New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 341K
Talentarbejdet i AGF
Stig AKA Frank Heskj?r said:
Samtidig med nyheden om salget af Dino Mikanovi? kan AGF pr?sentere en ny h?jre back i truppen i skikkelse af det unge talent Magnus Anbo Clausen, der rykkes permanent op i Superliga-truppen og samtidig f?r en fuldtids-kontrakt frem til sommeren 2021.
https://www.agf.dk/klubben/nyhedsarkiv/2019/februar/agf-saelger-dino-mikanovi?/

AGF s?lger Dino, og forfremmer+forl?nger i samme omb?ring Anbo til 2021.... Alt sammen lige efter bogen, og sindssygt godt arbejde af PC.
Det lugtede lidt af et salg og der er sikkert flere penge i Kasakhstan end Kroatien, som jeg ellers taenkte han ville ende i. Det er en rigtig fin loesning naar han alligevel ender paa baenken her og rigtigt godt bare at erstatte ham med Anbo i truppen. Spoergsmaalet er saa om det faktisk er ham der faar hoejre back hvis vi har behov inden for den naermeste fremtid, men lad os bare vente med at finde ud af det.

Winther said:
Det er en rigtig fin loesning naar han alligevel ender paa baenken her og rigtigt godt bare at erstatte ham med Anbo i truppen.

Med fare for at der g?r h?nen eller ?gget i den, s? er han er vel endt p? b?nken her, fordi man har vidst at han skulle s?lges.
At det er en fin l?sning for alle parter kan der dog ikke v?re tvivl om.
Dino kommer til en klub der spiller om medaljer hver s?son og er fast deltager i Europa og klubben, og det faktum at det er en topklub i Kazakhstan betyder at vi ?konomisk nok f?r vredet karkluden mest muligt for de sidste dr?ber af det resterende halve ?rs kontrakt.

Winther said:
Spoergsmaalet er saa om det faktisk er ham der faar hoejre back hvis vi har behov inden for den naermeste fremtid, men lad os bare vente med at finde ud af det.

Du t?nker givetvis p?, hvordan Sverrisson fik venstrebacken i stedet for Th?gersen.

Jeg tror dette skal ses i lyset af flere ting.
1) at man ikke f?lte talenterne var helt klar og stadig for unge...
... dette virker dog ikke til at v?re problemet l?ngere
2) at man ikke havde tiltro til det centraleforsvars styke, hvilket underst?ttes af Guira rolle i efter?ret kontra nu p? den defensive midtbane...
... og dette er i s? fald heller ikke et issue l?ngere.

Skulle vi ende i en situation med Anbo p? h?jrebacken, tror jeg dog, Stage ville blive rykket over p? h?jrekanten for at sikre lidt mere defensiv styrke, end Lunding kan give.

andrewdk said:
Med fare for at der g?r h?nen eller ?gget i den, s? er han er vel endt p? b?nken her, fordi man har vidst at han skulle s?lges.
Det taenkte jeg ogsaa foerst - jeg var overbevist om at han var lige ved at skrive med en anden klub naar han ikke var udtaget mod efb - men naar man ser paa hvordan Munksgaard har spillet de to foerste kampe ligner han jo ikke en svaekkelse. Vel snarere tvaertimod selvom vurderingsgrundlaget er lidt lille. Det kan meget vel taenkes Mikanovic var blevet slaaet af alligevel, hvilket selvsagt er positivt.

8000 said:
Du t?nker givetvis p?, hvordan Sverrisson fik venstrebacken i stedet for Th?gersen.
Jeg kender ikke Anbos niveau godt nok. Det kan godt vaere han er klar til at starte paa hoejre back med lidt mere rutine foran sig, men han bliver kun lige rykket op i 1. holdstruppen nu og selvom han har traenet med dem og vist sig frem paa traeningslejren er det naturligt hvis han mangler lidt. Nogle af de andre talenter vurderes klar nu, men det er jo individuelt. Det er klart det hjaelper at resten af bagkaeden fungerer hvis man skal smide en saa urutineret derind, men det maa i hvert fald gerne vente til efter grundspillet med at blive aktuelt.

Jeg synes Anbo gjorde det fint i de kampe han fik i opstarten. Den ene var han dog h?jrekant, som vist er den plads han tidligere har spillet mest. Han har ikke spillet h?jreback s? l?nge. Det blev der ogs? talt om, i denne interessante reportage fra tr?ningslejren:

Det unge kuld - YouTube

Jeg t?nker, at David m?ske stadig ville bruge Spelmann i en vigtig kamp, hvis han var klar. Men han har jo v?ret ude l?nge nu.

I JP's artikel omkring salg af Dino l?fter PC lidt af sl?ret for kontrakten til Anbo AGF-salg i overtid: Transfervinduet er ?benbart l?nge ?bent i Kasakhstan -...

?Han leverede et super solidt indtryk p? tr?ningslejren og har i den grad budt sig til i konkurrencen med Mikanovic og Munksgaard. Anbo er kommet lidt fra baghjul og har derfor hele tiden skullet k?mpe h?rdt for at bide sig fast. Men vedholdenhed og h?rdt arbejde bel?nner sig, og det er Magnus et godt bevis p?,? udtaler Peter Christiansen.
Det lyder som om flere af talenterne virkelig har budt sig til og lugter blod i form af at komme p? 1 holdet. Det m? meget gerne forts?tte :))

SteenA said:
S? venter vi p? en forl?ngelse af Lunding. Skal helst ikke vente indtil 3 mdr. f?r udl?b som her. Lunding har pt. kontrakt resten af 2019.

Den forl?ngelse skal v?re klubbens 1. prioritet. Vil v?re katastrofalt, hvis ikke der bliver forl?nget og gerne med de maksimale 5 ?r.
Jeg tror, FCN har fortrudt de ikke forl?ngede med Andreas Skov i sommers. Det kan blive rigtig dyrt, n?r man ikke viser rettidig omhu.

Fint med Alexander, helt klart, men ja, Lunding er selvf?lgelig mere p?tr?ngende. P? bare fem kampe er det bare ogs? blevet en noget mere tricky sag. For hvad skal Kasper tilbydes nu? Hans markedsv?rdi er steget p?nt dramatisk p? en m?ned, men hvordan skruer man en kontrakt sammen, der afspejler det?

P? den ene side: Lunding m? regnes som fast mand netop nu. Han har spillet sig p?, og i den grad ikke af igen. Han har spillet sig p?, s? vi nu kan transfer-diskutere, om vi har brug for en ?back-up for Lunding?. Meningsl?st emne for bare en m?ned siden. Han er helt sikkert ogs? blevet bem?rket andre steder.

P? den anden side: Han er stadig kun 19, og hvad der ?kommer let?, kan ogs? g? let (det er ikke kommet let, men han kan ogs? f? et formdyk og ryge ud af start-11 igen).

Hvordan vil PC balancere de faktorer? Hvilken kontrakt vil det udm?nte sig i? Hvor Lunding var sidestillet med Ammitzb?ll ved nyt?r, er han det klart nok ikke mere. Alexander har p? en helt anden m?de st?et med hatten i h?nden, f?r han forl?ngede. Det g?r Lunding ikke nu.

Heldigvis virker han jordbundet, moden og fornuftig. S? man kan h?be, at han ser, at han er bedre tjent med at blive i AGF, etablere sig yderligere og sigte mod at blive endnu mere en profil. Frem for at ville h?ste frugterne af noget ret beset stadig rimelig spinkelt, skifte klub og starte forfra med det h?rde slid med at etablere sig.

Vi f?r ham n?ppe til at forl?nge i fire eller fem ?r, s?dan som vi m?ske havde kunnet ved nyt?r. Hvis jeg var Kasper Lunding, ville jeg lige nu g? efter at forl?nge med to.

Ift. de unge talenter synes jeg man skal skele til den model FCK og FCN bruger. De forl?nger/fornyer l?bende kontrakterne s? de reflekterer spillerens position i truppen. Mener f.eks. Cornelius n?ede at lave nye kontrakter 3 gange inden han blev solgt f?rste gang.

S? hvis Lunding f.eks. forl?nger med 4 ?r men allerede n?ste ?r er en endnu st?rre profil, inde omkring U-21 landsholdet m.m. s? laves der en ny hvor l?nnen l?ftes igen og der l?gges 1 ?r mere p? aftalen. Naturligvis med den aftale at man siger ja til et tilbud der er rigtigt for b?de spiller og klub.

Set fra Lundings side ville jeg heller ikke v?re bange for en lang kontrakt. Forts?tter han udviklingen skal der nok komme gode tilbud og han har heller ikke interesse i, at udenlandske klubber kun henter ham fordi hans kontrakt er udl?bet e.lign (i hvert fald ikke f?r han er betydeligt ?ldre). Det er den sikre vej til at komme nederst i hierarkiet - s? er det meget bedre at havne et sted hvor klubben har investeret et v?sentligt bel?b i ham.

Latest posts

Back