New posts

Den store tribune-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 459
  • Views Views: Views 32K
Hvilket jo blot understreger min pointe. Det er jo den danske udgave, som vi snakker om, når det handler om aarhusianske White Pride.
Klart! I forbindelse med den “use case”, du beskriver (14-årig knægt), er jeg sådan set enig: Dansk wiki kan kun inddrages med stor varsomhed.

Men jeg mener, at evalueringen af lukkede ekspertsystemer versus åbne videnssystemer er mindre entydig, end du lægger op til. Det afhænger af det åbne systems beskaffenhed. Er der tilstrækkeligt mange kvalificerede mennesker, som kontinuerligt er over en given Wiki-artikel, vil den i mange tilfælde være mere kvalificeret end dens ‘lukkede’ modstykke.

Jeg bringer lige tre udvalgte citater fra Kroniken - ved godt, at der er grænser for, hvor meget man må citere, men lige i denne sammenhæng, tror jeg faktisk den gode mand gerne vil have sit budskab ud - og det handler jo ikke kun om FCM!!
Jeg tænker over, hvordan jeg selv ville reagere, hvis lignende grupperinger stak deres grimme fjæs frem i AGF. Jeg håber at AGF (og FCM og alle andre klubber) markerer sig stærkt imod disse holdninger - som jo også dukkede op til en landskamp på udebane, så vidt jeg husker.

3 citater fra Kronikken:
"Udlændingefjendske sange blev pludselig sunget i kor. De såkaldte Ultras begyndte at synge: »Danmark for danskere, udlændinge ud«, »Defend Europe«, »Hasta la Vista Anti-fascister« og allerværst en racistisk sang, der handlede om at slå en bestemt etnicitet ihjel."

"Når jeg tænker tilbage på det, ville jeg ønske, at jeg havde sagt fra og bedt dem om at tie stille, men jeg følte mig faktisk også truet og intimideret."

"Der er flere eksempler end det, jeg oplevede i Rom: Under en hjemmebanekamp dukkede der et ’Defend Europe’-flag op, som klubben tog afstand fra. Heldigvis. For det er et flag, der er komplet malplaceret og som ikke har noget at gøre med FC Midtjylland. Flaget signalerer højreekstremistiske budskaber, der handler om at lukke Europa af."

Hvor er det vildt og samtidig forfærdeligt man kan ende i slæng med den slags:mad: Desværre virker det som om den slags grupperinger er i fremmarch over det hele og det kan ende i noget rod.

Ved virkelig ikke hvordan man selv ville agere i sådan en situation, for jeg kan sagtens forestille mig man både føler sig truet og intimideret. Måske det bedste ville være at gå væk men den beslutninger nok heller ikke nem.
Det helt store problem er, at vejen frem nok er selvjustits blandt fans med støtte fra klubben. Det er bare ikke altid de gode typer som begynder med den slags og som almindelig fan, er man heller ikke interesseret i at få tæsk eller bliver forfulgt på den ene eller anden måde.
De har jo deres udfordringer i især Bif men at det også skal foregå på Heden er alligevel utroligt.

Jeg bringer lige tre udvalgte citater fra Kroniken - ved godt, at der er grænser for, hvor meget man må citere, men lige i denne sammenhæng, tror jeg faktisk den gode mand gerne vil have sit budskab ud - og det handler jo ikke kun om FCM!!
Jeg tænker over, hvordan jeg selv ville reagere, hvis lignende grupperinger stak deres grimme fjæs frem i AGF. Jeg håber at AGF (og FCM og alle andre klubber) markerer sig stærkt imod disse holdninger - som jo også dukkede op til en landskamp på udebane, så vidt jeg husker.

3 citater fra Kronikken:
"Udlændingefjendske sange blev pludselig sunget i kor. De såkaldte Ultras begyndte at synge: »Danmark for danskere, udlændinge ud«, »Defend Europe«, »Hasta la Vista Anti-fascister« og allerværst en racistisk sang, der handlede om at slå en bestemt etnicitet ihjel."

"Når jeg tænker tilbage på det, ville jeg ønske, at jeg havde sagt fra og bedt dem om at tie stille, men jeg følte mig faktisk også truet og intimideret."

"Der er flere eksempler end det, jeg oplevede i Rom: Under en hjemmebanekamp dukkede der et ’Defend Europe’-flag op, som klubben tog afstand fra. Heldigvis. For det er et flag, der er komplet malplaceret og som ikke har noget at gøre med FC Midtjylland. Flaget signalerer højreekstremistiske budskaber, der handler om at lukke Europa af."
De har længe haft et problem derude på heden.
Liberal Alliances Alex Vanopslagh udspringer fra et højre "ekstrem"-ultra miljø, og det ser ud til det kun er blevet værre.
Der var videoen med Øv og Bøv og Røv der lavede "asiat øjne" mod de sydkoreanske turister til en hjemmekamp.

Nu hvor de kontinuerligt ligger i toppen og har lidt mere mediebevågenhed, så kan det være klubben tager det mere seriøs og får ryddet op.

Klart! I forbindelse med den “use case”, du beskriver (14-årig knægt), er jeg sådan set enig: Dansk wiki kan kun inddrages med stor varsomhed.

Men jeg mener, at evalueringen af lukkede ekspertsystemer versus åbne videnssystemer er mindre entydig, end du lægger op til. Det afhænger af det åbne systems beskaffenhed. Er der tilstrækkeligt mange kvalificerede mennesker, som kontinuerligt er over en given Wiki-artikel, vil den i mange tilfælde være mere kvalificeret end dens ‘lukkede’ modstykke.
Grunden til at nogle vil bekæmpe Wikipedia er også at de netop ikke kan kontrollere det politisk. Larry Ellison kan ikke opkøbe Wikipedia og ændre indholdet. Man skal naturligvis altid forholde sig kritisk til alt hvad man læser, men når man ser i den her artikel, at der står at der mangler en kilde og når man læser den debat der er om artiklen, er det jo snarere en indikation af hvor seriøst folk faktisk forholder sig til det. Emner som færre er optagede af og meget af det på dansk har selvfølgelig lidt for få at de kvalificerede mennesker du nævner, dvs nok der forholder sig til indholdet og får det forbedret, men der er vist også meget der ryger i aviserne eller på tv, der er udsat for endnu mindre kritisk og objektiv stillingtagen og med færre kildehenvisninger.

Artiklen her har klart nok brug for en overhaling strukturelt og sprogligt og den fortæller heller ikke så meget om hvad der blev gjort udover at man sætte fokus på det. Det kunne være interessant at vide mere om, både fordi man jo skal forhindre at det opstår igen og fordi der givetvis er noget man kan lære af andre steder.

Edit: som bekendt er der flere der registreres i Århus - AGF har dermed flest hooligans ifølge visse “journalister” - men det er nok en del af forklaringen på at det både blev bekæmpet og holdes i ave: lidt hurtigere konsekvens. Den forekommer modsat at være nærmest fraværende i Brøndby og måske er det også tilfældet i Herning.

De har længe haft et problem derude på heden.
Liberal Alliances Alex Vanopslagh udspringer fra et højre "ekstrem"-ultra miljø, og det ser ud til det kun er blevet værre.
Der var videoen med Øv og Bøv og Røv der lavede "asiat øjne" mod de sydkoreanske turister til en hjemmekamp.

Nu hvor de kontinuerligt ligger i toppen og har lidt mere mediebevågenhed, så kan det være klubben tager det mere seriøs og får ryddet op.
Det er lidt vildt hvis det foregår i større organiseret form og der ikke er nogen medier der skriver en masse om det - selvom det er FCM. I første omgang må Herning Folkeblad må da om ikke andet forholde sig til det og så kommer det nok også frem andre steder. Hvis klubben ignorerer det vil det hjælpe dem at der kommer fokus på det - det er formentlig også i deres egen interesse på længere sigt, selvom det måske også er nogle af dem de betragter som de aktive stemningsskabere.

Hvis de har absorberet nogle af de typer helt fra Århus fordi der er bedre mulighed for at udfolde sig som FCM-fan må de også gerne beholde dem…

jeg har nogle kammerater herude i vestjylland hvor jeg bor, som alle er FCM fans, så har været nogle gange med dem på stadion på deres stemningsafsnit(ved navn "cc") og jeg må sige at ud fra mine observationer, så har de rimelig vestjysk holdning til udlændinge og invandring, dvs. rimelig ufavorabel.

nu skal jeg selvfølgelig ikke generalisere, størstedelen er jo søde og rare menesker ligesom i alle de andre klubber, men den fraction omtalt i artikel virker dog som en større del af den fanscene end lignende i gf, selvom vi også har vores problemer med det

jeg har nogle kammerater herude i vestjylland hvor jeg bor, som alle er FCM fans, så har været nogle gange med dem på stadion på deres stemningsafsnit(ved navn "cc") og jeg må sige at ud fra mine observationer, så har de rimelig vestjysk holdning til udlændinge og invandring, dvs. rimelig ufavorabel.

nu skal jeg selvfølgelig ikke generalisere, størstedelen er jo søde og rare menesker ligesom i alle de andre klubber, men den fraction omtalt i artikel virker dog som en større del af den fanscene end lignende i gf, selvom vi også har vores problemer med det
Det afgørende (i den her sammenhæng) er selvfølgelig om de har mulighed for at gruppere sig og give udtryk for det på en måde der er mere end en kommentar til sidemanden og om de ligefrem kan bruge kampene og fanmiljøet til at hverve nye medlemmer. Det kan formentlig være svært at registrere entydigt som ‘gæst’ på den tribune, fordi de sikkert ikke lige står med skrårem og heiler og synger racistiske sange, men dem du kender, der kommer der oftere og måske er med på udebaneture osv, har måske bemærket noget?

Det afgørende (i den her sammenhæng) er selvfølgelig om de har mulighed for at gruppere sig og give udtryk for det på en måde der er mere end en kommentar til sidemanden og om de ligefrem kan bruge kampene og fanmiljøet til at hverve nye medlemmer. Det kan formentlig være svært at registrere entydigt som ‘gæst’ på den tribune, fordi de sikkert ikke lige står med skrårem og heiler og synger racistiske sange, men dem du kender, der kommer der oftere og måske er med på udebaneture osv, har måske bemærket noget?
så vidt jeg har hørt så er det en specifik grupering som er noget hardcore internt, men udadtil giver et image af at det bare er noget "casual", men igen, de FCM kammerater jeg har er ikke en del af det så meget insider viden er der ikke at hente

så vidt jeg har hørt så er det en specifik grupering som er noget hardcore internt, men udadtil giver et image af at det bare er noget "casual", men igen, de FCM kammerater jeg har er ikke en del af det så meget insider viden er der ikke at hente
Nej OK - det regnede jeg heller ikke med at dine venner er hehe - men jeg forestiller mig at man i sådanne grupper meget gerne vil udtrykke sig more offentligt og det derfor uværgerligt kommer frem i det omfang de kan slippe afsted med det. I første omgang kunne det godt være på udebaneture. Men det indlæg der startede debatten her er måske også netop udtryk for at de begynder at vise det lidt mere offentligt, så han ikke længere kunne ignorere det, og så kan vi nok forvente at høre mere til det snart, hvis ikke der bliver skredet ind.

Last edited:
Det er lidt vildt hvis det foregår i større organiseret form og der ikke er nogen medier der skriver en masse om det - selvom det er FCM. I første omgang må Herning Folkeblad må da om ikke andet forholde sig til det og så kommer det nok også frem andre steder.
Det er ikke mit indtryk at man gør SÅ meget i kritiske medier og kritisk offentlighed, derude i det oplyste Venstre-enevælde. Ingen tvivl om at FCM på visse punkter har en meget lettere sejlads end AGF (senest illustreret ved deres åbenbart latterligt favorable betingelser for at bruge MCH-jydepotten), men i sidste ende vil jeg sgu ikke bytte. :)

Det er ikke mit indtryk at man gør SÅ meget i kritiske medier og kritisk offentlighed, derude i det oplyste Venstre-enevælde. Ingen tvivl om at FCM på visse punkter har en meget lettere sejlads end AGF (senest illustreret ved deres åbenbart latterligt favorable betingelser for at bruge MCH-jydepotten), men i sidste ende vil jeg sgu ikke bytte. :)
De lokale dagblade herude er sådan okay kritiske. De går ikke at vejen for nakke magthavere hvis de kan.
Med undtagelse af Herning Folkeblad. Den er forfærdelig.

Bare lidt af et paradoks med racistiske grupperinger i en klub, der vel nærmest er gået forrest sammen med FCN i at importere talenter fra Vestafrika - og nu også Asien.
Det hænger jo ikke sammen at nogle tilhængere af den klub slår sig op på rendyrket racisme?
Jeg var meget glad for JNs tilgang til racisme og white pride, efter han kom til - AGF lavede kampagner og nul tolerance som jeg husker det.
En af mine farvede venner turde ikke komme på Ceres Park i slut 00erne - nu er han mere tryg igen!

Bare lidt af et paradoks med racistiske grupperinger i en klub, der vel nærmest er gået forrest sammen med FCN i at importere talenter fra Vestafrika - og nu også Asien.
Det hænger jo ikke sammen at nogle tilhængere af den klub slår sig op på rendyrket racisme?
Jeg var meget glad for JNs tilgang til racisme og white pride, efter han kom til - AGF lavede kampagner og nul tolerance som jeg husker det.
En af mine farvede venner turde ikke komme på Ceres Park i slut 00erne - nu er han mere tryg igen!
Husker tydeligt en hjemmekamp mod Sønderjyske i 2008 (mener jeg det var). Stod tilfældigvis ved siden af en håndfuld WP'ere, der gav den gas kampen igennem.
Men de nægtede at juble, da Dioh Williams scorede til 2-1 sidst i kampen. Jeg var ved at brække mig.
Det tjener klubben til ære, at den har udgrænset de typer.

Han beskriver en udebanetur til Rom, hvor en stor flok tilhængere i en shuttlebus begyndte at synge indvandrerfjendske sange, at en bestemt nationalitet skulle dø osv osv. Han fortæller også om forekomsten af ultranationalistiske/racistiske flag på tribunerne.
Min kollega var med i Rom (ja, han er forvirret og holder med FCM), tror lige jeg prøver at høre om ham i morgen om han oplevede noget af det som bliver beskrevet i artiklen.

Min kollega var med i Rom (ja, han er forvirret og holder med FCM), tror lige jeg prøver at høre om ham i morgen om han oplevede noget af det som bliver beskrevet i artiklen.
Werge, Graulund og Hammer havde emnet oppe at vende i deres nytårs tirsdagstrænere (som blev optaget et par dage efter artiklen).
Hammer forventede at FCM ville gå ud og kommentere artiklens indhold, men vi er 2 uger over, og der er vidst ikke kommet noget fra FCM?

Werge, Graulund og Hammer havde emnet oppe at vende i deres nytårs tirsdagstrænere (som blev optaget et par dage efter artiklen).
Hammer forventede at FCM ville gå ud og kommentere artiklens indhold, men vi er 2 uger over, og der er vidst ikke kommet noget fra FCM?
Og der er sikkert heller ingen der har fulgt op på det og FCM har mere incitament til at lade historie dø. A propos forskellen mellem dem og klubber med lidt større bevågenhed. I det her tilfælde er det umiddelbart en fordel, men nok kun hvis de trods alt samtidig gør en indsats for at det ikke er noget der udvikler sig og det er nok en risiko at de ikke agerer hurtigt fordi der ikke kommer noget pres udefra for at gøre det.

Ansigtsgenkendelse bruges som en del af adgangskontrollen for at sikre, at personer med stadionkarantæne ikke får adgang til stadion. Det fungerer således, at der ved indgangene til stadion er kameraer, der kortvarigt sammenligner tilskuerens ansigt med billeder af personer, der er pålagt karantæne. Hvis der ikke er et match, bliver de biometriske data slettet efter få sekunder. Hvis der er et muligt match, bliver en kontrollør kontaktet og der foretages en manuel vurdering af, om tilskueren skal have adgang.

Latest posts

Back