New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 238K
Trænertråden
Hvis Kent Nielsen kan levere relativt hurtigt og acceptere AGFs moderne setup, er han ganske interessant i min bog.
Men, og her er min hukommelse ikke fuldstændig fintunet, hver gang Kent Nielsen dukker op i relation til os, nager det mig mere end andet, at jeg husker hans vej til dét Silkeborg, så mange beundrer i dag, faktisk tog en rum tid for ham flytte derhen. Gjorde det ikke?

Så med Kent vil spørgsmålene for mig altid være;
-hvor hurtigt kan Kent reelt flytte et AGF-hold, hvor der måske er lidt færre friheder, end i en klub som SIF?
-har klubben tålmodighed til sådan en proces?
-har han selv stadig det drive, der vil skulle til en sådan proces i en klub med så meget mere opmærksomhed, hvor medierne står klar til at måle og veje ham hver eneste dag? (modsat hans tilværelse i SIF)

Jeg tror, han i udgangspunktet er tilpas ligeglad med medierne, men det er ikke ensbetydende, at det er sjovt at skulle navigere i nonetheless, og selvom SIFs pokalsucces er ganske besnærende, så ved jeg helt ærligt ikke, om det alene er en målestok, vi skal spejle os i.
Har SIF omvendt virkelig været bedre end os i ligaen (altså i en turnering over en hel sæson) den sidste håndfuld år?
Jeg accepterer at det er med færre midler, men jeg ved ikke, om manden er ham, der skal flytte AGF videre, alting in mente 🤷🏻‍♂️

Men, og her er min hukommelse ikke fuldstændig fintunet, hver gang Kent Nielsen dukker op i relation til os, nager det mig mere end andet, at jeg husker hans vej til dét Silkeborg, så mange beundrer i dag, faktisk tog en rum tid for ham flytte derhen. Gjorde det ikke?

-hvor hurtigt kan Kent reelt flytte et AGF-hold, hvor der måske er lidt færre friheder, end i en klub som SIF?
-har han selv stadig det drive, der vil skulle til en sådan proces i en klub med så meget mere opmærksomhed, hvor medierne står klar til at måle og veje ham hver eneste dag? (modsat hans tilværelse i SIF)

Jeg tror, han i udgangspunktet er tilpas ligeglad med medierne, men det er ikke ensbetydende, at det er sjovt at skulle navigere i nonetheless, og selvom SIFs pokalsucces er ganske besnærende, så ved jeg helt ærligt ikke, om det alene er en målestok, vi skal spejle os i.
Har SIF omvendt virkelig været bedre end os i ligaen (altså i en turnering over en hel sæson) den sidste håndfuld år?
Jeg accepterer at det er med færre midler, men jeg ved ikke, om manden er ham, der skal flytte AGF videre, alting in mente 🤷🏻‍♂️
Det er også der fx @Martin Hansen og jeg har haft nogle diskussioner. En "full Nielsen" er et effektivt greb, men har taget tid at implementere - og deri ligger en periode med beskedne resultater.

Kan man nøjes med en "Halv Nielsen", hvor spillestilen er mindre absolut, men resultaterne viser sig hurtigere, er det en mere realistisk vej at gå.

Det er ærgerligt at han også nævner AaB, for indtil da, lyder hans argumenter, fornuftige:
Men det er sgu ikke seriøst at bringe AaB på banen, som en klub der kunne lokke Kent Nielsen væk fra Silkeborg, det der kunne få ham til at smutte, er jo de udenlandske ejere i Silkeborg, så skal han jo ikke til en anden klub med langt værre udenlandske ejere.

Men argumenterne om at han gerne vil slutte cirklen i AGF lyder dog rimeligt, og med det midlertidige stadion, og alt usikkerheden omkring det, ville det nok være fornuftigt, med en rutineret træner der kan outsmarte de fleste Superliga-trænere taktisk, og så tror jeg ikke Uwe’s og KN’s tilgang til fodbold er så forskellig, selvom de har forskellige favorit formationer.

Nu siger han jo ret beset HVIS de får nye ejere..

Men tvivler også på det, når de spille 1.Division, og han er i Europæisk med Silkeborg

At jeg så er lidt på hold med Mono omkring at jeg ikke lige kan se ham passe i AGF er noget andet.

Jeg synes Kent Nielsen har været en succes i hhv Horsens, AaB og Silkeborg. AaB synes jeg egentlig skiller sig mest ud med mestersakbet, og jeg synes fælles i alle klubberne har været en lidt langsom start, hvor spillet skulle ændres til hans filosofi.

AaB var 12' der han overtog efter Magnu Pehrsson, det var efter 11 runder hvor de lå nummer 12 og man skulle helt hen til runde 28 før de var over stregen. De endte med at blive oppe med 1 point (Randers rykkede heldigvis ned), selvom de tabte de sidste 4 kampe. Derefter var der, efter daværende AaB standarder et par mellemsæsoner inden det hele kulminerede med en Double, hvorefter han igen endte på midterplaceringer. Jeg tager gerne et par år som 7'er for en træner der kan give os en Double.

Hans point gennemsnit i AaB var 1,50 hvilket flugter meget godt med snittet i såvel Brøndby som SIlkeborg.

Mine "problemer" med Kent er hovedsageligt
-Egne veje (spillestil og data)
-Lidt længere proces (nok mest grundet ovenstående)
-Hvor efterlades AGF bagefter, hvis det er trænerens og ikke klubbens spillestil.

Opholdende i Brøndby og OB var skuffende, men det sker for alle trænere.

Ville det være en træner jeg var glad for, helt sikkert, dog ikke umiddelbart mit førstevalg

Det er også der fx @Martin Hansen og jeg har haft nogle diskussioner. En "full Nielsen" er et effektivt greb, men har taget tid at implementere - og deri ligger en periode med beskedne resultater.

Kan man nøjes med en "Halv Nielsen", hvor spillestilen er mindre absolut, men resultaterne viser sig hurtigere, er det en mere realistisk vej at gå.

Kent Nielsen blev fyret i Brøndby og Ob på grund af dårlige resultater. I Brøndby blev han nummer 3 begge år. I Ob blev han nummer 7, 8, 10.

I Aab opnåede han følgende placeringer: 10, 7, 5, 1, 5.

I Silkeborg har han nået 13, 3, 9, 6, 7.

Hertil har han vel vundet pokalen en gang med Aab og en gang med Silkeborg.

Det er 3 x nummer 3, 1 x dm og 2 x pokaler på 10 sæsoner.

Der er klart en tendens til, at han kan levere resultater. Jeg ser dog også en tendens til, at at man godt kan risikere at skulle have en smule tålmodighed med ham, før han leverer.

Det tror jeg rimer meget dårligt på AGF.

Og så skræmmer hans indstilling til data ualmindeligt meget, synes jeg. AGF er i gang med at modernisere og professionalisere os. Vi prøver på at lukke gabet op til de største danske klubber. Data og AI er på langt sigt en absolut nødvendighed, hvis vi skal lukke det hul. For mig at se duer det ikke med en træner, der ikke vil bruge data. Det kommer til at sætte klubben og organisationen bagud, uagtet at det måske går godt i en periode.

Jeg synes klart, vi skal gå efter en moderne indstillet træner, der kan rykke klubbens brug af data med videre.

Derfor er jeg virkelig ikke positivt indstillet ift. Kent Nielsen. Selvom jeg virkeligt godt kan lide ham.

Jeg tror Kent Nielsens spilfilosofi (teknik, hurtighed, kombinationsspil/short-passing) er både nutiden og fremtiden i forhold til at performe godt. Der er en del trænere der praktiserer denne stil:

Jesper Sørensen
Rasmus Bertelsen
Michael Hansen
Alle nuværende og tidligere FCN-trænere
Frederik Birk
i nogen grad Nesstrup

AaB var millimeter fra at rykke ned i Kent Nielsens første sæson - det var kun et Tim Janssen-mål i 89. minut i en kamp uden AaB, der forhindrede det - og sluttede fx med færre point end Erik Rasmussens AGF året forinden.

Silkeborg rykkede rent faktisk ned i Kent Nielsens første sæson, og det endda med et brag. Udover den mærkelige 4-3 sejr i Aarhus var de jo til tider virkeligt dårlige. De var oprykkere, så det blev ikke set som en katastrofe, men set bakspejlet var det års Silkeborg-trup faktisk ganske stærk, eller i hvert fald proppet med talent: https://www.transfermarkt.com/silkeborg-if/startseite/verein/1177/saison_id/2019

Man kan dog indvende, at Kent Nielsen formentligt har en væsentlig ære af, at så mange af de spillere er blevet så gode, som de er blevet. Jeg vil dog påstå, at 1) Kent Nielsen vil ikke i Århus arve lige så talentfuld ung trup (langt fra endda), 2) Tålmodigheden i Århus vil ikke holde til en nedrykning/nær-nedrykningssæson bare for at være stærkere i år 3.

AaB var millimeter fra at rykke ned i Kent Nielsens første sæson - det var kun et Tim Janssen-mål i 89. minut i en kamp uden AaB, der forhindrede det - og sluttede fx med færre point end Erik Rasmussens AGF året forinden.

Silkeborg rykkede rent faktisk ned i Kent Nielsens første sæson, og det endda med et brag. Udover den mærkelige 4-3 sejr i Aarhus var de jo til tider virkeligt dårlige. De var oprykkere, så det blev ikke set som en katastrofe, men set bakspejlet var det års Silkeborg-trup faktisk ganske stærk, eller i hvert fald proppet med talent: https://www.transfermarkt.com/silkeborg-if/startseite/verein/1177/saison_id/2019

Man kan dog indvende, at Kent Nielsen formentligt har en væsentlig ære af, at så mange af de spillere er blevet så gode, som de er blevet.

I begge cases var det også i sæsoner, hvor man helt bevidst gik ind til sæsonen med meget unge og uprøvede spillere. AaBs sæson kom på bagkant af store økonomiske problemer der fik dem til at rydde ud i truppen og gå med talenter. Det var lige ved at gå galt.

Silkeborg tog ret bevidst en tur i 1 division og bruge tiden på at implementere ny stil mv. Det kan AGF jo ikke tillade.

Men i begge tilfælde har Kent leveret et utroligt stykke arbejde.

I begge cases var det også i sæsoner, hvor man helt bevidst gik ind til sæsonen med meget unge og uprøvede spillere. AaBs sæson kom på bagkant af store økonomiske problemer der fik dem til at rydde ud i truppen og gå med talenter. Det var lige ved at gå galt.

Silkeborg tog ret bevidst en tur i 1 division og bruge tiden på at implementere ny stil mv. Det kan AGF jo ikke tillade.

Men i begge tilfælde har Kent leveret et utroligt stykke arbejde.

Jeg er ikke helt enig med i dig i vurderingen af AaB’s sats på unge spillere og, at det skulle have været en mellemsæson da han kom.

I den sæson havde man Jones Kusi-Asore, Thomas Augustinussen, Kasper Bøgelund, Kjetil Waehler og Karim Zaza over 30. Chris Rolfe, Jeppe Curth, Anders Due, Rasmus Wurtz, Patrick Kristensen og Kenneth Emil var alle midt/slut 20’erne. Lasse Nielsen 23 år.

Dertil kom, at man lejede hhv Michael Lumb og Morten Duncan Rasmussen, begge var profiler på daværende tidspunkt.

Jeg medgiver man havde Jakob Ahlmann, Nicklas Helenius, Ronnie Schwartz og Kasper Kusk omkring de 20 år. Lucas Andersen fik vist et par kampe som 16 årig.

Der er noget spændende ved tanken om Thomas Nørgaard og hans historik med 3-4-3. Både fordi den matcher med vores strategiske præference for yderstoppere, og fordi formationen umiddelbart virker oplagt til den trup, vi står med i øjeblikket. Jeg er langt fra noget taktisk master mind, men det virker fristende at kombinere vores forsvarsspillere og vores unge angribere i den her formation, og så må den være et forholdsvis lille skridt væk fra Röslers ret stramme 3-5-2 og over mod noget mere offensivt.

Det kunne give os en opstilling a la det her:

Wahlstedt (Hansen)

Mølgaard (Callø) - Tingager (Dalsgaard) - Kahl (AJ)

Beijmo (Andersen) - Madsen (Yakob - Arnstad (Poulsen) - Links (Bach)

Bech (Gyamfi) - Badji (Mortensen) - Anderson (Emmery)

Det efterlader følgende spillere lidt længere ude i periferien:
Hutters
Brandhof
(Frej Elkjær)
(Øvrige spillere der enten rykkes permanent i A-truppen eller skal have løbende spilletid).

Det bliver spændende at følge med i, om det kunne være formationen efter sommerferien, og hvad det kunne gøre ved vores spil. Og ikke mindst om der kommer ændringer/forstærkninger til truppen. Højre wingback og målmand kunne være oplagte, og så kunne det måske være tid til at lade spillere skifte videre for at få nye typer og ny energi ind forskellige steder i truppen.

Der er noget spændende ved tanken om Thomas Nørgaard og hans historik med 3-4-3. Både fordi den matcher med vores strategiske præference for yderstoppere, og fordi formationen umiddelbart virker oplagt til den trup, vi står med i øjeblikket. Jeg er langt fra noget taktisk master mind, men det virker fristende at kombinere vores forsvarsspillere og vores unge angribere i den her formation, og så må den være et forholdsvis lille skridt væk fra Röslers ret stramme 3-5-2 og over mod noget mere offensivt.

Det kunne give os en opstilling a la det her:

Wahlstedt (Hansen)

Mølgaard (Callø) - Tingager (Dalsgaard) - Kahl (AJ)

Beijmo (Andersen) - Madsen (Yakob - Arnstad (Poulsen) - Links (Bach)

Bech (Gyamfi) - Badji (Mortensen) - Anderson (Emmery)

Det efterlader følgende spillere lidt længere ude i periferien:
Hutters
Brandhof
(Frej Elkjær)
(Øvrige spillere der enten rykkes permanent i A-truppen eller skal have løbende spilletid).

Det bliver spændende at følge med i, om det kunne være formationen efter sommerferien, og hvad det kunne gøre ved vores spil. Og ikke mindst om der kommer ændringer/forstærkninger til truppen. Højre wingback og målmand kunne være oplagte, og så kunne det måske være tid til at lade spillere skifte videre for at få nye typer og ny energi ind forskellige steder i truppen.
Jeg er temmelig sikker på, at Sønderjyske spillede de fleste kampe i en 4-3-2-1 eller 4-3-3 om man vil.

• Like
Reactions: cph
Jeg er temmelig sikker på, at Sønderjyske spillede de fleste kampe i en 4-3-2-1 eller 4-3-3 om man vil.
Det ville også være en styrke at kunne veksle mellem de to alt efter modstander, spillere til rådighed osv. Både Beijmo og Kahl kan skifte mellem de roller, og Anderson passer nok endnu bedre til den formation (og kan give plads til Emmery i angrebet). Endnu mere taktisk fleksibilitet end vi har været vant til, ville være fantastisk.

Jeg tror sådan set, at timingen lige nu vil være god til en Kent Nielsen-proces. Det må selvfølgelig ikke være en proces der koster en nedrykning, men det er også svært at forestille sig, at selv KN ville skulle starte helt forfra med det udgangspunkt han ville få, med den nuværende trup.

Hvad er i øvrigt alternativet til tålmodighed lige nu? Vi henter næppe en træner, der skal ind og forsøge at fortsætte med den nuværende trup med det samme mål om at toppe i den kommende sæson med et sammenspillet hold.

Men jeg tror sagtens der kan være noget om at organisationen er for stor til at Kent vil kunne køre alting efter egne principper og at alle vil kunne trives med det. Så der skal nok kigges efter en yngre og mere moderne version af Kent.

Jeg tror sådan set, at timingen lige nu vil være god til en Kent Nielsen-proces. Det må selvfølgelig ikke være en proces der koster en nedrykning, men det er også svært at forestille sig, at selv KN ville skulle starte helt forfra med det udgangspunkt han ville få, med den nuværende trup.

Hvad er i øvrigt alternativet til tålmodighed lige nu? Vi henter næppe en træner, der skal ind og forsøge at fortsætte med den nuværende trup med det samme mål om at toppe i den kommende sæson med et sammenspillet hold.

Men jeg tror sagtens der kan være noget om at organisationen er for stor til at Kent vil kunne køre alting efter egne principper og at alle vil kunne trives med det. Så der skal nok kigges efter en yngre og mere moderne version af Kent.
Det er vel Michael Hansen (pt. i Fredericia)

Det ville også være en styrke at kunne veksle mellem de to alt efter modstander, spillere til rådighed osv. Både Beijmo og Kahl kan skifte mellem de roller, og Anderson passer nok endnu bedre til den formation (og kan give plads til Emmery i angrebet). Endnu mere taktisk fleksibilitet end vi har været vant til, ville være fantastisk.
Jeg må indrømme, at jeg ikke er den store tilhænger af, at skifte efter modstander.

Jeg er sikker på Beijmo og Kahl fint ville kunne spille nogle gode backs i en 4-3-3 og spiller vi med deciderede kanter, er Anderson, Bach, Emmery og Bech gode muligheder.

Nu skal vi heller ikke gøre 4-3-3 og 4-3-2-1 til to helt forskellige opstillinger. Der kan være noget med placeringen i opbygnigen, men reelt handler rigtig mange opstillingerne lige så meget om løbene. Om det er MA og Bech på kanterne, kan det være den samme opstilling, men med den lille nyance at de skal være smalt i stedet for bredt når vi bygger op.
Men jeg er næsten mere fan af så små nuancer end at gå fra 5-3-2 til 3-5-2 og 4-4-2.

Latest posts

Back