New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 203K
Transfervindue Sommer 2026
Det her er en rigtig fin oversigt og et godt udgangspunkt at diskutere fra. Tak for det.

Nedenfor er mine ønsker til hvordan der skal arbejdes med truppen her til sommer, baseret på oversigten. Jeg håber som altid at vi formår at forstærke os. Det betyder også at der er et par spillere som jeg ikke ser som gode nok og derfor skal skippes videre. Det er måske urealistisk at det lykkes med det hele.

Målmænd:
- Jesper Hansen
- Mads Hedensted
- Otto Lyhne

Centrale Forsvare:
- Erik Kahl
- Frederik Tingager
- Henrik Dalsgaard (Hvis der forlænges, ellers skal han erstattes)
- Luka Callø
- Jonas-Jensen Abbew (Sælges og erstattes. Han har ikke vist niveau til at spille fast på et hold der skal kæmpe med om medaljer.)
- Tobias Mølgaard (Sælges og erstattes. Han er utroligt langt fra sit tidligere niveau. Jeg tvivler på han kan komme tilbage og han passer ikke længere så godt til spillestilen.)

Wingbacks
- Gift Links
- Frederik Emmery
- Rasmus Carstensen (Forlængelse af Leje)
- Jacob Andersen
- Der kan overvejes en ny, da det er en position vi ofte skifter ud på undervejs (Måske er Grantzau eller Torach klar til at snuse til spilletid på førsteholdet. Anderson/Højer vil nok også løse dette behov for en ekstra wingback.)

Centrale Midt
- Markus Knudsen
- Kevin Yakob
- Nikolai Poulsen (Hvor står han? Hvis han ikke er klar til at træde ind fra sæsonopstart bør man måske hente en ny.)
- Markus Solbakken
- Oscar Haugstrup

Offensive midt:
- Tobias Bech
- Sebastian Jørgensen (Hvis han ikke forlænges bør der hentes en ny.)
- Kristian Arnstad
- Tomas Oli Kristjanson
- Michael Anderson (Der skal umiddelbart hentes en ny her. Om det er Anderson eller en anden.)

Angribere:
- NY!
- Janni Serra (Sælges og erstattes. Jeg synes fortsat ikke han er god nok.)
- James Borgere

Tchamche kunne være fin at udleje til f.eks. Aarhus Fremad, der lige har sagt farvel til deres topscorer.
Badji og Gyamfi har jeg ikke talt med og de skal også sendes videre.

Det giver en måske urealistisk ønskeliste med følgende ønsker:
Forlængelser af aftaler med:
- Dalsgaard
- Carstensen
- Jørgensen

Salg af:
- Mølgaard
- AJ
- Serra (+ Badji og Gyamfi)

Køb af:
- Venstrebenet forsvarsspiller
- Højrebenet forsvarsspiller
- Offensiv midtbane (fx. Anderson)
- Angriber
- Angriber
- (Evt. en midtbanemand, hvis Poulsen mv. ikke er klar fra dag 1)

Derudover så skal alle nye afgange erstattes én til én med en ny spiller. Uanset om det er manglende forlængelse af Dalsgaard, Carstensen og Jørgensen. Eller om det er salg af Yakob, Links, Bech eller Arnstad. Jeg tror personligt at Yakob og mindst én af de andre nok siger farvel.

CV du får en travl sommer! Og jeg har måske for høje forventninger?
glimrende gennemgang umiddelbart. syntes også det viser at Højer ville være god at hente hjem. Han vil være glimrende som backup/alternativ til kahl i forsvaret, og kan, hvis der virkelig er brug for det, også smides op på wingbacken, derudover så er han jo også god på en venstre back hvis der blev skiftet til en 4-3-3

Fair men i det scenarie hvor skal vi sige FCM i morgen vil betale, hvad Køln forlanger og derefter blive enig med Carstensen, så tvivler jeg på AGFs aftale vil blive erklæret for gyldig i en EU ret men det er selvfølgelig spekulation.

Nu har jeg ikke været i EU retten og kan derfor ikke definere om det er korrekt men det er sådan det fungerer i fodboldverdenen, når der er indbygget optioner.

Længere oppe indsatte jeg link til en artikel om en Leverkusen spiller der var på leje i Arsenal med en option to buy - der blev Barcelona pludselig interesserede men Arsenal kunne "bare" aktivere klausulen.
Måske var der en længere oppe som nævnte den spiller Lyngby havde på leje og hvor de aktiverede klausulen - for derefter straks at sælge spilleren videre til Fcm. Den løsning kunne Fcm selvfølgelig foreslå AGF.

Last edited:
glimrende gennemgang umiddelbart. syntes også det viser at Højer ville være god at hente hjem. Han vil være glimrende som backup/alternativ til kahl i forsvaret, og kan, hvis der virkelig er brug for det, også smides op på wingbacken, derudover så er han jo også god på en venstre back hvis der blev skiftet til en 4-3-3

Det oplagte ville være at skifte AJ eller Mølgaard ud med Højer.
Vi har for mange spillere med tvivlsomt niveau til den højre stopper, og kun Kahl til den venstre.

Jeg tror ikke, EUs fribevægelighed gælder huse..
EU's fri bevægelighed har heller ikke noget med aftalen mellem Køln, AGF og Carstensen at gøre. Jeg tænker AGF og CV har fint styr på formaliteterne, og hvis der var en risiko for at miste ham ved at nøle, alt imens man gerne vil have ham, så havde CV nok rykket på det. Jeg tror ikke der er nogen risiko overhovedet ved at CV forsøger at forhandle prisen, bare han ikke overskrider en bestemt dato.

Man kommer jo nemt til at se de afgange ift egne håb og forventninger, så hvis man var overbevist om at flere ville forlænge er man måske skuffet, men personligt er vi ikke i nærheden af den udskiftning jeg forventer (eller frygter måske.) CV har og har dog formentlig haft en noget bedre idé end os andre om hvad de her spillere tænker og hvad der er umuligt eller realistisk. Han har måske troet man kunne forlænge med PM, men hvis det havde været vigtigere tror jeg også det er en man kunne have lukket tidligere. Med Dalsgaard kan man have aftalt at han lige får sin ferie til at mærke efter, men jeg tror ikke det her er noget der kommer bag på CV og spolerer nogen planer. Der var jo også flere rygter om spillere til VCB, som givetvis dukkede op fordi man gjorde sig klar til hvis aftalen med Kahl glippede til sidst.

Jeg må sige at jeg er mere bekymret for hvad der kommer til at ske af salg fordi jeg bl.a. tror Arnstad er på affyringsrampen og hvad med Bech, Yakob og Links osv? Det kan godt blive nødvendigt at holde på spillere der selv gerne vil bruge mesterskabssæsonen som springbræt til en lukrativ kontrakt et andet sted. Der kommer penge ind ved salg, men alt for stor udskiftning er risikabelt og det kan tvinge os ud i udskiftninger på nøglepositioner sent i vinduet, hvor det ellers helst skulle være tilføjelser af den der særlige mulighed der kan opstå på det tidspunkt. Der kan komme uventede bud vi dårligt kan afslå, men det er CV da nok også forberedt på. En angriber ind i stedet for PM straks vinduet åbner kunne hjælpe meget og det er ikke en position hvor vi kan trække den og afvente mere eller mindre tilfældige sene muligheder.

EU's fri bevægelighed har heller ikke noget med aftalen mellem Køln, AGF og Carstensen at gøre. Jeg tænker AGF og CV har fint styr på formaliteterne, og hvis der var en risiko for at miste ham ved at nøle, alt imens man gerne vil have ham, så havde CV nok rykket på det. Jeg tror ikke der er nogen risiko overhovedet ved at CV forsøger at forhandle prisen, bare han ikke overskrider en bestemt dato.
Det ville også være en bombe under hele udlejningssystemet som det ville ære mærkeligt hvis ingen havde afprøvet hvis de mente det kunne være i strid med noget EU-lovgivning. Det virker også meget ulogisk hvis det skulle være det. Det er vigtigt at huske at Carstensens kontrakt ikke er ved at udløbe, han står ikke og kan være arbejdsløs om nogle uger. Han er ikke i en værre situation end alle de andre spillere på en længere kontrakt fordi han kan ende med at skulle opfylde det han har skrevet under på.

EU rettens bestemmelse ift. arbejdsmarkedet går primært på den fri bevægelighed. Alle AU borgere skal kunne tilvælge arbejde i alle EU-lande på samme vilkår.

I det scenarie, der spekuleres i, har Carstensen indgået en kontrakt på nogle betingelser. Disse betingelser inkluderer, at han skal acceptere at skifte til AGF, hvis AGF aktiverer hans frikøbsklausul eller på anden vis opnår enighed med Köln om et skifte.

Efter min bedste overbevisning er han ikke stavnsbundet, ligesom jeg ikke kan se en EU retslig problemstilling, fordi Carstensen selv har underskrevet aftalen. Det er for mig at se lidt parallelt til at have en konkurrenceklausul i sin kontrakt i det almindelig erhvervsliv. Yderemere risikerer Carstensen ikke andet end, at han blot skal returnere til sin nuværede arbejdsgiver (Köln) ved endt lejemål, hvis AGF aktiverer aftalen.

Om det er sådan aftalen er skruet sammen aner jeg ikke noget om. Men jeg kan ikke se nogen EU-retslige problemstillinger i det tænkte scenarie.
Enig.

Carstensen er bundet af en kontrakt med Køln. Det begrænser hans frie bevægelighed i den periode kontrakten løber, men han har selv indgået den.

Carstensen, Køln og AGF er tre parter der har indgået en aftale der begrænser den frie bevægelighed i indeværende sæson.

Pga transferregler kunne Carstensen ikke frit skifte i april eller maj alligevel.

Den ekstra spidsfindighed er, at Køln har forhåndsgodkendt et bud fra AGF og dermed givet en option på at købe Carstensen.

Det betyder at Køln ikke kan acceptere et bud fra 3. Part mens optionen løber. Man kan sagtens principielt acceptere 'hvis AGF ikke udnytter deres option, så må i gerne'. Men Køln har pligt til at sælge Carstensen til AGF, hvis optionen indfries. Og det kan de ikke, hvis de har solgt ham til anden side.

Vi ved ikke, om Carstensen har givet AGF en option, eller bare skal blive enig om en aftale. Men Carstensen har også skrevet under på aftalen med AGF, så enhver begrænsning af hans frihed er sket på oplyst grundlag og med kompensation jf kontrakten. Hvis der ligger en option til AGF har Carstensen pligt til at acceptere hvis AGF udnytter optionen. Dermed er han heller ikke fri til at indgå aftaler med andre - hvad-nu-hvis er fint. Blæk på papir er ikke (med mindre det er en betinget aftale der bortfalder hvis, såfremt, ifald).

Hvis Carstensen ikke har givet AGF en option står det ham frit for at nægte skiftet. Køln må bare ikke sælge før AGFs option udløber, medmindre parterne er enige, naturligvis.

Der kan ligge en fast option til AGF og FCM kan blande sig for at sikre CV ikke får held til at presse prisen. Så er de også positioneret i fald handlen ikke bliver til noget.

Hvordan med Lind i FCN? Der er option på prisen med Pisa. Er der også en option på kontrakten med Lind? Er Lind interesseret i FCN, eller vil han hellere til AGF?

Man kommer jo nemt til at se de afgange ift egne håb og forventninger, så hvis man var overbevist om at flere ville forlænge er man måske skuffet, men personligt er vi ikke i nærheden af den udskiftning jeg forventer (eller frygter måske.) CV har og har dog formentlig haft en noget bedre idé end os andre om hvad de her spillere tænker og hvad der er umuligt eller realistisk. Han har måske troet man kunne forlænge med PM, men hvis det havde været vigtigere tror jeg også det er en man kunne have lukket tidligere. Med Dalsgaard kan man have aftalt at han lige får sin ferie til at mærke efter, men jeg tror ikke det her er noget der kommer bag på CV og spolerer nogen planer. Der var jo også flere rygter om spillere til VCB, som givetvis dukkede op fordi man gjorde sig klar til hvis aftalen med Kahl glippede til sidst.

Jeg må sige at jeg er mere bekymret for hvad der kommer til at ske af salg fordi jeg bl.a. tror Arnstad er på affyringsrampen og hvad med Bech, Yakob og Links osv? Det kan godt blive nødvendigt at holde på spillere der selv gerne vil bruge mesterskabssæsonen som springbræt til en lukrativ kontrakt et andet sted. Der kommer penge ind ved salg, men alt for stor udskiftning er risikabelt og det kan tvinge os ud i udskiftninger på nøglepositioner sent i vinduet, hvor det ellers helst skulle være tilføjelser af den der særlige mulighed der kan opstå på det tidspunkt. Der kan komme uventede bud vi dårligt kan afslå, men det er CV da nok også forberedt på. En angriber ind i stedet for PM straks vinduet åbner kunne hjælpe meget og det er ikke en position hvor vi kan trække den og afvente mere eller mindre tilfældige sene muligheder.
Er det ikke mere attraktivt at skifte som spiller, hvis man har gjort en god figur i europæisk gruppespil? Det tror jeg godt man kan sælge til Arnstad, Bech og Links og snakke evt. salg til januar eller næste sommer. Men så må især Bech gerne lige få to år mere på kontrakten og en lønforhøjelse :)

Fair men i det scenarie hvor skal vi sige FCM i morgen vil betale, hvad Køln forlanger og derefter blive enig med Carstensen, så tvivler jeg på AGFs aftale vil blive erklæret for gyldig i en EU ret men det er selvfølgelig spekulation.
EU reglerne om fri bevægelighed har intet med den slags privatretlige aftaler at gøre. Det handler om, at der ikke må opstilles barrierer som forhindrer os EU-borgere i frit at søge arbejde på tværs af landegrænserne inden for EU lige så nemt som vi kan inden for vores eget lands grænser. Det forhindrer dig ikke i at indgå en aftale der binder dig til en virksomhed i en bestemt årrække.

Hvis du derimod laver f.eks. en frikøbsklausul, der kun gælder bestemte EU-lande, kunne man måske overveje om man kom i karambolage med reglerne.

Er det ikke mere attraktivt at skifte som spiller, hvis man har gjort en god figur i europæisk gruppespil? Det tror jeg godt man kan sælge til Arnstad, Bech og Links og snakke evt. salg til januar eller næste sommer. Men så må især Bech gerne lige få to år mere på kontrakten og en lønforhøjelse :)
Jeg tror det hjælper meget og jeg kan også forestille mig at det har udsat nogle beslutninger hvor det fx er langt mere sandsynligt for Kahl at han skal spille et europæisk ligaspil nu hvor vi blev mestre end hvis vi havde nøjes med sølv. Jeg tror bare ikke det hjælper så meget som hvis vi havde spillet flere ligaspil med succes i forvejen og havde en bedre koefficient. En spiller som fx Bech, hvis han i øvrigt gerne vil ud igen, skal jo holde det de kun eventuelle europæiske kampe kan give ift at smede nu som topscorer for mesterholdet og at være et år yngre end om et år.

Jeg må sige at jeg er mere bekymret for hvad der kommer til at ske af salg fordi jeg bl.a. tror Arnstad er på affyringsrampen og hvad med Bech, Yakob og Links osv?

Bech har været ude og fandt ud af han hellere ville hjem. Står han et nyt sted i dag og har lyst til et nyt forsøg eller har han det bedre i Aarhus?

Og hvad med Links - han lyder som en der føler sig hjemme i Aarhus og har (så vidt vides) tidligere takket nej. Han er for så vidt også i udlandet allerede og dermed på eventyr?

Yakob vides ikke. Ifølge ham selv var skaden guds villje og han var nødt til at blive i AGF. Var det mesterskabet han skulle blive for eller burde han blive permanent ;)

Jeg er måske ikke sikker på de to førstnævnte har så travlt med at komme videre - de virker lidt som nogen der gerne vil have alt omkring dem spiller og er måske knap så fokuserede på et skifte.

Bech har været ude og fandt ud af han hellere ville hjem. Står han et nyt sted i dag og har lyst til et nyt forsøg eller har han det bedre i Aarhus?

Og hvad med Links - han lyder som en der føler sig hjemme i Aarhus og har (så vidt vides) tidligere takket nej. Han er for så vidt også i udlandet allerede og dermed på eventyr?

Yakob vides ikke. Ifølge ham selv var skaden guds villje og han var nødt til at blive i AGF. Var det mesterskabet han skulle blive for eller burde han blive permanent ;)

Jeg er måske ikke sikker på de to førstnævnte har så travlt med at komme videre - de virker lidt som nogen der gerne vil have alt omkring dem spiller og er måske knap så fokuserede på et skifte.
Det er svært at vide, en stak millioner kan måske også ændre på hvordan de ellers har det. For AGF kan det handle om at sige nej for at time det bedre, men hvis buddene er store nok er de jo principielt alle sammen til salg.

Nogle af spillerne har en alder og er nået et sted i deres kontrakt og AGF-karriere hvor det vil være ret naturligt at de sælges. Alt andet lige vil det fx være meget naturligt at sælge Bech eller Links nu og Yakob går ind i sit sidste år af kontrakten.

Jeg har spekuleret i at der er en slags forståelse med Arnstad om et salg og i en større liga kan han måske få nogle flere landskampe, men forhåbentlig er han en af dem der kan se en ide i at blive et år mere - i hvert fald indtil det der meget store bud vi ikke kan sige nej til lander på CV's bord.

alle de spillere er under kontrakt, såfrem at købende klubber ønsker at betale de vi kræver for dem, så ser jeg ikke noget problem i at de smutter (så længe det ikke er til fc vestjylland, bif eller fck)

alle de spillere er under kontrakt, såfrem at købende klubber ønsker at betale de vi kræver for dem, så ser jeg ikke noget problem i at de smutter (så længe det ikke er til fc vestjylland, bif eller fck)

Det var mere om spillerne overhovedet havde ønsket ;)

Vi kan sagtens sidde og tænker de bare skal sælges men hvis de hellere vil blive, så kan de vælge det. Der har også været mange gode argumenter for hvorfor Alexander Lind skulle vælge AGF men hvis han i sidste ende er for meget SIF'er, så lever han måske med en lidt dårligere løsning end han kunne have fået her. Men money talks - så han kan nå det endnu.

Gid da CV kunne præsentere en ordentlig forstærkning nu her, så der kunne være lidt spændende at debattere🙏 Nu har både Bif og Fck præsenteret spillere fra en mesterskabsklub, så må det være vores tur til at præsentere en forstærkning.

Gid da CV kunne præsentere en ordentlig forstærkning nu her, så der kunne være lidt spændende at debattere🙏 Nu har både Bif og Fck præsenteret spillere fra en mesterskabsklub, så må det være vores tur til at præsentere en forstærkning.
Jeg håber at CV handler ud fra mere rationelle kriterier end at skulle tilfredsstille vores dopamin-hunger :-)

I øvrigt er vinduet slet ikke åbnet endnu.
De "handler" man ser rundt omkring er jo bare frie transfers.
Is på :-)

Det bliver en lang sommer i denne tråd, når der lige kommer 14 sider på det sidste døgn, som man skal læse op på - men desværre ingen transfernyheder. Det bliver svært at klare hver dag. Ellers dejligt at kunne komme herind og læse transfernyheder/rygter, men så bliver det alligevel hurtigere at skimme de traditionelle medier.

Jeg kan kun opfordre til, at man tager debatter om regler og diskussioner om legendestatus i en anden tråd. Kunne man evt. lave en specifik tråd for hver enkelt spiller der enten skifter væk eller kommer til?

Det bliver en lang sommer i denne tråd, når der lige kommer 14 sider på det sidste døgn, som man skal læse op på - men desværre ingen transfernyheder. Det bliver svært at klare hver dag. Ellers dejligt at kunne komme herind og læse transfernyheder/rygter, men så bliver det alligevel hurtigere at skimme de traditionelle medier.

Jeg kan kun opfordre til, at man tager debatter om regler og diskussioner om legendestatus i en anden tråd. Kunne man evt. lave en specifik tråd for hver enkelt spiller der enten skifter væk eller kommer til?
Amen

Vi er lige nu på 176 sider. Dejligt tal. Lad os lægge den død her eller give den gas og ramme 1880 inden sæsonstart

Når der ikke forlængst er meldt noget ud med Dalsgaard, så må vi da gå ud fra at han og familien pt som minimum tygger på det tilbud der er blevet fremlagt.

Jeg håber det ender med ja, men han skal også kun sige ja hvis han føler den.
Hvis han mentalt er klar til fodboldpension, men ikke kan sige nej til pengene,
så får vi ikke den udgave af ham, som vi har set det sidste års tid.

Latest posts

Back