Du lader i øvrigt til at vide absurd meget om fodboldverdenen med taktik på banen, strategier uden for og en hel masse andet. Af ren nysgerrighed - beskæftiger du dig med den branche til daglig?
Nej det gør jeg ikke, jeg valgte noget helt andet da jeg stoppede med at spille fodbold selv (spillede i de lavere divisioner, aldrig tæt på mere end det), og det var naturligvis ikke fuldtid eller for den sags skyld noget man fik specielt meget for.
Jeg kender rigtig mange i miljøet, fra dengang jeg selv spillede. Mange af mine venner / bekendte fik kampe i Superligaen eller hos nogle af elevatorholdene, og rigtig mange af dem er endt i stillinger hos klubber i 1. Div og Superliga. Dertil er min ældste søn endt i klasse med en, hvis far er agent - så ham ser en del fodbold med, bl.a FCN-AGF forleden oppe i deres rum for scouts og agenter (det elskede min søn).
Jeg ser stadig rigtig meget fodbold, på stadions, og derfor har jeg stadig rigtig god kontakt med mange. For en 10-12 år siden, der hjalp jeg en af mine venner der var hos et elevatorhold ret meget, mht “scouting” - altså med at få et ekstra sæt øjne på et talent fra f.eks Roskilde. Der fik jeg rigtig meget adgang til data, hvilket jeg synes var fedt.
Jeg ville ikke kunne slå min søn i skak, der har jeg intet overblik overhovedet. Der er andre strategiske ting, hvor jeg simpelthen intet fatter. Men på en eller anden underlig måde, kan min hjerne let identificere en rotationer ved f.eks et indkast, der gør at den “bagerste” lave et bilindløb om på bagsiden af de forsvarende spillere. Ikke at det er et talent, slet ikke, men dét er mere naturligt for mig end så meget andet.
Må dog indrømme, at jeg på det seneste har overvejet at tage den der PFSA “uddannelse” da jeg allerede har et ældre træner grundforløb, og så måske blive freelance scout når jeg engang ikke skal arbejde så mange timer længere. Men det er en drøm lidt ude i tid, da jeg heller aldrig kan se mig selv gå på pension og ikke lave noget.