Med Kaastrup tænker jeg 6 ting:
(men det kunne være ethvert andet talent)
- han var meget ung og man kan ikke forvente de slår igennem som 19-20 årig - og Magnus var vel 18½ da han blev udlejet og ikke fik chancen igen så vidt jeg husker (flere bliver ca 21-22-23 inden det sker)
-fik heller aldrig chancen (som flere andre ikke rigtig chancen, men også svært at give alle den)
- nogen skal også bare lidt ud og have spilletid inden de kan tage skridt, der er langt skridt op fra U19/reserveligaen til top5 i superligaen. 1 div, superliga nr 6-12, island, norge, sverige fx er jo superfint springbræt.
- måske magnus også bare ville noget andet fordi vi havde for kort kontrakt med ham og ikke kunne styre processen, og tog den symbolske transfer kort før udløb
- der lidt med spillestil og powerfodbold, men hans stats i superligaen og 1 div leder jo lidt tankerne hen på dem der rask væk bliver solgt for 5-10-15 mio fra lyngby...
- at investere en 5 års i sådan en som Magnus fra 18 år og udleje ham noget af tiden er temmelig billig løsning ift fx en halvgammel fætter som Milan der var 27 år og aldrig kunne nå at blive et stort salg - med tanke på han allerede har kostet mere end Magnus ville tjene på fx 1 år (el 2 x ½ år år) i AGF og 3 års udleje (kan også være 2 og 2 år fx hvis de er gode nok til at spille en rolle mellem 22 bedste)
... og så kunne man måske endda holde pengene bare nogenlunde hjemme eller lave et fint salg 1 år før udløb (efter 4 år - hvor han er 22), ligesom man gjorde med Lunding. Og skulle den rives over, så pyt, så ikke så slemt. Beskedent tab ift Milan, eller de få minutter Helenius fik, NBs timeløn
Og den tankegang kunne vi godt bruge mere af med vores største talenter. Der må gerne være en del missere. Bare en slår til betaler det en lang række missere. Og så vidt jeg ved må man gerne have en del home grown på udleje, mens der er kommet restriktioner ift at købe andres og udleje. Og så er der noget fedt ved at se AGF'ere i truppen og på banen. Og tror også de er mere loyale som nr 11-25 i truppen end dem hentet udefra. AaB har været dygtige til at lave bredden selv.
Jeg synes også nogle gange, at der bliver truffet nogle tåbelige valg i forsøget på at forbedre truppen.
For nogle sæsoner siden kom Thomas Juel-Nielsen ind fra siden og scorede 2 mål i 10 kampe og generelt imponerede i det centrale forsvar. Han blev dog ikke forlænget, og i stedet blev Pierre Kanstrup hentet ind på en dyr kontrakt, som han aldrig formåede at leve op til.
Benjamin Hvidt var klasse i mestersskabsslutspillet i bronze-sæsonen. Første kamp sæsonen efter er han placeret på bænken, fordi vi køber Patrick Olsen. Ok, PO er en rigtig god spiller. Men nu snakker vi det principelle - og så også at Hvidt formentligt kunne gøre det ligeså godt som Poulsen - lidt ringere oprydder men noget bedre fodboldspiller.
Ankersen gør de skidt godt i mestersskabsslutspillet. Lunding er på vej i form efter en lang skade. Og Kaastrup står til at vende tilbage fra lejeophold i Dortmund. Alligevel henter man Jevtovic og skipper de 3 forrige afsted på enten leje eller kontraktudløb.
Præcis med det hele - det er lidt underligt set udefra.
Virker som om PC synes græsset var grønnere...
Man prøvede også med TJN - men ikke nok åbenbart. Uden jeg synes han er en super spiller. Men gjorde det super i agf faktisk.
Ja havde bestemt også hellere set lunding eller Kaastrup have taget den 4. og sidste plads - eller Anker 1 år (der vidste man hvad man havde - det ville man så ikke). Eller havde taget Milan på 6 måneders leje når nu han koster 2,2 mio om året i løn.