Landsholdstråden
God analyse - og meget enig ift. Høgsberg. Det virker lidt overilet at udtage en spiller med 18 senior/superligakampe for det beskyttede værksted i Farum - uanset potentialet. Der har Froholdt trods alt lidt mere ballast - også fra europæisk fodbold.Nu har jeg kigget lidt nærmere på truppen:
Målmænd:
Kasper Schmeichel, Celtic
Mads Hermansen, Leicester City
Filip Jørgensen, Chelsea
Forsvar:
Joakim Mæhle, Wolfsburg
Rasmus Nissen Kristensen, Frankfurt
Joachim Andersen, Fulham
Jannik Vestergaard, Leicester City
Patrick Dorgu, Manchester United
Mads Roerslev, VfL Wolfsburg
Lucas Høgsberg, FC Nordsjælland
Midtbane:
Pierre Emile Højbjerg, Olympique Marseille
Morten Hjulmand, Sporting CP
Christian Eriksen, Manchester United
Mikkel Damsgaard, Brentford
Christian Nørgaard, Brentford
Victor Froholdt, FC København
Angreb:
Rasmus Højlund, Manchester United
Mika Biereth, AS Monaco
Jonas Wind, VfL Wolfsburg
Andreas Skov Olsen, VfL Wolfsburg
Gustav Isaksen, SS Lazio
Jesper Lindstrøm, Everton
Conrad Harder, FC Nordsjælland
Man må sige, at der er tale om et kursskifte. For Hjulmand blev kritiseret for at tage alt for mange spillere fra store destinationer, men ude af form med. Og alt for få unge talenter. Nu smider Riemer så to superligaspillere direkte ind i A-truppen, begge teenagere der ikke har spillet en u21-landskamp. Men de er i hvert fald begge i fuld momentum - ikke at jeg vil påstå jeg har fulgt dem nøje, men Mediano var i hvert fald helt vilde med Froholt, da de skulle kåre månedens talent. Han har så ikke udtaget Grønbæk og O'Riley, som der blev kaldt på i sommers, men de er jo så i mellemtiden selv blevet et par af de spillere, som man må sige er helt ude af form og får meget knap med spilletid i deres klubber. Jeg er personligt lidt loren ved især udtagelsen af Høgsberg, især fordi vi er så skrøbelige i centerforsvaret, så han meget vel kan komme til at komme i spil, før man egentlig ville. Hvis Vestergaard bliver skadet, hvad så? Og det gør han jo altså fra tid til anden. Så kan man sætte Rasmus Nissen ind, men én skade mere... Jeg ville være mere tryg ved Serie A-erfaring fra TK (og det er ikke fordi, han er GF'er), eller Jacob Rasmussen, som er noget mere erfaren. Men på den anden side kan jeg godt forstå, at Riemer gerne vil opfinde et helt ungt talent, for midterforsvaret er gået fra at være landholdets stærkeste position til den svageste, især i fraværet af AC.
Mit gæt på en startopstilling er vel ligeså god som mange eksperters?
Jørgensen
Mæhle Andersen Vestergaard Dorgu
Hjulmand Højbjerg
Eriksen
Isaksen Biereth Damsgaard
Hvis Riemer vil signalere en ny start, så er det et oplagt tidspunkt at bænke Schmeichel for Jørgensen som så småt er ved at blive førstevalg i en af Englands største klubber. Nogle mener måske Hermansen er bedre, men det må tappe lidt på selvtilliden at spille på et formentlig kommende nedrykkerhold i Premier League. Jeg har i opstillingen valgt de mest offensive back-typer, men det kan også være Riemer prioriterer de defensivt stærkere Roerslev og Nissen Kristensen mod Portugal. Det er i hvert fald ret demonstrativt, at han foretrækker Roerslev frem for Victor Kristiansen. Derudover er det meget muligt, at han bænker Eriksen og sætter Damsgaard ind på tieren. Det ville give plads til en hurtigløber på venstre wing. Men Skov Olsen har ikke taget Bundesligaen med storm og Højlund og Harder er mere niere. Og hvis det står til troende at Riemer vægter momentum højere end erfaring og klubadresse så må Biereth starte på toppen.
Jeg glæder mig faktisk mest til at se Isaksen. Topniveauet er voldsomt og virker til han nu har taget skridtet op fra ustabilt talent til solid/god Serie A spiller, der leverer på et konstant niveau.
Og ellers tror jeg det er højre back der er mest tvivl om. Tør han spille med to så offensive backs eller vælger han en mere solid defensivt orienteret i højre side?