Nyheder om andre klubber
Men her synes jeg, det vigtigt at se på tendenser og forventninger til fremtiden. FCM er slet ik i nærheden af BIF og FCK ift fans, og MCH arena oser lige så meget af storklub som en pløjebane til et U13-stævne, men de oplever trods alt en ret eksplosiv udvikling primært pga deres sportslige resultater.
Derudover så tager det lang tid at opbygge en fanbase som ny klub, især når du ik lige ligger i en storby, men skal have fat i et område, som jo på daværende tidspunkt holdt med diverse andre klubber. Jeg ku da godt forestille mig, at mange fra Herning-Ikast området i start 90'erne og 0'erne var fans af alle mulige andre klubber - BIF, AGF, VB osv osv.
Vi kan hade dem lige så meget vi vil, men fakta er, at FCM i dag den eneste klub vest for Storebælt, der hver sæson spiller med om titler + kontinuerligt spiller europæisk. Det er enormt tiltrækkende for især børn og unge, der skal finde deres første klub at holde med.
Jeg vil i den grad forvente, at flere og flere børn og unge fra Silkeborg, Viborg, Vejle og måske endda Nord- og Sønderjylland begynder at få et tilhørsforhold til FCM, fordi de simpelthen kan tilbyde noget enormt attraktivt, som andre klubber i en radius af 150 km ik kan tilbyde. Og så lavede de jo den genistreg at kalde dem selv noget, som 1,5 mio jo med lidt fortolkning kan associere sig med rent geografisk i stedet for bare at kalde sig Herning Ikast FC.
Netop derfor er det også vigtigt, at vi begynder at spille kontinuerligt med i toppen, så de ik begynder at få en stor presence i Aarhus og omegn.
Det har helt bestemt en påvirkning, at de begynder at få mange fans rundt omkring. Jeg synes dog, når man ser på tilskuernes bevægelse i Danmark generelt at de måske nok får mange fans der følger dem på TV, og køber merchandise, men der er nok ikke mange fædre/mødre der kører en dreng fra Aabenraa til Herning for at se fodbold (jeg mener 75-80% af alle tilskuere kommer fra nærområdet). Jeg tror de 2-3000 ekstra drenge på 10-12 år fra Aarhusområdet der nu er forelsket i AGF, og er et par busstop væk, nok mere sandsynlig kommer på stadion i Aarhus, end drenge langt fra kommer til Herning,
Det er dog, også rundt i Europa tydeligt, at lagt de fleste store klubber befinder sig i store byer, naturligvis er der en Villareal eller noget andet rundt omkring, men byens størrelse har en strukturel fordel. Sådan vil det altid være.
Jeg synes også, at kalde dem en ny klub er lidt søgt. De startede trods alt i 1999, 7 år efter FCK. I 90'erne spillede Ikast europæisk, var i pokalfinalen og vandt bronze. Så der har været et sportslig og fan grundlag fra start.
Det er sjovt, når man f.eks. bevæger sig i fodboldmiljøet omkring København, hvor mange af de AGF fans der er, enten kommer fra Aarhus og endnu oftere har været fan af ét hold, men så studeret i Aarhus, og i den periode kommet så meget på stadion at AGF nu er holdet. Så jeg tror da også, hvis vi ikke bliver 8'er næste sæson, at vi så kan få rigtig mange tilflyttere til Aarhus der måske er FCM'ere eller OB'ere og så effter 4-6 åri byen, fra 18-25 år, forelsker sig for alvor i byen.
Jeg hader ikke FCM, bestemt ikke, jeg tror bare de rammer deres loft for kommercielle indtægter langt før f.eks. AGF, Brøndby og København. Mpske på sigt også OB, og på længere sig også AaB. Så har de deres transfers, men den er heller ikke uden risiko, og en trebenet stol fungere ofte bedst hvis alle tre ben er "lige" store, så et par dårlige år med transfers ikke betyder den vælter. - Jeg synes det er bemærkelsesvlærdigt, at deres sponsorindtægter er nogenlunde på dét niveau FCK sælger merhcandise for.
Jeg så Lyngby-FCM med 4500 tilskuere forrige sæson, og ligeledes Lyngby-AGF med 7100 tilskuere, i den ene kamp var udebaneafsnittet fyldt (endda udvidet) og det var det bestemt ikke i den anden.
Spørgsmåplet gik på hvilken klub der var den største rival af hhv FCK, Brøndby og FCM.
-Vi har en længere historik mod Brøndby
-FCK er ubetinget det største lokomotiv rent økonomisk i Danmark
-FCK og BIF er på et andet niveau mht udefans i Aarhus
-FCK og BIF er langt mere attraktive når det kommer til stemning på udebane
Derfor er det klart de to for mig, og jeg tror det tager en rum tid før en FCM overhaler på nogle af de parametre.