New posts

Superligaen 2022/23

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 187K
Superligaen 2022/23
Brøndby spiller 4-4-2 diamant.
Vallys er som skabt til rollen.
Slimane kommer tilbage som en af 8'erne, hvilket passer bedre til ham end den fremskudte position.
Deres nye angriber har et snit der vil gøre ham til en top 3 angriber i ligaen.
Wass er høj klasse på den anden 8'er.
Maxsø er kommet tilbage på banen, og om 3 kampe er deres dygtige keeper klar igen.

Lad os håbe de fucker det op, men på papiret ligner det et top 4 hold.
Ja, vi har et fint forspring lige nu. Men i de sidste kampe i første halvdel af grundspillet mangler Brøndby at møde Horsens, Randers, Viborg og Lyngby. Vi møder FCN, Silkeborg, AaB og FCK.
De kan hurtigt hente os.

Jeg kigger lidt mere mod Silkeborg eller Randers som et af de to hold vi skal holde bag os i grundspillet.

Og ja, det er patetisk at de har ændret deres strategi efter at have hyldet deres Masser Class ævl, men deres hold ser godt ud på papiret nu.

Det tænker jeg også de gør og nu fik de tilført kvalitet på nogle af de positioner som de manglede. Det er altid noget de ikke havde dem fra start af sæsonen og vi har fået et lille forspring.

Maxsø er kommet tilbage på banen, og om 3 kampe er deres dygtige keeper klar igen.
Jeg troede han skulle sælges igen igen igen..... hvorfor er det at han ikke bliver det. Var det ikke noget med en klausul hvor han er billig eller spiller han bare ikke godt nok? Jeg syntes altid han er træls når vi møder dem.

Og ja, det er patetisk at de har ændret deres strategi efter at have hyldet deres Masser Class ævl, men deres hold ser godt ud på papiret nu.
Man har en holdning, indtil man har en ny. CV er blevet presset af fans og ikke mindst Oscar - så hvis han skulle gøre noget fornuftigt, var han vel nødt til at få brudt med den tidligere strategi. Alternativet var at hente meget meget meget dyre talenter som han ikke kunne være sikker på bragte Bif i sikker afstand til de nederste pladser. På fan/sponsor-siden har de heller ikke råd til at en tur i bunden af ligaen - det giver ikke noget godt.

Er han? Han er jo fløj og ikke offensiv midt. Jeg synes det er et sats at håbe på han leverer til så mange penge på en position han ikke har som favorit. Til gengæld er jeg sikker på at de har fået den bedste norske angriber i ligaen. Ham ville Heg virkelig gerne have haft - selvom det er begrænset hvad jeg har set til ham. Men det skulle nok have været i stedet for PM så.

Vallys-handlen er en af de mere interessante i det her vindue. For det første vi må se hvordan SIF klarer sig når de sælger ud af profilerne, for det andet må se hvor god Vallys faktisk er når han kommer ind på et andet hold, og i det lidt længere perspektiv må vi se hvordan det påvirker Brøndbys økonomi med sådan et sats hvor det nok kan blive svært at øge salgsværdien.

Når jeg stadig har regnet med Brøndby i top-6, er det netop fordi de kan gå ud og bruge den slags penge efter en dårlig start og de har også hentet den angriber de manglede. Kommer de i top-6 opvejer det meget af af investeringen, men det ligner også lidt panik før lukketid, så det rammer ekstra hvis de kikser. Vallys har været tilstrækkeligt god for SIF til at man må forvente han kan gøre det godt et andet sted, men det kan godt tage lidt tid og vi er allerede et stykke inde i sæsonen. Omoijuanfu er 28, så umiddelbart er jeg glad for den slags handler selvom de selvfølgelig helst heller ikke skal være alt for godt ramt, for hvis vi skal hente Brøndby økonomisk tror jeg det bliver nemmere hvis de brænder nogle penge af uhensigtsmæssigt fordi de har følt sig presset. De bliver dog nok til et top-6-hold denne sæson, så hvis vi ikke kan holde dem bag os må vi selvfølgelig se om Silkeborg i stedet falder ud og umiddelbart har det ramt dem at miste et par af de største profiler, men der er heller ingen garanti for at Brøndby får det til at køre i tide. Det kan blive tæt mellem nærmest det meste af ligaen.

Slimane kommer tilbage som en af 8'erne, hvilket passer bedre til ham end den fremskudte position.
Deres nye angriber har et snit der vil gøre ham til en top 3 angriber i ligaen.
Wass er høj klasse på den anden 8'er.

Ja, vi har et fint forspring lige nu. Men i de sidste kampe i første halvdel af grundspillet mangler Brøndby at møde Horsens, Randers, Viborg og Lyngby. Vi møder FCN, Silkeborg, AaB og FCK.
De kan hurtigt hente os.

Jeg kigger lidt mere mod Silkeborg eller Randers som et af de to hold vi skal holde bag os i grundspillet.

Jeg er helt på linje her.
Jeg ser dog BIFs problem som AaBs ofte er (og AGF tidligere), at start 11 er voldsom, mens manden bag ikke engang kan spille BIF i top 6 nødvendigvis.

Ift top 6, top 4, eller top 3, så er jeg sikker på at alle før sæsonen ville være lykkelige for, at AGF ville kunne være med i kampen om en 4.plads. Top 6 var målet for alle tænker jeg, og spekulationerne forud for sæsonen gik vel mest på, hvorvidt vi kunne handle godt nok til, og Uwe få implementeret sine idéer hurtig nok til, at vi allerede første sæson med ham kommer i top 6 overhovedet.

Nuvel: Sæsonen skal ses fra runde 1 til 32, og top 6 afgøres over runde 1 til 22. Så BIF var et på papiret markant svagere hold i runde 1-7 end fra 7 og frem. Lad os se hvordan de gør det. FCK var meget meget stærke på papiret før runde 7, men er nu endnu stærkere med Cornelius, Daramy og Sørensen, selvom Biel er røget ud. FCM har også en vild trup på papiret, og skal se om de med den nye spanske træner kan få gang i investeringerne.

Vi kan intet sige til hvis FCK og FCM ligger over os ved runde 22 og 32.
Kan vi holde os foran BIF er det vildt flot.

Og så må vi se med FCN og SIF.
Er både FCK, FCM, BIF, FCN og SIF foran os denne sæson, så må vi være "best of the rest" og slutte 6'er.
Det tager jeg gerne denne sæson.

Lad os nu se, hvor lang tid Brøndby skal bruge på at spille de nye ind. Det er lidt en kamp mod uret, når 1/3 af grundspillet er overstået og de har 7 point op. Det er jo ikke Horsens, som før denne runde lå nr. 6, som de (kun) skal indhente. FCM og FCK skal jo nok finde deres plads oppe i toppen inden grundspillet er ovre. Så det er den nuværende top-4 de skal indhente.

Lad os nu se, hvor lang tid Brøndby skal bruge på at spille de nye ind. Det er lidt en kamp mod uret, når 1/3 af grundspillet er overstået og de har 7 point op. Det er jo ikke Horsens, som før denne runde lå nr. 6, som de (kun) skal indhente. FCM og FCK skal jo nok finde deres plads oppe i toppen inden grundspillet er ovre. Så det er den nuværende top-4 de skal indhente.
Præcis.
Det bliver meget svært for BIF at hente sig i top 6, såfremt AGF, FCN, SIF og Randers fortsætter deres pointhøst. Og altså Viborg og Horsens er jo også over BIF i tabellen stadigvæk, men skal kunne passeres af BIF over 22 runder.
BIF kommer i top 6 hvis de selv rammer gode stimer, såvel som at enten FCN, AGF, SIF eller Randers har en dårlig stime over 5-6 runder.

Randers plejer ofte at gå død i foråret. Men de har haft en flot vane nogle år med at vente til de var sikre på top 6 først...

Jeg ved sgu ikke rigtigt.

AGF har hentet spillere med et fornuftigt niveau, men ikke er tæt på et definere toppen af suppen.

Wass og Valleys ligger højt og bør kunne løfte klubben. Der er ikke potentiale for at løfte dem yderligere (Valleys måske lidt).

Haugen er lidt unproven i bedste norske række og nu i den danske. Han løfter ikke holder umiddelbart, som fx Wass eller Vallys - men han løfter det alligevel fordi hans type var savnet i truppen. Hvis man forløser Haugen i suppen kan han også sælges med fortjeneste.

Jeg ville hellere have højere aktuelt niveau og så lavere videresalgs potentiale, men tager også gerne homeruns som Bisseck med :)

Nogen andre der har set en teaser med Bo Henriksen om tiden i FCM? Man skal huske at bøger og tv-indslag teaser med det mest interessante, så der er nok ikke yderligere på vej, men det er interessant at høre om mere end halvdelen af truppen, der vil væk.

Det taler også ind i det håbløse i FCMs transfers (i forgangne sæson), hvor de hentede folk ind med kort horisont, bare fordi.

Det må være en reel bekymring i FCM at klubben i sig selv ikke er så spændende. FCK kan 'gå an', fordi det er toppen af DK, mens Heden er kedelig.

Jeg ved sgu ikke rigtigt.

AGF har hentet spillere med et fornuftigt niveau, men ikke er tæt på et definere toppen af suppen.

Wass og Valleys ligger højt og bør kunne løfte klubben. Der er ikke potentiale for at løfte dem yderligere (Valleys måske lidt).

Haugen er lidt unproven i bedste norske række og nu i den danske. Han løfter ikke holder umiddelbart, som fx Wass eller Vallys - men han løfter det alligevel fordi hans type var savnet i truppen. Hvis man forløser Haugen i suppen kan han også sælges med fortjeneste.

Jeg ville hellere have højere aktuelt niveau og så lavere videresalgs potentiale, men tager også gerne homeruns som Bisseck med :)

Det handler om at have et bedre HOLD.
Jeg synes vi har handlet godt ind for holdet denne gang.
I sommers synes jeg der var for meget blik på, at vores millioner i starten skulle bruges på spillere der "kunne udvikle sig til at kunne x og y".
Kahl og Kurmi som eksemplerne. Det er jo "trist" når den dyreste spiller, og den næstdyreste spiller købt før sæsonen går igang slet ikke præsterer som håbet. Anderson købt 7 runde inde i sæsonen, og til en pris der måske nok afspejlede desperation ala BIF med Vallys nu her. Man VILLE have ham, for man var meget pressede i tabellen ift at komme i top 6.

I dette vindue synes jeg vi har købt spillere med fint højt her og nu-niveau.
Også Haugen, som har tilført offensive noget af den vildskab den savnede. Det har gjort holdet bedre.

Jeg håber at Yakob kan tilføre noget af det kreativitet på midten som vi har savnet i nogle kampe nu, men håber endnu mere at Uwe og co. får løst det med, at vi er for nemme at lukke ned når modstander kan tvinge os til at lade NP være playmaker, da man sætter sig på MEM og lukker for ham.

Om løsningen så er Brandhof/NP bag Yakob/MEM og Anderson forrest, eller om det er MEM i en mere defensiv rolle, Yakob foran og Anderson forrest, det må Uwe og co. finde ud af. Jeg tror købet af Yakob var det der åbnede for at se Brandhof eller MEM på NPs normale plads i nogle kampe.
Men lige præcis mod FCN tror jeg IKKE vi ser det, da det jo netop er en modstander, hvor NP giver ekstra mening. Så tænker de venter til næste runde med skiftet.

Det taler også ind i det håbløse i FCMs transfers (i forgangne sæson), hvor de hentede folk ind med kort horisont, bare fordi.

Jeg ser meget kritik af mange klubbers ageren i sommeren 2021.
Må jeg bare lige minde om, at hverken AGF (SIB) eller andre klubbers normale måder fungerede der.
Man kunne ikke flyve ned og se spilleren spille kampe (pga. rejserestriktioner), men måtte ofte nøjes med video (Kurminowski og Alberto så begge glimrende ud på video i øvrigt - seriøst prøv at se Kurminowski youtube-videoer og han klasker dem ind på samlebånd).
Jeg tror ganske enkelt vi har talt nok om, hvor svært det var at handle for klubberne sidste sommer. FCK har jo også masser af fejlskud offensivt den sommer, og PC hentede jo mest af alt ting han kendte i forvejen (og fik kritik for det), men var vel "klogt nok". Vavro, Diks, Grabara etc, var jo ikke nogen han behøvede at se video af. Der hvor det gik galt var jo netop dem der kom der ikke var scoutet godt nok, som Amoo, Bubacar etc.

I øvrigt: Nej man har ikke handlet spillere kun på youtube-videoer alene. Man har haft udvidet videomateriale, samt haft snakke med agenter og aktører i det land spilleren er i etc. Alle mulige ting. Men det er bare ikke det samme som at være der selv.

Og jeg har ikke direkte beviser som sådan, men jeg synes at det var en tendens at de trupper, der "klarede sig bedst" ift penge vs produkt sidste år faktisk havde trupper der var på plads allerede inden det vindue (AaB, Randers, SIF). FCM og FCK kom kun i mål i toppen fordi de jo havde gode trupper allerede inden.

Det handler om at have et bedre HOLD.
Præcis. Og i forhold til Brøndby og denne sæson, så handler det også om at de skal præstere 0,47 point pr. kamp bedre end os i de sidste 15 kampe for at komme forbi os. Begynder de at lave 2,5 point i snit, så bliver det ikke noget problem for dem, men det er nok næppe sandsynligt. Fortsætter vi med noget der bare ligner de nuværende 1,86 pr. kamp (og mindre kan også gøre det), så tror jeg ikke på at Brøndby henter os. Men vi kan jo kollapse og det kan andre i top-4 sikkert også. F.eks. Silkeborg. Men det er det som Brøndby skal satse på.

Jeg synes ikke spillere som Vagner Love og Max Meyer (på korte aftaler) er håbløse at hente ind, når vi taler spiller nr. 29 og 30 i truppen. Jeg vil nærmere kalde det et sats. Noget man giver sig selv rum og økonomi til at prøve af. Og hvis klubben kan vinkle det rigtigt, kan det give noget andet og mere i form af positiv omtale, trøjesalg og gladere sponsorer.

Bo Henriksen holder sig jo nok ikke tilbage for at smøre tykt på. Og Onside puster sten sikkert til den ild. Både før og efter optagelse.

Last edited:
Jeg tror hurtigt Brøndby kan hente os. De sidste fire kampe i første halvdel af grundspillet har de klart det bedste program. Jeg vil ikke blive forundret, hvis de kun er 1-3 point efter os, når vi rammer halvvejs.
Jeg kigger stadig mest mod Randers, som dem vi skal satse på at holde bag os.

Jeg synes ikke spillere som Vagner Love og Max Meyer (på korte aftaler) er håbløse at hente ind, når vi taler spiller nr. 29 og 30 i truppen. Jeg vil nærmere kalde det et sats. Noget man giver sig selv rum og økonomi til at prøve af. Og hvis klubben kan vinkle det rigtigt, kan det give noget andet og mere i form af positiv omtale, trøjesalg og gladere sponsorer.

Bo Henriksen holder sig jo nok ikke tilbage for at smøre tykt på. Og Onside puster sten sikkert til den ild. Både før og efter optagelse.

Hvis truppen er præget af spillere der sætter sig selv over holdet og flertallet hellere vil væk end blive, synes jeg ikke det giver mening at hente perifære spillere der må forventes at lide af samme vanskeligheder, så er det mere relevant at bringe noget rigtig kultur ind.

Jeg tror hurtigt Brøndby kan hente os. De sidste fire kampe i første halvdel af grundspillet har de klart det bedste program.
Mit argument er bare, at Brøndby skal lave rigtig mange point i de sidste 15 kampe. Jeg kan sagtens se scenarier, hvor de kommer forbi os, men så er det også fordi vi selv ikke kommer i top-6 og ikke kan holde et pointsnit på godt 1,5 point i grundspillet.

Latest posts

Back