New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 12K
  • Views Views: Views 767K
Transfervindue Sommer 2026
Jeg gætter på, at købet af McCowatt er et resultat af, at CV erkendte, at det blev svært at hente den der nier med 15-20 mål i støvlerne, som vi alle drømte om. Jeg tror, CV har hentet Maccen for at have så mange målfarlige spillere som muligt på de bagvedliggende positioner. Den tanke synes jeg egentligt er fornuftig nok (især, hvis den ikke kun findes i mit hoved).

Med Arne, Bech, Jørgensen, McCowatt, TK, Emmery og Carstensen har vi også ret mange spillere, der ved, hvor målet står på de bagvedliggende positioner.
Enig i, at det er det, CV har tænkt, hvilket han vel nærmest også har sagt direkte i interview. Tobias Bechs målfarlighed har dog mest været på papiret i denne sæson, hvor han har været ganske ufarlig (undtagen i Poznan). Han har dog gennem flere år vist, at han er målfarlig, så vi må gå ud fra, han får gang i målscoringen snart igen. Jeg ville ønske, at han kunne omskoles til 9'er. Umiddelbart har det jo ikke været en succes, men måske kan det komme, selvom han ikke virker til i tilstrækkelig grad at have instinktet til at forudse, hvor chancerne opstår

Enig i, at det er det, CV har tænkt, hvilket han vel nærmest også har sagt direkte i interview. Tobias Bechs målfarlighed har dog mest været på papiret i denne sæson, hvor han har været ganske ufarlig (undtagen i Poznan). Han har dog gennem flere år vist, at han er målfarlig, så vi må gå ud fra, han får gang i målscoringen snart igen. Jeg ville ønske, at han kunne omskoles til 9'er. Umiddelbart har det jo ikke været en succes, men måske kan det komme, selvom han ikke virker til i tilstrækkelig grad at have instinktet til at forudse, hvor chancerne opstår
Jeg funderer jævnligt over Bechs scoringsfrekvens i sidste sæson. Fx gad jeg godt se hans mål pr minut ratio når PM var på banen - kontra når en anden lå på nieren.
En hypotese kunne være, at Bech er den, PMs exit har haft værst impact på - af flere årsager …

Jeg funderer jævnligt over Bechs scoringsfrekvens i sidste sæson. Fx gad jeg godt se hans mål pr minut ratio når PM var på banen - kontra når en anden lå på nieren.
En hypotese kunne være, at Bech er den, PMs exit har haft værst impact på - af flere årsager …
De snakkede faktisk en smule om det i Medianos optakt. De mente også, at Bech fik lidt mere plads når vi spillede med en targetman (kunne også være Serra eller Tchamche) end når vi spillede med en bevægelig type som Bogere.

Og så at han nok led lidt under at blive rykket meget rundt selv og havde meget skiftende konstellationer omkring sig.

Jeg kan ikke helt blive enig med mig selv, om CVs tilgang til transfermarkedet er en fordel eller ulempe. Det virker ikke til (og matcher også hvad jeg har hørt) at han bruger moderne scouting (forstået som datadrevet scouting suppleret med fysiske besøg til kampe for at verificere) særligt meget, men i stedet baserer indkøbene meget på netværk/kendte spillere. Fordelen er at hitraten nok er markant højere, da det ser svært at fejle for alvor med spillere som Anderson, Knudsen, Gretarsson og McCowatt - men omvendt finder man heller ikke meget billigt guld, som Horsens nye angriber ligner.

Strategien kan måske være at El Cambio og akademiet i stedet skal levere guldklumperne (det er vel sådan FCNs model fungerer bare på et højere niveau), men jeg kunne godt ønske at man supplerede det med enkelte scoutede spillere sådan som FCM f.eks. gør. Og det matcher i hvert fald meget godt med den lidt konservative tilgang som klubben generelt har under Fournais og JN.
Jeg hælder til at det er en ulempe, ihvertfald på angribersiden. Hvis man både vil have en angriber der er garant for mål på det her niveau og samtidig ikke er villig til at betale ret meget, så spænder man virkelig ben for sig selv. Det er billigere at hente en forsvarsspiller der har bevist sig på det her niveau end en angriber. I Superligaen skal du bare være mere opfindsom og risikovillig på angriberposten. Her er CV efter min mening alt for konservativ og bange for at tage et sats. Hvis kravet er bevist målscorer på det her niveau og til maks 20 mio, som omtrent er vores rekord så tror jeg aldrig vi finder en. Og det er i mine øjne værre end SIB's tilgang, hvor man i det mindste prøvede. Hvis man ikke har pengene må man kigge ud af boksen og kan CV det? CV spiller på det sikre, og det kan man jo sige gav pote sidste sæson, men det var også overvejende på et fundament skabt af SIB og Uwe, så det er nu han skal vise at han også har fantasien og modet til at sætte et nyt tophold op. Det tror jeg desværre ikke han har.

De snakkede faktisk en smule om det i Medianos optakt. De mente også, at Bech fik lidt mere plads når vi spillede med en targetman (kunne også være Serra eller Tchamche) end når vi spillede med en bevægelig type som Bogere.

Og så at han nok led lidt under at blive rykket meget rundt selv og havde meget skiftende konstellationer omkring sig.

Nævnte de ikke også, at Bech kun har scoret to mål i Superligaen i 2026? Det er jo helt vildt… måske FCM sagen alligevel påvirkede ham. Det kun jo ikke kun tilskrives manglende targetmand og en masse positionsflyt.

Her er CV efter min mening alt for konservativ og bange for at tage et sats.
Eller så er det en bevidst strategi, som er forankret på bestyrelsesniveau. Det ville i hvert fald matche den øvrige risikoappetit ledelsen har.

Men synes det er et meget validt argument, at det er en strategi der virker fint for de bagerste 7-8 spillere på banen, men kommer til kort når det kommer til dyre offensive profiler.

Jeg tror, at en betydelig del af den økonomiske ramme er brugt på at beholde mange af dem, man allerede havde. Det var ikke givet, at Arnstad, Bech, Links, Yakob, Carstensen og Jørgensen stadigt spillede i AGF på dette tidspunkt. At de gør, er næppe gratis.
Hvis man har brugt så mange penge på at forlænge med Links at man ikke havde råd til en angriber, så vil jeg stille spørgsmålstegn ved det valg. Han havde altså 4 år tilbage af sin kontrakt, så jeg forstår stadig ikke den kæmpe ros CV får for den forlængelse. Kahl er derimod nok steget i løn, men jeg fornemmer også at den forlængelse skyldes manglende tilbud fra bedre klubber.

Og budgetrammen bliver da ikke ændret af Arnstad, Bech og Yakob som får det samme som sidste år. Jørgensen og Carstensen var her også sidste år, så det er næppe den store ændring i lønnen. Der var et par mindre transferkroner på deres skifte men de har næppe været specielt dyre.

Eller så er det en bevidst strategi, som er forankret på bestyrelsesniveau. Det ville i hvert fald matche den øvrige risikoappetit ledelsen har.

Men synes det er et meget validt argument, at det er en strategi der virker fint for de bagerste 7-8 spillere på banen, men kommer til kort når det kommer til dyre offensive profiler.
Det kan sagtens være. Men så tror jeg ikke vi nogensinde finder den angriber.

Hvis man har brugt så mange penge på at forlænge med Links at man ikke havde råd til en angriber, så vil jeg stille spørgsmålstegn ved det valg. Han havde altså 4 år tilbage af sin kontrakt, så jeg forstår stadig ikke den kæmpe ros CV får for den forlængelse. Kahl er derimod nok steget i løn, men jeg fornemmer også at den forlængelse skyldes manglende tilbud fra bedre klubber.

Og budgetrammen bliver da ikke ændret af Arnstad, Bech og Yakob som får det samme som sidste år. Jørgensen og Carstensen var her også sidste år, så det er næppe den store ændring i lønnen. Der var et par mindre transferkroner på deres skifte men de har næppe været specielt dyre.
Jeg tror forlængelsen stort set udelukkende var drevet af, at hans forskerordning udløb.

Jeg tror forlængelsen stort set udelukkende var drevet af, at hans forskerordning udløb.
Så er det jo heller ikke noget CV skal have ros for. Det har de jo alle vist siden han forlængede sidste år og nu giver man ham så endnu flere penge selvom der var 4 år tilbage på kontrakten. Er det virkelig specielt godt arbejde eller bare "her er nogle flere penge efter en god sæson"? Det er altså ikke en bedrift at kaste flere penge efter en spiller med 4 år tilbage. Det vil alle da sige ja til, da det på ingen måde rokker ved Links' position på transfermarkedet. Forlængelser af Emmery og Kahl er godt arbejde.

Jeg tror vi skal huske hvor ekstremt svært det er at være sportschef i en dansk klub pt.

Konkurrencen er benhård fra mange andre ligaer, og økonomien er nu så stor mange steder, at det kræver store beløb at hente spillere ind.

Derfor er den vej AGF skal denne i min optik
- FLere unge spillere ind - det er den eneste måde hvor man kan få fat i reel topkvalitet pt.
- Fortsat fokus på at hente ældre etablerede spillere som kan levere fra dag 1

Jeg tror vi skal huske hvor ekstremt svært det er at være sportschef i en dansk klub pt.

Konkurrencen er benhård fra mange andre ligaer, og økonomien er nu så stor mange steder, at det kræver store beløb at hente spillere ind.

Derfor er den vej AGF skal denne i min optik
- FLere unge spillere ind - det er den eneste måde hvor man kan få fat i reel topkvalitet pt.
- Fortsat fokus på at hente ældre etablerede spillere som kan levere fra dag 1
For det første skal man følge med tiden og blive bedre til sit arbejde. Det nytter ikke noget at læne sig tilbage og beklage sig over at det er blevet så svært og konkurrencen er blevet hårdere. Man kan ikke gøre som man gjorde for 10 år siden, og for mig ser det netop ud til at CV hænger lidt fast i en tid hvor man stolede på sit netværk og henter de sikre spillere. Dermed forsvinder lidt af fantasien. El Cambio er jo også født før ham, så han kan heller ikke rigtig tage æren for Bogere, Camara og de andre der kommer derfra. Ville han have haft nytænkningen og lavet det setup, hvis han var sportsdirektør da man indledte de tanker? (jeg kan ikke huske om han havde en rolle i FCN's afrikanske satsning)

Min opfattelse af CV er at han er lidt en supertanker i et oprørt hav. Det behøver ikke nødvendigvis at være skidt, for det får ofter lasten frem, men nogle gange er det også vigtigt at have en speedbåd i sin flåde. Det er ikke et karaktermord fra min side, for slow and steady har også sine fordele, men udviklingen i fodbold går satme også stærkt, så man kan også hurtigt sakke bagud, hvis ikke man kan omstille sig. Det er jo ikke fordi han har hentet spillere der potentielt har en stor videresalgspris. Det er SIB der har hentet Arnstad og Bech. De der spillere i midt-20'erne som CV henter er jo ikke dem der giver os et økonomisk forspring på transfermarkedet. Unge spillere som Emmery og Bogere er i mine øjne ikke rigtig hans fortjeneste.

For det første skal man følge med tiden og blive bedre til sit arbejde. Det nytter ikke noget at læne sig tilbage og beklage sig over at det er blevet så svært og konkurrencen er blevet hårdere. Man kan ikke gøre som man gjorde for 10 år siden, og for mig ser det netop ud til at CV hænger lidt fast i en tid hvor man stolede på sit netværk og henter de sikre spillere. Dermed forsvinder lidt af fantasien. El Cambio er jo også født før ham, så han kan heller ikke rigtig tage æren for Bogere, Camara og de andre der kommer derfra. Ville han have haft nytænkningen og lavet det setup, hvis han var sportsdirektør da man indledte de tanker? (jeg kan ikke huske om han havde en rolle i FCN's afrikanske satsning)

Min opfattelse af CV er at han er lidt en supertanker i et oprørt hav. Det behøver ikke nødvendigvis at være skidt, for det får ofter lasten frem, men nogle gange er det også vigtigt at have en speedbåd i sin flåde. Det er ikke et karaktermord fra min side, for slow and steady har også sine fordele, men udviklingen i fodbold går satme også stærkt, så man kan også hurtigt sakke bagud, hvis ikke man kan omstille sig. Det er jo ikke fordi han har hentet spillere der potentielt har en stor videresalgspris. Det er SIB der har hentet Arnstad og Bech. De der spillere i midt-20'erne som CV henter er jo ikke dem der giver os et økonomisk forspring på transfermarkedet. Unge spillere som Emmery og Bogere er i mine øjne ikke rigtig hans fortjeneste.

Jeg troede du var færdig med transfervinduet ;) Spøg til side.

Passer CV ikke ind som supertanker, der flyder fremad i et stabilt tempo⛴️. Det er vel nøjagtig det samme vi har set, siden JN kom til - overordnet går det fremad hele tiden men med bump på vejen. Vi har undervejs drøftet hans forventninger til faldende transferpriser og (manglende) satsning på ungdommen. Er det ikke snart et par år siden, at Steinlein grinte lidt af det, i et program de begge var med i.

Det behøver ikke nødvendigvis være CV der er stopklodsen men strategien som de har tænkt sig at følge. Det virker ikke til et mesterskab har ændret på det men de vil fortsætte ad samme vej - det kan man så være enig i eller ikke🤔 Der bliver ikke basket meget med armene men sidst man gjorde det, der fik vi Badji og Gyamfi. Forskellen til denne gang er, at vi har en pipeline af unge spillere som ser virkelig spændende ud - derfor er det måske oplagt, at bygge bredden op for at støtte dem bedst muligt.

Men det er en langsigtet strategi der ikke fokuserer ensidigt på denne sæson, hvor en del følte der var rigtig spændende muligheder. Det lotteri ville ledelsen ikke være med i.

Jeg troede du var færdig med transfervinduet ;) Spøg til side.

Passer CV ikke ind som supertanker, der flyder fremad i et stabilt tempo⛴️. Det er vel nøjagtig det samme vi har set, siden JN kom til - overordnet går det fremad hele tiden men med bump på vejen. Vi har undervejs drøftet hans forventninger til faldende transferpriser og (manglende) satsning på ungdommen. Er det ikke snart et par år siden, at Steinlein grinte lidt af det, i et program de begge var med i.

Det behøver ikke nødvendigvis være CV der er stopklodsen men strategien som de har tænkt sig at følge. Det virker ikke til et mesterskab har ændret på det men de vil fortsætte ad samme vej - det kan man så være enig i eller ikke🤔 Der bliver ikke basket meget med armene men sidst man gjorde det, der fik vi Badji og Gyamfi. Forskellen til denne gang er, at vi har en pipeline af unge spillere som ser virkelig spændende ud - derfor er det måske oplagt, at bygge bredden op for at støtte dem bedst muligt.

Men det er en langsigtet strategi der ikke fokuserer ensidigt på denne sæson, hvor en del følte der var rigtig spændende muligheder. Det lotteri ville ledelsen ikke være med i.
I vinduet med Badji og Gyamfi fik vi også Arnstad, og den chance hra betalt de to fejltagelser

I vinduet med Badji og Gyamfi fik vi også Arnstad, og den chance hra betalt de to fejltagelser

Oh yes men det ændrer ikke nødvendigvis på den nuværende strategi.

Jeg tror stadig gerne de vil have bygget talent-delen op og vise de kan. Når der så er en god pipeline, føler man formentlig det er god timing nu. Det ser bare ud til, at man derfor behøver tid til sammensætningen af en "ny" trup. Den gamle "besætning" havde kørt i en del år.

Bortset fra det så mangler vi stadig den nye strategiplan. Det var den de arbejdede på sidste efterår som skulle være klar til foråret men sikkert blev udskudt, fordi man fokuserede på mesterskabet. LF har sagt den ville komme her i den nye sæson men der er selvfølgelig også mange kampe endnu ;)

Og tænk hvis vi havde større hit-rate end 1 af 3 :D
Så kunne vi have solgt en her til sommer - og købt en rigtig angriber.

Havde Badji været det vi håbede var det måske ham vi solgte - og skulle finde erstatning for...

Oh yes men det ændrer ikke nødvendigvis på den nuværende strategi.

Jeg tror stadig gerne de vil have bygget talent-delen op og vise de kan. Når der så er en god pipeline, føler man formentlig det er god timing nu. Det ser bare ud til, at man derfor behøver tid til sammensætningen af en "ny" trup. Den gamle "besætning" havde kørt i en del år.

Bortset fra det så mangler vi stadig den nye strategiplan. Det var den de arbejdede på sidste efterår som skulle være klar til foråret men sikkert blev udskudt, fordi man fokuserede på mesterskabet. LF har sagt den ville komme her i den nye sæson men der er selvfølgelig også mange kampe endnu ;)
Der er naturligvis årsager til de forskellige ting man gør.

Men økonomisk er vinduet med Badji, Arnstad og Gyamfi - forudsat Arnstad sælges på et tidspunkt - sandsynligvis bedre end McCowatt, Anderson og Gretarsson

Så at man satsede dengang kan skyldes, at man gerne ville vise omverdenen f.eks at man kunne komme til AGF og tage det næste skridt i karrieren. Den del er man jo til dels lykkes med.

Nu bruges de mange penge hovedageligt på etablerede spillere uden det store økonomiske potentiale, så det er to forskellige strategier.

... Og det er i mine øjne værre end SIB's tilgang, hvor man i det mindste prøvede. Hvis man ikke har pengene må man kigge ud af boksen og kan CV det? CV spiller på det sikre, og det kan man jo sige gav pote sidste sæson, men det var også overvejende på et fundament skabt af SIB og Uwe, så det er nu han skal vise at han også har fantasien og modet til at sætte et nyt tophold op. Det tror jeg desværre ikke han har.

Jeg er i hvert fald glad for SIB forlængede Dalsgaard kort før han røg. Vi ved naturligvis ikke om Dalsgaard også var røget ellers, men Akoto havde spillet sig ind som fast mand, da han blev cuttet. Og som jeg har skrevet før, tror jeg også det forår kan have givet Dalsgaard motivationen til at sige 'tak for sidst, og lægge støvlerne på hylden'.

Jeg er ikke imponeret over SIBs tilgang til angribere, men hvis han ikke havde raget skuffelsen med Serra, ville det være endnu værre pt.

CV har arbejdet loyalt på at trimme truppen for ændre spillere og presse unge ind. Han fik ikke sin vilje med JJA og Wahlstedt, ligesom Dalsgaard var forlænget og derfor ikke kunne røres. Og AGF fik sit mesterskab.

Jeg tror på ungdomsstrategien som udgangspunkt. Men ligesom med lønloft kontra kvalitet er man nødt til at udfordre vilkårene. Man kan ikke forvandle dårlige spillere til salgsobjekter, der må man i stedet satse på dem der giver mening. Og man kan ikke i god tro understøtte forventningen om højt niveau af nye spillere, hvis man ved de alle kræver mere end man kan betale.

Jeg ser ikke ovenstående som CV-bashing. Men jeg er kritisk. Han er dog bedste løsning for AGF.

Latest posts

D
Replies
804
Views
53K
Back