Lidt for sjovt, så har jeg kigget lidt på hvor hårdt et program klubberne har haft de første 6 runder. Det er svært når man kun er cirka 25% inde i turneringen, og alle ikke har mødt alle. Så er det svært at vurdere om det er fordi en klub er god eller dårlig, eller fordi det er et let eller et svært program.
Det kom efter, at jeg bed mærke i, at Brændby havde mødt nummer 7-12 i de første 6 runder.
Jeg har givet 1 point til FCK fordi de blev 1’er sidste år, FCM 2 og så fremdeles. OB fik 11 og Fredericia 12.
Det letteste program har FCM haft, med en gennemsnitlig placering (sidste år) på 9,2. Efterfulgt af FCK og Randers med hhv 8,7 og 8,2. De to store hold har derfor et, på papiret, sværere program de kommende 5 runder, og det kommer i en periode hvor de også spiller europæisk. Randers der har haft en lidt besværlig start, har også et rigtig bøvlet program de kommende 5 kampe, hvor de møder både FCK og FCM.
Brøndby skal de næste 5 runder møde holdene fra 1-6 i denne sæson. Brøndby har haft et relativt let program, med et gennemsnit på 7,2.
Helt naturlig er der et stort felt der har mødt cirka nummer 6 i superligaen sidste år. Klubber som VFF, FCN, AGF, SIF osv.
Ikke specielt overraskende, så har den nuværende nummer 12 haft det sværestre program, hvor de har mødt nummer 4,2 i snit. Blandt andet top-4 fra sidste år.
Mest bemærkelsesværdig er, at Fredericia har haft det næstsværeste program, med et gennemsnit på 4,7. De har blandt andet mødt nummer 1, 2 og 4 fra sidste sæson.
Man kan sikkert ikke bruge ovenstående til ret meget, men man kan måske forvente at FCK og FCM får et lavere pointgennemsnit de næste 5 runder end de første 6 runder – de møder hinanden, og begge også Brøndby. Samtidig skal de to hold spille europæisk.
Man kan forvente Vejle høster en del flere point. Fredericia burde også hente flere point den næste 5 kampe end hidtil, men det virker usandsynligt.
Brøndby burde have et lidt sværere program de næste 5 runder, blandt andet FCM og FCK de næste 2 runder.
Mange af midterholdene med et middel program, skal naturligvis møde hinanden på skift. Hvis min forudsigelse med hensyn FCK og FCM holder stik og et lidt besværligt program til Brøndby, så er uafgjorte resultater virkelig ubrugelige for mange af disse hold.
En anden god nyhed er, at Randers naturligvis også har en besværlig periode foran sig med bl.a. FCK og FCM, og FCN (alt efter hvad de er i år). Det er langt fra umuligt, at Randers efter 11 runder har 14 point.