New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 789K
Ny Ceres Park
Vi diskuterede det tilbage på side 16 i denne tråd.

Desværre har de det med at fjerne sider inde på kongelunden.dk, så link til gamle tidsplaner er døde. Men det giver nok trods alt god mening at de fjerner lige dem, så der ikke opstår forvirring. Måske burde man downloade det seneste de har lagt op, så man kan sammenligne, hvis/når de udsætter yderligere et år om et par år.
Det er i høj grad den store mangel på information, der er problemet lige nu.
Man føler jo reelt ikke, at der sker noget... kun en masse "bløde" ting som vandreture osv i Kongelunden.

"Senere på året forventes et konkurrenceudbud for selve stadionprojektet" - altså arkitektkonkurrencen sendes i udbud senere på året.

Det er efter min mening en alt for vag formulering.
De må sgu da have nogle mål for, hvornår det skal gøres.

Jeg kender den konstituerede direktør på anden hånd, og har forstået, at noget af det, der er med til at forsinke selve stadion-processen helt lavpraktisk er, at arbejdsgruppen ikke har haft mulighed for at gennemføre de nødvendige ture og besøg rundt i europa i det forgangne år.
Så mens corona umiddelbart kunne forestilles at give lidt arbejdsro på nogle fronter, så er det omvendt også en kæmpe hæmsko i forhold til, ikke at kunne lave det benarbejde i felten, man finder nødvendigt for at vende og granske de inspirationer, der skal lægge grund for det, vi skal opføre i Århus.

Der er altså dele af den her tidsplan, der ikke kan skæres hjørner af, og forbliver afhængige af, hvornår arbejdsgruppen må rejse igen, og ikke bliver mødt af karantæner i relevante regioner, de skal besøge.

Jeg har ganske svært ved at forstå, hvis manglende mulighed for inspirationsrejser er forklaringen på forsinkelsen. For det første må der være andre muligheder for, at tilvejebringe informationen om de projekter, man eventuelt er interesseret i. For det andet er der cirka en milliard uafklarede forhold, som ikke nødvendigvis kræver inspirationsrejser at gøre, f.eks. vægtningen og placeringen af fodbold, atletik og andre sportsgrene. En afklaring af om det skal være et træningsanlæg eller opvisningsanlæg. Fremtidig model for drift af anlægene, infrastruktur og sikkert en masse andre ting.

Det eneste jeg har set komme ud af kongelundssekretarietet er tegnekonkurrencer for børn, underlige "visions-kokurrencer" hvor outputtet i de fleste forslag bedst kan betegnes som tosseri, og så en Visionsrapport udarbejdet af bla. Team Danmark https://kongelunden.aarhus.dk/nyhed...-idraets-og-aktivitetsmiljoeer-i-kongelunden/ som forsøger at tale fodbolden-delen af det samlede projekt ned under gulvbrædderne.

Ovenstående giver mig bestemt ikke indtryk af, at projektet er på rette vej, tværtimod. Jeg kan derimod se mange faresignaler gentage sig fra sidste stadion-ombygning.

Fra ovenstående visionsrapport:
"I praksis vil der på store, centrale anlæg til opvisning og eliteidræt ofte være mange aflysninger for faste brugere og foreningsaktiviteter på grund af lejlighedsvise stævner og tilskuerevents. Samtidig er de store opvisningsanlæg underlagt omfattende medfølgende krav til tekniske specifikationer, vedligeholdelse, omstillinger mellem events og dagligt brug samt store krav til en ofte sjældent anvendt spidskapacitet. Derfor er disse anlæg ofte ’atmosfæreforladte’ i hverdagen og relativt kostbare at drive i forhold til mindre lokale idrætsanlæg med primær fokus på at betjene den ’daglige’ idræt."

Det er præcis de samme argumenter, som blev fremført i forbindelse med seneste ombygning, og det er årsagen til det makværk vi har nu.

Det er præcis de samme argumenter, som blev fremført i forbindelse med seneste ombygning, og det er årsagen til det makværk vi har nu.
Vi må se, men jeg tror trods alt ikke Lind er interesseret i at lægge pengene hvis projektet ikke lever op til hans forududsætninger. Var det kommunen alene der skulle betale ville man måske få fjernet løbebanen, men resten skulle nok skrabes helt ned så der ville være penge til et fint atletikstadion også.

Betingelserne for donationerne lyder, i en fælles presse meddelelse fra Salling Fonden og Lind Invest:
“Visionen er et stadionområde, der kan favne og tilgodese de mange mennesker, der i dag benytter området og samtidig videreudvikle det for bredde- og eliteaktiviteter”

Desuden skriver de:
“Med en halv mia. kr. fra fonde og privat hold skal stadion og stadionområdet tilbyde faciliteter af højeste kvalitet”

Samt:
“At gennemføre et helhedsorienteret projekt i stadionområdet”

Fodbold er ikke nævnt med et ord, så det er ikke så underligt at Team Danmark presser på for at få del i donationerne.

Betingelserne for donationerne lyder, i en fælles presse meddelelse fra Salling Fonden og Lind Invest:
“Visionen er et stadionområde, der kan favne og tilgodese de mange mennesker, der i dag benytter området og samtidig videreudvikle det for bredde- og eliteaktiviteter”

Desuden skriver de:
“Med en halv mia. kr. fra fonde og privat hold skal stadion og stadionområdet tilbyde faciliteter af højeste kvalitet”

Samt:

Fodbold er ikke nævnt med et ord, så det er ikke så underligt at Team Danmark presser på for at få del i donationerne.

Det er helt fair og forventeligt, at andre aktører presser på i forhold til deres interesser. Det der bekymrer mig, at beslutningstagerne prøver at presse så mange aktiviteter ind, at AGF skal smide spydkastere væk fra plænen inden hver superligakamp.

Det er efter min mening en alt for vag formulering.
De må sgu da have nogle mål for, hvornår det skal gøres.
Det har de også https://minbynews.dk/horsens/2020/05/12/kongelunden-gaar-et-spaendende-foerste-aar-i-moede/

Højdepunkter fra det første år:

• Første offentlige borgermøde (virtuelt) >> 8 juni kl. 16
  • Filmproduktion med dronebilleder og interviews af 25 Aarhus personligheder >> Forventet offentliggørelse i løbet af juni
  • Visionskonkurrence >> Udbydes til sommer, gennemføres september-oktober
  • Borgermøder, udviklingsmøder, vandringer og events i Kongelundens rum >> Juli-november, følg med på hjemmeside
  • Forventet konference om sport, idræt og events i Kongelunden >> Oktober 2021
  • Beskrivelse af organisations- og driftsmodel for området nærmest Atletion >> Februar 2021
  • Bygherrerådgivning, udfærdigelse af konkurrenceprogram >> April 2021
  • Forundersøgelsen forventes afsluttet >> Juni 2021
  • Forventet rådgiverudbud af samlet udviklingsplan (fysik, arkitektur, økonomi, indhold) >> August 2021
  • Løbende: Møder med områdets brugere, fællesråd og interessenter

Jeg har ganske svært ved at forstå, hvis manglende mulighed for inspirationsrejser er forklaringen på forsinkelsen. For det første må der være andre muligheder for, at tilvejebringe informationen om de projekter, man eventuelt er interesseret i.
Det lød heller ikke som om det var et problem i november men det kan det være blevet i mellemtiden.

Indtil da forsøger stadiongruppen at finde inspiration fra andre stadions rundt om i Europa. Det får de hjælp til af den tyske virksomhede IFS, der er eksperter i at bygge stadioner. Trine Berthold nævner Groupama Aréna Budapest i Ungarn og Allianz Stadion i den østrigske hovedstad Wien som særligt interessante på grund af infrastrukturen og muligheden for at afholde vip-arrangermenter og koncerter.

Syntes det er lidt svært at hitte rede i hvor mange eksperter de benytter sig af. Ifølge ovenstående rådgiver Tyske IFS men Rambøl er blevet bygherrerådgiver sammen med Trivandi (UK), Sport-Five (DE), Core Five (UK) og der søger man også inspiration.

Husker ellers et interview med Lars Fournais som håbede på 2023/2024 men det var nok en meget optimistisk dag :eek:

Last edited:
Syntes det er lidt svært at hitte rede i hvor mange eksperter de benytter sig af. Ifølge ovenstående rådgiver Tyske IFS men Rambøl er blevet bygherrerådgiver sammen med Trivandi (UK), Sport-Five (DE), Core Five (UK) og der søger man også inspiration.

Rambøll er bygherrerådgiver. De andre er underleverandører. Det er der ikke noget som helst usædvanligt i når det handler om så stort og kompliceret et projekt.

Rambølls omtale giver i øvrigt et ret klar overblik over de næste milepæle frem mod udbuddet af stadionopgaven.

Jeg har ganske svært ved at forstå, hvis manglende mulighed for inspirationsrejser er forklaringen på forsinkelsen.
Du må gerne nøjes med at tage mit indlæg til indtægt for det, jeg faktisk skriver; "noget af det, der er med til at forsinke selve stadion-processen..", når du nævner 'forsinkelsen' i ental og fortsætter med "cirka en milliard uafklarede forhold" 🙂

I majoriteten af dit indlæg binder du mit input omkring manglende muligheder for inspirationsrejser sammen med de her "cirka en milliard uafklarede forhold", men det er ikke det, der ligger bag den umiddelbare forsinkelse af selve stadion, eller er pointen i indlægget.
Jeg fornemmer, du er mest ærgerlig og bekymret over, at der ikke er mere synlig fremskred i alting omkring det nye stadion, men faktisk giver de os nøjagtigt, hvad vi kan forholde os til - at der faktisk er udvalgt en bygherrerådgiver med flere forskellige kompetente og erfarne partnere involveret, og at de håber at kunne sende design i udbud i løbet af 2021, og det er her, vi skal holde tungen lige i munden.

Du nævner selv frygten for et nyt makværk, og det er lige præcis humlen i, hvorfor inspirationen er død-nødvendig, og for guds skyld hellere må stå lidt stille lige nu, end at fortsætte ud ad et eller andet alternativ spor baseret på videomøder/-materialer og andenhåndserfaringer alene for processens og fremskridtets skyld:
det er nemt at frygte et makværk eller en ny Århushistorie, vi kan tage os til hovedet over de næste 25 år, og ingen - hverken os, klubben, investorer eller byråd - er interesseret i en sådan ny Århushistorie i det her kæmpeprojekt.
Men hvis du - som vi ved, er et af de næste skridt - er klar til at sende design i udbud med en 70-80% defineret kravspecifikation, så beder du godt nok også selv om makværket og Århushistorien.

Jeg synes hellere, du skal forsøge at vende dit blik lidt om, bifalde den umiddelbare stilstand på omstændigheder, ingen kan styre, og sætte din lid til, at forsinkelsen netop er for, at vi får den udgave, vi og investorerne drømmer om.

Rambøll er bygherrerådgiver. De andre er underleverandører. Det er der ikke noget som helst usædvanligt i når det handler om så stort og kompliceret et projekt.

Rambølls omtale giver i øvrigt et ret klar overblik over de næste milepæle frem mod udbuddet af stadionopgaven.
Min forundring var ikke Rambølls underleverandører - det giver udmærket mening, at de har samlet et (forhåbentlig) stærkt og erfarent team.
Jeg undrede mig over, at man var startet med Tyske IFS men de var måske med for at kunne udarbejde udbuddet til bygherrerådgiver og dermed er ringen sluttet. Eller skal de stadig være med som rådgivere?

Desuden skriver de:

Samt:

Hensigtserklæringen er ret klar i at fodbolden er det primære fokus ift. stadion:

"Som led i udviklingen af det store rekreative område beskrevet i visionen Kongelunden, etableres et nyt, banebrydende og smukt stadion i Aarhus i det nuværende område omkring Aarhus Idrætspark til gavn og glæde for de mange. Parterne er enige om, at der med ’banebrydende’ menes:

• at der skabes en ny og mere intens stadionoplevelse gennem fodbolden og potentielt også for koncerter,
• at stadion skal være et moderne og intimt stadion, der efterlever UEFA’s krav til international fodbold og skal samtidig huse velfungerende og funktionelle faciliteter til møder, VIP-arrangementer mv., og
• at der er optimale logistikbetingelser for de mange brugere og tilskuere.
• at stadion understøtter multifunktionel og fleksibel anvendelse samt samspil med de øvrige funktioner uden at forringe den intense fodboldoplevelse"

Min forundring var ikke Rambølls underleverandører - det giver udmærket mening, at de har samlet et (forhåbentlig) stærkt og erfarent team.
Jeg undrede mig over, at man var startet med Tyske IFS men de var måske med for at kunne udarbejde udbuddet til bygherrerådgiver og dermed er ringen sluttet. Eller skal de stadig være med som rådgivere?

Jeg har aldrig bygget et fodboldstadion og kender ikke noget til de firmaer, som Rambøll har allieret sig med.

Men nu har Rambøll fået opgaven som bygherrerådgiver, så jeg går ud fra, at det er kompetente partnere uanset hvem de så er.

Hvad er det helt præcist du vil have at bygherrerådgiveren skal gøre anderledes end at samarbejde med firmaer, som har været involveret i lignende projekter?

det er nemt at frygte et makværk eller en ny Århushistorie, vi kan tage os til hovedet over de næste 25 år, og ingen - hverken os, klubben, investorer eller byråd - er interesseret i en sådan ny Århushistorie i det her kæmpeprojekt.
Men hvis du - som vi ved, er et af de næste skridt - er klar til at sende design i udbud med en 70-80% defineret kravspecifikation, så beder du godt nok også selv om makværket og Århushistorien.
Mon ikke alle gerne vil have at projektet bliver helstøbt. Men langsommelighed er ikke altid det samme som grundighed. Det er derfor helt legitimt at stille spørgsmål ved hvorfor man allerede nu kan melde en forsinkelse på et år på et projekt der kun er godt og vel et år inde i et 6-7 årigt forløb. Det er en stor procentvis overskridelse.

Bekymringen grunder jo også i at direktøren på grund af sygdom valgte at stoppe efter et halvt år og at man nu har en konstitueret direktør (netop forlænget med yderligere et halvt år). Det er ikke befordrende for fremdriften, uagtet at jeg da tror på, at det er gode mennesker man har sat på opgaven.

Jeg er med på at det her er en kolossal stor opgave at løfte og at det har været noget nær umuligt at kunne ansætte folk med erfaring i lige netop denne type projekt. Men burde man så ikke meget hurtigt have fået sat gang i at få uddelegeret opgaverne? Hvorfor skal vi et år ind i projektet, før man begynder at lede efter en bygherrerådgiver? Jeg ønsker ikke at optræde som bagklog for der er sikkert tænkt mange gode tanker undervejs. Meget handler også om kommunikation og derfor er det også rigtigt set at man nu er i gang med at ansætte en kommunikationskonsulent: https://kongelunden.aarhus.dk/nyhed...t-skarpslebent-tastatur-og-digitale-talenter/

Jeg bemærker i øvrigt at de i jobopslaget skriver at projektet afsluttes den 31.12.2025....

Hvad er det helt præcist du vil have at bygherrerådgiveren skal gøre anderledes end at samarbejde med firmaer, som har været involveret i lignende projekter?
Det har jeg ikke sagt de skulle ;) Som jeg skriver, så er jeg ikke forundret over Rambølls underleverandører - det ved jeg ikke hvor du får fra?

Jeg skriver at jeg undrer mig over projekt Kongelunden startede med Tyske IFS sidste år som sparringspartnere/rådgivere og spørger til om de stadig er med eller ikke er med? (eller har jeg læst forkert og er IFS også en af Rambølls underleverandører?).

Jeg skriver at jeg undrer mig over projekt Kongelunden startede med Tyske IFS sidste år som sparringspartnere/rådgivere og spørger til om de stadig er med eller ikke er med? (eller har jeg læst forkert og er IFS også en af Rambølls underleverandører?).

Aner det ikke. Det må du nok spørge Rambølls projektdirektør om.

Men det afgørende er vel, at Rambøll som bygherrerådgiver er i gang med at forberede konkurrenceudbuddet af stadionprojektet i samarbejde med eksperter på området. Så der går ikke så lang tid, før vi har noget konkret af se på.

Men det afgørende er vel, at Rambøll som bygherrerådgiver er i gang med at forberede konkurrenceudbuddet af stadionprojektet i samarbejde med eksperter på området. Så der går ikke så lang tid, før vi har noget konkret af se på.
-når der en skønne dag på baggrund af fyldestgørende forberedelser og inspirationsture foreligger en endelig kravspecifikation 😄

Du må gerne nøjes med at tage mit indlæg til indtægt for det, jeg faktisk skriver; "noget af det, der er med til at forsinke selve stadion-processen..", når du nævner 'forsinkelsen' i ental og fortsætter med "cirka en milliard uafklarede forhold" 🙂

I majoriteten af dit indlæg binder du mit input omkring manglende muligheder for inspirationsrejser sammen med de her "cirka en milliard uafklarede forhold", men det er ikke det, der ligger bag den umiddelbare forsinkelse af selve stadion, eller er pointen i indlægget.
Jeg fornemmer, du er mest ærgerlig og bekymret over, at der ikke er mere synlig fremskred i alting omkring det nye stadion, men faktisk giver de os nøjagtigt, hvad vi kan forholde os til - at der faktisk er udvalgt en bygherrerådgiver med flere forskellige kompetente og erfarne partnere involveret, og at de håber at kunne sende design i udbud i løbet af 2021, og det er her, vi skal holde tungen lige i munden.

Du nævner selv frygten for et nyt makværk, og det er lige præcis humlen i, hvorfor inspirationen er død-nødvendig, og for guds skyld hellere må stå lidt stille lige nu, end at fortsætte ud ad et eller andet alternativ spor baseret på videomøder/-materialer og andenhåndserfaringer alene for processens og fremskridtets skyld:

Jeg synes hellere, du skal forsøge at vende dit blik lidt om, bifalde den umiddelbare stilstand på omstændigheder, ingen kan styre, og sætte din lid til, at forsinkelsen netop er for, at vi får den udgave, vi og investorerne drømmer om.
Fair nok, beklager hvis jeg tog dig til indtægt, for noget du ikke har skrevet.

Jeg har ingen insider-viden omkring projektet, men når Dennis Bjerre tweeter nedenstående, og der næsten total tavshed fra Kongelunden. Så har jeg svært ved at sætte min lid til, at projektet er på vej et godt sted hen

dennisbjerre.png

Tror du det er for tidligt at booke P. Olesen til 2. januar?

Det var den naturlige mulighed men det kunne være der var en på forum som vidste det og så kunne Rambølls projektdirektør koncentrere sig om at få bygget det han/hun skal.
Jeg undrede mig over setuppet og du bød ind - men tror bare du mistolkede min første bemærkning omkring rådgiversetuppet som kritik. Det var det egentlig ikke men blot et forsøg på at forstå hvordan Kongelunden arbejdede.

Det vil da være dejligt - de må se at få taget den Corona-test, hvorefter den hedder drej på rattet, tryk på speederen og afsted...........ud og samle inspiration i Europa, så det ikke er et issue. Tænker dog der pt. går sommerferie i den......

Fair nok, beklager hvis jeg tog dig til indtægt, for noget du ikke har skrevet.

Jeg har ingen insider-viden omkring projektet, men når Dennis Bjerre tweeter nedenstående, og der næsten total tavshed fra Kongelunden. Så har jeg svært ved at sætte min lid til, at projektet er på vej et godt sted hen
Det behøver du ikke beklage - vi finder forståelse alligevel.
Det var egentlig også bare for at dele min insider-viden uden at påstå mere end så 🙂 -at den ledelse der står midt i det, er mere end almindeligt frustrerede over, ikke at kunne komme ud på de planlagte ture, de mener er nødvendige for at kunne tegne de krav, designudbuddet til vores eget stadion skal stilles fra, og at noget af vores ærgerlige venten ligger begravet der.
Jeg har heller ikke forudsætninger for at kloge mig på resten af Kongelundens fremskridt i helhed, og i særdeleshed ikke på deres kommunikationsstrategi.

Det ved jeg heller ikke om Dennis Bjerre har, for nok er han journalist og forhåbentligt generelt opsøgende og saglig i sit arbejde, men det holder omvendt heller hverken ham eller resten af Stiften fra af og til at dyrke decideret forkerte teser omkring AGF og gå flittigt i luften med dem alligevel, og Bjerre/Stiften sidder heller ikke med ved bordet i hverken GF eller Kongelunden. Schouby og JN har en længere historik af uenigheder.
Det er muligvis lidt off-topic - og jeg skyder ingenlunde på dig, men alene på Dennis Bjerres faglighed i pågældende tweet - for jeg bliver automatisk en lille smule kritisk, når jeg læser "Det er ingen hemmelighed, at pengemanden er langt fra imponeret af tempoet, der arbejdes i". Ingen hemmelighed? Altså almen viden eller?
Så længe Lind netop kategorisk har afvist at udtale sig om emnet, når Stiften ellers har forsøgt at trække kontroverser ud af ham, så kan postulatet om "ingen hemmelighed" simpelthen ikke stå som andet end Bjerres opfattelse eller kim til en muligt lokaldrama, han gerne vil dække, og så er det mere Bjerre end Lind, der gerne vil trække fronter op.
Tilbage står, at Bjerre har givet sine modtagere et verdensbillede på noget, har en påstand om, skal være semi-kontroversielt og almindeligt kendt, men som han dog ikke har belæg for at bakke op på en faktuel facon alligevel, og når Lind ikke udtaler sig, så er "ingen hemmelighed" simpelthen for billigt at ture med uden at gå et stik dybere. Hos hvem, udover Stiften selv, er det lige, det "ingen hemmelighed" er at Lind er utilfreds med projektets forløben gennem corona?

Latest posts

Back