New posts

Klubbens stab

• Thread starter Thread starter aight
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 410
  • Views Views: Views 34K
Klubbens stab
Det er altid godt at være kritisk, men at mangle tillid til Lars Fournais virker på mig som spild af kritisk sans.
Manden er ultrakompetent, ordentlig og indsigtsfuld - han virker oven i købet til at kende sine egne begrænsninger.
Sidst, men ikke mindst, har han stået i spidsen for den vigtigste tilgang i AGF's historie: Jacob Nielsen.

Jeg tror ikke SIB har den fornødne pondus til at sidde med ved bestyrelsens bord. Jeg tror desuden, at hvis ikke CV var blevet ledig, så kunne man meget vel have forlænget med SIB - men nu var der en kapacitet ledig, som har gjort det, vi skal til at gøre, flere gange: opbygget et akademi og en infrastruktur i klubben, hvor talentudvikling og resultater ikke er modsætninger.

Jeg synes bestemt også, at tilgangen af JN og årene efter har vist noget andet. Som aktionær har jeg fuld tillid :)

AGF har en meget dansk - og, antager jeg, dansktalende - bestyrelse. Det kan bestemt have sine fordele, og vi er vel alle glade for det lokale ejerskab, men det gør det også svært at have en udenlandsk fodbolddirektør, hvis denne skal arbejde tæt sammen med bestyrelsen.

Jeg har ikke set pressemødet, men ud fra referaterne i denne tråd kan jeg ikke tro andet end, at det har spillet en rolle. Arbejdssproget kan hurtigt være en lige så stor begrænsning for SIB som manglende personlig pondus.

Til gengæld er markedet for erfarne danske kandidater per definition snævrere end det globale marked, og udenlandske profiler kan også have fordele af et internationalt netværk. (Det gælder sådan set både i forhdolt til bestyrelse og direktion).

At AGF ret entydigt går i én retning, er særligt bemærkelsesværdigt i forhold til, at Brøndby netop har valgt det præcist modsatte. Tiden vil vise hvilken model, der bliver mest levedygtig.

AGF har en meget dansk - og, antager jeg, dansktalende - bestyrelse. Det kan bestemt have sine fordele, og vi er vel alle glade for det lokale ejerskab, men det gør det også svært at have en udenlandsk fodbolddirektør, hvis denne skal arbejde tæt sammen med bestyrelsen.

Jeg har ikke set pressemødet, men ud fra referaterne i denne tråd kan jeg ikke tro andet end, at det har spillet en rolle. Arbejdssproget kan hurtigt være en lige så stor begrænsning for SIB som manglende personlig pondus.

Til gengæld er markedet for erfarne danske kandidater per definition snævrere end det globale marked, og udenlandske profiler kan også have fordele af et internationalt netværk. (Det gælder sådan set både i forhdolt til bestyrelse og direktion).

At AGF ret entydigt går i én retning, er særligt bemærkelsesværdigt i forhold til, at Brøndby netop har valgt det præcist modsatte. Tiden vil vise hvilken model, der bliver mest levedygtig.
Jeg tror én ting er sproget, men i ligeså høj grad kendskabet til ligaen, niveauet osv.

Jeg synes egentlig SIB er faldet lidt i den “gryde” som andre udlændige i Danmark også har. Han henter fra MSK Zilina, Moreirense (breddespiller der), Aalesund, Suwon, Bielefeld, Dresden og sikkert et par andre mindre klubber jeg glemmer.

Jeg tror én ting er sproget, men i ligeså høj grad kendskabet til ligaen, niveauet osv.

Jeg synes egentlig SIB er faldet lidt i den “gryde” som andre udlændige i Danmark også har. Han henter fra MSK Zilina, Moreirense (breddespiller der), Aalesund, Suwon, Bielefeld, Dresden og sikkert et par andre mindre klubber jeg glemmer.
Jeg tror nu egentlig mest, at SIB "faldt i den gryde", som AGF havde råd til at falde i. Selv Inter i Italien kan af og til bruge en spiller fra en middelmådig klub i Danmark, hvis bare talentet er stort nok. Men selvfølgelig bør det være mere sikkert for os at hente spillere med en del kampe for Anderlecht (Arnstad) eller Charleroi (Badji) fra den bedste belgiske liga. Så måske var det en erkendelse fra SIB. Men budgettet blev også større til sidst.

Jeg tror nu egentlig mest, at SIB "faldt i den gryde", som AGF havde råd til at falde i. Selv Inter i Italien kan af og til bruge en spiller fra en middelmådig klub i Danmark, hvis bare talentet er stort nok. Men selvfølgelig bør det være mere sikkert for os at hente spillere med en del kampe for Anderlecht (Arnstad) eller Charleroi (Badji) fra den bedste belgiske liga. Så måske var det en erkendelse fra SIB. Men budgettet blev også større til sidst.
Helt sikkert også en undflydelse.

Så tror jeg også, personligt, at det er en fejl at tro man er Silkeborg der kan hente Anker, Bach o.lign i 1. Div., og gøre dem til profiler.
De pladser i truppen skal tages af spillere fra ungdomsrækkerne.

De få spillere der tager springet fra 1. Div til et højt SL niveau., kan/skal AGF hente i f.eks. Silkeborg

Helt sikkert også en undflydelse.

Så tror jeg også, personligt, at det er en fejl at tro man er Silkeborg der kan hente Anker, Bach o.lign i 1. Div., og gøre dem til profiler.
De pladser i truppen skal tages af spillere fra ungdomsrækkerne.

De få spillere der tager springet fra 1. Div til et højt SL niveau., kan/skal AGF hente i f.eks. Silkeborg

Jeg er ikke helt enig. Du overvurderer AGF's økonomiske styrke eller undervurderer Silkeborg og Viborgs styrke.

AGF har ikke økonomien til at købe spillere for at købe SIF's og VFF's største profiler regelmæssigt. De sælger deres spillere for 25-30 mio kr og prisen vil sikkert være endnu højere, når AGF er køberen. Det er ikke bæredygtigt for AGF.

Det er en relevant problematik, at man foreløbigt ikke er lykkedes med at hente profiler i 1.division og på sigt skulle det i højere grad være egne talenter, der får den plads i truppen, men AGF har og får ikke overskuelig fremtid en økonomi som FCK eller FCM.

Det er nødvendigt "onde", at AGF må satse på spillere som Anker og Bach.

Jeg er ikke helt enig. Du overvurderer AGF's økonomiske styrke eller undervurderer Silkeborg og Viborgs styrke.

AGF har ikke økonomien til at købe spillere for at købe SIF's og VFF's største profiler regelmæssigt. De sælger deres spillere for 25-30 mio kr og prisen vil sikkert være endnu højere, når AGF er køberen. Det er ikke bæredygtigt for AGF.

Det er en relevant problematik, at man foreløbigt ikke er lykkedes med at hente profiler i 1.division og på sigt skulle det i højere grad være egne talenter, der får den plads i truppen, men AGF har og får ikke overskuelig fremtid en økonomi som FCK eller FCM.

Det er nødvendigt "onde", at AGF må satse på spillere som Anker og Bach.
Jeg tænker, at det er et både/og. AGF skal selvfølgelig stadig være på udkig efter talenter i de lavere danske rækker og især ungdomsrækkerne, men vi skal hente dem i en yngre alder til vores akademi. Silkeborg er måske ved at være blevet lidt for gode til at hente og sælge spillere, men det kan hurtigt ændre sig, når Kent Nielsen er væk. Der sker jo også vilde ting i fodboldøkonomien i disse år. 20 mio. er ikke længere en umulig sum for os at lægge, hvis vi kan hente en ung spiller, som allerede har bevist sig på superliganiveau og beløbet kan sagtens stige i de kommende år.

Spørgsmålet er så, hvor mange penge det er for de mindre klubber i superligaen. Silkeborg kan i dag godt sige nej til et bud på 10 mio. men det kan AaB vel ikke? Så måske er det i den retning vi skal kigge i første omgang.

Jeg tænker, at det er et både/og. AGF skal selvfølgelig stadig være på udkig efter talenter i de lavere danske rækker og især ungdomsrækkerne, men vi skal hente dem i en yngre alder til vores akademi. Silkeborg er måske ved at være blevet lidt for gode til at hente og sælge spillere, men det kan hurtigt ændre sig, når Kent Nielsen er væk. Der sker jo også vilde ting i fodboldøkonomien i disse år. 20 mio. er ikke længere en umulig sum for os at lægge, hvis vi kan hente en ung spiller, som allerede har bevist sig på superliganiveau og beløbet kan sagtens stige i de kommende år.

Spørgsmålet er så, hvor mange penge det er for de mindre klubber i superligaen. Silkeborg kan i dag godt sige nej til et bud på 10 mio. men det kan AaB vel ikke? Så måske er det i den retning vi skal kigge i første omgang.

Ja - både/og. Thomas argumenterede for, at vi skulle væk fra det og vente til, at SIF havde "testet" dem af i Superligaen.

Der er vi ikke - også selvom vi godt kan lægge 20 mio kr for "den rigtige" spiller.

Gyamfi har ikke slået til endnu, men det må være et godt eksempel, også ift hvor langt økonomien rækker lige nu. Der er et par eksempler der er lidt ældre og til akademiet er Linus Thieler vel et eksempel selvom Sønderjyske i mellemtiden er rykket op. Spillerne i førstedivision har det med at være relativt dyre, men de gode eksempler findes. Det kan også være andendivision hvis det er en ung spiller og man har lidt tålmodighed og så er prisen formentlig lidt lavere. Springet til toppen af Superligaen vil være noget større end til bunden, men måske kan man så lægge en plan hvor spilleren efter et halvt år bliver lejet ud til et niveau lidt over det han kom fra. Når vi har lejet ud har det ofte været en ung spiller til andendivision, måske førstedivision, hvor der selvfølgelig er erfaring at hente men måske på et lidt for lavt niveau. Det vil gøre en forskel hvis det begynder at blive til bunden af Superligaen (der går nok lidt før vi har en klub i et andet land vi kan lave proforma-salg til.)

Kigger man lidt længere frem kan jeg godt se os hente profiler i andre Superligaklubber. Vi kunne ikke konkurrere med Brøndby om fx Bundgaard i Randers, men så voldsomt langt fra det er vi måske heller ikke når vi er omme på den anden side af stadionbyggeriet. Andre klubber har det lidt hårdere økonomisk, så ja, AaB kunne være en klub man måske kan handle i og fx Provstgaard i Vejle er nok heller ikke fuldstændig urealistisk selvom de måske kræver mere end vi trods alt synes vi vil betale lige nu.

Ja - både/og. Thomas argumenterede for, at vi skulle væk fra det og vente til, at SIF havde "testet" dem af i Superligaen.

Der er vi ikke - også selvom vi godt kan lægge 20 mio kr for "den rigtige" spiller.
Min pointe er også, at jeg har svært ved at se Uwe Rösler give spilletid - regelmæssigt - til spillere der skal bruge 20-30 kampe på, at blive gode superligaspillere, se hvor lidt Jonas Jensen-Abbew (10 mill kr) har spillet, det samme med Anker, Bach, Gyamfi osv.

Jeg tror der er et for stort et behov for vind-nu, og mindre accept af proces til, at vi kan udvikle spillere fra 1. Div.

Vi har hidtil brugt en masse penge på transfers - de sidste 4 sæsoner - mere end 125 millioner kroner.

24/25 har vi - indtil videre - brugt 36 mill
23/24 brugte vi 22 mill
22/23 bruge vi 33 mill
21/22 brugte vi 35 mill

Derudover vi en egenkapital på cirka 230 millioner kroner, i 2020 var den 26 millioner kroner. CV kan i sæsonen 2025/2026 og igen 2026/2027 godt få et budget på 75 millioner hver sæson, så truppen er stærkest mulig når vi går ind på det nye stadion, og stadig have en egenkapital på 50+ millioner (hvis f.eks. Links, Anderson eller andre sælges er den naturligvis endnu større).

Der har været masser af penge, og der er stadig penge at handle for.

Vi får ikke de allerstørste spillere fra Silkeborg, det er klart, men mindre kan også gøre det. Mark Brink kostede cirka det samme som Badji. Sebastian Jørgensen gik til under 10 millioner. Thordason blev solgt for cirka 6 millioner.

Selv Nicolai Vallys, hvis han ellers selv ville, til 21,5 millioner kromer er ikke en spiller der havde været uden for vores rækkevide. Selvom 15 millioner kroner lige pt er der de dyreste spillere til AGF bliver handlet.

Min pointe er også, at jeg har svært ved at se Uwe Rösler give spilletid - regelmæssigt - til spillere der skal bruge 20-30 kampe på, at blive gode superligaspillere, se hvor lidt Jonas Jensen-Abbew (10 mill kr) har spillet, det samme med Anker, Bach, Gyamfi osv.

Jeg tror der er et for stort et behov for vind-nu, og mindre accept af proces til, at vi kan udvikle spillere fra 1. Div.

Meget enig.

Men derfor er købet af Gyamfi også skørt til Uwes trup - hvis man VED at det tager 2 år at få ham bragt igennem - hvor hans værdi bliver noget mindre fordi han er 2 år yngre der...
Og en spiller som Jonas Jensen Abbew til 10 mio burde fandme heller ikke bruge 20-30 kampe for at "blive en god superligaspiller", men være det når man køber ham.

Anker/Bach er for mig at se fine handler på papiret, men igen skøre hvis ikke Uwe ønsker at bruge dem - før de er etablerede superligaspillere, som de ikke bliver af sig selv.
Så skulle de hverken være blevet købt, eller blive lejet ud - til superligaklubber (ikke gode nok) - eller bragt selvom Uwe ikke ønskede det.
Men jeg synes det er forkert hentet af SIB - til Uwe - hvis man da ikke mener at man kunne påvirke Uwe til at ændre sine metoder og valg, hvis SIB/ledelse/bestyrelse mener at det ville være det rigtige.

- Måske det hele ændres ved at ansætte en ny træner...... Og CV er altid dygtig til at gennemføre de opgaver han bliver bedt om. Så hvis han mener Uwe står i vejen for missionen om at bringe flere unge - så finder han en træner der vil og kan det - må vi vel formode?

Min pointe er også, at jeg har svært ved at se Uwe Rösler give spilletid - regelmæssigt - til spillere der skal bruge 20-30 kampe på, at blive gode superligaspillere, se hvor lidt Jonas Jensen-Abbew (10 mill kr) har spillet
Måske ikke det bedste eksempel. JJA har faktisk spillet 17 superligakampe + pokalkampe for os og han var vel fast mand i foråret frem til at han blev skadet, to runder inde i slutspillet, hvor han ellers spillede de første 7 runder i foråret fra start. Siden har han så spillemæssigt været i en lille bølgedal, men det er jo heller ikke usædvanligt at det sker. Han har dog fået 6 starter her i efteråret + 4 indhop.

Uwe gav endda udtryk for at han havde været nødt til at bruge JJA mere end planlagt i foråret og at det var årsagen til den overbelastningsskade han fik, da hans krop endnu ikke helt var klar til så mange minutter på det her plan.

Meget enig.

Men derfor er købet af Gyamfi også skørt til Uwes trup - hvis man VED at det tager 2 år at få ham bragt igennem - hvor hans værdi bliver noget mindre fordi han er 2 år yngre der...
Og en spiller som Jonas Jensen Abbew til 10 mio burde fandme heller ikke bruge 20-30 kampe for at "blive en god superligaspiller", men være det når man køber ham.

Anker/Bach er for mig at se fine handler på papiret, men igen skøre hvis ikke Uwe ønsker at bruge dem - før de er etablerede superligaspillere, som de ikke bliver af sig selv.
Så skulle de hverken være blevet købt, eller blive lejet ud - til superligaklubber (ikke gode nok) - eller bragt selvom Uwe ikke ønskede det.
Men jeg synes det er forkert hentet af SIB - til Uwe - hvis man da ikke mener at man kunne påvirke Uwe til at ændre sine metoder og valg, hvis SIB/ledelse/bestyrelse mener at det ville være det rigtige.

- Måske det hele ændres ved at ansætte en ny træner...... Og CV er altid dygtig til at gennemføre de opgaver han bliver bedt om. Så hvis han mener Uwe står i vejen for missionen om at bringe flere unge - så finder han en træner der vil og kan det - må vi vel formode?
Jeg håber den kommende strategi bliver mere tydelig.

-Akademi/unge spillere og deraf afledte transferindtægter, skal sammen med kommercielle indtægter løfte AGF
-Sportsdirektøren bliver målt på spilletid til spillere under f.eks. 21 år
-Træneren bliver målt på stillingen i tabellen.

Det vil, alt andet lige, betyde at sportsdirektøren bygger en trup hvor spillere som Max Power, Mikael Akoto, Frederik Brandhof, Janni Serra m.fl. ikke er en del af truppen. Det vil være en trup hvor f.eks. Callø tager Akoto's plads (så at sige). Det vil samtidig - måske - også betyde, at i stedet for sægle Daghim, så holder man ham og ikke forlænger med Patrick Mortensen.

JN sagde det direkte, at det var en prioritet med en dansk sportsdirektør. Det var også en prioritet, da SIB blev hentet, men der kunne JN ikke finde den rette kandidat.

Jep - og de sagde også dengang SIB blev ansat, at de jo havde ville have en dansk sportschef, og det viste de også ved at skrive med Haysen, som jo så viste sig at have skeletter med i skabet, og blev ophævet inden starten kom igang - og SIB blev valgt, da ingen danske kandidater var ledige på det tidspunkt - ift timingen.

Hvor mange udenlandske sportschefer/sportsdirektører har superligaen haft, hvor de kom udefra og havde succes?
Ståle var unik i FCK - og var jo spiller/træner i mange år inden, så kom jo ikke "udefra" og startede i FCK som SIB gjorde det i AGF.

Jeg kan ganske enkelt ikke komme på en eneste.

CV og Jan Laursen er vel største navne i DK, og Troels Bech på navn også, men måske ikke helt på meritter uden at tømme kassen i BIF med giga-lønninger :D
Fredberg, tidligere Lynge og JN, og typer som Søren Pedersen/Haysen har været succesfulde i perioder.

Jep - og de sagde også dengang SIB blev ansat, at de jo havde ville have en dansk sportschef, og det viste de også ved at skrive med Haysen, som jo så viste sig at have skeletter med i skabet, og blev ophævet inden starten kom igang - og SIB blev valgt, da ingen danske kandidater var ledige på det tidspunkt - ift timingen.

Hvor mange udenlandske sportschefer/sportsdirektører har superligaen haft, hvor de kom udefra og havde succes?
Ståle var unik i FCK - og var jo spiller/træner i mange år inden, så kom jo ikke "udefra" og startede i FCK som SIB gjorde det i AGF.

Jeg kan ganske enkelt ikke komme på en eneste.

CV og Jan Laursen er vel største navne i DK, og Troels Bech på navn også, men måske ikke helt på meritter uden at tømme kassen i BIF med giga-lønninger :D
Fredberg, tidligere Lynge og JN, og typer som Søren Pedersen/Haysen har været succesfulde i perioder.
God pointe. Jeg får nogle gange indtrykket af, at Superligaen, på trods af sin relativt lave europæiske rangering m.m., er lidt en svær liga at købe spillere til. Især angriberne har det svært i en liga med højt taktisk niveau og meget fysik. Der er simpelthen ikke meget plads på den sidste 3. del af banen på trods af at tempo og det tekniske niveau nok er en del under ligaer som den hollandske og belgiske.

Allan Olsen skriver forresten, at det tangerer en genistreg fra AGF's side.

HVAD DER HAR vejet tungest hos AGF er svært at sige. Vejede utilfredsheden med Stig Inge Bjørnebye tungere end fristelsen for at kunne hente en kapacitet som Carsten V. Jensen?

Måske nærmere en kombination, men uanset hvad, så ligner ‘CV’ en stærk brik til det puslespil, AGF er ved at samle, hvor talentudviklingen skal styrkes, og hvor AGF-salgene skal løftes op på en højere hylde.

LÆG OVEN I, at AGF kæmper med at give deres talenter nok spilletid, lige har sagt farvel til det vel nok største talent i nyere AGF-tid, nemlig 15-årige Mikkel Bro Hansen, der skifter til Bodø/Glimt – og hitraten på for mange indkøb har heller ikke været topklasse.

Og Marc Rieper lyder meget optimistisk

– Jeg synes, at AGF får en mand, der har taget flere klubber flere skridt frem. Det har trukket spor af medaljer og succes efter sig. Man skal se AGF’s udvikling som et langt sejt træk, og vi er rigtig, rigtig godt på vej. Der er en ledelse i AGF, der over det seneste stykke tid har lavet et vanvittigt flot stykke arbejde. De har stille og roligt bygget på. Jacob (Nielsen, red.) har været helt vanvittig dygtig, og jeg husker måske 20 år i træk med underskud i AGF.

Latest posts

Back