New posts

Kamptråd POKALFINALEN ANNO 2024

• Thread starter Thread starter Odonten
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 435
  • Views Views: Views 25K

Hvad ender pokalfinalen efter ordinær spilletid?

• AGF vinder

Votes: 50 71.4%
  • UAFGJORT

Votes: 13 18.6%
  • SIF vinder

Votes: 7 10.0%

• Total voters
    70
  • Poll closed .
Lind satte foden hårdt ned i plastikunderlaget, og så kom Grabara buldrende, så Lind fik et hårdt vrid i anklen på den fod han støttede på, og måtte hjælpes fra banen i tårer. Han prøvede efterfølgende om han kunne støtte på den, men det så ikke sådan ud. Jeg tænker at når den først bliver kold, så bliver det endnu værre. Men hvem ved, måske kan de få ham klar på rekordtid?

Edit: Her er et interview med ham efter kampen:
Jeg har lidt svært ved at se hvor meget han vrider rundt, men det er klart det kan hurtigt betyde et par uger ude. Artiklen fortæller dog også det jeg alligevel tænker: Det kan se værre ud og også føles værre end det viser sig at være. Der kan komme en stærkere umiddelbar reaktion fra Lind fordi han straks tænker på pokalfinalen. Det kan også nogle gerne lade sig gøre at spille hurtigt på nogle piller og sprøjter og en optapning hvis der er en særlig vigtig kamp. Det er dog ikke mange dage han har til at komme sig selvom det ikke er alvorligt.

Jeg sidder ikke og håber på at Silkeborg mister spillere på den måde, jeg tror på at vi kan klare det uanset, men ville gerne have nogle flere af vores egne klar, men hvis det ender med at han er ukampdygtig tager vi det jo også med. Det ser ud til at han havde generobret en startplads.

Og ja, det burde vel give et straffespark når Grabara kommer ud og pløjer ham ned uden at være i nærheden af at få fat på bolden. Selvom målmanden selvfølgelig må komme glidende ud på en anden måde end en forsvarer, kommer han vel fundamentalt set for sent uanset om det er angriberen eller forsvareren der prikker bolden forbi ham.

Jeg er stadig lidt uforstående overfor hvorfor der slet ikke kan være tale om straffespark i den aktion af Grabara?

Og ja, det burde vel give et straffespark når Grabara kommer ud og pløjer ham ned uden at være i nærheden af at få fat på bolden. Selvom målmanden selvfølgelig må komme glidende ud på en anden måde end en forsvarer, kommer han vel fundamentalt set for sent uanset om det er angriberen eller forsvareren der prikker bolden forbi ham.
Jeg forstår heller ikke det manglende straffespark men vi har før set, at målmænd kan slippe afsted med utrolige ting. Jeg er ikke sikker på der er basis for det i regel-bogen men det er tilsyneladende sådan man dømmer.

Havde det nu været en forsvarer der nedlagde en spiller, er jeg sikker på de havde dømt straffe uanset.

Jeg forstår heller ikke det manglende straffespark men vi har før set, at målmænd kan slippe afsted med utrolige ting. Jeg er ikke sikker på der er basis for det i regel-bogen men det er tilsyneladende sådan man dømmer.

Havde det nu været en forsvarer der nedlagde en spiller, er jeg sikker på de havde dømt straffe uanset.
11 ud af 12 målmand havde trukket et straffe. Den sidste spiller i FCK.

11 ud af 12 målmand havde trukket et straffe. Den sidste spiller i FCK.
Beklager, at jeg tager det ledige standpunkt, men jeg glæder mig til at læse Leanders analyse af den situation for en uvildig dommerfaglig vurdering.

Jeg synes, ikke det er klokkeklart, da begge spillere går efter bolden, og begge spillere kommer for sent til den og derefter ramler sammen. Hvis en af dem kom med knopperne forrest eller lignende, så vart det åbenlyst. Lind er uheldig og kommer til skade, men det er vel ikke et argument for en forseelse? Jeg havde været fortørnet, hvis det var en AGF-spiller, men med de neutrale briller på, så synes jeg godt, man kan argumentere for et tilfældigt sammenstød?

Beklager, at jeg tager det ledige standpunkt, men jeg glæder mig til at læse Leanders analyse af den situation for en uvildig dommerfaglig vurdering.

Jeg synes, ikke det er klokkeklart, da begge spillere går efter bolden, og begge spillere kommer for sent til den og derefter ramler sammen. Hvis en af dem kom med knopperne forrest eller lignende, så vart det åbenlyst. Lind er uheldig og kommer til skade, men det er vel ikke et argument for en forseelse? Jeg havde været fortørnet, hvis det var en AGF-spiller, men med de neutrale briller på, så synes jeg godt, man kan argumentere for et tilfældigt sammenstød?

Lind og Vavro jagter en bold. Efter denne er clearet kommer Grabara flyvende i knæhæjde skråt ind i løbeduellen. Det krydser en del punkter af på fodboldlovens liste over ting, der skal udløse frispark (her straffespark).

Situationen filmet bagfra viser klart, hvordan Grabara kun går efter manden. Havde Vavro ikke clearet var Lind stadig blevet flæsket.

Der kan kun dømmes direkte og indirekte frispark eller straffespark for forseelser, som bliver begået, mens bolden er i spil.

Direkte frispark

Der dømmes direkte frispark til modspillerne, hvis en spiller begår én af følgende forseelser mod en modspiller på en måde, som efter dommerens skøn er satset, hensynsløs eller med unødig stor kraft:
• angriber med skulderen
• springer på
• sparker eller forsøger at sparke
• puffer
• slår eller forsøger at slå (omfatter også at nikke en skalle)
• tackler eller angriber med en anden del af kroppen
• spænder ben eller forsøger at spænde ben.

Hvis en forseelse medfører fysisk kontakt, er straffen et direkte frispark eller straffespark.

Satset vil sige, at spilleren har udvist manglende forudseenhed eller handlet risikobetonet eller undladt at tage forholdsregler i sin kamp om bolden. Der skal ikke tildeles følgestraf.
Hensynsløst vil sige, at spilleren har handlet uden hensyntagen til den fare eller de konsekvenser, som hans modspiller kan udsættes for. Spilleren skal advares.
Unødig stor kraft vil sige, at en spiller er gået ud over den nødvendige kraftanvendelse og udsætter sin modspiller for fare. Spilleren skal udvises.

Lind og Vavro jagter en bold. Efter denne er clearet kommer Grabara flyvende i knæhæjde skråt ind i løbeduellen. Det krydser en del punkter af på fodboldlovens liste over ting, der skal udløse frispark (her straffespark).

Situationen filmet bagfra viser klart, hvordan Grabara kun går efter manden. Havde Vavro ikke clearet var Lind stadig blevet flæsket.

Jeg glæder mig til en dommerkyndigsvurdering. Jeg kan sagtens følge din argumentation, men jeg kan også finde argumenter for et tilfældigt sammenstød. Grabara jagter trods alt bolden ligeså meget som de to andre og kommer ligeså meget for sent til den som Lind. Den eneste, der når bolden er Vavro

Jeg glæder mig til en dommerkyndigsvurdering. Jeg kan sagtens følge din argumentation, men jeg kan også finde argumenter for et tilfældigt sammenstød. Grabara jagter trods alt bolden ligeså meget som de to andre og kommer ligeså meget for sent til den som Lind. Den eneste, der når bolden er Vavro
Forskellen er, at Grabara kigger på og rammer Lind. Lind løber i en lige linje efter og har øjne på bolden.

Men det er klart, at med to kroppe i bevægelse, så kan man altid sige, at begge rammer hinanden. Men det vil jo gælde nærmest alle situationer så, hvor den tacklende part rammer kroppen på modstanderen efter bolden er clearet.

Forskellen er, at Grabara kigger på og rammer Lind. Lind løber i en lige linje efter og har øjne på bolden.

Men det er klart, at med to kroppe i bevægelse, så kan man altid sige, at begge rammer hinanden. Men det vil jo gælde nærmest alle situationer så, hvor den tacklende part rammer kroppen på modstanderen efter bolden er clearet.
Jeg synes ikke, at Grabara tackler mere end Lind. Jeg synes heller ikke, at Grabara løber i en mindre lige linje end Lind efter bolden. Det, der kan tale imod Grabara, er, at han kurer på knæene ind i Lind. Hvis han var blevet på føderne, så havde det været to spillere, der kiggede på bolden og løb ind i hinanden. Men han tackler ikke Lind, han kurer ind i hans løbebane (eller Lind løber ind i hans glidebane)...

Jeg synes ikke, at Grabara tackler mere end Lind. Jeg synes heller ikke, at Grabara løber i en mindre lige linje end Lind efter bolden. Det, der kan tale imod Grabara, er, at han kurer på knæene ind i Lind. Hvis han var blevet på føderne, så havde det været to spillere, der kiggede på bolden og løb ind i hinanden. Men han tackler ikke Lind, han kurer ind i hans løbebane (eller Lind løber ind i hans glidebane)...
Det er netop den del der udgør forskellen efter min mening.

Havde de to spillere løbet ind i hinanden oprejst og uden at have øjne på modparten, så havde det været en anden case. Her kommer Grabrara ud med unødvendig stor glidende kraft og tackler Lind der er på vej tværs af hans "bane". I og for sig unødvendigt dumt af Grabrara. Må indrømme jeg ikke helt kan følge, at de begge er lige gode om den men vejer det måske tungere at Grabrara kommer mere fra siden.

Det er netop den del der udgør forskellen efter min mening.

Havde de to spillere løbet ind i hinanden oprejst og uden at have øjne på modparten, så havde det været en anden case. Her kommer Grabrara ud med unødvendig stor glidende kraft og tackler Lind der er på vej tværs af hans "bane". I og for sig unødvendigt dumt af Grabrara. Må indrømme jeg ikke helt kan følge, at de begge er lige gode om den men vejer det måske tungere at Grabrara kommer mere fra siden.
De løber begge efter den samme bold i lige linje, så enten kommer de begge fra siden i forhold til hinanden, eller også gør ingen af dem. Jeg er selv i tvivl og kan sagtens se argumenter for straffe, og for at kalde det et hændeligt sammenstød. Jeg glæder mig til Leanders vurdering.

De løber begge efter den samme bold i lige linje, så enten kommer de begge fra siden i forhold til hinanden, eller også gør ingen af dem. Jeg er selv i tvivl og kan sagtens se argumenter for straffe, og for at kalde det et hændeligt sammenstød. Jeg glæder mig til Leanders vurdering.
Jeg glæder mig også til hans vurdering og det kan sagtens være du har ret.

Men syntes dette billede illustrerer meget godt hvad forskellen er - den ene jagter bolden mens den anden er på vej i den helt anden retning og dermed "kun går efter manden".

1714990706599.jpeg

• Like
Reactions: fsc
Man skal naturligvis passe på med at forveksle, hvordan man synes fodboldloven burde fungere og hvordan reglerne faktisk er og skal fortolkes.

Alligevel kan det godt ærgre lidt, at minimale forseelser som fx da Mortensen tidligt på sæsonen kom for sent mod FCN (og hvor bolden var væk) dømmes, mens Grabara i går og Kadri mod AGF slipper uden påtale. De indgreb var da uforsætlige, men de pådrog jo bevisligt modstanderne en fare for at blive skadet. (Vi kan godt tage Sannehs gamle røde kort med i samme ombæring - hvis man har et ansvar for ikke at bringe andre i unødig fare, og sådan et maksime kan jeg sagtens leve med, så var det vel ok).

For slet ikke at tale om proportionalitet i forhold til nogle af sæsonens hands-kendelser...

Jeg holder også mest på at at det går ind under "et hændeligt" sammenstød..
Jeg tror også det er formidlende at Grabara næsten er bræmset HELT inden de støder sammen. Altså at han "trækker" sig.
Hverken det forhold, at han forsøger at trække sig, at det evt. ikke er med vilje - eller at Grabara tilfældigvis har målmandshandsker på fritager ham for ansvaret her. Det er 100 pct. strafbart og der er 100 pct. straffe. Helt seriøst - før VAR skabte smølfefest i hovedet på alle dommere havde ingen jo været i tvivl om den her?!

Latest posts

Back