vs 1,00), men sådan husker jeg det meget tydeligt. Og altså det store antal clean sheet bevidner det også bare i år.

Jeg synes Ekselinen er en glimrende 2.keeper. Perfekt niveau ift mine ambitioner for holdet. Ikke så god, at han er umulig at holde på (også bevist via 2 transfervinduer hvor han ikke er kommet afsted), og god nok til, at man får noget umiddelbart bedre end ungdomsmålmænd. Det er kun et spørgsmål om økonomien. For hvis Eskelinen er dyr, så er tiden måske kommet til snart at satse på TK som 2.keeper. Og i den forbindelse er det godt hvis han lige når at blive lidt "varm"/få lidt hård på brystet i Sverige inden han skal overtage for Eskelinen i det tilfælde.

Ikke lige den af vores målmænd jeg havde forventet at se til prøvetræning i Sverige.
Sjovt nok, var det den eneste af vores målmænd som jeg forventede at vi prøver at afsætte på den måde.

Eskelinen skal nok ikke ligefrem til prøvetræning, hvis han skal skifte til en svensk klub og Gadegaard ønsker vi vel at holde på. TK er lidt "ramt" af, at vi ønsker at bruge en stærkere 1. målmand i forhold til et mål om top-6 og at vi samtidig har et endnu større talent, som er to år yngre. Men det her vil da være en fed chance for ham. Han skal til at spille fodbold.

Eske er så ung og har så meget potentiale at man skal leje ham ud og få et salg på ham - eller han kan udvikle sig og vende tilbage som 1. keeper om 1-2 år.

Problemet er nok at lønnen i DK er højere og forskerskat oveni, der gør han ikke er taget til Sverige. Måske håber han også Kamil er væk til sommer og at han får chancen igen. Hvis - så må vi se om han er god nok.
Fin 2. keeper i Eske- ja men måske for dyr 2. keeper?

TK synes jeg også er den perfekte 2. keeper, rolig trods ung alder. Kan også udvikle sig til 1. keeper. Men han vil måske gerne ud og spille. Spørgsmålet er mest om vi skal holde snor i ham og forlænge et år adgangen mens han lejes ud.

Daniel har et vildt spændende og ekstraordinært. Og synes han er en af de 3 som har størst potentiale til at blive 1. keeper i AGF. Alle har de pt niveauet til at spille med, og være 2. keeper.

Men vi skal have en 1. keeper i top3 ish klasse. Kamil, Jesper H, Kalle (hvis fck snupper Kamil), Rønnow er min ønsker. Lawrence Thomas kunne være en joker, men skal købes fri. Ved ikke om han kan løfte niveauet op til de andre nævnte.

Rinne er suveræn, men skal til udlandet. Spiller Joronen egentlig?

Gryte kan kun være 1½ år i DK, så ikke så oplagt for mange, men kunne naturligvis godt være en mellemstation i AGF, mens DGA gøres klar til at tage over senest januar 2023.

Men ville også være fedt at få udlejet DGA så han kan få hår på brystet.

Den perfekte model:
- Helt generelt er jeg tilhænger af en model hvor man har en 1. keeper i top2 klasse.

- 2 yngre talenter som er superliga klar (den ene er anden keeper, og den anden udlejet for at få 1. holdskampe i superligaen/1div eller tilsvarende niveau - sådan kan de bytte rundt hvert halve-hele år). (synes Eske, TK og DGA passer godt der - men der er en for mange, men der kan vel udlejes to for en periode)

- 3-4 valg:
En talentfuld U19 keeper.
En ca. 35 årig, der både er gardering og assisterende-målmandstræner/coach. Eller måske tjener noget at lønnen på deltid i salgsorganisationen og måske også er et AGF-ikon som kan sælge lidt på den konto. Steffen Rasmussen kunne vi have brugt i den rolle fx. Men kan også bare være en top-keeper udefra som har erkendt rollen er backup.

Han spiller, men de rykker hverken op eller ned og har et år til udløb, så hvem ved om de vil lade ham gå for fx 3-4 mio og 25-50% videresalgs sjov. Vi kommer jo ikke til at betale 10-15 mio for en 28 årig keeper. Og måske han kan lokkes til medaljekamp næste sæson og evt. Europa - fremfor serie b?

Jeg tror sgu godt vi kan finde på at betale 10-15 millioner for en ekstra god 28-årig keeper. De kan jo spille til de er 33-35 år normalt, og nogle jo endda endnu længere. Der er jo MANGE år tilbage i en sådan keeper, og plads til videresalg endnu også.

Kan man købe Grabara for 10-15 millioner, så er han som 22-årig jo selvfølgelig bedre.
Men kan vi ikke beholde Grabara, og man kan få Joronen for 10-15 millioner, så er det en NO BRAINER for mig at se. Det havde det også været at hente Kalle Jonsson for 5-10 millioner synes jeg, også selvom han var 30 på det tidspunkt. Måske endda 10-15.

At have en skide god keeper betyder simpelthen bare alverden. Deres alder skræmmer mig ikke. Thomas Mikkelsen og Jesper Hansen viser uge efter uge hvorfor.

Lawrence Thomas kunne være en joker
Jeg synes han er faldet meget i niveau siden starten af efteråret.

TK synes jeg også er den perfekte 2. keeper, rolig trods ung alder.
Men pt. er han så vidt jeg kan se kun 4. keeper og ud fra det man hører er DG bare et større talent.

Jeg tror sgu godt vi kan finde på at betale 10-15 millioner for en ekstra god 28-årig keeper.
Jeg tror ikke, at vi kommer til at bruge den slags beløb med mindre vi kvalificerer os til et europæisk gruppespil eller laver et par virkelig gode salg. Vi er bare ikke helt på det der niveau endnu. Smertegrænsen går ved den pris vi gav for PO, tror jeg. Og den slags køb kan vi ikke lave mere end en gang om året.
Jeg tror vi kommer til at se Eske på mål igen fra starten af næste sæson, med mindre vi går amok og vinder mesterskabet i år. Jeg håber virkelig at Eske har fået noget ud af at træne sammen med Grabara i et helt år.

Ja måske hvem ved. Men måske man vil gå efter gratis leje en som Kamil, og fck fik også både gryte og kalle helt gratis, joronen gratis til Horsens, Rinne fik AaB for 5 mio, Lyngby Jesper H gratis osv - synes der plejer at være muligheder nok. Lawrence Thomas også gratis til SØE. Carlgreen samme. randers hentede også kalle gratis i sin tid.

Altid undret mig målmand er gratis eller billige - lige så vigtig som en målæder som PM. Klart de to mest afgørende poster på et hold.

Ja jeg er også ligeglad med alder på vores 1. keeper, men vil gerne have 2 yngre (som skifter mellem leje og være 2. keeper) og så en gammel gut som 3. mand+U19, så har vi blandingen af noget ungt på vej og rutinen.

@ Steen
JA, JA og JA.
Men spørgsmålet er også om Eske og DGA ret hurtigt er for gode til at være nr 2, men skal være det partime og partime leje. Egentlig ligesom TK. Synes ikke afstanden mellem dem er vild. Tror mest på DGA ud fra hvad vi hører.

Jeg tror også det er lidt 50-50 om Eske får chancen igen eller der dukker noget spændende op som er muligt for os i top2-4 klasse. Ellers må vi udvikle Eske, DGA og TK til det. Men håber da vi snupper en af de nævnte kæmpe profiler. Men ellers går det også nok.

Jeg tror ikke, at vi kommer til at bruge den slags beløb med mindre vi kvalificerer os til et europæisk gruppespil eller laver et par virkelig gode salg. Vi er bare ikke helt på det der niveau endnu. Smertegrænsen går ved den pris vi gav for PO, tror jeg. Og den slags køb kan vi ikke lave mere end en gang om året.
Jeg tror vi kommer til at se Eske på mål igen fra starten af næste sæson, med mindre vi går amok og vinder mesterskabet i år. Jeg håber virkelig at Eske har fået noget ud af at træne sammen med Grabara i et helt år.

Meget enig. Jeg tror dog grænsen for hvad vi vil betale rykker sig i takt med hvad vi selv får.
6 millioner var jo højt nok, men det har vi jo givet før (Dioh). Mens vores salg er steget fra 11-13 millioner til over 22,5 millioner. Men hvis man ser på de sidste mange salg og indkøb, så sælger vi vel i snit for mellem 5-22 millioner (ca. 15 som krav for vores salg, som Højer), og køber for 2-6 millioner. Jeg tror sagtens Jon kan ryge for 15 millioner også. Altså vores krav lader til at starte der på profilerne nu om dage. Vi krævede 15 for Højer i flere omgange synes jeg man fornemmede ift rygterne om afvisning af 12,5.

Vores lyst til at købe kan jo også ændre sig proportionelt. PO var en højdespringer siden sidste nedrykning. Men Dino blev vist købt for 4 millioner, og Links købt for ca. det samme. Så altså 4-6 millioner er jo ikke en kæmpe forskel. Så enig i at der er et STYKKE op til 10-15 millioner. Men fra 6 til 10? Det synes jeg faktisk ikke. Måske vores nye højdeleje netop ligger der: 6-10 og ikke 10-15.

Men hvis vi kan købe en spiller med kæmpe videresalgspotentiale som Grabara eller Sanneh for 10-15 millioner, så tror jeg sgu man slår til. Men ja, der er LANGT fra 10 til 15 millioner. Så måske kun for 10 kontant, og 5 millioner i klausuler ift kval til europæisk gruppespil eller medaljer etc.

Ja måske hvem ved. Men måske man vil gå efter gratis leje en som Kamil, og fck fik også både gryte og kalle helt gratis, joronen gratis til Horsens, Rinne fik AaB for 5 mio, Lyngby Jesper H gratis osv - synes der plejer at være muligheder nok. Lawrence Thomas også gratis til SØE. Carlgreen samme. randers hentede også kalle gratis i sin tid.

Altid undret mig målmand er gratis eller billige - lige så vigtig som en målæder som PM. Klart de to mest afgørende poster på et hold.

Jeg synes forskellen på vores tilgang og Brøndby/FCK/FCMs i flere omgange har været, at de har hentet mange målmænd som allerede har bevist sig i Superligaen. Grytebust, Joronen, Jonsson, Rønnow etc.

BIF hentede Rønnow for ca. ligeså meget som vi hentede Eskelinen. BIF fik bare en målmand som man 100% vidste var god nok til Superligaen ift det meget fysiske spil som er her i kampen om luftrummet. Whalley er sgu sikkert også en bedre målmand i Spanien end her.

Jeg synes ikke vi skal hente Lawrence fra udlandet som ukendt. Men hvis han havde fortsat sit spil fra efteråret, så ville jeg GERNE hente ham nu. (Han er dalet i niveau, enig). Men en spiller som Carlgren i Randers, og de andre som allerede havde bevist sig, så synes jeg det er meget mere det jeg gerne vil i retning af.

OB havde ikke garanti for at Grytebust ville gøre det bedre i SL end Eskelinen. Men FCK hentede et mere "sikkert kort". Ligesom da de hentede Jonsson og Joronen, og BIF hentede Rønnow.

Jeg synes derfor at Carlgren, Rinne og de andre er præcis det vi burde kigge på (generelt set).
Men der findes vel ikke nogen oplagte at hente pt fra konkurrenterne som er realistiske?

Rinne (vil nok til udlandet), Oliver Christensen (for dyr?) Carlgren (lige forlænget, og pga alder for dyr at købe fri)

Brescia gave knap 40 mio for Joronen for kun 2 år siden til sommer. Ham sælger de ikke for 10 mio. kr. Men jeg ved selvfølgelig ikke om de er presset på økonomien. Ellers et godt bud. Men mon ikke han får en ret stor løn i forhold til det vi kan give?
Det er nemlig det. Vi har formentlig råd til Grabaras løn fordi han er på leje og ikke koster transfer.
Samme med Wilcek i mit regnestykke. Ved ikke hvad Diks koster, men hvis han koster 10 millioner at købe fri, så bliver han jo også "for dyr" at have rendende, med mindre han kan sælges videre.

Joronen er 27, så altså man kan jo lave den kalkyle at han kan sælges for 20-25 hvis han gør det rigtig godt.
Sådan satser FCM, BIF og FCK jo også. Altså de er jo villige til at betale 18 millioner for Stage, fordi de selv kunne sælge Vavro til 4 gange så meget. I det lys er 18 millioner for Stage jo ikke meget. Og de må jo have tænkt at de kunne sælge Stage for minimum 18 igen. Ligesom de må tænke at Bundu for 15-20 er en fornuftig case (forud for beslutningen) når de sikrer sig klausul på ham der. Der skal jo ikke megen fantasi til at gætte, at en Bundu der spillede for FCK som han gjorde det bedst i AGF ville være en overskudsforretning for dem. Og hvad "gør det så" at spilleren koster meget? Altså hvis man kan sælge ham for endnu mere?

Det er en balance, for man kan også købe spillere med håbet om videresalg som ikke lykkes. Biel, Stage etc.
Vi har købt PO for 6 millioner, og hvis han fortsætter det han leverer pt, så er det jo ikke urealistisk at han kan sælges for 10-12 millioner til næste vinter/sommer. Han har jo også et spændende CV ift sin ungdomstid.

Brescia kender jeg ikke så meget til ift økonomi. Men Covid har ændret meget for mange. Og vi kunne allerede i sommers læse, at Anderlecht var klar til at slippe Sanneh nærmest gratis:

Og ham havde de betalt 60+ for.
Nogle gange, så skal man af med spillerne, hvis man vil noget andet, og indser at man har satset forkert, og/eller accepterer tabet, og vil begrænse det.

Så på samme vis kunne man sige, at "Anderlecht sælger da ikke Sanneh for 20 millioner når de selv har givet 60". Men altså at få 20 millioner for en spiller man nærmest har kasseret sportsligt, og så samtidig spare hele hans løn er jo store beløb sammenlagt. Selv at sælge ham for 10 millioner og spare flere års løn kan jo nærmest være tillokkende når der er tale om en spiller du er nær-SIKKER på du ikke vil satse på. Jeg tror Riel kunne være købt MEGET billigt i AGF dengang. Største udfordring er jo faktisk nok at spilleren er tilbudt en løn ved tiltrædelse som de ikke ønsker at vinke farvel til, og som dem der kunne tænke sig at overtage spilleren ikke har råd til.

Ellers kunne Riel vel have fået lov at tage til SIF eller lignende ret hurtigt? Men hvorfor skulle Riel sige nej/farvel til karrierens højeste løn? Det ender jo tit med et kompromis i de situationer. Selv hvis Sanneh får 50% af sin løn med fra Anderlecht, og de kun får 10-15 millioner for ham, og det samlede beløb sparet/fået ind så er 20-30 millioner, så er det jo langt bedre end at se ham rådne op på tribunen. Og pludselig kan de 60 blive til 30, i et regneark.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back