New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 779K
Ny Ceres Park
fsc said:
Kommunen m? gerne betale for tilskuerfaciliteter til professionelle sportsklubber, blot skal de lejes ud/forpagtes ud "p? markedsvilk?r".

Nu er der nok ikke taget eksplicit stilling til, om VIP-faciliteter er en del af tilskuerfaciliteter i de bet?nkninger, der har v?ret lavet, men det vil formodentligt kunne siges at v?re ulovlig statsst?tte at bruge kommunale skattekroner p? sponsorfaciliteter.

Aarhus Kommune betalte dog for 10 ?r siden for at udvide netop sponsorlounge - s? det er ikke fordi det ikke er sket - men der satte man ogs? lejen om med 1,5 mio kr ?rligt.

Uanset: Det har hele tiden v?ret AGFs intention at betale for VIP faciliteter selv - men heller ikke for mere end VIP faciliteter.

Esbjerg har samme model om deres stadion, og Silkeborg har samme model om deres stadion.
Jeg ved ikke nok om offentlig forvaltning til at afg?re om de m? bygge sponsorfaciliteter og leje dem ud p? markedsvilk?r. Det vil undre mig hvis de ikke m?😉

Pointen er at det ikke er mejslet i granit, at der kommer til at st? GF p? den del. Der er m?ske er en ekstern forpagter p? p? spil og det kan v?re de hellere vil leje det hele ud p? markedsvilk?r. Jeg t?nker de andre l?sninger er i spil for at lette byrden for klubberne - en huslejeforh?jelse som du n?vner p? 1,5 mio kan finansiere en del.

Har AGF ikke sagt at de m?ske kunne komme med mere end 50 mio? Det mener jeg har v?ret n?vnt.

Det_Nye_AGF date=1575965462 said:
Br?ndby ejer vidst stadion, men det tror jeg faktisk de er rigtig tr?tte af. Senest har de brugt 12m p? at forst?rke Sydsiden, og generelt tr?nger stadion til nogle upgrades. Det er bestemt ikke lutter fordele at eje stadion

Problemet med Br?ndby stadion er jo ogs? at det ligger i ... Br?ndby. Ift. K?benhavn kunne det n?sten lige s? godt ligge i Ringsted, s? d?rlig er offentlig transport omkring stadion. S? det er komplet umuligt at arrangere koncerter o.lign. derude - de har kun fodboldkampene at tjene penge p?. Og s? er det sv?rt at lave en god forretning ud af et stadion.

Martin Hansen date=1575998266 said:
Jeg tror n?ppe d?rlig offentlig transport, g?r BIF mangler arrangementer, men nok n?rmere at stadionet er for lille til koncerter - n?r der ligger et st?rre stadion ikke s? langt derfra - og at det er for stort til BIFs reelle tilskuerbehov.

Problemet er ikke at Parken ligger i n?rheden. Problemet er at Parken, Royal Arena m.fl. ligger inde i Kbh., t?t p? hvor brugerne (af koncerter m.m.) bor og t?t p? god infrastruktur.

Br?ndby Stadion ligger cirka lige s? centralt ift. K?benhavn som et stadion i Odder ville ligge ift. ?rhus.

Parken med god infrastruktur, den er jeg ikke helt sikker p?, de selv synes. Det var i hvert fald noget ?sterg?rd k?mpede i ?revis med at overbevise kommunen om at metroen skulle have en station ved Parken, fordi parkeringsmulighederne er s? begr?nset.

Jeg er uenig i, det ikke har en betydning. N?r et stort navn skal v?lge koncertsted tror jeg kapaciteten betyder uendelig meget mere end infrastrukturen.
Royal Arena ligger i ?vrigt ikke inde i K?benhavn men ud til motorvejen p? Amager, men jeg kan sige, det kan v?re et mareridt at komme ud derfra med bil trods, der ligger en metrostation lige overfor.
De har ingen problemer med arrangementer fordi der reelt ikke er konkurrence p? de store indend?rs arrangementer.

Det er fint de f?r ansat den person rimelig hurtigt, s? man kan komme i gang. De ved m?ske ogs? allerede mere eller mindre hvem der f?r jobbet. Beskrivelsen af visionen lyder meget som det store ambiti?se projekt der involverer meget mere end lige det omkring stadion og hvor det er til gavn og gl?de for flere og b?de til hverdag og i weekenderne. "Hele ?rhus' legeplads" som de kalder det. Det er positivt ogs? helt fraset det der drejer sig om AGF. Der kan laves noget ret unikt.

N?r de skriver "gennemgribende modernisering og nybyggeri af idr?tsanl?g med fokus p? fleksibel og h?j udnyttelse, skabes et nyt center i landsdelen for b?de st?rre og mindre events," lyder det ogs? som et stadion med fokus p? at der fx kan afholdes koncerter.

Visionen Kongelunden indeb?rer en omdannelse og udvikling af stadion og ?vrige funktioner og faciliteter i tr?d med fem bystrategiske pejlem?rker:
  • Flere destinationer g?r omr?det til en samlet attraktion i byen. Dette g?res ved at fjerne fysiske barrierer og ved at udvikle nye og opdatere eksisterende destinationer med reference til den gr?nne og bl? natur samt de enest?ende historiske og landskabelige forhold i omr?det
  • Et centrum for livskvalitet, bev?gelse samt store og sm? f?llesskaber. Dette g?res ved at sikre en lang r?kke forskellige funktioner, der underst?tter hinanden og som underst?tter, at man bev?ger sig inde i omr?det og ikke kun tager derind for at bes?ge enkelte og isolerede tilbud.
  • En moderne ramme for events inden for sport, kultur og erhverv. Ved en gennemgribende modernisering og nybyggeri af idr?tsanl?g med fokus p? fleksibel og h?j udnyttelse, skabes et nyt center i landsdelen for b?de st?rre og mindre events.
  • Et rum for ro, fordybelse, eftertanke og viden. Dette g?res ved at dedikere dele af omr?det til livets roligere udfoldelser og ved at skabe plads til funktioner, der underst?tter nysgerrighed og videnskab.
  • Samlet skabes det n?dvendige grundlag for at aktivere og demokratisere omr?det, hvilket vil g?re det til ?Hele Aarhus? legeplads?. Omr?det skal udvikles fra et enkeltst?ende udflugtsm?l til at blive en del af den aarhusianske hverdag.

Selvom jeg er evig optimist, havde jeg aldrig troet p?, at vi kunne f? et tidssvarende stadion i min levetid. Men det kan vi ?benbart...
Da vores nuv?rende stadion stod f?rdigt, var jeg positiv. D?t er faktisk ret flot arkitektonisk.
Men det var jo resultatet af et politisk kompromis p? r?dhuset.
Der skulle fortsat v?re en l?bebane af hensyn til bredde idr?tten (l?s atletikken). Derfor blev grundplanen oval. Langt fra optimal i forhold til fodbolden. Men det var jo kommunen, der betalte. Ikke (?)

Siden er der bygget mange "rigtige" fodboldstadions rundt om i landet. Dvs med to langsider og to endetribuner t?t p? banen.
Det kan man vel l?re af.
N?r der nu ?benbart er fundet ikke-kommunale penge til at tr?kke det meste l?s.....
Nu tror jeg p? et fedt stadion om en fem ?r.
Muligvis det bedste i Norden.

Selv som optimist, kan man blive positiv overrasket
;)

[member=24]Holmertz[/member]?
F?rst og fremmest tak for at vende tilbage til den rigtige tr?d for emnet - eller v?k fra Dr?mmetr?den. Det har jeg liges?, aldeles passivt, haft for mig selv at ville g?re.

Med hensyn til fjernelse af anl?gsloftet, s? er det i hvert fald en hamrende interessant udvikling for ?rhus, for byen har projekter relateret til vedligehold, tilv?kst og udvikling til langt, langt over anl?gsloftet, og har for eksempel gennem to artier v?ret en hovedpine og stopklods for en ekstremt tiltr?ngt l?sning for Marselis Boulevard.
Uden i ?vrigt at starte diskussion om n?dvendigheden for en tunnel eller ej, s? har tunnellen v?ret den ?nskede l?sning, som ikke har kunne realiseres uden dispensation fra anl?gsloftet, hvilket man tidligere har s?gt og i f?rste omgange f?et afslag p?.

Liges? vil det, som du er inde p?, v?re et anseeligt forbehold mindre for realiseringen af Kongelunden - dog er jeg lidt af den opfattelse, at stadion-delen i forvejen er prioriteret h?jt/tidligt i dette projektet, mens jeg simpelthen ikke ved, hvor meget man kan fremskynde arbejdsgruppe, borgerinddragelse, projektering, VVM og milj?vurdering, f?r et egentligt design kan godkendes, udbydes som entreprise og blive til f?rste spadestik. (eller hvilken r?kkef?lge det hele nu bliver)
Jeg aner ikke om alt, hvad der ligger f?r f?rste spadestik, reelt kan g?res hurtigere, end de 1?-2 ?r(?) vi lidt i forvejen st?r med 🤷🏻???

fsc date=1585293832 said:
Anl?gsloftet er kun l?ftet i ?r (indtil videre). Det bliver sv?rt at f?rdigg?re ret meget af stadion inden ?rsskiftet.
 Jeg ved simpelthen ikke om definitionen p? udgifter p? anl?gsloftet er i realtid eller blot p?begyndelse af projekter. Det sagt, s? forestiller jeg mig, at det her nemt kunne v?re et v?rkt?j, man vil kigge p? at forl?nge ind i det nye ?r, hvis vi, som nogle forudser, bliver ramt af en b?lge 2 i efter?ret.
En anden b?lge bliver ikke n?dvendigvis liges? omfattende, og der vil givetvis/forh?bentligt v?re bedre behandlingsmuligheder og st?rre erfaringer med at h?ndtere situationen, men hvis vi lige nu kigger ind i at fors?ge at polstre samfundet 9 m?neder frem, s? t?nker jeg, det vil v?re n?rliggende at tro, en b?lge i efter?ret vil kunne forl?nge s?dan tiltag et godt stykke ind i det nye ?r, hvis ikke i hele '21. Samfundet sl?r sig lige nu, og vil godt kunne gavne af at have masser at lave i den n?ste tid.

fsc date=1585293832 said:
Anl?gsloftet er kun l?ftet i ?r (indtil videre). Det bliver sv?rt at f?rdigg?re ret meget af stadion inden ?rsskiftet.
Jo, men et problem i forhold til stadion er jo ogs? alle de andre anl?gsarbejder der pt. ligger p? venteliste. S? alt andet lige vil det da fremme stadionprojektet, hvis en hel masse andet kan fremskyndes under den midlertidige lov. Desuden er det jo let at forl?nge s?dan en vedtagelse, n?r f?rst den en gang er indf?rt.

I sidste ende handler det selvf?lgelig ogs? om at de kommunale budgetter ikke k?rer helt af sporet. Der t?nker jeg trods alt, at stadion er en lidt anden st?rrelse, fordi det i stort bliver finansieret af private midler. 

fsc said:
mondrup said:
Jeg ved simpelthen ikke om definitionen p? udgifter p? anl?gsloftet er i realtid eller blot p?begyndelse af projekter.

Kort sagt s? betyder det, at arbejde udf?rt i 2020 kan gennemf?res (og skal betales i 2020).

Er det s? ikke med at ringe til kineserne i en helvedes fart? De kan utvivlsomt opf?re s?dan et lille amat?rstadion, inden n?ste s?son bl?ses i gang. Og passende lige anl?gge en metro p? vejen, n?r de alligevel har gang i gravkoen.

Lidt opdatering fra JN vedr?rende stadion: Stadion-status: Nyt om st?ttebeviser - AGF Fodbold

Det er altid opl?ftende at h?re hvor store ambitionerne er. Det er fantastisk at forskellige segmenter af brugerne kan inddrages og at det er seri?st i den forstand at der er faktisk er mulighed for at im?dekomme nogle af ?nskerne fordi det ikke kun handler om at lave den ?konomisk billigste l?sning.

JN siger ogs? f?rst at man med donationerne ikke l?ngere beh?ver at t?nke p? l?sninger som at grave banen ned eller vende den, men p? beskrivelsen af hvordan man kan spille videre under ombygning lydet det nu lidt som om han forventer den skal vendes. Det er dog lidt en detalje, det skal bare l?ses arkitektonisk ift stadionaksen osv. Det er ogs? en pointe at vi mister wow-effekten ved at ?bne et helt nyt stadion p? een gang, men det er til at leve med ift at spille i fx Horsens en hel s?son.

Latest posts

Back