New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 326K
Superligaen 2025/2026
Mon ikke det er lidt forandret nu, i Lind Invest hvor han investerer i andre selskaber. Jeg læste han bl.a var investeret i nogle af de store Tech selskaber, og her tænker jeg ikke nødvendigvis de gider lytte til ham hvis han kontakter dem med gode ideer.

Jeg har ingen ide om hvorvidt han vil være Formand. Men siden donationen har jeg haft en forventning om, at han, når stadion var færdigt, ville prøve at komme ind i ejerkredsen. Om han gider er formandskab er jeg lidt i tvivl om, men synes ikke det diskvalificerer at han bor i Hellerup, jeg synes næsten det er en styrke hvis Bestyrelsen ikke kommer rendende i tide og utide.

Jeg så dog gerne, at vi inden alt for længe fik stablet et sportsligt udvalg sammen i, eller omkring, Bestyrelsen.
Nu sidder han jo heller ikke bestyrelsen i de selskaber, så ved ikke hvor sammenligneligt det er. Men omvendt så byggede han jo DC fra grunden så nok naturligt man gerne styre alt selv når det vokser, så kan sagtens være det ville være anderledes i AGF.

Men det ville i hvert fald være et opmærksomhedspunkt for mig, hvis det skulle ske. Især med JN som direktør - tror ikke han finder sig i en bestyrelsesformand som blander sig i driften.

Nu sidder han jo heller ikke bestyrelsen i de selskaber, så ved ikke hvor sammenligneligt det er. Men omvendt så byggede han jo DC fra grunden så nok naturligt man gerne styre alt selv når det vokser, så kan sagtens være det ville være anderledes i AGF.

Men det ville i hvert fald være et opmærksomhedspunkt for mig, hvis det skulle ske. Især med JN som direktør - tror ikke han finder sig i en bestyrelsesformand som blander sig i driften.
Nej han sidder ikke i Bestyrelsen, og det var lidt det jeg prøvede at illustrere, at han ligesom havde vænnet sig til at give magt fra sig, selvom han har utrolig mange millioner investeret.

Jeg hørte den podcast med Lars Fournais i Mediano. Jeg tror det er 2-3 år siden. Sikkert mere. Der erindre jeg, at han sagde han var i daglig kontakt med Jacob Nielsen. Hvilket er lidt chokerende.

LF siger jo ikke noget han ikke hele tiden har sagt. Det er også noget jeg har yndet at hive frem mange gange: målet er ikke at vinde en titel, men at blive et permanent tophold, der altid er med fremme og vinder titler. Man er ikke lykkedes hvis der går 40 år før vi bliver mestre igen. Det mesterskabet i år kan gøre, er så forhåbentlig at give det hele et løft, så vi hurtigere kommer derop. Vi er der ikke endnu, men det kan tænkes der kan trykkes lidt på den økonomiske speeder, så vi også giver Europa et alvorligt skud.

Hvis LF og JN har været i “daglig” kontakt må de have haft en særlig grund til det. De er begge professionelle i deres roller, så det er ikke så bekymrende og vil nok fungere meget normalt fremover selvom der har været eller vil være perioder hvor der er behov for megen koordinering. Hvis Lind køber en større aktiepost vil han måske sætte sig selv i bestyrelsen hvis han synes det er lidt sjovere lige i AGF, men han behøver jo heller ikke sidde der personligt.

LF siger jo ikke noget han ikke hele tiden har sagt. Det er også noget jeg har yndet at hive frem mange gange: målet er ikke at vinde en titel, men at blive et permanent tophold, der altid er med fremme og vinder titler. Man er ikke lykkedes hvis der går 40 år før vi bliver mestre igen. Det mesterskabet i år kan gøre, er så forhåbentlig at give det hele et løft, så vi hurtigere kommer derop. Vi er der ikke endnu, men det kan tænkes der kan trykkes lidt på den økonomiske speeder, så vi også giver Europa et alvorligt skud.

Hvis LF og JN har været i “daglig” kontakt må de have haft en særlig grund til det. De er begge professionelle i deres roller, så det er ikke så bekymrende og vil nok fungere meget normalt fremover selvom der har været eller vil være perioder hvor der er behov for megen koordinering. Hvis Lind køber en større aktiepost vil han måske sætte sig selv i bestyrelsen hvis han synes det er lidt sjovere lige i AGF, men han behøver jo heller ikke sidde der personligt.
Det ville heller ikke være første gang, man havde en arbejdende bestyrelsesformand. Fx ift. sponsorjagt- og pleje. Dér giver det god mening, at man taler sammen dagligt.

LF siger jo ikke noget han ikke hele tiden har sagt. Det er også noget jeg har yndet at hive frem mange gange: målet er ikke at vinde en titel, men at blive et permanent tophold, der altid er med fremme og vinder titler. Man er ikke lykkedes hvis der går 40 år før vi bliver mestre igen.
Det er også noget af det, jeg blev glad for at høre Jacob Nielsen sige ret hurtigt efter, vi havde sikret os mesterskabet; at næste sæson bliver den sværeste nogensinde. Det er jo lidt en anden måde at sige det samme på: vi er ikke mætte, vi stiller os ikke tilfredse med at gå tilbage til at være "top 6" og det er vanvittigt svært at være tophold OG spille europæiske kampe.
Han sagde ikke, at det var umuligt, bare at det var svært.
Vi er mestre!
Vildere endnu: vi er fortjente mestre!
Vigtigere end det: vi er en veldrevet klub, der er mestre!

Fournais:

Det stopper ikke her, vi skal være med i toppen af dansk fodbold de næste 40 år, det gælder også næste sæson, det er et promise. Der er ingen mellemsæsoner.

Kan ses på Viaplay
Når det ligefrem kommer fra formandens mund, så må de også bakke det op med et voldsomt opskruet sportsligt budget. Der skal langt flere penge på bordet, hvis man vil blande sig i toppen (og i det ligger jeg top-3) kontinuerligt. Deri ligger jo også Europa. Spændende sommer og så må vi se om klubben mener det samme som bestyrelsesformanden.

Jeg tænker Bestyrelsen sætter retning og godkender Direktionens strategi. Derefter er det Direktionen og ledelsens der eksekverer på strategien og driver den daglige drift.

Jeg synes det virker bekymrende hvis en strategi og retning skal berøres dagligt.

Det lød i den podcast, og jeg kan sagtens tage fejl, som om Lars Fournais var inde over driften i perioder. Hvilket undrede mig. Jeg synes også det var mærkværdigt at han skulle godkende handler ind/ud over 3 millioner kroner (måske det var 0.5 mill Euro).

Lad os sige fck taber til Brøndby og ikke kommer til at spille i Europa. Så har jeg faktisk svært ved at se at FCk er mere attraktiv end agf.
Det vil de helt sikkert være, på samme måde som de store topklubber også var mere attraktiv selvom Leicester vandt mesterskabet. Der skal gå lang tid før vi kommer til at være mere attraktiv end FCK sådan generelt. Der kan da være særlige omstændigheder for den enkelte spiller der gør AGF mere attraktiv men for den neutrale fodboldspiller, så vil FCK nok føre på de fleste parametre.

Det lød i den podcast, og jeg kan sagtens tage fejl, som om Lars Fournais var inde over driften i perioder. Hvilket undrede mig. Jeg synes også det var mærkværdigt at han skulle godkende handler ind/ud over 3 millioner kroner (måske det var 0.5 mill Euro).

Kan det være et levn fra dengang, klubbens økonomi var lidt mere skrøbelig? Det lyder for mig som en "livrem-og-seler"-foranstaltning. Det er typisk sådan noget, man ikke lige får justeret i takt med, at virkeligheden ændrer sig.

Det vil de helt sikkert være, på samme måde som de store topklubber også var mere attraktiv selvom Leicester vandt mesterskabet. Der skal gå lang tid før vi kommer til at være mere attraktiv end FCK sådan generelt. Der kan da være særlige omstændigheder for den enkelte spiller der gør AGF mere attraktiv men for den neutrale fodboldspiller, så vil FCK nok føre på de fleste parametre.

Det er der overhovedet ingen tvivl om. FCM/K vil stadig kunne tiltrække større navne end os, fordi de historisk kan påvise europæisk deltagelse og kamp om trofæer. At FCK potentielt ikke skal spille europæisk i næste sæson, betyder ikke meget for deres rekrutteringsmuligheder.

Dér, hvor jeg tænker, vi er rykket tættere på de to (og tildelse også BIF og FCN) er, at vi nu har lidt flere strenge at spille på. Udover Bisseck m.fl., kan vi også pege på, at det nye stadion er på vej, at vores unge spillere deltager i de fede kampe, hvis træneren mener de er klar og at vi med al sandsynlighed skal spille europæisk ligaspil i den kommende sæson.
Og så er der selvfølgelig den med opbakningen: jeg kan godt være usikker på, hvor meget det reelt betyder, men alle spillere i alle klubber nævner det jo altid: fansene betyder noget. Så jeg vælger at tro på, at det også er et rekrutteringsparameter. Det kommer nok først i spil, hvis alt andet er lige, men for de spillere hvor spilletid, en god hverdag og oplevelsen ved at være en del af en klub, betyder mere en penge, tror jeg faktisk vi er enormt konkurrencedygtige nu.

Kan det være et levn fra dengang, klubbens økonomi var lidt mere skrøbelig? Det lyder for mig som en "livrem-og-seler"-foranstaltning. Det er typisk sådan noget, man ikke lige får justeret i takt med, at virkeligheden ændrer sig.

Det er der overhovedet ingen tvivl om. FCM/K vil stadig kunne tiltrække større navne end os, fordi de historisk kan påvise europæisk deltagelse og kamp om trofæer. At FCK potentielt ikke skal spille europæisk i næste sæson, betyder ikke meget for deres rekrutteringsmuligheder.

Dér, hvor jeg tænker, vi er rykket tættere på de to (og tildelse også BIF og FCN) er, at vi nu har lidt flere strenge at spille på. Udover Bisseck m.fl., kan vi også pege på, at det nye stadion er på vej, at vores unge spillere deltager i de fede kampe, hvis træneren mener de er klar og at vi med al sandsynlighed skal spille europæisk ligaspil i den kommende sæson.
Og så er der selvfølgelig den med opbakningen: jeg kan godt være usikker på, hvor meget det reelt betyder, men alle spillere i alle klubber nævner det jo altid: fansene betyder noget. Så jeg vælger at tro på, at det også er et rekrutteringsparameter. Det kommer nok først i spil, hvis alt andet er lige, men for de spillere hvor spilletid, en god hverdag og oplevelsen ved at være en del af en klub, betyder mere en penge, tror jeg faktisk vi er enormt konkurrencedygtige nu.
Den var fra 3. Januar 2025 så jeg

Jeg tænker Bestyrelsen sætter retning og godkender Direktionens strategi. Derefter er det Direktionen og ledelsens der eksekverer på strategien og driver den daglige drift.

Jeg synes det virker bekymrende hvis en strategi og retning skal berøres dagligt.

En fodboldklub er også atypisk i den forstand, at bestyrelsen - i hvert fald dem, der også går op i fodbold - fysisk møder direktionen stort set hver uge, og det giver også nogle små koordineringspunkter, der næppe ses i mange andre brancher.

Jeg vil også gætte på, at Fournais har været meget mere aktivt i kontakt, efterhånden som hans øvrige erhvervskarriere er blevet mindre. Det kunne have været et problem, hvis formanden og direktionen havde gnidninger, men det virker der ikke rigtigt til at være tegn på. I stedet ser det udefra ud til, at de har været gode til at bruge hinanden. Når der engang sker et skifte i bestyrelsen eller direktionen (eller sandsynligvis begge), så skal de parter finde nye måder at arbejde sammen på, og det bliver formentligt mere i tråd med sådan, at det øvrige erhvervsliv er indrettet. I hvert fald hvis man går efter en formandsprofil, der fortsat er aktiv med ledelse i andetsteds, og jeg har svært ved at forestille.mig andet.

Latest posts

Back