New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 341K
Talentarbejdet i AGF
Marcus Ginnerup (?rgang 01) er ikke en, jeg tror p?. Han er en okay dribler og har en fin m?ln?se, men han mangler for meget teknisk efter min vurdering, mens han heller ikke er udpr?get hurtig (dog heller ikke langsom). Jeg synes, han mangler spidskompetencer. Han er ikke p? kontrakt, s? han skal komme fra baghjul, hvis han skal blive aktuel i Superligaen.

Mostafa Marouff (?rgang 00) har ikke v?ret i AGF s? l?nge, s? ham har jeg ikke fulgt s? l?nge. Han er rimelig hurtig, en okay dribler og ret m?lfarlig. Han har l?ftet sit niveau her i for?ret, synes jeg, men umiddelbart er det ikke en, jeg tror s? meget p? (han er heller ikke p? kontrakt). Da han ikke har spillet p? liga-niveau s? l?nge er der en mulighed for, han udvikler sig senere, men der er andre spiller ep? hans position, jeg tror mere p? (Magnus Kaastrup og Kasper Lunding).

Sjov id? med en powerranking med fortl?bende revidering!

Jeg har ikke medtaget de spillere, der allerede er en del af f?rsteholdet, da du/I jo selv kan vurdere dem, n?r de spiller i Superligaen. Det er klart, at en s?dan powerranking vil bero p? en subjektiv vurdering, mens der pludselig kan poppe en spiller op af n?rmest ingenting p? baggrund af kvantespring p? det fysiske og/eller mentale plan...eller som f?lge af tilf?ldigheder. Magnus Anbo er et godt eksempel p? det, da han stort set ikke spillede p? ungdomsholdene, men pludselig blev aktuel, da han blev omskolet fra kant til back.

Min (og ikke Elkj?rs) procentuelle powerranking blandt talenterne ser aktuelt s?ledes ud (jeg har delt spillerne op i grupper, da en vurdering af hver enkelt spiller ift. de andre nok vil v?re beh?ftet med s? stor usikkerhed, at det ikke er s? brugbart):

Ca. 75% sikker p?, de n?r f?rsteholdet:
Mikkel M?ller Lassen (?rgang 01), h?jreback/central forsvar
Emil Agerb?k (?rgang 02), central forsvar

Ca. 50% sikker p?, de n?r f?rsteholdet:
Jacob Trenskow (?rgang 00), offensiv midt.
Albert Gr?nb?k Erlykke (?rgang 01), central/offensiv midt
Daniel Gadegaard Andersen (?rgang 01), m?lmand
Frederik Ihler (?rgang 03), angriber
Daniel Jakobsen (?rgang 03), central forsvarsspiller

Ca. 25 % sikker p?, de n?r f?rsteholdet:
S?ren Gustav Bugge (?rgang 00), central midt, men har ogs? spillet central forsvar.
Mads Bager (?rgang 01), central midt
Jacob Reus (?rgang 02), central midt
Jonas Yderholm (?rgang 02), venstre kant
Faysal Halimi (?rgang 03), defensiv midt
Mostafa Marouff (?rgang 00), h?re/venstre kant
Marcus Ginnerup (?rgang 01), h?jre/venstre kant

Mange tak Snurre - fedt at du k?bte ideen, og dine opdaterede rankings skal helt sikkert nok blive fulgt med interesse. Chip endelig ogs? ind, n?r en enkelt eller to spillere ser ud til at v?re i kvantespring.

Interessant du ?kun? tilskriver Daniel Gadegaard 50-50 for at g? hele vejen - andre synes meget sikre p?, at han er fremtidens f?rstem?lmand. Interessant ogs?, at talenterne p? spring fordeler sig lidt sk?vt p? banen: Vi ser ud til at have en overflod af centerforsvarere og centrale midtbanespillere p? vej, ikke mindst hvis man medtager 25 procent-gruppen. Til geng?ld er Frederik Ihler eneste deciderede angriber i pipeline.

Men alts?, keep em coming! Helt super!

Snurre Snup....altid en forn?jelse at l?se dine indl?g. TAK!

Jeg s? reserveholdet idag.....kender ikke alle ungdomsspilere, bortset fra de der har v?ret inde over SL-truppen. Jeg bed m?rke i en ukendt spiller.....han scorede faktisk m?let i 1-0 sejren. F?rst da jeg kom hjem og l?ste resum?et af kampen p? agf.dk s? jeg det var en 18 ?rig pr?vespiller fra Australien, Zack Duncan.....ved du mere???

Interessant podcast omkring DBUs TOP centre, et topcenter er et ?Talent Optimerings Projekt center? som best?r af min 8 pladser (en plads svarer til 25 spillere - alts? min. 200 spillere pr TOP center), AGF er blevet tildelt 5 TOP centre som den eneste klub herhjemme.
FCK har til sammenligning 4 som de deler med Lyngby,
AaB, Hj?rring og Hobro har 3,
OB og Esbjerg har 2
FCM, FCN, Silkeborg og Br?ndby har hver 1.
S? vi har muligvis landets st?rste talentmassen at hente kommende superligaspillere i, det skal kaste nogle kommende superstjerner af sig i fremtiden :-).

H?r med her fra 39.45 minutter omkring fordelingen af centre:
TOP Center Special - her er planen, perspektivet og et bud p? DBUs r?de tr?d...

Ift. Daniel Gadegaard, s? var jeg i tvivl, om jeg skulle s?tte ham i 75%-gruppen, s? lad os sige 62,5%. Der er jo den forskel, at man typisk kun har f? m?lm?nd i en trup, s? derfor er der st?rre usikkerhed forbundet med det, n?r han er m?lmand. Jeg synes heller ikke, han har v?ret bem?rkelsesv?rdigt god, n?r jeg har set ham, men bestemt heller ikke det modsatte.

Ja, der er mangel p? deciderede angribere blandt de ?ldste talenter pt. Der var jo Gustav Mogensen, som ville v?re en 50-75% og Anders F?ster, som ville v?re 25-50%.

Jeg kender ikke rigtig noget til Zack Duncan endnu.

Ranger said:
FC K?benhavn og FC Nordsj?lland topper ny licensrangering

Vi ligger p? en lidet flatterende 11. plads i den nye licensrangering. Det b?r dog hj?lpe, at vi har givet mange flere minutter til ungdomsspillere, men alligevel... ret s?lle, da der kigges p? flere parametre.

Jeg sad for sjov og gik lidt igennem baggrunden for denne rangering i g?r. Der er syv parametre, der v?gtes forskelligt - med 'produktivitet' som det h?jest v?gtede. Jeg vil umiddelbart tro, at AGF nu pr?sterer p?nt p? andre parametre, der handler om strategi, organisation, struktur, faciliteter etc. Det er i hvert fald min opfattelse, at der er kommet p?nt styr p? dette i klubben, men jeg har ingen id? om, hvorvidt man blot langsomt er ved at n?rme sig omgangsh?jde med andre tilsvarende klubber.

For kategorien 'produktivitet' er der udviklet et kompliceret pointsystem, hvor den samlede score er summen af point for enkeltspillere. Point tildeles til spillere under 24 ?r, der har spillet i klubben undervejs i perioden fra U12 til U19, og der gives point per U- og A-landskamp og per f?rsteholdskamp i Superligaen, 1. division, 2. division samt de bedste r?kker i alle andre UEFA-lande.  Pointene v?gtes efter ligaens niveau, spillernes l?ngde i klubben samt hvor l?nge, det er siden, at spilleren forlod klubben. Derudover gives flere point per kamp, jo flere seniorkampe spilleren har optr?dt for den pointgivende klub (her AGF). Point kan tildeles en spiller indtil den dag, han fylder 24. Der gives point for de tre seneste s?soner - dog s?dan, at den seneste s?son t?ller mere end den foreg?ende, der s? igen t?ller mere end den f?rste af de tre s?soner.

Det m? have v?ret et ganske omfattende arbejde for mange klubber at lave denne opg?relse, og det kan hurtigt konstateres, at det for udenforst?ende er et helt praktisk umuligt hobbyprojekt at opg?re alene AGFs point, for slet ikke at tale om at skulle lave sammenligninger med andre klubber.

Det giver dog en ny og klar indikator for et talent, der er lidt anderledes end fx UEFA-reglerne for 'homegrown':

• En spiller, der endnu ikke er fyldt 24, og som har spillet i AGF p? et eller andet tidspunkt i mellem han var 11 og 19 ?r.

Hvis vi bruger det udgangspunkt til at vurdere AGF selv over de seneste ?r (pokalturneringen giver, s? vidt jeg kan se, ikke nogen point):

• 2015-2016: 42 kampe (heraf 31 kampe ved Jens J?nsson og 8 kampe ved Skhirtladze)
  • 2016-2017: 34 kampe (heraf 20 kampe ved Jens Stage)
  • 2017-2018: 40 kampe (heraf 27 kampe ved Jens Stage)
  • 2018-2019: Indtil videre 73 kampe (heraf 31 kampe ved Jens Stage)

Det er jo helt ?benlyst blevet bedre, og da ingen af AGFs benyttede spillere er fyldt 23, bliver det formentligt endnu bedre n?ste s?son ogs?. Det er ikke sikkert, at alle de unge spillere etablerer sig fast i AGF, men mon ikke de fleste trods alt har en fast fremtid i 2. division eller endnu bedre.

Som det sidste: For at score point beh?ver spillerne ikke stadigt v?re i AGF. AGF's produktivitetsm?l m? fx nyde gavn af Mikkel Duelund, der jo havde et par meget unge ?r i klubben. Til geng?ld s? kan jeg ikke komme i tanke om ret mange andre ex-AGF'ere p? 23 ?r eller derunder, der spiller p? h?jt niveau. Mads Mikkelsen i Vendsyssel i ?r er vel ?n, men har der v?ret andre i superligaen de seneste ?r? Render der nogen rundt i 1. division? Der er vel en del p? is?r de ?rhusianske klubber i 2. division, men her virker det faktisk ogs? til, at der er flere unge ex-AGF'ere i denne s?son, end der har v?ret de seneste s?soner (eller tager jeg fejl her?).

KejserJohn date=1557468516 said:
Der oprustes i ungdomsr?kkerne....jeg har ikke tilgang til hele artiklen.

https://stiften.dk/sport/AGF-hapser-Randers-FCs-U17-anfoerer-De-har-kontaktet-fire-fem-af-vores-spillere/artikel/576584

Det handler om, at vi hapser deres U17-anf?rer, v?rende deres anden ungdomsspiller nu her efter en Sune Balle, som tager turen lidt sydp?. Peter Elstrup fra Randers mener desuden, at vores talentchef, Allan Frederiksen (tidl. Randers), har taget kontakt med yderligere 4-5 unge Randers-spillere, og forts?tter:
- De har et indg?ende kendskab til vores spillere, og s?dan er det jo bare. Jeg har v?ret i dialog med Allan Frederiksen om, hvad vi synes, der er god etik og moral i forhold til scouting af spillere hos os. Mere har jeg ikke at sige om det, siger Peter Elstrup.

Jeg l?ste p? Tipsbladet, at Allan Frederiksen omvendt fort?ller, at det er Randers-spillerne selv, der sammen med deres familier har kontaktet ham, ligesom at overgangene er foreg?et striks efter DBU's regelbog, herunder i henhold til en klart defineret r?kkef?lge for, hvordan og hvorn?r kontakten formidles mellem spiller, spillers familie, samt de to involverede klubber. Det bem?rkes desuden, at de "4-5 ?vrige spillere", man skulle have kontaktet, drejer sig om 2 spillere - atter forl?bet efter DBU's regelbog - ligesom at Randers for nyligt netop selv har plukket Johannes Frahm (m?lmand) fra os, selvom AGF gerne havde beholdt ham, medens Silkeborg har nappet Oscar Fuglsang fra os.  -som i, that's the game.

Peter Elstrup beklager f?lgende i Stiftens artikel, at Randers er en ?konomisk ansvarligt drevet klub, og derfor kun kan give et f?tal af deres ungdomsspillere en "uopsigelig" DBU-kontrakt (med l?n), hvorfor de fleste af dem render rundt p? amat?r-aftaler, som g?r dem udsatte for, nemt at kunne plukkes af andre klubber.

Det er vist sagen s?rn nogenlunde opridset.

mondrup date=1557495892 said:
KejserJohn date=1557468516 said:
Der oprustes i ungdomsr?kkerne....jeg har ikke tilgang til hele artiklen.

https://stiften.dk/sport/AGF-hapser-Randers-FCs-U17-anfoerer-De-har-kontaktet-fire-fem-af-vores-spillere/artikel/576584

Det handler om, at vi hapser deres U17-anf?rer, v?rende deres anden ungdomsspiller nu her efter en Sune Balle, som tager turen lidt sydp?. Peter Elstrup fra Randers mener desuden, at vores talentchef, Allan Frederiksen (tidl. Randers), har taget kontakt med yderligere 4-5 unge Randers-spillere, og forts?tter:
- De har et indg?ende kendskab til vores spillere, og s?dan er det jo bare. Jeg har v?ret i dialog med Allan Frederiksen om, hvad vi synes, der er god etik og moral i forhold til scouting af spillere hos os. Mere har jeg ikke at sige om det, siger Peter Elstrup.

Jeg l?ste p? Tipsbladet, at Allan Frederiksen omvendt fort?ller, at det er Randers-spillerne selv, der sammen med deres familier har kontaktet ham, ligesom at overgangene er foreg?et striks efter DBU's regelbog, herunder i henhold til en klart defineret r?kkef?lge for, hvordan og hvorn?r kontakten formidles mellem spiller, spillers familie, samt de to involverede klubber. Det bem?rkes desuden, at de "4-5 ?vrige spillere", man skulle have kontaktet, drejer sig om 2 spillere - atter forl?bet efter DBU's regelbog - ligesom at Randers for nyligt netop selv har plukket Johannes Frahm (m?lmand) fra os, selvom AGF gerne havde beholdt ham, medens Silkeborg har nappet Oscar Fuglsang fra os.  -som i, that's the game.

Peter Elstrup beklager f?lgende i Stiftens artikel, at Randers er en ?konomisk ansvarligt drevet klub, og derfor kun kan give et f?tal af deres ungdomsspillere en "uopsigelig" DBU-kontrakt (med l?n), hvorfor de fleste af dem render rundt p? amat?r-aftaler, som g?r dem udsatte for, nemt at kunne plukkes af andre klubber.

Det er vist sagen s?rn nogenlunde opridset.
Med andre ord en storm i et glas vand. Og Randers der klynker lidt - hvilket de ofte g?r n?r vi er involveret.

Stig AKA Frank Heskj?r said:
Snurre, eller andre, hvordan sammenlignes chancerne for Mostafa med Lunding/Kaastrup? Nogen der kender ham indg?ende?

Vi burde have en regel om, at der altid skal v?re to Mustafaer p? holdet. Om det s? er Mustafa, Mustapha eller Mostafa er underordnet. s? hvis Amini s?lges, m? vi eller rykke Maarouf op.

Maarouf blev i ?vrigt n?vnt et par indl?g tilbage af Snurre Snup.

Gadegaard skifter ungdomskontrakten ud med en seniorkontrakt Ny kontrakt til m?lmandstalent - AGF Fodbold

Daniel er en meget talentfuld ung m?lmand, der ogs? er inde omkring ungdomslandsholdene og han har et stort potentiale, en god st?rrelse (195 cm. red.) og nogen gode spidskompetencer. S? det har v?ret en naturlig forl?ngelse for os. Nu venter s? den sp?ndende overgang fra ungdomsfodbold til seniorfodbold - til sommer er han jo stadig kun andet ?rs U19 spiller - og det er sv?rt at g? fra et stort talent og s? til at f? indfriet et talent i seniorfodbold - det arbejde skal Daniel fokusere p? i de kommende ?r, siger Nikolai Pold. ??
Sp?ndende om han kan g? hele vejen.

En forklaring eller for nogen en undskyldning for hvorfor U19 holdet havde en resultatm?ssig skuffende s?son:

https://stiften.dk/artikel/583093?rss

Jeg synes, det giver god mening. Det er egentlig ret vildt, at de spillere som var hj?rnestenene i de 2 U17 mesterskaber, mere eller mindre har sprunget U19 over. Siger ret meget om st?rrelsen af deres talent.

En forklaring eller for nogen en undskyldning for hvorfor U19 holdet havde en resultatm?ssig skuffende s?son:

Jeg synes, det giver god mening. Det er egentlig ret vildt, at de spillere som var hj?rnestenene i de 2 U17 mesterskaber, mere eller mindre har sprunget U19 over. Siger ret meget om st?rrelsen af deres talent.
[member=33]Martin Hansen[/member]? 
Men vel ogs? lidt m?rkeligt at de ikke sprang U17 over for at f? kampe p? U19 sidste ?r!? Nogen der ved, om der var en ungdomstr?ner som gik lidt for meget op i at U17 fik resultater, og fik t?nkt lidt for lidt p? spillernes udvikling? 

Stig AKA Frank Heskj?r said:

Men vel ogs? lidt m?rkeligt at de ikke sprang U17 over for at f? kampe p? U19 sidste ?r!? Nogen der ved, om der var en ungdomstr?ner som gik lidt for meget op i at U17 fik resultater, og fik t?nkt lidt for lidt p? spillernes udvikling?
Det kan ogs? have noget med udviklingen at g?re at de netop ikke spillede U19, da de var U17.
Deres succes i U17 - kan have  udviklet dem og dermed gjort dem klar til at springe U19 over

Jeg synes, det giver god mening. Det er egentlig ret vildt, at de spillere som var hj?rnestenene i de 2 U17 mesterskaber, mere eller mindre har sprunget U19 over. Siger ret meget om st?rrelsen af deres talent.[/quote]
[/quote]
Det kan ogs? have noget med udviklingen at g?re at de netop ikke spillede U19, da de var U17.
Deres succes i U17 - kan have  udviklet dem og dermed gjort dem klar til at springe U19 over
[/quote]
Salling23 said:
Jeg husker det ogs? som om at David har snakket om at de var vant til at vinde og det er en styrke - correct me if I'm wrong.

anra said:
Jeg husker det ogs? som om at David har snakket om at de var vant til at vinde og det er en styrke - correct me if I'm wrong.
Det mener jeg men i efter?ret sagde han ogs?, at de ikke var gode nok til at komme p? holdet.

Jeg tror ikke den anden artikel omkring spillerne har v?ret herinde https://stiften.dk/sport/Foraarets-ungdomsrevolution-i-AGF-En-snebold-der-kunne-vaere-smeltet-men-i-stedet-begyndte-at-rulle/artikel/581492

Men den viser lidt om to meget forskellige perioder i l?bet af s?sonen. Modstanden var naturligvis ogs? svagere i for?ret men forh?bentlig har de unge spillere f?et blod p? tanden og lidt mere brugbar erfaring.

Martinstranger said:
anra said:
Det mener jeg men i efter?ret sagde han ogs?, at de ikke var gode nok til at komme p? holdet.

Jeg tror ikke den anden artikel omkring spillerne har v?ret herinde https://stiften.dk/sport/Foraarets-ungdomsrevolution-i-AGF-En-snebold-der-kunne-vaere-smeltet-men-i-stedet-begyndte-at-rulle/artikel/581492

Men den viser lidt om to meget forskellige perioder i l?bet af s?sonen. Modstanden var naturligvis ogs? svagere i for?ret men forh?bentlig har de unge spillere f?et blod p? tanden og lidt mere brugbar erfaring.

Tja, mod mod bronzevinderen Esbjerg spillede Lunding og Hvidt, mod FCM Lunding og AA og mod OB Lunding, Th?gersen og AA.

Der har v?ret en del ude omkring de unge spillere gav den gas p? tr?ningslejren i januar, som kan v?re forklaringen p? hvordan David fuldst?ndig ?ndrede fra ikke at spille ?n eneste, til at spille n?sten et halvt hold.

Jeg tror m?ske casen omrking Gustav Mogensen kan have noget at sige. AGF f?r lidt kritik (selvf?lgelig af stiften) for at s?lge ham. I forbindelse med skiftet udtalte han, at det var nemmere at sl? igennem som ung spiller i Brentford end AGF. Kan v?re David har t?nkt, at det skal sgu v?re l?gn. Lidt g?tv?rk, muligvis ogs? ut?nkeligt.

Det er dog et vigtigt signal vi har sendt i for?ret, at de unge sagtens kan komme ind p? holdet. Det er vigtigt, og s? de yngre spillere ikke skifter til SIF og FCM, som de har gjort f?rhen.

Latest posts

Back