New posts

Superligaen 2022/23

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 187K
Superligaen 2022/23
Steffen Dam er vist tidligere talent træner i AGF, jeg har ikke hørt udtalelsen, men der kan måske være nogle sure rønnebær, hvis han er røget ud på røv og albuer?
Han har aldrig været talenttræner eller noget der ligner i AGF. Han hjalp lidt til omkring Danmarksserieholdet for +25 år siden og det er det. Og om noget kan han godt lide klubben, så hans udtalelser bunder bestemt ikke i antipati - måske næsten tværtimod.

Jeg har ikke hørt det omtalte program, men givet at han er en af mine bedste venner må jeg nok også hellere holde mig ude af debatten om hvad han måtte have sagt😊

Spillemæssigt fik jeg ikke ligefrem stiv diller af efteråret, ja faktisk var den temmelig slap lige indtil 2. halvleg i udekampen mod BIF i slutspillet og jeg var da også kritisk og set i bagklogskabens ulidelige klare lys også for kritisk.
Dengang i løbet af efteråret var det da svært at se, hvilken vej vi egentlig bevægede os i men udtalelser fra Uwe og Duelund viser med alt tydelighed, der var lagt en klar plan for sæsonen.
Det er så lykkedes og det er eminent trænerarbejde (og selvfølgelig fra alle i og omkring stab og trup).

I følge Steffen Dam i Medianos vurdering af alle holds indsats i den forgangne sæson, så var det rent held, at vi endte hvor vi gjorde...

Mon Steffen Dam også har været med til at kåre Cornelius som en af sæsonens 5 bedste angribere, og skete det monstro på den samme bane coke?

Jeg har ikke fået den hørt men går ud fra han gav Fck 02 fordi de kun lige blev mester - set i forhold til budget burde det jo ske 9 ud af 10 gange.

Spillemæssigt fik jeg ikke ligefrem stiv diller af efteråret, ja faktisk var den temmelig slap lige indtil 2. halvleg i udekampen mod BIF i slutspillet og jeg var da også kritisk og set i bagklogskabens ulidelige klare lys også for kritisk.

Jeg var også (meget) for kritisk men tegnene på det der sket var også minimale. Vi haltede os igennem efteråret, med et dog meget stærkt forsvar, til gengæld kunne vi intet overhovedet fremadrettet. Spillerne kunne jo nærmest ikke sætte to afleveringer sammen.

Lad os bare sige vinterpausen blev brugt fornuftigt og den dobbelte træningslejr skal vist bare gentages næste år. Måske vi skal sende dem afsted 3 gange🥳

Dengang i løbet af efteråret var det da svært at se, hvilken vej vi egentlig bevægede os i men udtalelser fra Uwe og Duelund viser med alt tydelighed, der var lagt en klar plan for sæsonen.
Det er så lykkedes og det er eminent trænerarbejde (og selvfølgelig fra alle i og omkring stab og trup).
Uwe forsøgte at sige det (lidt) men det var mest som om pladen var gået i hak og derfor svært at tro på. Det er til gengæld sjovt at høre om på bagkant - det viser både planen og troen på det var til stede👍💪

Han har aldrig været talenttræner eller noget der ligner i AGF. Han hjalp lidt til omkring Danmarksserieholdet for +25 år siden og det er det. Og om noget kan han godt lide klubben, så hans udtalelser bunder bestemt ikke i antipati - måske næsten tværtimod.

Jeg har ikke hørt det omtalte program, men givet at han er en af mine bedste venner må jeg nok også hellere holde mig ude af debatten om hvad han måtte have sagt😊
Nu har jeg hørt afsnittet, og jeg hører det mest som en uenighed med Gisle Thorsen og Rezan Corlu`s 12-taller, fordi han mener det bunder i en tredieplads, der kom hjem via held i nogle afgørende situationer. Bl.a Viborgs afslutning i Farum som VAR vurderede ikke var over stregen, og så straffesparket til AGF som han ikke mente var der. Så det var ikke hele sæsonen der var heldig trods alt.

Jeg stejler nok bare lidt over hans fokus på heldet i sidste spillerunde. Dels fordi jeg slet ikke anser det som værende held, når man vender 0-3 og en mand nede til 3-3, og dels fordi han konkluderer at straffesparket var forkert. Hvilket Benjamin Willaume Jantzen er lodret uenig i. Viborg havde 90 minutter til at score i. Vi var med i kampen om guldet indtil 4 runder før slut. Så synes jeg bare det er lidt noller at skulle høre, at vi har været heldige. Men det kan godt være at jeg mistolker hans vurdering.

Hvilket Benjamin Willaume Jantzen er lodret uenig i.
Fuck BWJ, selveste Jan Carlsen brugte blot et enkelt afsnit i sin klumme på at slå fast at der slet ingen tvivl var om at der var straffespark og rødt kort!

Al respekt for Leander - han har en stil, men jeg synes det er så fedt han tør sætte sig selv og sin faglighed på spil. Carlsen er langt tungere.

Om Leander så har ret i at reglerne er sat latterligt op med en streg på en arm kontra en bold en diameter på 22-23cm og ingen beskrivelser af grænsetilfælde (som Mensahs røde kort 100% er), er en helt anden sag (han har ret, btw).

Jeg synes også der skal være plads til de lidt "poppede" indslag som karaktergivning. Et af mine få kritikpunkter af Mediano er at de - og nok især Brüchman - har det med at blive lidt for selvhøjtidelige og tilskrive fodbolden lidt mere dybde end jeg synes det kan bære. Så fint for mig at de engang imellem også bevæger over i den lidt mere tabloide ende af spektret.

En ting jeg roste Steffen (Dam) for da han lavede Monetos-podcasten (den generelle om superligaen) var at de ikke var bange for at være uenige og have en reel debat om et emne, hvor for mange podcasts har det med at panelet bare sidder og giver hinanden ret. Det bliver hurtigt kedeligt at høre på. Så ved han er bevidst om at tage den lidt modsatte position i udsendelserne fra tid til anden - om ikke andet for at få en diskussion om tingene og gøre det lidt mere interessant at høre på.

Så kan det godt være, at dem der har stor indsigt i lige det pågældende punkt kan synes det er lidt et bizart standpunkt at indtage, men for den neutrale lytter giver det et langt mere interessant program. Man skal også huske på, at vi som fans af AGF har et noget mere detaljeret indblik i hvad der rør sig i klubben end de som eksperter har - til gengæld ved de så enormt meget mere om hvad der rør sig i de andre klubber og fodboldverdenen generelt end vi gør.

Jeg elsker Mediano. Men mest de programmer, hvor Bruchmann ikke selv er med. Nogle gange bliver programmerne lidt fjollede, fordi der er en præmis der skal skamrides - eller som med karaktergivningen, en præmis, der er lidt uklar for deltagerne (der giver karakterer ud fra alt fra budgetter, egne forventninger, transfervinduer, spillestil, pointhøst etc).

Francis Dickoh (desværre færdig nu), Leander (også færdig) og Azad Corlu har været gaver for fodboldsnak langt over TV3-niveau.

En ting jeg roste Steffen (Dam) for da han lavede Monetos-podcasten (den generelle om superligaen) var at de ikke var bange for at være uenige og have en reel debat om et emne, hvor for mange podcasts har det med at panelet bare sidder og giver hinanden ret. Det bliver hurtigt kedeligt at høre på. Så ved han er bevidst om at tage den lidt modsatte position i udsendelserne fra tid til anden - om ikke andet for at få en diskussion om tingene og gøre det lidt mere interessant at høre på.
Nu vi taler om det poppede, så kunne jeg godt lide den ugentlige powerranking, som de lavede på hedengangne Monetos. Hvor man løftede sig lidt op over, at nu ligger FCN stadig nr. 1 og Lyngby ligger nr. 12 og i stedet prøvede at spotte de trends/bevægelser der var, kombineret med det aktuelle kampprogram, så man sammensatte en tabel over de pt. bedst performende hold. Jeg tror at AGF ville have ligget i top-2 det meste af foråret på den ranking.

Jeg synes også der skal være plads til de lidt "poppede" indslag som karaktergivning. Et af mine få kritikpunkter af Mediano er at de - og nok især Brüchman - har det med at blive lidt for selvhøjtidelige og tilskrive fodbolden lidt mere dybde end jeg synes det kan bære. Så fint for mig at de engang imellem også bevæger over i den lidt mere tabloide ende af spektret.

Jeg er heller ikke på den galej, som slet ikke ønsker "poppede" indslag overhovedet. Der må godt være lidt sjov og ballade, og jeg lytter også tit til Fodboldlisten (mest pga Dickoh, som jeg virkelig synes er en af de allerbedste i det her felt). Og helt enig i din karakteristik af Brüchmann, som jeg alle dage har haft det enormt svært med. Helt tilbage fra da han var på TV2 og senere blev sportsredaktør på BT og endelig chefredaktør. Sidstnævnte stilling var tydeligvis for stor en mundfuld for ham. En anden af de journalister, jeg har det stramt med, er Flemming Fjeldgaard, som har lidt samme karriere-forløb som Brüchmann og med lidt samme "jeg er journalist, så jeg ved bedre end jer, og alt hvad der kommer ud af munden på mig burde optages i et leksikon"-attitude. Husker ham især for da han savede AGF midtover for fyringen af Peter Sørensen uden at deklarere, at han var barndomskammerat med samme Peter Sørensen. I dag sidder han i toppen af Viaplay... 💩

Nå, nu er jeg på helt ud på et sidespor 😅 Jeg kender ikke så meget til Steffen Dam ellers, og han er sikkert en fin fyr og siden han er din buddy, så skal jeg undlade at give ham den helt store Tizzer-sviner 😂

Jeg kan desværre ikke huske hvem det var, men der var en på Mediano der kunne se tegningerne noget i AGF’s spil i efteråret, så der er ekstra ekspert-point. Mediano tager det da også generelt meget mere seriøst end de fleste medier, men de kan også falde i det hul hvor det er lidt forudindtaget og svært at se det større billede. Måske også fordi de ikke alle sammen følger lige meget med i alle klubber. Ligefrem at tage et andet standpunkt for at være polemisk synes jeg nu alligevel lyder lidt useriøst, så må man i det mindste sige at man gør det bevidst.

Det er et stort skridt frem at økonomi er blevet taget med som en vigtig forudsætning i en vurdering. Sådan erindrer jeg ikke at det var for nogle år siden, men det er jo nødvendigt for ikke bare at konstatere at FCK’s træner de fleste sæsoner er genial fordi de bliver mestre. Det er sjældent den største præstation i Superligaen. Det kammer dog også nogle gange lidt over. Jeg har ikke hørt den her omtalte udsendelse på Mediano, men fx Peter Sørensen synes jo også at AGF selvfølgelig altid skal blive mindst nummer fire når nu budgettet er det fjerde eller femte højeste. Vores afstand ned til de næste er som bekendt væsentligt mindre end afstanden op til topholdene. Man er nød til at vurdere den del over længere tid og tage med at klubber kan lægge meget til i en sæson eller kortere periode med langsigtet udvikling.

Latest posts

Back