New posts

Fodbold ude i verden

• Thread starter Thread starter fsc
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 523
  • Views Views: Views 37K
Fodbold ude i verden
Det ligner de er gode til at udvikle unge offensive spillere fra midten og frem som de sælger. Jeg mener de har en meget offensiv stil og scorer mange mål. I 2021 scorede de kun 59 mål ellers har det efterfølgende været 71-86 mål på en sæson i Eliteserien.
antal mål scoret er vel ikke nødvændigvis så sammenligneligt med superligaen, jeg ville gå ud fra at tophold score flere mål i en ligeud turnering med 16 hold, som eliteserien, end et tophold i superligaen, som spiller væsentlig flere kampe mod de andre tophold og få kampe mod bundhold.

det er ikke noget jeg har statistik til at bakke op, men ville blive overrasket hvis det ikke er sandt

Jeg har ikke dykket ned i hele holdet men du kan se deres salg for de enkelte sæsoner på transfermarkt her:

Det ligner de er gode til at udvikle unge offensive spillere fra midten og frem som de sælger. Jeg mener de har en meget offensiv stil og scorer mange mål. I 2021 scorede de kun 59 mål ellers har det efterfølgende været 71-86 mål på en sæson i Eliteserien.
Bemærk også, at det ikke er teenagere, de sælger.
Faktisk spiller de ofte med en gennemsnitsalder tæt på vores, og sælger så deres bedste spillere på 22-25 år for store penge.
Så en tolkning kunne være, at de har, dyrker og (be)holder en stabil stamme fra målet og til midten og derfra dyrker og holder længere på talenter, så de kan nå at præstere på holdet?
Edit: Er det hvad man kunne kalde organisk vækst?
Og er det ikke lidt det modsatte af, hvad AGF gør?

Så en tolkning kunne være, at de har, dyrker og (be)holder en stabil stamme fra målet og til midten og derfra dyrker og holder længere på talenter, så de kan nå at præstere på holdet?
Jeg har ikke lige sat mig ind i, om der er en forskellig strategi ned over Bodøs bane mht udvikling og salg.

Om en sammenligning af, hvad AGF gør... den er svær.
Forhåbenligt er vi med indtoget af JP og CV begyndt at gøre noget andet end tidligere.

Organisk vækst er vel "bare", at man gør det så godt som muligt og hele tiden lidt bedre end sidste år, så præmiepenge, sponsorpenge, tvpenge og spillersalg hele tiden vokser og giver et bedre grundlag for næste skridt.

Det er så sat op i mod den gamle Dan Hammer tankegang fra feks FCK, hvor holdningen er, at den eneste måde at få success på, er at finde en rigmand der vil hælde 300 nye millioner ned i en forstærkning af holdet.

antal mål scoret er vel ikke nødvændigvis så sammenligneligt med superligaen, jeg ville gå ud fra at tophold score flere mål i en ligeud turnering med 16 hold, som eliteserien, end et tophold i superligaen, som spiller væsentlig flere kampe mod de andre tophold og få kampe mod bundhold.

det er ikke noget jeg har statistik til at bakke op, men ville blive overrasket hvis det ikke er sandt

Jeg kan simpelthen ikke huske hvornår vi skiftede men her er for Superligaen (bemærk det er længe siden og stilen kan have skiftet).

Her er det hold som scorede flest mål:
2011: Fck 58 mål på 32 kampe
2012: Fck 70 mål på 35 kampe
2013: Fcm 56 mål på 31 kampe
2014: Fcm 63 mål på 32 kampe
2015: Aab 62 mål på 34 kampe (de blev kun nr. 3 - Fck vandt og scorede 51 mål)
2016: Fck 78 mål på 37 kampe

Måske var Fck's stil ikke at score helt vildt men have en solid base der kunne stå i mod og en offensiv der kunne afgøre kampene. Der er mange variabler på den del.

Bemærk også, at det ikke er teenagere, de sælger.
Faktisk spiller de ofte med en gennemsnitsalder tæt på vores, og sælger så deres bedste spillere på 22-25 år for store penge.

Tænker stadig deres gennemsnitsalder er 1-2 år yngre men vi har også nogle stykker som trækker godt op.

Det ser umiddelbart sådan ud. De har vist en back på 22 år men ellers ligner det 25-29 år bagerst.

Jeg er ikke sikker på de som sådan holder på talenterne længere. Men de har været gode til at hente nogen som ikke er slået helt igennem og få dem til at blomstre. F.eks. som Grønbæk. Det betyder nok de er lidt ældre.

Om en sammenligning af, hvad AGF gør... den er svær.
Forhåbenligt er vi med indtoget af JP og CV begyndt at gøre noget andet end tidligere.

Jeg ser det som om vi er på vej i den rigtige retning både med spillet og alderen på dem vi bringer. Det tager naturligvis tid men et af de store krav er, at man tør give de unge chancen for at få spilletid.

Det ligner JP en mand der tør og CV en som har sammensat en trup efter det. DN var også på vej i den retning og det gav et par store salg. Af forskellige grunde blev der så et mellemstop, hvor der ikke kom nye frem som fik spilletid.

Malmø har også haft succes med en stamme af spillere i præstationsalderen suppleret med unge talenter. Jeg håber det er den vej vi også skal i AGF. En sammenspillet gruppe med en tydelig spillestil og så talenter fra akademiet - lad os endelig lave en Bodø i den hjemlige andedam.
Det er lige det, jeg tænker er en god vej frem: Give de unge spilletid, erfaring og gør dem rigtig gode - først og fremmest på holdet og først i 2. eller 3. række som salgsobjekter.

I øvrigt: en notits på TV2s hjemmeside:

“- Jeg elsker det hold, siger Bruun

TV 2 Sports fodboldekspert Morten Bruun er dybt imponeret over, hvad Bodø/Glimt viser i disse uger, og han hæfter sig specielt ved deres evne til kun at spille fodbold.
- Jeg elsker det hold. De fører 2-1, og deres spillere løber ud, når de skiftes ud. Hvor ser man ellers det? De har så høj klasse. Ingen henvender sig til dommeren, og når der bliver lavet frispark, rejser de sig bare op. Europa, kig på dem. De er et forbillede for alt og alle. Jeg elsker dem.”

Nu har jeg ikke noget tv og ser derfor ikke fodbold i et fjernsyn.
Men den fodboldromantiske side af mig får sq et lille tryk, når jeg læser ovenstående.
Tænk hvis det kunne blive en beskrivelse af AGF…

… Hvad mon det koster, sådan et lille fjernsyn? 🤔

Jeg er egentlig mest imponeret over, de kan have den succes med næsten kun hjemlige spillere i stedet for den sammenrend af udenlandske spillere i SL, hvor for mange bare ikke er gode nok men fordi udenlandsk = automatisk forstærkning.

Jeg synes, Bodø casen viser hvilken fodbold vi kan have, hvis ikke der var så forbandet mange penge i SL. Det vil tvinge holdene til større brug af hjemlige spillere. Norge har efterhånden overhalet Danmark især på landsholdsplan.

I øvrigt: en notits på TV2s hjemmeside:

“- Jeg elsker det hold, siger Bruun

TV 2 Sports fodboldekspert Morten Bruun er dybt imponeret over, hvad Bodø/Glimt viser i disse uger, og han hæfter sig specielt ved deres evne til kun at spille fodbold.
- Jeg elsker det hold. De fører 2-1, og deres spillere løber ud, når de skiftes ud. Hvor ser man ellers det? De har så høj klasse. Ingen henvender sig til dommeren, og når der bliver lavet frispark, rejser de sig bare op. Europa, kig på dem. De er et forbillede for alt og alle. Jeg elsker dem.”

Nu har jeg ikke noget tv og ser derfor ikke fodbold i et fjernsyn.
Men den fodboldromantiske side af mig får sq et lille tryk, når jeg læser ovenstående.
Tænk hvis det kunne blive en beskrivelse af AGF…

… Hvad mon det koster, sådan et lille fjernsyn? 🤔
Knap 200.000 - men så er det også et fint lille et.

Er der nogen der kan se, hvordan Bodøs trupudvikling har været, de sidste … 10 år?
Spørgsmålet er på grund af en tanke om, at de måske har været gode til at holde et godt hold intakt over længere tid og derfor har “oparbejdet kapital” i stedet for at sælge til først- og højestbydende?
I ved: tantra i stedet for præmatur ejakulation 🤣
Én ting, som jeg synes, er bemærkelsesværdig og imponerende, er truppens sammensætning.
Igår var der 9 nordmærd, 1 slovak, 1 dansker på banen og 9 nordmænd og 1 dansker på bænken - satme en kontrast til Nordens Hold, FCK 🤣

Én ting, som jeg synes, er bemærkelsesværdig og imponerende, er truppens sammensætning.
Igår var der 9 nordmærd, 1 slovak, 1 dansker på banen og 9 nordmænd og 1 dansker på bænken - satme en kontrast til Nordens Hold, FCK 🤣

Det vil da være fedt med en ren dansk start 11, men jeg synes nu også vores hold gør det meget pænt, selvom der var seks udlændinge i start 11 i søndags.
To af dem var dog nordmænd, så det er måske der hele humlen er...

I øvrigt værd at bemærke i Norge er der 16 hold i den bedste række, det må give selvransagelse hos eksperter som Dan Hammer, der turnerer rundt med flere hold i SL vil koste i Europa.

Jeg er med på, det er Bodø som primært trækker læsset men det gjorde FCK også i mange år også efter SL blev skåret til. Pointen er bare, Bodø har de senere år lavet de største resultater i Europa af et Skandinavisk hold siden IFK Gøteborg vandt UEFA Cuppen for over 40 år siden selvom der er flere klubber til færre antal spillere end i Danmark.

Strategi, strategi, strategi.

Latest posts

Back