New posts

Kamptråd Kamptråd 25/26: Sønderjyske - AGF, søndag d. 20.07. kl. 16.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 548
  • Views Views: Views 24K
Added to Calendar: 20-07-25

Kamptråd Kamptråd 25/26: Sønderjyske - AGF, søndag d. 20.07. kl. 16.00
Jeg synes det handler meget om at have et alternativ så man kan gøre noget andet hvis det ikke fungerer med den spillestil. Man kan så sige at det selvfølgelig er nemmere at justere uden at skifte ud med en mere mobil og hurtigere angriber, men som minimum skulle man jo efter en time kunne sige, OK, vi kommer ikke til at sætte Paddy i scene i den her kamp, udover på dødbolde og selv dem får vi ikke mange af, så må vi prøve en anden, selvom sandsynligheden for at han dukker op i sidste minut og prikker en løs bold ind er en smule mindre. Og selv hvis det fungerer nogenlunde kan man nok også have glæde af at sætte friske kræfter ind efter en time, lige nu står Paddy vel nærmest til at skulle spille 90 minutter samtlige kampe og det går nok ikke.
Alternative løsning er helt klart velkomne. Men vi skal bare indse, at det ikke bliver en brugbar alternativ løsning, bare fordi vi sætter Serra eller Badji ind som 9er i stedet. Det er alt det der foregår rundt omkring 9eren der også skal være alternativt (og bedre) i forhold til i Haderslev over 90 minutter.

Den opstillingen har jeg præcis gået med i hovedet dag, dog byttet om på Emmery og Jørgensen.

De nye skal spille, der skal ny energi og tankegang ind på det hold.
Største problem med denne opstilling er, hvis Randers gør som de gjorde sidste vi var i Randers og spille med Danho og Toure.

Så skal Kahl eller Beijmo bokse med en angriber der er 15 cm højere og 10-15 kg tungere

Alternative løsning er helt klart velkomne. Men vi skal bare indse, at det ikke bliver en brugbar alternativ løsning, bare fordi vi sætter Serra eller Badji ind som 9er i stedet. Det er alt det der foregår rundt omkring 9eren der også skal være alternativt (og bedre) i forhold til i Haderslev over 90 minutter.
Ja - man kan så også sige at nærmest ingen spillede en god kamp og så hjælper det ikke meget at skifte en enkelt eller justere lidt. Det er selvfølgelig kompliceret og ikke altid nemt at pege på en enkelt ting, men lige omkring angriberen bliver det bare en kamp hvor Paddy ikke rigtig kan gøre noget anderledes der kan ændre kampbillledet. Andre spillere kan man bedre flytte lidt på eller skifte ud - men det kan selvfølgelig være Bech kan tage den på et tidspunkt, eller Tchamche når han har haft et par indhop. Paddy skal nok spille gode kampe også når spillet lægger op til det.

Øh hvad? Hvad er useriøst? Skriver jeg, at du skriver noget useriøst? Du har selv lige korrigeret en anden bruger for at tage dig til indtægt for et ordvalg du ikke brugte. Hallå.

Men kan forstå, at du synes min kommentar, i går, var useriøs. Jeg mener det skam dybt seriøst. Jeg synes, at Jakob Poulsen er et håbløst cast til AGF. Og jeg tror han er ude inden nytår.

Det er over min forstand hvordan ledelsen i AGF er hoppet på. Jeg gider ik uddybe mere - andet end, at det primært, er begrundet af Jakob Poulsens manglende intellekt og retoriske evner, samt, ikke mindst, pondus.
Jeg har intet ønske om at grave unødigt i det, men bliver alligevel nysgerrig.

Jeg har ikke noget take på mandens intellekt ud over han fremstår nogenlunde reflekteret i min bog.

Jeg køber den middelmådige retorik og begrænsede pondus. Og hans erfaring som cheftræner er ret begrænset.

Min konklusion var dog at JP har styrker i det fodboldfaglige og nok især data. Der må da være noget han bonger ud på (positivt, altså), når CV vælger at ansætte ham.

Så spørgsmålet er, om der ligger mere bag, end outsiderens observationer ud fra alment tilgængelig info?

Jeg har intet ønske om at grave unødigt i det, men bliver alligevel nysgerrig.

Jeg har ikke noget take på mandens intellekt ud over han fremstår nogenlunde reflekteret i min bog.

Jeg køber den middelmådige retorik og begrænsede pondus. Og hans erfaring som cheftræner er ret begrænset.

Min konklusion var dog at JP har styrker i det fodboldfaglige og nok især data. Der må da være noget han bonger ud på (positivt, altså), når CV vælger at ansætte ham.

Så spørgsmålet er, om der ligger mere bag, end outsiderens observationer ud fra alment tilgængelig info?
Vores nye træner bor i byen, og har i mange år været en del af byens (forenings)liv, og der igennem ligger mine “observationer”

Det er alene mit indtryk. Og som du skriver, så må CV og ledelsen jo have være overbevist om andet - eller opvejet af andre kvalifikationer. Men jeg tillader mig at være forundret - navnligt på de punkter jeg netop opremsede.

Fodboldfagligt er jeg, efterhånden, ringe kvalificeret. Jeg ser ikke andet end AGF, Superliga, Fremad, u-fodbold, og lidt fodbold på ASA eller VRIs baner.

Jeg anerkender gerne, at diverse brugere herinde der, åbenlyst, ser en masse fodbold (og sport generelt), på TV, er taktisk klogere end mig, og sikkert kan se en masse taktiske nuancer jeg ikke ser.

Største problem med denne opstilling er, hvis Randers gør som de gjorde sidste vi var i Randers og spille med Danho og Toure.

Så skal Kahl eller Beijmo bokse med en angriber der er 15 cm højere og 10-15 kg tungere
Ja det er absolut en fare, men så må de tage dem på fart og snilde.

Jeg mener, at dette hold er det bedste, vi kan stille, når det gælder de rene fodboldkundskaber.

Til gengæld er det ikke det mest fysiske hold.

Vores nye træner bor i byen, og har i mange år været en del af byens (forenings)liv, og der igennem ligger mine “observationer”

Det er alene mit indtryk. Og som du skriver, så må CV og ledelsen jo have være overbevist om andet - eller opvejet af andre kvalifikationer. Men jeg tillader mig at være forundret - navnligt på de punkter jeg netop opremsede.

Fodboldfagligt er jeg, efterhånden, ringe kvalificeret. Jeg ser ikke andet end AGF, Superliga, Fremad, u-fodbold, og lidt fodbold på ASA eller VRIs baner.

Jeg anerkender gerne, at diverse brugere herinde der, åbenlyst, ser en masse fodbold (og sport generelt), på TV, er taktisk klogere end mig, og sikkert kan se en masse taktiske nuancer jeg ikke ser.
Jeg tager din vurdering alvorligt og vi gerne danne et konsistent billede til eget brug.

Jeg håbede din opfattelse var baseret på mere generelle observationer i tv, men nej.

Der er nok ikke nogen herinde der er med på divisionsniveau, jeg er i hvert fald ikke. Til gengæld kan man vurdere energi, udstråling og ofte også analytisk evne.

Jeg har haft min tvivl, men hængt min hat på stærke analytiske evner. Omvendt har det vist aldrig for alvor hjulpet Troels Bech at være skarp, så hårdtarbejdende og i stand til at kommunikere med spillerne er nok klart stærkere egenskaber?

Til dem, der forsvarer Patrick Mortensen med, at han ikke får nok bolde at arbejde med: Ignorerer I fuldstændigt, at hans manglende evner i opspillet er en direkte grund til, at vi ikke kan komme i farlige indlægssituationer, som han kan udnytte?

Nogle gange må jeg ærligt indrømme, at jeg sidder og tænker over, om vi dog har set samme kamp. Vores spil er så forudsigeligt, fordi 9'eren intet andet kan end at stå og vente på bolden. Ja, altså, best-case scenario. Fordi hvis han faktisk forsøger at involvere sig, så smider han bolden med det samme. Hårdt sagt? - Ja, men både øjetesten og statistikken underbygger det.

PS. Jeg har enormt meget respekt for ham som person, og den spiller han var. Anser ham som den største AGF-spiller i det seneste årti (og nok også mere til). Men han er bare ikke god nok til start-11'eren længere.

For mig er det bekymrende, at jeg ikke kan huske en ny træner i AGF nogensinde har fået en så mistroisk velkomst. Et stort antal medfans (og måske til dels også mig selv) virker til allerede på forhånden at se projektet som mislykkedes. Jeg frygter virkelig for, at hvis denne holdning og stemning forstærkes, så bliver dette den mest upopulære ansættelse i minds minde. Tror reaktionen og manglen på troen i projektet kommer bag på både CV og Poulsen. De fortjener begge at få noget tid - men tror simpelthen ikke på, at der generelt bliver tilpas nok opbakning til, at tanker og planer føres ud i livet.

Jeg håber inderligt, at jeg tager fejl, for JP virker yderst sympatisk og også temmelig intelligent. Får han en FOR hård medfart? Kan man nok godt argumentere for.
Jeg tror også man må tilføje at rekrutteringen af JP virkede noget forhutlet, og JP har ikke ligefrem taget AGF med storm og karisma. Det er en stor forskel til tidligere.

AGF har denne gang ikke ansat et 'navn'. Det kunne være en rigtigt klog ting, hvis man følte sig forvisset om det var et aktivt valg i stedet for noget 'navnene' havde truffet for AGF.

Dertil har han fået et hårdt mandat i at skulle overtage et hold fra frit fald. Der er kun Uwe i nyere tid (siden Wieghorst) der har prøvet det, og med pålæg om at spille unge og dyre indkøb der har vist deres manglende værd som del af det frie fald (manglende værd i det tidligere system ... der minder meget om det nuværende).

Jeg tror mange fornemmer at 3-4-3 er en mellemstation og ikke noget JP for alvor tror på, det koster også på troværdigheden.

Vejen frem for JP er sejre og bedre spil. Et mere klart defineret projekt vil også hjælpe, men sejre og sammenhængende spil mest.

For mit vedkommende er det mest skuffelsen over at buddet på hvordan man kommer videre fra foråret minder så meget om foråret, i spillervalg og formation. Og at det hele falder sammen da Links går ud.

Det er - potentielt - en fejlvurdering af Wahlstedt. En fejlvurdering af Bach som wb, irriterende brug af Jensen-Abbew, hvis han ikke kan spille 4-back, ISÆR når man ved der kun er 45 min i Links.

Og det er svært at komme videre herfra.

Wahlstedt, tager man chancen igen fordi han generelt var god, eller skifter man, fordi når håndgranater går af, koster det kampen.

Jensen-Abbew, skal han bænkes eller spille. Hvis Links er eneste brugbare vwb duer det ikke at skulle pille JJA ud for at skifte til 4-3-3 hvis/når Links går ud (har har i hvert fald @fsc og jeg selv været enerverende at høre på i form af at Links var eneste argument for at bruge wb).

Emmery. Skal man spille med ham og udvikle mere, på bekostning af cheftrænerens jobsikkerhed, eller skal han bænkes til fordel for flere forventede points og en mere doseret udvikling.

Jeg håber der er en plan mellem CV og JP, hvor man koordinerer til- og afgange og hvad JP foretager sig med holdet. Men jeg kan godt være bekymret for fejlvurderinger og hvad de får af betydning de kommende uger.

Emmery. Skal man spille med ham og udvikle mere, på bekostning af cheftrænerens jobsikkerhed, eller skal han bænkes til fordel for flere forventede points og en mere doseret udvikling.
Den her forstår jeg ikke? Emmery var da - mens resten af holdet også var gode - en af de bedste. Han lavede en assist med et køligt halvt indlæg/halvt chip, og han kom på egen hånd frem til et par forholdvis store chancer, som han - med lidt mere rutine (som kommer af et spille!) - enten havde scoret på eller spillet større ved at aflevere lidt før.

Emmery faldt i niveau sammen med resten af holdet, men det er ikke hans skyld hvis cheftrænerens jobsikkerhed er mere vaklende end før, og det er et meget stort HVIS, for det er den på ingen måde. Jeg tvivler også kraftigt på, at den vil blive mere vaklende hvis han starter med Emmery de næste 5 runder.

Læg dertil at Paddy 2 gange da han tabte bolden i søndag, end ikke bestræbede sig på at at indsætte et pres eller returløb, men bare stod og kiggede - den ene af gangene var det angreb hvor Hyseni sparkede over.

Paddy er, om man vil det eller ej, ikke hvad han har været - og i takt med fodboldspillets facetter flytter sig, så blir AGF også nød til at gøre det - Sønderjyske, Randers, Vejle, Silkeborg, Brøndby, Fredericia, FCN spiller alle med bevægelige 9' er, imens FCK, OB, FCM alle spiller med en targetman men også som regel med en bevægelig spiller omkring, vibstårnet mærkelig sted midt imellem og ved ikke hvad vi vil.

Det har intet, zero, nada, med kampen i går at gøre. Det er, helt subjektivt, min holding til manden.

Jeg vil kraftigt opfordre dig til at holde igen med din personlige holdning til JP, indtil han har fået en chance for at bevise sig.

For det første fordi, det naturligvis er dumt at kommentere på mandens intellekt, medmindre du kender ham og hans intellekt indgående.

For det andet, fordi han retorisk faktisk fremstår rimeligt skarp. Det er bare en anden, mere velovervejet stil end hans to forgængere.

For det tredje, fordi der naturligvis er tænkt tanker bag ansættelsen. Han er ikke tilfældigt valg, CV har peget på ham af en grund. Lad ham nu få tiden til at bevise (eller modbevise) sig selv, før han skal kritiseres.

Og for det fjerde, fordi kritikken ikke gavner på nuværende tidspunkt. Den gavner ikke AGF, og den gavner ikke Jakob Poulsens chancer for at lykkes. Og vi vil alle gerne have, at JP lykkes? Desuden skal han alligevel fejle i store dele af efteråret, hvis din forudsigelse skal gå i opfyldelse - så din kritik fremmer næppe din agenda pt. Sker det, er kritik naturligvis velkomment.

Kritik er fair. Men det her er simpelthen alt for tidligt og alt for unuanceret.

Jeg vil kraftigt opfordre dig til at holde igen med din personlige holdning til JP, indtil han har fået en chance for at bevise sig.

For det første fordi, det naturligvis er dumt at kommentere på mandens intellekt, medmindre du kender ham og hans intellekt indgående.

For det andet, fordi han retorisk faktisk fremstår rimeligt skarp. Det er bare en anden, mere velovervejet stil end hans to forgængere.

For det tredje, fordi der naturligvis er tænkt tanker bag ansættelsen. Han er ikke tilfældigt valg, CV har peget på ham af en grund. Lad ham nu få tiden til at bevise (eller modbevise) sig selv, før han skal kritiseres.

Og for det fjerde, fordi kritikken ikke gavner på nuværende tidspunkt. Den gavner ikke AGF, og den gavner ikke Jakob Poulsens chancer for at lykkes. Og vi vil alle gerne have, at JP lykkes? Desuden skal han alligevel fejle i store dele af efteråret, hvis din forudsigelse skal gå i opfyldelse - så din kritik fremmer næppe din agenda pt. Sker det, er kritik naturligvis velkomment.

Kritik er fair. Men det her er simpelthen alt for tidligt og alt for unuanceret.
Amen

Den her forstår jeg ikke? Emmery var da - mens resten af holdet også var gode - en af de bedste. Han lavede en assist med et køligt halvt indlæg/halvt chip, og han kom på egen hånd frem til et par forholdvis store chancer, som han - med lidt mere rutine (som kommer af et spille!) - enten havde scoret på eller spillet større ved at aflevere lidt før.

Emmery faldt i niveau sammen med resten af holdet, men det er ikke hans skyld hvis cheftrænerens jobsikkerhed er mere vaklende end før, og det er et meget stort HVIS, for det er den på ingen måde. Jeg tvivler også kraftigt på, at den vil blive mere vaklende hvis han starter med Emmery de næste 5 runder.
Jeg var meget imponeret af Emmery og synes han skal have bunker af spilletid for at udvikle sig. Jeg kan også tage fejl i min vurdering af det aktuelle niveau - som du mener jeg gør - og så er valget meget lettere for JP.

Mit bud er: han er god nok til at få spilletid stort set hver kamp. Men han bliver lukket ned med fysik fra start samtlige kampe frem. Dermed mister man en trussel, defensivt kommer det til at halte og så var hans manglende kølighed en udfordring.

BEMÆRK: Jeg påpeger at JP har en række valg nu, et af dem jeg ser er Emmery. Med Jørgensen i truppen er det også et man reelt kan/bør foretage allerede mod Randers. Tanker om PM baseret på Serra, Bech ude af position eller vilde tanker som Tchamche.

Bare fordi jeg vurderer Emmerys tre gode aktioner sammen med resten af kampen ude fra en skala for seniorer, betyder det ikke jeg er negativt stemt. Jeg vil bare gerne holde en realistisk målestok frem.

Enig med dig i, at Emmery gjorde det godt og skal spille mest muligt … Når han “faldt sammen med resten af holdet” skyldes det imo, at Sønderjyskes træner ret hurtigt fik ændret deres defensive koncept i retningen af mere mand-mand højere på banen.
Det håndterede vi dårligt, rigtig dårligt. Paddy sagde til TV i pausen, at der var masser af bagrum at spille og løbe i - men vi kommer reelt afsted nul gange i 2. halvleg. Om det er dårligt trænerarbejde eller manglende evner på banen ved jeg ikke - men det bekymrer forud for en kamp mod Randers, som de sidste to gange har formået at trampe der hvor vores tæer er allermest ømme rent taktisk.

Hvis Enrico har oplevelser om Poulsen så finder jeg det relevant at høre. Der er vel ikke forskel på det end at f.eks. Uwe tidligt blev beskrevet som stivnakket?

Self skal JP have chancen for at bevise sig.

CVs beslutninger kan man efterhånden godt begynde at kigge på. Valg af træner og dette transfer vindue er ekstremt vigtigt.. At CV vælger en så “let” træner er risikabelt (JP har i min bog en lille pil ned indtil nu men det er alt for tidligt at vurdere. Men han skal hurtigt have en sejr i ligaen). CV har afhændet meget dødvægt i truppen hvilket tæller op. Kan derudover virkelig godt lide Carstensen og Jørgensen lejemålene. Men testen bliver om han kan finde en angriber (efter at få Serra solgt).

Enig med dig i, at Emmery gjorde det godt og skal spille mest muligt … Når han “faldt sammen med resten af holdet” skyldes det imo, at Sønderjyskes træner ret hurtigt fik ændret deres defensive koncept i retningen af mere mand-mand højere på banen.
Det håndterede vi dårligt, rigtig dårligt. Paddy sagde til TV i pausen, at der var masser af bagrum at spille og løbe i - men vi kommer reelt afsted nul gange i 2. halvleg. Om det er dårligt trænerarbejde eller manglende evner på banen ved jeg ikke - men det bekymrer forud for en kamp mod Randers, som de sidste to gange har formået at trampe der hvor vores tæer er allermest ømme rent taktisk.

Det er i hvert fald ikke Paddy der kan udnytte plads i bagrum, så hvis det var strategien, så var det ærgerligt at man ikke havde Gyamfi på bænken, eller prøvede Tchamche som 9’er tidligt, det virker ikke velovervejet at beholde den langsomste offensive spiller på banen, hvis der skulle søges bagrum.

I forhold til Wahlstedt, så har han givet en scoring til modstanderen 2 kampe i træk, først var det Suzuki han forærede bolden til, og i søndags var det Huseni. Derudover har han gjort det en gang mere i de 6 kampe han fik i Mesterskabsspillet. AGF spiller, Han har fortsat til gode at vinde en kamp som AGF spiller, og Thomas Nørgaard, instruerede sine spillere i at udnytte det store problem han har med at bedømme de situationer. Lige nu siger statistikkerne at han næsten hver anden kamp giver modstanderne et nemt mål, det er ikke tilfældigheder, det er forkerte beslutninger. Så kan man være verdens bedste målmand i øvrigt, hvis man koster så mange mål, så kommer man aldrig til at lykkedes.

Jeg tror også at Rasmus Bertelsen kommer til at instruere sine spiller i at udnytte den enorme svaghed hos Wahlstedt, og så vil han enten komme til at losse alle bolde væk, forsvaret vil undlade at aflevere til ham og dermed miste endnu flere bolde i de bagerste rækker, eller man vil fortsætte som nu, og han vil begå den samme fejl igen. Det er ikke holdbart i en situation, hvor der er masser af andre ting at bekymre sig om, så jeg tror Jesper Hansen står på fredag.

Hvis Enrico har oplevelser om Poulsen så finder jeg det relevant at høre. Der er vel ikke forskel på det end at f.eks. Uwe tidligt blev beskrevet som stivnakket?

Self skal JP have chancen for at bevise sig.

CVs beslutninger kan man efterhånden godt begynde at kigge på. Valg af træner og dette transfer vindue er ekstremt vigtigt.. At CV vælger en så “let” træner er risikabelt (JP har i min bog en lille pil ned indtil nu men det er alt for tidligt at vurdere. Men han skal hurtigt have en sejr i ligaen). CV har afhændet meget dødvægt i truppen hvilket tæller op. Kan derudover virkelig godt lide Carstensen og Jørgensen lejemålene. Men testen bliver om han kan finde en angriber (efter at få Serra solgt).
Og ikke mindst hans evne til at finde den rigtige assistenttræner til JP, der kan dække af for dennes svagheder. Det er sammen med en forstærkning i venstre siden, det mest presserende lige nu.

Latest posts

Back