New posts

Nyheder om andre klubber

• Thread starter Thread starter Fribs
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 8K
  • Views Views: Views 499K
Nyheder om andre klubber
Jeg synes ikke, st det er et mål i sig selv, at vi betaler over 3 mio euro pr. spiller. Det giver ikke garanti for noget som helst. Og som T-knogle skriver, så har vi allerede en del spillere som vi ikke sælger for under 3 mio, selvom vi ikke selv har betalt det for dem. Bisseck var jo heller ikke engang en 1 mio euro spiller.

At købe erfarne spillere til 3 mio euro uden stor udsigt til videresalg synes jeg giver et lidt "dovent" indtryk af sportschefen. Jo, det er nok en mere sikker investering, men næppe en hvor der er en stor upside i forhold til hvad man betaler for. Men det er måske bare det som karateriserer forskellen på Brøndbys og AGFs transferstrategi. Vi er nødt til at scoute os til de gode tilbud, hvor risikoen nok er lidt større, til gengæld for lavere priser.

Jeg synes ikke, st det er et mål i sig selv, at vi betaler over 3 mio euro pr. spiller. Det giver ikke garanti for noget som helst. Og som T-knogle skriver, så har vi allerede en del spillere som vi ikke sælger for under 3 mio, selvom vi ikke selv har betalt det for dem. Bisseck var jo heller ikke engang en 1 mio euro spiller.

At købe erfarne spillere til 3 mio euro uden stor udsigt til videresalg synes jeg giver et lidt "dovent" indtryk af sportschefen. Jo, det er nok en mere sikker investering, men næppe en hvor der er en stor upside i forhold til hvad man betaler for. Men det er måske bare det som karateriserer forskellen på Brøndbys og AGFs transferstrategi. Vi er nødt til at scoute os til de gode tilbud, hvor risikoen nok er lidt større, til gengæld for lavere priser.

Jeg ser intet dovent i at købe en spiller som er klar fra dag 1.
Det må man jo forvente når man betaler lidt mere og får en spiller fra 2 bundesligaen.

Det kan være sådan et køb der gør at man er klar fra start og rykker mod toppen.

Skal vi altid hente spillere som er 20 år gamle, blot fordi at man så evt kan sælge dem videre senere, ender vi som fcn.

Derudover kan man diskutere om ikke Bech, Beijmo og Serra allerede er væsentligt mere værd end det vi gav for dem, selvom de nok ikke ville kunne sælges for 3 mio € i dette vindue. Derudover viser Mølgaard også et niveau hvor han ikke bliver solgt for under 3 mio, og mon ikke TK også snart rammer det prisniveau?

Så alt i alt hvis man vurderer truppens kvalitet ud fra den aktuelle markedsværdi så tror jeg BIF og AGF er på omtrent samme niveau. Imens AGF har en mere homogen trup, hvor stammen på holdet har spillet sammen i mange år. Det har også en meget stor betydning for præstationen på banen.

Ja altså løn og transfer er i samme "pakke" kan man sige. Forskellen på hvordan det belaster økonomien er ikke-eksisterende så længe spilleren bliver kontrakten ud, og pengene er de samme. MEN: hvis vi siger at Anderson er købt til 15 mio, og får 250.000kr/md i 5 år = 3 mio om året x 5 = 15 mio i løn = 30 mio i alt. En spiller kan derimod blive købt for 10 mio, og få 20 mio i løn over fx 4 år (416.666kr/md) og være samme belastning på budgettet sammenlagt. Men hvis spilleren sælges undervejs, så ændres alt.

- En spiller købt til 10 mio, som får høj løn i 4 år, som sælges efter 2 år, der sparer man jo resten af lønne, som udgør et højere beløb, end spilleren som er købt for 15 mio i 5 år til lavere løn. Til gengæld skal spilleren til 15 mio sælges for mere for at få 5 mio ekstra hjem, som han kostede vs ham til 10 mio.

En Serra til 0kr i transfer (men nok stadig sign on-fee) til fx 325.000kr/md i 4 år = 3,9 mio om året = 15,6 mio i alt. Altså kun lidt mere end Andersons 250.000kr/md i 5 år lønmæssigt. Men ift hvordan den økonomiske case ender, så handler det meget om, hvorvidt spilleren sælges eller ikke gør (selvklart).
Men når Brøndby IKKE sælger en spiller, som er hentet til en knashøj løn, så smerter det dem ekstra ift vores, som får lavere i løn. Når BIF sælger Slimane til 20 mio, så tror jeg ikke det har været en bedre øknomisk case end da vi solgte Stage til 18 mio fx. Stage fik slet ikke det samme i løn som Slimane gjorde.

Jeg ser intet dovent i at købe en spiller som er klar fra dag 1.
Det må man jo forvente når man betaler lidt mere og får en spiller fra 2 bundesligaen.

Det kan være sådan et køb der gør at man er klar fra start og rykker mod toppen.

Skal vi altid hente spillere som er 20 år gamle, blot fordi at man så evt kan sælge dem videre senere, ender vi som fcn.

Ja en spiller der er rykket ud af 2.bundesliga er billigere end en der er i 2.bundesliga, klart. Nogle kan endda hentes "frit" som Serra, hvis de har nedrykningsklausuler der løser dem fra kontrakten.

Vi skal bare også huske, at selvom Akoto og Tingager teknisk set spillede 3.bundesliga ved købstidspunkt (Akoto fri transfer), så var de 2.bundesligaspillere mere end andet. Akoto med flere kampe i 2.bundesliga (30) end 3.bundesliga (25) fx.

Tingager med 14 2.bundesligakampe vs 10 kampe i 3. bundesliga, og generelt ikke meget han nåede at spille i Tyskland. Braunschwieg rykkede ud af 2.bundesliga med Tingager sommeren 2018, og han spillede efteråret med dem i 3.bundesliga, og skiftede så tilbage til DK/AGF januar 2019.

Bech håbede at tage den omvendte tur med Ingolstadt, og starte i 3.bundesliga og rykke op (som så fejlede). Og så interessant er 3.bundesliga ikke ift SL.
Men 2.bundesliga har jo altså kampe med over 50.000 tilskuere - og fx i 2020 var SNITTET på over 20.000. 3.bundesliga havde et snit, som matcher det SL ofte har haft med næsten 9.000 i snit.

Jeg tænker de til gengæld bruger mange midler på deres talentafdeling og derfor ser det som en investering, at have erfarne spillere til at støtte deres udvikling.
Reelt set er han vel “bare” en Tingager som vi selv hentede men på en højere indkøbshylde.

LOL, Ementa har scoret to poser i sin debut for Viborg 😂

Ja netop - spekulerede allerede i transfertråden om, at han ville score i sin debut mod os (ikke første kamp i dag jo, men mod os i lørdags), og at han ville gøre det super for Viborg i testkampene, men have svært ved det, ligeså snart det gjalt point igen, og der bliver skruet op for alvoren igen.

Men man bliver ikke en skid overasket, hvis AaB bare spiller på en måde, hvor man har svært ved at sætte den slags angribere op (se Helenius også), mens mere bevægelige typer som Van Weert gjorde det langt bedre i de løbemønstre man spiller med. Lucas Andersen/Fossum/PO/Prip og så Van Weert-typen foran.

Nu har Viborg ham, og deres hold har lige haft Grot, og er tunet til indlæg mm, som han kan udnytte.
Han spiller næppe minutter i 33 kampe mere uden at score i Viborg. (Og vi husker at de 33 SL-kampe svarer til ca. 9 kampes spilletid, ikke 33) :D

Ja det ved jeg. Jeg nævner heller ikke hverken Kahl eller Haugen i den sammenhæng, dem ser jeg ikke som 3 mio € spillere overhovedet, nok ikke engang 1 mio €. Men der har været købstilbud på Anderson, og der starter forhandlingerne i 3 mio € ellers giver det ingen mening at spørge. Samtidig så har vi Duelund, der sidst han blev handlet, kostede over 7 mio €, desuden ville Rostock nok ikke sælge Karlsen for under 3 mio €, hvis de havde muligheden.

Derudover kan man diskutere om ikke Bech, Beijmo og Serra allerede er væsentligt mere værd end det vi gav for dem, selvom de nok ikke ville kunne sælges for 3 mio € i dette vindue. Derudover viser Mølgaard også et niveau hvor han ikke bliver solgt for under 3 mio, og mon ikke TK også snart rammer det prisniveau?

Så alt i alt hvis man vurderer truppens kvalitet ud fra den aktuelle markedsværdi så tror jeg BIF og AGF er på omtrent samme niveau. Imens AGF har en mere homogen trup, hvor stammen på holdet har spillet sammen i mange år. Det har også en meget stor betydning for præstationen på banen.
Jeg bliver nødt til lige at spørge hvem Karlsen er? Jeg er lidt forvirret.

Last edited:
Med "dovent" mener jeg det at hente en "sikker" spiller uden videresalgspotentiale ind for en pris der virker til at være i overkanten. Sportschefen ringer og spørger til prisen og så siger han ok, ham tager vi.
Men som jeg skrev har Brøndby måske bare en beslutning om at prisen ikke er så vigtig.

Det virker vigtigere i AGF at der scoutes grundigt og at man forsøger at lave bedre købmandsskab. Spillere som MEM, Anderson, Mølgaard, Bisseck, Beijmo og Yakob er jo alle spillere som under andre omstændigheder kunne have kostet os 3 mio euro (og som vi så ikke havde købt). Duelund er ligeledes en spiller mindst i den prisklasse. Serra og Akoto må så afvente deres "dom", men billige har de i hvert fald været.

Går vi længere tilbage, så har både PM, NP og Tingager også været spillere vi har hentet til underpris og det er vel bare sådan der arbejdes her i klubben. Hansen er jo også en klassemålmand til pengene. Faktisk er det kun det med at bruge mange penge på en profil, som vi endnu ikke har været så gode til.

Jeg tænker de til gengæld bruger mange midler på deres talentafdeling og derfor ser det som en investering, at have erfarne spillere til at støtte deres udvikling.
Reelt set er han vel “bare” en Tingager som vi selv hentede men på en højere indkøbshylde.
Ja, jeg tænker også at han kan blive deres nye "Tingager". Så tillykke med det til Brøndby.

Det er sportsjournalisten Sander Maassen, fra Omroep Gelderland ikke enig i, han mener at det kun var pga. en meget stærk duo i det centrale forsvar hos mesterholdet Feyenoord, at han ikke spillede, for han var en af Æresdivisionens bedste i sæsonen inden.

CV er ved at etablere en rutineret stamme i Brøndby bestående af 3 mio € spillere som Ohi, Vallys og nu Rasmussen. Når Hermansen bliver solgt kommer de nok til at hente en rutineret målmand i samme prisklasse, og der er også rygter om at de leder efter en stærk 6’er. Så det minder lidt om det SIB gør i AGF, suppleret med et par stærke danske landsholdsbacks når Stryger kommer til.

Spørgsmålet er så om CV evner at ramme den rigtige trup, man har lidt indtryk af at han henter spillere alene efter strategien “mest kvalitet for pengene”, imens SIB lader til at være meget grundig med at finde den rigtige spiller der passer ind i truppen og dermed kan komme til at præstere bedst muligt.

Jeg er ikke sikker på at Brøndby er ved at bygge et bedre hold end AGF (AGF har også mange 3 mio € spillere som Karlsen, Anderson og Duelund), men de bliver helt sikkert bedre end de var i sidste sæson, ligesom FC Midtjylland og FC Nordsjælland også gør. Så umiddelbart bliver der ikke samme jævnbyrdighed i rækken i den kommende sæson, som der var senest. Det tyder mere på en klar top 6 og en klar bund 6 i den kommende sæson, hvor hold som Viborg, Silkeborg og Randers får svært ved at komme i top 6.
Der er gerne et hold eller to der overrasker positivt eller negatativt, men der er en top-5 der øger spillerbudgetterne en del mere end resten og som på forhånd ligner top-6-hold - FCK, FCM, BIF, FCN, AGF. Jeg ved ikke helt hvem du tænker på som det sjette klare top-6-hold - OB måske, men det er vel først klart hvis det viser sig de har ramt rigtigt med alle de nye spillere og får dem spillet hurtigt sammen? Viborg er vel også stadig kandidat afhængig af hvad de sælger, selvom jeg også tror de falder noget længere ned i tabellen i år. Vejle har denne gang valgt at holde mere sammen på holdet end at hente nye spillere fra nær og fjern og det hjælper dem nok også, men man skal lige se dem i aktion. Umiddelbart vil det overraske hvis det ligefrem rækker til top-6. Randers har været i top-6 tre gange i træk, så man skal nok helt afskrive dem igen og Silkeborg kan være ved at have fundet deres nye udgave efter VHS.

Men skal der være et hold i den umiddelbare top-5 der kikser og ryger i nedrykningsspil, er det AGF der ligger mest til det ift økonomi. Vi kommer fra en god periode så man tænker ikke det kan gå så galt, men et par af holdene under os kan købe vildt og blodigt ind og hvis det lykkes og vi ryger et par pladser ned er vi også i fare for at ryge helt ud af top-6. Jeg håber vi ikke tager (behøver tage) for mange chancer med tyndt besatte pladser for så kan det være et par uheldige skader og karantæner der nærmest spolerer sæsonen.

Klubber som Brøndby er sikkert ikke færdige med at handle. Jeg tror en spiller som Jacob Rasmussen er fin, han kunne da også have været en god afløser for Bisseck sådan umiddelbart vurderet, men vi køber naturligvis ikke en spiller i den alder til den pris. Brøndbys problem kan dog stadig komme til at ligge i at de køber de næste sent og køber til at ændre til en spillestil som ikke fungerede indledningsvis for Jesper Sørensen og som de altså stadig skal bruge tid på at implementere.

Der er gerne et hold eller to der overrasker positivt eller negatativt, men der er en top-5 der øger spillerbudgetterne en del mere end resten og som på forhånd ligner top-6-hold - FCK, FCM, BIF, FCN, AGF. Jeg ved ikke helt hvem du tænker på som det sjette klare top-6-hold - OB måske, men det er vel først klart hvis det viser sig de har ramt rigtigt med alle de nye spillere og får dem spillet hurtigt sammen? Viborg er vel også stadig kandidat afhængig af hvad de sælger, selvom jeg også tror de falder noget længere ned i tabellen i år. Vejle har denne gang valgt at holde mere sammen på holdet end at hente nye spillere fra nær og fjern og det hjælper dem nok også, men man skal lige se dem i aktion. Umiddelbart vil det overraske hvis det ligefrem rækker til top-6. Randers har været i top-6 tre gange i træk, så man skal nok helt afskrive dem igen og Silkeborg kan være ved at have fundet deres nye udgave efter VHS.

Men skal der være et hold i den umiddelbare top-5 der kikser og ryger i nedrykningsspil, er det AGF der ligger mest til det ift økonomi. Vi kommer fra en god periode så man tænker ikke det kan gå så galt, men et par af holdene under os kan købe vildt og blodigt ind og hvis det lykkes og vi ryger et par pladser ned er vi også i fare for at ryge helt ud af top-6. Jeg håber vi ikke tager (behøver tage) for mange chancer med tyndt besatte pladser for så kan det være et par uheldige skader og karantæner der nærmest spolerer sæsonen.

Klubber som Brøndby er sikkert ikke færdige med at handle. Jeg tror en spiller som Jacob Rasmussen er fin, han kunne da også have været en god afløser for Bisseck sådan umiddelbart vurderet, men vi køber naturligvis ikke en spiller i den alder til den pris. Brøndbys problem kan dog stadig komme til at ligge i at de køber de næste sent og køber til at ændre til en spillestil som ikke fungerede indledningsvis for Jesper Sørensen og som de altså stadig skal bruge tid på at implementere.
Jeg overvejede også at kalde det top 5 og bund 7, det passer bare mindre godt med ligastrukturen, men der er umiddelbart en meget klar top 5 i år, som ikke kommer til at smide mange point mod de nederste. Jeg er enig i at AGF økonomisk sidder på en af de yderste mandater i top 5, imens FCK og FCN er de to klubber med flest økonomiske muskler. I niveauet under de to økonomiske sværvægtere er Brøndby og FCM og det er dem vi skal indhente.

Jeg overvejede også at kalde det top 5 og bund 7, det passer bare mindre godt med ligastrukturen, men der er umiddelbart en meget klar top 5 i år, som ikke kommer til at smide mange point mod de nederste. Jeg er enig i at AGF økonomisk sidder på en af de yderste mandater i top 5, imens FCK og FCN er de to klubber med flest økonomiske muskler. I niveauet under de to økonomiske sværvægtere er Brøndby og FCM og det er dem vi skal indhente.
Vi må se om der kommer en opdateret vurdering af Brøndbys budget efter det her vindue, men udmeldingen er vel at det skal op omkring FCM, måske over et par vinduer, og FCM har vi langt op til. Vi skyl rykke meget selv for at det ikke bliver en mere klar top-4 hvor vi måske holder lidt afstand til bund-7, men alligevel mere er stærkest blandt resten. Det ser dog heller ikke umuligt ud og det understreger i sig selv at vi har flyttet os meget.

Der er spørgsmåltegn ved dem vi skal hente der både kan gøre det nemmere og sværere, men FCK og FCM kan stå overfor salg, FCN åbner op for større forbrug men kan også blive feeder for den amerikanske klub og stadig lave løbende salg, Brøndbys nye ejere skal lave penge og ksn trække noget ud eller mite tålmodigheden hvis de sportslige og økonomiske resultater udebliver.

He he AaB siger at de ligger i forhandlinger om at sælge Theo Sander, men det er ikke sikkert at det sker?!?

Er man så ikke lige en postgang for tidligt ude?

I øvrigt vil et salg ikke ændre på at AaB fortsat forventer et underskud på mellem 35 og 45 mio kr. Det kunne jo godt tyde på at man hele tiden har budgetteret med det salg, og der skal mere til for at få budgetterne til at hænge sammen.

Herlig klub at følge lidt på afstand, det minder om BSN’s velmagtsdage.

Latest posts

Back