New posts

Transfervindue Sommer 2024

• Thread starter Thread starter TLassen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 452K
Så er samarbejdet vel også gået i hårdknude? Uwe siger, at han er tæt på spilletid, og man køber ikke offensivt ind. Der sker ikke en skid for Sauer, så han vil videre?
Forstår fandme godt hvis Sauer gerne vil videre fra bænken i AGF.
Han skal formidle karriere på den absolut bedste måde, og det er lige nu ikke i AGF. Bedømt ud fra øjetesten så var han den spiller med bedst produktivitet i opstarten - Mål, assists samt generelt ganske okay offensivt spil.
Krydser fingre for at han får et rigtig godt lejeophold og derefter kommer hjem og viser hvor skabet skal stå til sommer i preseason!
Held og lykke i Norge.

Forstår fandme godt hvis Sauer gerne vil videre fra bænken i AGF.
Han skal formidle karriere på den absolut bedste måde, og det er lige nu ikke i AGF. Bedømt ud fra øjetesten så var han den spiller med bedst produktivitet i opstarten - Mål, assists samt generelt ganske okay offensivt spil.
Krydser fingre for at han får et rigtig godt lejeophold og derefter kommer hjem og viser hvor skabet skal stå til sommer i preseason!
Held og lykke i Norge.
Ud fra øjetesten? Så du ham spille nogle af kampene?

Jeg gjorde - og så ikke noget i spillet på banen, der retfærdiggjorde spilletid.

Jeg forstår slet ikke polemikken omkring Sauer. Som jeg har oplevet det, så kom han fra baghjul som et ikke særlig åbenlyst talent, han fik nogle chancer hist og her og viste en overraskende god målnæse mod svagere modstandere. Det belønnede klubben ved at give ham en kontrakt, han har fået de indhop, som talentet rækker til, og nu skilles vi så indtil videre, fordi han har brug for flere minutter til at udvikle sig.

Mens han var her, talte Uwe ham op og roste ham for at give ham selvtillid. Ikke noget mærkeligt i det. Vi havde på samme tid de offensive kort, der var budget til, så Sauers rolle blev også understreget, da vi ikke købte yderligere ind. Men hvad er problemet? Jeg regner bestemt ikke med, at Sauer kommer til at slå igennem i AGF efter lejemålet, og jeg tror heller ikke, Superligaen er den rette hylde de næste år, så Norge virker som en god destination.

Så er samarbejdet vel også gået i hårdknude? Uwe siger, at han er tæt på spilletid, og man køber ikke offensivt ind. Der sker ikke en skid for Sauer, så han vil videre?
Min pointe var bare, at man godt kan blive enige om en udlejning uden at samarbejdet er gået i hårdknude. Det kan være sket i fred og fordragelighed i et godt samarbejdsklima.
Men det skal ikke skille os ad :)

Nu tager jeg lige sorgerne på forskud. Hvis Sauer bliver solgt til sommer og laver en Grønbeck, så må der i den grad være tid til selvransagelse i ledelsen. Hvorfor kan offensive talentprofiler ikke slå igennem? Må være et spørgsmål de til den tid bør stille sig selv.

Det har jeg alligevel svært ved at se. Grønbæk imponerede ret meget. Jeg kan ikke mindes jeg har set noget fra Sauer hvor jeg har løftet et øjenbryn.

Der er vel heller ikke rigtig nogen ud over Grønbæk som har gjort det der - altså af vores offensivsalg?
Skulle da lige være Daghim, som er igang med det, lidt lavere fra. Men det er jo den slags salg, som er de "helt rigtige" på de tidspunkter de laves på.

Udlejninger: Har vi nogensinde set nogen blive udlejet, og så bagefter slå igennem? Var det ikke netop det Grønbæk gjorde? Slog igennem på de få chancer han fik, og imponerede nok til træning til at få chancen igen og igen?
Samtidig har Sauer jo både Bech, Serra, Bach, Duelund og Anderson at spille imod omkring pladserne fremme. Det havde Grønbæk ikke helt dengang han var helt ung og skulle spille sine første minutter. I 19/20 med Bundu, Ankersen, Links(!), Thorsteinsson, Blume, Ihler, Ammitzbøl, Helenius og PM. Der fik han ca. 200 minutter.
Først sæsonen efter spillede han 1.865 minutter over en sæson (20/21).
Her hed konkurrenterne til de offensive pladser: PM, Blume, Helenius (halvsæson), Tengstedt (Skadet) - Ammitzbøl, Jevtovic.
Sauer fik i øvrigt selv debut der.

Men med al respekt for dem i 20/21 - så er kvaliteten bedre i front i min optik, især hvis han ses som andet end front angriber. Så var det jo altså ikke meget der var at kæmpe med dengang ift nu. Og vi er ikke engang stærke på pladserne nu - ift at skulle være tophold. Men vi er stærkere nu trupmæssigt, og det tror jeg folk glemmer lidt.

Det paradoksale er så, at Grønbæk ville være GULD VÆRD for netop det AGF-hold her i den her spillestil.

Han har sand for dyden heller ikke fået en chance. I den anden grøft der troede jeg Dladla ville smadre Superligaen efter hans første kamp. Det er meget svært at vurdere den ene eller det andet med så få minutter Sauer har fået. I så fald har man en stor fremtid som scout.

Han har ikke fået chancen i ligaen, enig - og i de kampe han har spillet har han vist produkt - så lidt overraskende med et hold i scoringsproblemer, at han ikke når at få chancen. Men det er jo ikke fordi chancen så er gået til Bjur i stedet, ligesom sidste år.. Det er jo trods alt Tobias Bech der har overtaget pladsen - og så har Serra overtaget Duin/Haugens spillestid (når han er klar), og så Tobias Bach nu mod FCN og SIF, hvor Sauer måske ellers ville være kommet ind?

Bach har i den grad grebet chancen spillemæssigt i ligaen vil jeg sige.
Og han beskrives meget positivt af alle i AGF - og imponerer til dagligt siger de. Det omvendte kan jo altså være tilfældet med Sauer - de ved kan kan x og y, men får det ikke vist ofte nok i træning? Hvad ved jeg.
Mathias Sauer fylder 20 i dag, mens Tobias Bach bliver 21 om et par måneder. Bach har spillet en del førsteholdsbold, mens Sauer mere har spillet ungdomsfodbold. Det gør en forskel. En udlejning af Sauer resten af 2024 giver fin nok mening for mig.

Jo bedre spillere der udlejes, desto bedre burde de være når de kommer hjem, såfremt de udlejes til den rette liga, rette niveau etc. (modsat Haugen, som jo ikke kan forventes noget som helst i 2.bedste række i Holland, som jeg synes er SKØRT vi gik med til).

Det virker helt mærkeligt at bevidst reducere en allerede ubevidst decimeret trup.

Jeg er klar over, at AGF før har tjent lidt mønt på spillere efter udlejning, men har vi nogensinde fået en spiller tilbage, der har haft succes efter udlån?

En deroute til Sauer kan næsten kun handle om, at samarbejdet mellem spiller og trænerteam/ledelse er gået i hårdknude.
Jeg er ikke meget for konspirationsteorier, men må indrømme jeg fik samme tanke da jeg så nyheden. Især på baggrund af rygterne om at Uwe er utilfreds med hans træningsindsats. Så som minimum ligner det en ung spiller der har mistet tålmodigheden ift. spilletid.

Og enig. Vi har ikke haft den store succes med det før. Men Daniel Wass røg også på leje i Norge i sin tid, da han egentligt var opgivet i BIF, så kan da håbe på et lignende scenarie for Sauer.

Last edited:
Det er sgu svært. Grønbæk spillede og blev solgt selvom man kunne bruge han. Der var Daghim ikke, og Sauer er endnu længere væk, målt på spilletid.

Jeg skal ærligt erkende at jeg ikke aner om Sauer er 1,6 eller 1,9 meter, on han kan tage 10 på foden osv. Men det gør også at jeg, ud over træningsindsats og mentalitet ikke aner, hvilken position han skulle spille. Er det en Duelund, en PM, eller måske mere en 'Haugen' (rollen, ikke manden). Hvis han er den hurtige/lille i et tomandsangreb, er der ikke rigtigt plads. Man kan konstatere at tale tet ikke er så indlysende at han spiller alligevel. Men derfra og tilat være kasseret er der et godt stykke vej.

Til sommer skal truppen evalueres og optimeres.

Magnus Knudsen og Mats Knoester skal ikke have en ny kontrakt.

... Kahl .. Akoto ... Brandhof burde sælges. Janni Serra måske også.
Jeg kan godt følge ideen om at få ryddet op og skiftet ud. Bekymringen er bare om der sker for meget, og om man skifter for at skifte. Generelt er du meget mere sikker på spillernes manglende niveau, end jeg er.

Knudsen er jeg positiv overfor, gerne kontakt til ham. Ikke verdens mest kreative, men glimrende radius og i stand til at slikke 6'er.
Knöster har været uheldig med skader, me var en del af forsvaret da det fungerede godt i efteråret. Ikke et must, men heller ikke afgjort negativ.

Derudover nævner du 4, alle so-so, men Brandhof med pil op. Akoto og Serra kan jeg ikke vurdere endnu.

Jeg tror Brandhof og Knudsen kæmper om pladsen som 'multikunstner' på midtbanen. Brandhof er fin, ikke ikke som 6'er og Knudsen kan lidt mere.

Nu læser det desværre nok sig selv, men Uwe skal have en backklde han tror nok på til at holde Beijmo på wingback.

Tungager, Mølgaard, Abrew og Knoster (i svækket forfatning) opfylder kriteriet. Skal der også være en 5, så man er heit sikker, og er det i givet fald Akoto?

Han har lidt alderen i mod sig, men kunne det ikke være en ok opgradering for Kahl?...og så er han gratis til sommer https://bold.dk/fodbold/klubber/silkeborg/nyheder/silkeborg-forventer-musonda-exit

Derudover, gad jeg godt man til sommer kiggede på Andri Gudjohnsen til angrebet
Ja, han vil være en opgradering men ikke i en grad hvor det giver mening og heller ikke rigtig i en aldersgruppe hvor vi skal kigge synes jeg. Jeg ved ikke hvem vi skulle hente til den plads, men det bør ikke være svært at finde en opgradering på Kahl. Og det bør også være muligt at finde en svensk klub der vil købe Kahl. Vi kommer ganske vist til at tabe penge på ham, men han har heller ikke den store bogførte værdi i regnskabet længere, så der skal ikke så mange penge til før det giver mening. Han kommer ikke til at udvikle sig for han mangler både fysisk og teknisk, så selvom viljen er der, så bliver han næppe bedre end det lave niveau han har nu.

Jeg er med på Andri tanken. Jeg synes han har set spændende ud og han scorer mål. Han er også tilpas ung men har vist noget i Superligaen. Jeg vil ihvertfald hellere have ham end have Haugen tilbage.

Det kunne jo tænkes at AGF nu skal krydse den bro, hvor man giver en ung spiller en solid leje ud, for at han kommer hjem som en spiller der kan gøre en forskel. Det er ikke noget der er lykkedes før, men det ville da være dejligt hvis de kan lykkes nu. FCM har fået meget godt ud af at bruge Fredericia som deres 2.hold, så også interessant hvis Haugesund kunne blive en art partner for AGF til det formål. Både cheftræneren og SIB kender da den norske liga ud og ind, så forudsætningerne bør være i orden.

Sæsonen 23/24 har stået i skadernes tegn i Århus.

Mads Emil Madsen, Kevin Yakob, Mikkel Duelund, Tobias Mølgaard, Nicolai Poulsen, Mats Knoester, Mikael Akoto, Benjamin Hvidt, Magnus Knudsen, Frederik Brandhof, Gift Links og senest Felix Beijmo har alle i løbet af sæsonen været skadet i kortere eller længere perioder. Det har været helt vildt, og ikke sammenligneligt med andre klubber.

Alligevel har AGF spillet sig sikkert i Top 6 og spillet sig i semifinalen i pokalturneringen, og stadig med mulighed for en finale.

Vi ligger pt. nr. 5 i Superligaen. Den plads som vi i en normal sæson, baseret på trup og økonomi er vores position i dansk fodbold pt. Denne sæson har ikke været en sæson hvor vi ligesom sidste sæson har kunnet stikke opad og erobre bronze.

Med skader in mente synes jeg de første 22 runder forløb godt. Ikke sprudlende, men solidt. Spillet var ikke det bedste, og specielt efter runde 22 har spillet været dårligt.

Resultatmæssigt er uafgjort i Silkeborg et fornuftigt resultat igår, men spillemæssigt er man langt topniveauet.

I en svær sæson har vi excelleret i standardsituationer, og det har gjort at vi har fået point i kampe der lå på vippen.

Alt i alt synes jeg vi har haft en god sæson. Vi kan sagtens drømme om at komme længere op, men ikke i denne sæson. Kan vi få en pokaltitel vil det være en maksimal præstation i denne sæson.

Til sommer skal truppen evalueres og optimeres.

Magnus Knudsen og Mats Knoester skal ikke have en ny kontrakt.

Peter Bjur, Eric Kahl, Mikael Akoto, Sigurd Haugen og Frederik Brandhof burde sælges. Janni Serra måske også.

Bailey Peacock Farrell og Jesper Hansen skal have forlænget opholdet.

Mikkel Duelund og Julius Beck skal have faste kontrakter. Lang kontrakt til Beck.

Offensivt skal der indkøbes et højrefodet alternativ til Anderson, samt en venstrefodet driblestærk og hurtig kantspiller, samt en ung offensiv “Mikkel Duelund type”.

Helt fremme skal der købes en habil erstatning/alternativ til Mortensen. A
lt afhængig af Janni Serra.
Skal vi have 22 spillere der skal starte for AGF? Jeg synes Knoester, Brandhof, Knudsen, Akoto er solide trupspillere som Uwe kan stole på gør arbejdet, når de bliver bedt om det og det er også de kontrakter de er på. AGFs budget er ikke til mere end det lige nu, så spillerne skal være på kontrakter der matcher deres bidrag og den enkelte plan for spillerne. Jeg har fire spillere jeg kan se nogle udfordringer omkring.

Kahl - Man havde nok forventet et videresalg til sommer, hvor det er hans 3. sæson der slutter. Stor concern omkring hans videre udvikling, med en høj indkøbspris for AGFs standarder. Sælges tilbage til Sverige for 25% af indkøbsprisen på 1.5m€ + videresalg.

Haugen - Det dårligste køb i AGFs historie. Når man ser på pris, løn, kontraktlængde og output. Er ligenu en parantes i den næstbedste liga i Holland. Mit bud: Sælges til Norge for 25% i 2025, udlejes igen i 24/25. AGF gav 15 mio for ham og kan næppe få den regnskabsmæssige værdi tilbage før 25. Lige nu er den 7.5 mio, via 2 x afskrivninger af 25%. Og nej, de sælger ham ikke for under det.

Peter Bjur - Ingen ved hvad ideen eller planen var med det indløb. Spild af alles tid. Ved vi overhovedet hvilken plads han skal spille? Det er helt sort. Fritstilles eller sælges til 1. division.

Serra - Det er ret oplagt for mig at Serra har fået AGF som en platform til at få sammensat kontinuerligt fodbold, så han kan blive solgt retur til Tyskland på en god kontrakt og pris. Så længe han er skadet, er det svært at eksekvere den plan. Jeg er også overrasket over at hans engelsk er så dårligt som det er. Serra har en lang kontrakt og blev hentet billigt, så det er i min optik stadig en case der skal forfølges for både AGF og Serra, der er stadig gode muligheder for begge parter.

Skal vi have 22 spillere der skal starte for AGF? Jeg synes Knoester, Brandhof, Knudsen, Akoto er solide trupspillere som Uwe kan stole på gør arbejdet, når de bliver bedt om det og det er også de kontrakter de er på. AGFs budget er ikke til mere end det lige nu, så spillerne skal være på kontrakter der matcher deres bidrag og den enkelte plan for spillerne. Jeg har fire spillere jeg kan se nogle udfordringer omkring.
Du kan være ret sikker på, at Knudsens russiske kontrakt er højere end hvad hans indflydelse berettiger. Han er ikke synderligt god til noget, og jeg har svært ved at pege på en spidskompetence ud over at han kan løbe meget. Men der har vi Brandhof. Men offensivt bidrager han med intet og defensivt fylder han for lidt. Hvis han skal til AGF skal det være på en fri transfer og til en rotationsløn, og det anser jeg som urealistisk, så hvis det stod til mig takker vi for hans hjælp, men vi kan godt finde noget bedre til pengene.

Du kan være ret sikker på, at Knudsens russiske kontrakt er højere end hvad hans indflydelse berettiger. Han er ikke synderligt god til noget, og jeg har svært ved at pege på en spidskompetence ud over at han kan løbe meget. Men der har vi Brandhof. Men offensivt bidrager han med intet og defensivt fylder han for lidt. Hvis han skal til AGF skal det være på en fri transfer og til en rotationsløn, og det anser jeg som urealistisk, så hvis det stod til mig takker vi for hans hjælp, men vi kan godt finde noget bedre til pengene.
Han er jo også kun tænkt som en nødløsning for Yakob. Må antage at Yakob er i spil til den nye sæson, så det ville være naturligt bare at lade Knudsens kontrakt løbe ud. Han er en glimrende trupspiller, men heller ikke en jeg ser vi ligefrem skal jagte på en permanent kontrakt. Så ville jeg hellere se Julius Beck på en fast kontrakt.

Knudsens 1-2 med Paddy i søndags og efterfølgende førsteberøring som gav assist til Beijmo, viser det modsatte af at han "ikke er synderligt god til noget" 😉

Vi har ikke mange i truppen, der kan den slags. Jeg kan kun komme i tanke om MEM, Duen og til dels Beijmo.
Ikke hermed sagt at Knudsen skal have en dyr forlængelse, men der ingen grund at gøre manden dårligere end han er 😊

Knudsens 1-2 med Paddy i søndags og efterfølgende førsteberøring som gav assist til Beijmo, viser det modsatte af at han "ikke er synderligt god til noget" 😉

Vi har ikke mange i truppen, der kan den slags. Jeg kan kun komme i tanke om MEM, Duen og til dels Beijmo.
Ikke hermed sagt at Knudsen skal have en dyr forlængelse, men der ingen grund at gøre manden dårligere end han er 😊
Enig, synes Knudsen gjorde det flot mod SIF og måske vi skal se om vi kan lande ham permanent.

Latest posts

D
Replies
776
Views
52K
Back