New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 8K
  • Views Views: Views 635K
Især billeder skal man være varsom med. Der findes firmaer i dag som lever af at gennemtrawle nettet med billedgenkendelsesteknologi for at lave copyright-krav på vegne af andre. Mener bøden er omkring 4000 kr.
Men er det så overhovedet Alsgaard/dette ukommercielle forum der er ansvarlig eller er det den bruger der lægger billedet op? Det er helt grundlæggende også ret svært at have et sådant forum hvis ejeren/moderatorerne skal vide om det der lægges op bryder med nogens immaterielle rettigheder.

Selv på fx YouTube mener jeg det er brugerne der kan få en bøde selvom YouTube også har regler der så vil gøre at ens indhold bliver fjernet.

Hvad i øvrigt med "fair use" for det får mig til at tænke på at man på YouTube fx gerne må vise tv-klip og kommentere på dem. Jeg er heller ikke sikker på det ikke skulle være lovligt at gengive alle pointerne fra Medianos interview med Rösler, som et eksempel der blev nævnt, selvom det ligger bag en betalingsmur. Altså pointer i punktform ikke en transskription af hele interviewet. Lidt som at give et resume af en bog med copyright. Man kan synes man skal lade være, men er det rent faktisk ulovligt?

Jeg er moderator på et engelsk fodboldforum. Her er billeder/video blevet helt deaktiveret, fordi der kom et ophavsretskrav på et billede, som en bruger havde brugt i et indlæg. I øvrigt helt uskyldigt, men det blev åbenbart opfanget af en bot, der bare crawlede hjemmesider.

Jeg vidste ikke der fandtes et AGF forum på engelsk?

Men er det så overhovedet Alsgaard/dette ukommercielle forum der er ansvarlig eller er det den bruger der lægger billedet op? Det er helt grundlæggende også ret svært at have et sådant forum hvis ejeren/moderatorerne skal vide om det der lægges op bryder med nogens immaterielle rettigheder.
Jeg er ret sikker på Alsgaard får kravet, og så kan det evt være op til ham at sende det videre. Vi havde i kommunen, hvor jeg arbejder, et eksempel på et billede som var blevet delt af en bruger på en platform, vi stillede til rådighed. I princippet kunne vi måske have prøvet at lade kravet gå videre, men der stod ikke noget om copyright på billeder i brugerbetingelserne, så vi åd den selv.
Hvad i øvrigt med "fair use" for det får mig til at tænke på at man på YouTube fx gerne må vise tv-klip og kommentere på dem.
Jeg har ikke forstand på videoklip, men når det gælder kreativ manipulation med billeder, vil rettighedskravet forsvinde, hvis man så at sige laver et nyt "kunstværk", fx ved satirisk at manipulere et eller andet. Det vil selvfølgelig altid være en konkret vurdering om man har fjernet sig nok fra det oprindelige.

Selv på fx YouTube mener jeg det er brugerne der kan få en bøde selvom YouTube også har regler der så vil gøre at ens indhold bliver fjernet.

Hvad i øvrigt med "fair use" for det får mig til at tænke på at man på YouTube fx gerne må vise tv-klip og kommentere på dem. Jeg er heller ikke sikker på det ikke skulle være lovligt at gengive alle pointerne fra Medianos interview med Rösler, som et eksempel der blev nævnt, selvom det ligger bag en betalingsmur. Altså pointer i punktform ikke en transskription af hele interviewet. Lidt som at give et resume af en bog med copyright. Man kan synes man skal lade være, men er det rent faktisk ulovligt?
Det vil være mig, fordi jeg står som ejer. Som @Ato Vari skriver kan jeg så sende kravet videre, hvis jeg vil det - men jeg vil modtage kravet og skal betale bøde/tage fængselsstraffen, hvis det er helt slemt.

Men hvis det kommer der til, så ville jeg selvfølgelig samarbejde med politiet og give dem den information de har brug for, så en bruger vil godt kunne blive sigtet.

Men hvis det kommer der til, så ville jeg selvfølgelig samarbejde med politiet og give dem den information de har brug for, så en bruger vil godt kunne blive sigtet.
What? Jeg troede vi havde en aftale om du tog en for holdet:eek:

Men lad nu bare være med at gøre noget man ikke må - så skal vi slet ikke spekulere i den slags. Det er meget nemmere:love:

Diskussionen i sig selv er interessant, da rigtig mange ikke kender reglerne. Det er blandt andet derfor jeg altid linker til nyhederne og ikke kopirer det hele herind. Gør man det, bør det ikke gå helt galt(y) Men diskussionen bør foregå i en anden tråd👉

Last edited:
Problemet er, at ophavsrettigheder ikke er gearet til en verden med edb, hjemmevideo og den slags nymodens pjat.

I gode gamle dage var det let at se, hvis nogen plankede mine ord. Selv da verden var en digital baby, kunne det lade sig at holde de fleste kopister i ave.

Godt nok tog det Google fire uger at indeksere nye sider i det herrens år 2000, men den absolut førende tjeneste, alltheweb, kunne gøre det på blot to. Så længere tid gik der ikke, inden man kunne rette et krav for overtrædelse af lov om ophavsrettigheder, og jeg kunne for det meste nøjes med blot at søge på mit eget navn, da idioterne oftest copypastede hele skidtet. Hvilket mindst er sket 10 gange.

(Det var også på den tid, det langsomt gik op for mig, hvad markedsføring og såkaldt kommunikation i grunden kunne gøre for et varemærke. Som vist hedder et brand nu til dags. Nok var Google langsommere end konkurrenterne, men de havde ansat en bedre reklamechef.
Hvilket minder mig om at anbefale aldrig nogensinde at skifte navn i disse moderne tider. Da jeg blev gift for anslået 14 år siden, plus/minus et par uger, amputerede min viv og jeg vores respektive efternavne og slog de tilbageblevne mellemnavne sammen til ét efternavn med bindestreg og hele svineriet. Derefter gik det op for mig, hvad jeg i grunden havde gjort. Goodbye brand. Forrfra igen).

Nå, det løb af mig med. Undskyld. Men jeg her sidder med min Nokia 9000 Communicator. Sikke en herlig maskine. Tasterne klikker så smukt, og skærmens gråtoner findes ikke skarpere. Undskyld.

Jeg har ikke forstand på videoklip, men når det gælder kreativ manipulation med billeder, vil rettighedskravet forsvinde, hvis man så at sige laver et nyt "kunstværk", fx ved satirisk at manipulere et eller andet. Det vil selvfølgelig altid være en konkret vurdering om man har fjernet sig nok fra det oprindelige.
Ja, det er lidt en gråzone. Det undrer mig at Alsgaard kan gøres ansvarlig hvis fx YouTube ikk er, men det handler måske noget med hvilke systemer og regler man selv har implementeret. Det må nogle med mere juridisk indsigt svare på, men når der er en gråzone tror jeg som sagt heller ikke der kan ske det helt store hvis det bliver en smule for gråt.

Der kommer et noget større udvalg på det nye stadion, men mon ikke klassikerne også bliver bevaret. Måske kommer der en vege-klaus fx?
Svineklaus er rigeligt til mig. En Okseklaus kan også gå, men hvis vi begynder med Pulled Klaus ryger jeg i krise, og gør Soyabønnebulgurærteproteinmedsvampeklaus sit indtog, hedder den goodbye stadion og en tur nordpå. Randers er brolagt med Steff Houlberg, og de kan sikkert også byde på en kølig Moklaus.

Det var tider, den gang man kunne åbne forum, og med spænding åbne tråden om det nye stadion for at læse sidste nyt om byggeriet eller måske endda finde et billede af et nyt betonelement eller nogle store kabler til en lysmast. De ting, der får hjertet til at springe et slag over.

Jeg håbede, at agurketiden under transfervinduet var overstået, men den her tråd kan blive en alvorlig sejtrækker ;)

Svineklaus er rigeligt til mig. En Okseklaus kan også gå, men hvis vi begynder med Pulled Klaus ryger jeg i krise, og gør Soyabønnebulgurærteproteinmedsvampeklaus sit indtog, hedder den goodbye stadion og en tur nordpå. Randers er brolagt med Steff Houlberg, og de kan sikkert også byde på en kølig Moklaus.
Så længe Store Klaus stadig er der, kan du vel egentlig være ligeglad med, om andre hiver Soyabønnebulgurærteproteinmedsvampeklaus i kraniet?

Så længe Store Klaus stadig er der, kan du vel egentlig være ligeglad med, om andre hiver Soyabønnebulgurærteproteinmedsvampeklaus i kraniet?
Det er en principsag.

Jeg har også krævet, at filterkaffemaskinen får lov til at overleve i virksomheden og benytter samtidig enhver lejlighed til i smug at spæde ungdommens havredrik i køleskabet op med en sjat sødmælk eller to, mens de instagrammer i forbindelse med tilberedning af deres cafe smart navn og er en smule fraværende.

Det var tider, den gang man kunne åbne forum, og med spænding åbne tråden om det nye stadion for at læse sidste nyt om byggeriet eller måske endda finde et billede af et nyt betonelement eller nogle store kabler til en lysmast. De ting, der får hjertet til at springe et slag over.

Jeg håbede, at agurketiden under transfervinduet var overstået, men den her tråd kan blive en alvorlig sejtrækker ;)
Jamen så lad mig byde ind med bad case scenarios for st skabe debat; Ting der gør @Alsgaard skal købe mere hosting 😉:
Når kommunen og agf ikke får godkendt lejeaftalen hos Ankestyrelsen.
Når A.Enggaard ikke vil skrive under på enterprise kontrakten.
Når stadionåbning er udsat 1 år pga. forsinkelser og fordyrelse.
Når byggeriet er så dyrt at der bliver sparet endnu mere og det nu går udover tiltag i concourse der skulle gøre oplevelsen bedre.

*Lejeaftalen skal nok blive godkendt og entreprisekontrakten bliver nok indgået inden længe, men alt det andet tænker jeg er i det muliges rige.

Og ellers er der 24. September hvor fanpanelet er indkaldt til møde. Så kommer der nogle spændende opdateringer ;)

• Like
Reactions: cph

Latest posts

Back