New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 238K
Trænertråden
Nu skal vi heller ikke gøre 4-3-3 og 4-3-2-1 til to helt forskellige opstillinger. Der kan være noget med placeringen i opbygnigen, men reelt handler rigtig mange opstillingerne lige så meget om løbene. Om det er MA og Bech på kanterne, kan det være den samme opstilling, men med den lille nyance at de skal være smalt i stedet for bredt når vi bygger op.
Men jeg er næsten mere fan af så små nuancer end at gå fra 5-3-2 til 3-5-2 og 4-4-2.
Uden selv at have skrevet det, så tror jeg det var en kommentar til at kunne spille 3-4-3 og 4-3-3

4-3-2-1 og 4-3-3 er jo "bare" et spørgsmål om kantspillerne også er mellemrumsspillere (dem har vi ikke så mange af dog)

• Like
Reactions: cph
Men, og her er min hukommelse ikke fuldstændig fintunet, hver gang Kent Nielsen dukker op i relation til os, nager det mig mere end andet, at jeg husker hans vej til dét Silkeborg, så mange beundrer i dag, faktisk tog en rum tid for ham flytte derhen. Gjorde det ikke?

Så med Kent vil spørgsmålene for mig altid være;
-hvor hurtigt kan Kent reelt flytte et AGF-hold, hvor der måske er lidt færre friheder, end i en klub som SIF?
-har klubben tålmodighed til sådan en proces?
-har han selv stadig det drive, der vil skulle til en sådan proces i en klub med så meget mere opmærksomhed, hvor medierne står klar til at måle og veje ham hver eneste dag? (modsat hans tilværelse i SIF)

Jeg tror, han i udgangspunktet er tilpas ligeglad med medierne, men det er ikke ensbetydende, at det er sjovt at skulle navigere i nonetheless, og selvom SIFs pokalsucces er ganske besnærende, så ved jeg helt ærligt ikke, om det alene er en målestok, vi skal spejle os i.
Har SIF omvendt virkelig været bedre end os i ligaen (altså i en turnering over en hel sæson) den sidste håndfuld år?
Jeg accepterer at det er med færre midler, men jeg ved ikke, om manden er ham, der skal flytte AGF videre, alting in mente 🤷🏻‍♂️
Som udgangspunkt tror jeg ikke, at Kent Nielsen overhovedet vil skifte klub pt.

Men hvis vi leger med tanken, så er det ikke kun klubben der skal have tålmodighed. Det skal vi fans dæleme også.
Der er meget få steder hvor lunten blandt fans er så kort som den er i Århus.

Så bliver det Kent Nielsen med henblik på at ændre fundamentale ting, så skal klubben saftsuseme forventningsafstemme meget tydeligt med omverdenen, at 25/26 kun handler om proces og måske top 6. Ellers ender det i kaos.

Silkeborg har vel cirka været på niveau med eller en anelse over AGF de sidste 4 år, men på et lavere budget.
De fik bronze i 21/22. Vi blev nr. 10.
Vi fik bronze i 22/23. De blev nr. 9.
Vi var ret lige i ligaen i 23/24 men de slog os i pokalfinalen.
Placeringsmæssigt er vi ret lige her i 24/25 på grund af strukturen, men spillemæssigt har SIF været blandt ligaens bedste hold her i foråret. Deres semifinalesejr over to kampe mod Brøndby var imponerende og fortjent. Og deres play-off sejr over Randers var nærmest overbevisende - Randers som vi lige havde tabt to gange til.

Det her bliver mine sidste ord omkring Kent Nielsen.

Jeg forstår ikke, hvor det kommer fra, at vi med ham risikerer en nedrykning. For det første har vi en bedre trup end SIF - der er en grund vi rimelig sikkert kom ind i top 6 -og for det andet og endnu vigtigere, så får han et helt andet budget og det kan slet, slet ikke sammenlignes med hans første sæson i SIF. Det er, synes jeg, useriøst.

Kommer det til at tage en hel sæson at få implementeret hans ideer, givetvis men hvorfor i alverden er det en større risko at hente en proven vinder end at hente Thomas Nørgaard hvis største præstation er at redde Sønderjyske fra nedrykning eller Berthelsen eller ham assistent træneren i Norge eller nogen af en andre trænere, som er blevet rygtet til os.

Jeg køber data argumentet men resten af argumenterne imod Kent, ja undskyld jeg køber dem ikke.

Kent Nielsen er den mest vindende træner, som ikke har været i FCM eller FCK, det er at undervurdere hans evner groft, at påstå han ikke er klar over og kan agere ud fra, at nedrykning naturligvis aldrig kan eller må komme på tale i AGF.

Uden selv at have skrevet det, så tror jeg det var en kommentar til at kunne spille 3-4-3 og 4-3-3

4-3-2-1 og 4-3-3 er jo "bare" et spørgsmål om kantspillerne også er mellemrumsspillere (dem har vi ikke så mange af dog)

Det startede med dette.

"Jeg er temmelig sikker på, at Sønderjyske spillede de fleste kampe i en 4-3-2-1 eller 4-3-3 om man vil."

og så dette

"Nu skal vi heller ikke gøre 4-3-3 og 4-3-2-1 til to helt forskellige opstillinger. Der kan være noget med placeringen i opbygnigen, men reelt handler rigtig mange opstillingerne lige så meget om løbene. Om det er MA og Bech på kanterne, kan det være den samme opstilling, men med den lille nyance at de skal være smalt i stedet for bredt når vi bygger op.
Men jeg er næsten mere fan af så små nuancer end at gå fra 5-3-2 til 3-5-2 og 4-4-2."

Så trro bare vi er enige :)

Det her bliver mine sidste ord omkring Kent Nielsen.

Jeg forstår ikke, hvor det kommer fra, at vi med ham risikerer en nedrykning. For det første har vi en bedre trup end SIF - der er en grund vi rimelig sikkert kom ind i top 6 -og for det andet og endnu vigtigere, så får han et helt andet budget og det kan slet, slet ikke sammenlignes med hans første sæson i SIF. Det er, synes jeg, useriøst.

Kommer det til at tage en hel sæson at få implementeret hans ideer, givetvis men hvorfor i alverden er det en større risko at hente en proven vinder end at hente Thomas Nørgaard hvis største præstation er at redde Sønderjyske fra nedrykning eller Berthelsen eller ham assistent træneren i Norge eller nogen af en andre trænere, som er blevet rygtet til os.

Jeg køber data argumentet men resten af argumenterne imod Kent, ja undskyld jeg køber dem ikke.

Kent Nielsen er den mest vindende træner, som ikke har været i FCM eller FCK, det er at undervurdere hans evner groft, at påstå han ikke er klar over og kan agere ud fra, at nedrykning naturligvis aldrig kan eller må komme på tale i AGF.
Meget enig. Jeg forestiller mig heller ikke en nedrykningsrisiko ved at ansætte Kent Nielsen. Og efter 6-12 måneder vil det kunne blive rigtigt sjovt.

Jeg tror bestemt, at Kent Nielsen vil være en gave for os. Jeg henstiller bare til forventningsafstemning med omgivelserne hvis man skal til at implementere ny spillestil.

Personligt tror jeg ikke, at Kent Nielsen skifte væk fra Silkeborg. Men debatten er da meget sjov :-)

Men data argumentet kan også meget vel være en dealbreaker for AGF - vi SKAL vinde procenter hvor vi kan, fordi vi kigger opad, mod klubber med større budgetter end os, og vi skal derfor være ekstra skarpe.
Derudover så synes jeg, det ser ud som om, Kent har det svært med det omgivende cirkus, der findes i højere grad i større klubber: han var ingen succes i hverken Brøndby eller OB. AaB tror jeg faktisk ikke har samme pres som OB og bestemt ikke som i Brøndby.

Jeg er faktisk fuldstændig ligeglad med, hvilken opstilling, vi spiller... bare vi kommer til at spille noget fed og opløftende fodbold, og vinder flere kampe, end vi taber.

Helt enig! Jeg har ikke noget had til nogen opstilling. Alle formationer har styrker og svagheder, og det handler om, at træneren forstår at tilrettelægge taktikken sådan, at kampen bliver afviklet til vores styrker.

Jeg vil blive overrasket hvis Kent skal nogen som helst steder hen og jeg tror heller ikke AGF kigger i den retning nu, men han kan da formentlig vægte udvikling og resultater eller en balance mellem dem ift hvad han ansættes til. AGF kommer næppe i nedrykningsfare med nogen anstændig træner og med ro på de indre linjer, men man kan selvfølgelig ikke vælge ren udvikling og skal være opmærksom på den selvforstærkende udvikling man har set flere gange. Det er værd at huske at Silkeborg også har kørt lange dårlige serier, men det kan gå lidt under radaren der og skal selvfølgelig undgåes i AGF. Det kan Kent formentlig også lige så godt som en anden træner vi henter.

Men data argumentet kan også meget vel være en dealbreaker for AGF - vi SKAL vinde procenter hvor vi kan, fordi vi kigger opad, mod klubber med større budgetter end os, og vi skal derfor være ekstra skarpe.

Det anerkender jeg også endda mere end en gang. Det kan sagtens være en dealbreaker og det har jeg forståelse for men jeg synes ærlig talt det er søgt, folk tror, vi ender i nedrykningsfare med Kent men ikke en bruger herinde, har nævnt det samme omkring Nørgaard, Tullberg m.fl.
Hvis CV hos en ny træner skal vægte højt, er der få realistiske trænere, som kommer i nærheden af Kent.

Ang. opmærksomheden. Igen, enig. Kent trives givetvis bedst uden det omgivende støj der er i store klubber - jeg nægter dog at tro støjen er mindre i AaB end i OB og Brøndby var så stort et galehus, det tog, hvad en 10-11 år fra Laudrup før en træner begyndte at få succes, Zorniger - men hvis han skulle takke ja til os, må det nødvendigvis betyde, han er indforstået med at skulle leve med den ekstra opmærksomhed.
Han er en af de mest rutinerede trænere herhjemme, selvfølgelig ved han, hvad han vil sige ja til, i modsætning til mindre rutinerede trænere og udenlandske som måske ikke helt forstår, den opmærksomhed, der er omkring AGF.
Manden har i øvrigt både spillet og været træner hos os. Han kender alt til kravene.

Jeg kan godt finde argumenter i mod Kent ligesom jeg kan det, ved alle andre trænere men jeg har svært ved at finde så mange plusser ved andre trænere, som jeg kan med Kent.

Det anerkender jeg også endda mere end en gang. Det kan sagtens være en dealbreaker og det har jeg forståelse for men jeg synes ærlig talt det er søgt, folk tror, vi ender i nedrykningsfare med Kent men ikke en bruger herinde, har nævnt det samme omkring Nørgaard, Tullberg m.fl.
Hvis CV hos en ny træner skal vægte højt, er der få realistiske trænere, som kommer i nærheden af Kent.

Ang. opmærksomheden. Igen, enig. Kent trives givetvis bedst uden det omgivende støj der er i store klubber - jeg nægter dog at tro støjen er mindre i AaB end i OB og Brøndby var så stort et galehus, det tog, hvad en 10-11 år fra Laudrup før en træner begyndte at få succes, Zorniger - men hvis han skulle takke ja til os, må det nødvendigvis betyde, han er indforstået med at skulle leve med den ekstra opmærksomhed.
Han er en af de mest rutinerede trænere herhjemme, selvfølgelig ved han, hvad han vil sige ja til, i modsætning til mindre rutinerede trænere og udenlandske som måske ikke helt forstår, den opmærksomhed, der er omkring AGF.
Manden har i øvrigt både spillet og været træner hos os. Han kender alt til kravene.

Jeg kan godt finde argumenter i mod Kent ligesom jeg kan det, ved alle andre trænere men jeg har svært ved at finde så mange plusser ved andre trænere, som jeg kan med Kent.

For mig er dataargumentet helt afgørende for, at jeg ikke ønske Kent som træner.

Jeg er ikke så bekymret for, om Kent kan opnå resultater uden data. Det går jo meget godt i Silkeborg.

Men med en træner, der ikke bruger data, er der ingen grund til at opbygge en organisation, der bruger data. Og det frygter jeg vil ramme os i røven den dag, Kent ikke længere er træner for os.

I min bog er data en væsentlig del af det hul, der skal lukkes til topklubberne. Dethul må for alt i verden ikke blive større.

I min bog er data en væsentlig del af det hul, der skal lukkes til topklubberne. Dethul må for alt i verden ikke blive større.
Jeg tror ikke på afstanden er så stor på teknologi og know how længere. Data og analyse er jo nærmest blevet et fælleseje for alle der ser fodbold nu. Hullet er egen avl og de penge der kastes af herfra.

folk tror, vi ender i nedrykningsfare med Kent
Jeg skrev, at AaB var millimeter fra at rykke ned, og at Silkeborg vitterligt rykkede ned, begge i Kents første sæson i klubben. Det betyder ikke, at jeg tror, at AGF vil ende i nedrykningsfare med Kent Nielsen - for AGFs udgangspunkt er helt oplagt et andet - men det er en konstatering, at han ikke nødvendigvis altid bringer succes på kort set. Snarere tværtimod.

Og det er ikke engang ment som et angreb på Kent Nielsen, blot som en erkendelse af, at han kan kræve tålmodighed - også i AGF. Meget karikeret så kan AGF jo selv vælge, om man vil gå efter en Kent Nielsen, der rykker ned i år ét, men kæmper om titler i år tre, eller en Mourinho, der kæmper om titler i år ét, men fyres i år tre. Rösler var mest det sidste, men hvad med den næste efter ham?

For mig er dataargumentet helt afgørende for, at jeg ikke ønske Kent som træner.

Jeg er ikke så bekymret for, om Kent kan opnå resultater uden data. Det går jo meget godt i Silkeborg.

Men med en træner, der ikke bruger data, er der ingen grund til at opbygge en organisation, der bruger data. Og det frygter jeg vil ramme os i røven den dag, Kent ikke længere er træner for os.

Det er helt fair, du vægter data så højt. Det er et faktum data ikke bare er kommet for at blive men med AI har vi kun skrabet overfladen og hvis data er et krav til Kent og han ikke vil ændre sig, så har jeg fuld forståelse for, han ikke kan være AGF træner.

Jeg vægter bare pt. andre ting højere, spillestil og evnen til at udvikle spillere :)

Jeg er ubetinget enig i, at af de realistiske trænere vi kender til, er Kent "head and shoulders above the rest", helt uden sammenligning.
Jeg hører ikke til dem, der tror vi kommer i nedrykningsfare, hvis Kent bliver træner.
Jeg tror vi kommer i nedrykningsfare hvis:

- Vi finder det forkerte match og er nødt til at sadle om i løbet af sæsonen
- Vi misser top 6 og går i negativ selvsving OG træneren mangler pondus til at stoppe dén spiral

"Det forkerte match" kan være hvem som helst - inklusive Kent. Den risiko findes bare altid.
Scenarie 2, hvor vi misser top 6 og går i negativ selvsving AGF-style, der vil jeg hellere end gerne have Kent ved roret. Den mand kan ikke skubbes ud af kurs med en Leopard Kampvogn!

Nu skal vi heller ikke gøre 4-3-3 og 4-3-2-1 til to helt forskellige opstillinger. Der kan være noget med placeringen i opbygnigen, men reelt handler rigtig mange opstillingerne lige så meget om løbene. Om det er MA og Bech på kanterne, kan det være den samme opstilling, men med den lille nyance at de skal være smalt i stedet for bredt når vi bygger op.
Men jeg er næsten mere fan af så små nuancer end at gå fra 5-3-2 til 3-5-2 og 4-4-2.
Altså, er forskellen på 3-5-2 og 5-3-2 ikke bare, hvem der er i boldbesiddelse?

Latest posts

Back