New posts

Den store stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 777
  • Views Views: Views 45K
Den store stemningstråd
Nej nej, jeg her helt med på, at der er mange, der synes den er fed.
Jeg har også noteret mig begejstringen for sangen herinde, den afskrev jeg som en midlertidig mesterskabspsykose, der ville gå over igen. Jeg har afskyet den sang fra første lyt og gør det stadig. Den er steril, uden sjæl og taler til laveste fællesnævner. Sådan cirka alt det, en sang ikke må være og gøre, i min bog.

At de unge elsker den undrer mig ikke - de er vokset op med den type musik. Fair play.
Det er bare ikke et argument for at spille den som indløbssang. Stadion er ikke kun for de unge, stadion er for ALLE. Der er i forvejen elektronisk musik når spillerne kommer ind til opvarmning (også et ækelt nummer i øvrigt, men lad nu det ligge). Kunne vi ikke dele sol og vind lidt mere lige, så der er noget for enhver smag (undtagen min helhjertede smag - der kommer aldrig heavy i højttalerne)?
Altså, man skal aldrig helt afskrive Heavy i højtaleren på stadion; det handler nok mest om at have et omkvæd som folk kan synge med på - hvis der blev lavet en decideret BANGER af et omkvæd på en base af dødsmetal i versene, men hvor lyrik og melodi fanger og er samlende, så kan jeg ikke se hvorfor det ikke kunne spilles?

Man kunne eksempelvis indspille en heavy udgave af “De Modigste Helte”, og se hvad der ville ske..

Ved nærmere eftertanke ville mine ører nok bløde kraftigt, men det KUNNE godt være..

Altså, man skal aldrig helt afskrive Heavy i højtaleren på stadion; det handler nok mest om at have et omkvæd som folk kan synge med på - hvis der blev lavet en decideret BANGER af et omkvæd på en base af dødsmetal i versene, men hvor lyrik og melodi fanger og er samlende, så kan jeg ikke se hvorfor det ikke kunne spilles?

Man kunne eksempelvis indspille en heavy udgave af “De Modigste Helte”, og se hvad der ville ske..

Ved nærmere eftertanke ville mine ører nok bløde kraftigt, men det KUNNE godt være..
Jeg tror aldrig det sker!
I vildeste fald kunne man håbe på Enter Sandman af Metallica, et eller andet af Volbeat (men dem har håndbold heldigvis taget patent på) eller Thunderstruck/Back in Black af AC/DC... altså noget af det mest kendte overhovedet. Ingen af den nævnte er i øvrigt for alvor heavy i min bog, snarere hard rock.

Det er fair - jeg kommer ikke på stadion for en musikalsk oplevelse. Det er bare ikke det samme, som at musik ikke betyder noget; det GØR det. Og Breums sang tærer altså på mit humør og min appetit på livet. Det gør den genrer bare, jeg bliver træt og trist af at høre på det.

Nej nej, jeg her helt med på, at der er mange, der synes den er fed.
Jeg har også noteret mig begejstringen for sangen herinde, den afskrev jeg som en midlertidig mesterskabspsykose, der ville gå over igen. Jeg har afskyet den sang fra første lyt og gør det stadig. Den er steril, uden sjæl og taler til laveste fællesnævner. Sådan cirka alt det, en sang ikke må være og gøre, i min bog.

At de unge elsker den undrer mig ikke - de er vokset op med den type musik. Fair play.
Det er bare ikke et argument for at spille den som indløbssang. Stadion er ikke kun for de unge, stadion er for ALLE. Der er i forvejen elektronisk musik når spillerne kommer ind til opvarmning (også et ækelt nummer i øvrigt, men lad nu det ligge). Kunne vi ikke dele sol og vind lidt mere lige, så der er noget for enhver smag (undtagen min helhjertede smag - der kommer aldrig heavy i højttalerne)?
God pointe: Stadion er for alle ALLE.

Lige siden jeg kan huske, har der været debat om opvarmnings-, indløbs- og gåhjem-sang...

Men der er grader af lort. Et kontinuum der starter ved "Jump" ... Hvor det slutter er nok en smagssag ;)
Og så er det ikke engang løgn!
Hvis benchmarket for lård er "Jump", så er der mere god musik i verden, end jeg var klar over... Breums er stadig på vippen, men ikke længere helt så ækel. Tak for perspektivering! 😂

Det er en ekstrem subjektiv debat.

Hvis AGF skifter indløbssang vil det uanset genre og kunstner dele vandene.
Og af den grund bør man gå med noget der er tidløst og ikke et eller andet der er moderne her og nu. Det er en grund til Malaga virker.

Personligt synes jeg bare der burde blaste en playliste med musik fra byen over 50 år. Så er der noget for alle, men det skal styres med en hård hånd.

Personligt synes jeg bare der burde blaste en playliste med musik fra byen over 50 år. Så er der noget for alle, men det skal styres med en hård hånd.
Det er faktisk ikke verdens ringeste idé. Overhovedet.
Der er lavet virkelig meget forskellig musik i Århus, der er grundlag for en lokalpatriotisk playliste, der ville give alle noget at smile ad, vrænge ad og synge med på.

...og undskyld for at komme til at afspore tråden med noget ekstremt subjektivt. Musik er ekstremt vigtigt for mig, og jeg kan ikke altid holde tand for tunge, eller i det her tilfælde: holde snitterne fra tastaturet. Jeg stopper dén del af snakken her.

Det er klart, at der ikke er et valg, der gør alle tilpas. Det er selvfølgelig subjektivt, det her. Men derfor så meget desto mere spændende at høre, hvad forskellige numre gør ved forskellige subjekter!

Min præmis for forslaget var egentlig, at når Breums nummer rammer mig, som hører til den mellemmodne generation og ellers ikke er stor fan af 'technopop' eller hvad vi nu vil kalde genren, så kunne den favne bredt. Der er givetvis brugt rigtig mange tekniske hjælpemidler, men jeg mærker klart et subjekt (!) bag sangen, som rammer nogle euforiske, forløste følelser, som vi/jeg havde i netop de dage i Maj 26. Det lille indslag, moderskibet har lavet om Breums deltagelse som DJ i bussen, hjalp mig også lidt på vej. Han, der ellers godt kan udstråle at være lidt for fed til sin hjemstavn, er rørt som en lille dreng og ser pludselig både øm og hengiven ud.

Jeg er i øvrigt tilhænger af, at den samlede musikalske 'pakke' på stadion (1) ikke er for massiv (man må gerne kunne tale og evt. synge sammen op til kampen) og (2) spænder bredt genre- og generationsmæssigt. Jeg kan godt lide, at der både er Sandstorm, Tina Dichow, Bogfinkevej og *Lav sol..." i den pakke.

Indløbssangen må der dog være nogle særlige krav til ift. at skabe samling og stemning, og der er, som tråde her vidner om, ikke helt let. Gad vide hvem der sidder med den del i organisationen? Har de mon nogen fra franklubberne med på råd eller som panél eller sådan noget? Ved nogen noget om det?

/W

Nu vi er ved musikken, så synes jeg Malaga burde droppes fordi publikum stort set kun synger “godnat Vestegnen, narkomanernes by”, uanset hvem der er modstander.

Hvis bare man kun gjorde det mod Brøndby, men hvorfor ikke synge den rigtige tekst mod andre klubber?

I øvrigt synes jeg det er forkert at synge den forkerte tekst, for ungerne på stadion hører det og det påvirker dem i den forkerte retning (man kan sagtens hade andre klubber og deres fans ude at synge den slags om dem).

Ingen tvivl om at Malaga skal synges korrekt. I min optik virker det sgu lidt tåkrummende at synge narkomanernes by.

Vi bliver nok aldrig enige om musikken.

Til info hentes Breums genre EDM.

Så kan vi også skrive om den faktuelt korrekt og undgå personlige egenopfundne svadaer om noget man personligt ikke kan lide 😉

Så slipper i også for at bruge udtryk og påstande der ikke er korrekte.

Last edited:
Nu vi er ved musikken, så synes jeg Malaga burde droppes fordi publikum stort set kun synger “godnat Vestegnen, narkomanernes by”, uanset hvem der er modstander.

Hvis bare man kun gjorde det mod Brøndby, men hvorfor ikke synge den rigtige tekst mod andre klubber?

I øvrigt synes jeg det er forkert at synge den forkerte tekst, for ungerne på stadion hører det og det påvirker dem i den forkerte retning (man kan sagtens hade andre klubber og deres fans ude at synge den slags om dem).
Min dreng på 11 synes det der vanvittigt sjovt med Narkomanes By...

Malaga er vokset organisk til det den er i dag. Det er derfor den er så vigtig.

Edit: Synges faktisk alle synger med på Malaga. Og så bliver der brølet igennem på Vestegnen.

Til info hentes Breums genre EDM.
Fair. EDM er noget lård ;) Tak for at hjælpe med genrebetegnelse, nu ved jeg, hvad jeg til enhver tid skal filtrere fra, når jeg leder efter ny musik at udvide min horisont med.
Ingen tvivl om at Malaga skal synges korrekt. I min optik virker det sgu lidt tåkrummende at synge narkomanernes by.
Stor tvivl om at Malaga skal synges korrekt! Jeg ELSKER at vi har lavet teksten om. Ligeom jeg stadig ikke er holdt op med at fnise af det utroligt fjollede "på hvad??" råb, når Helmig synger "mens jeg venter...". Det er dét, der gør det tåleligt at synge sådan en sukkerballade.

Jeg er i øvrigt ikke enig i, at folk kun synger med på "pestegnen" - jeg synes der er fin vokal på hele sangen og så får den lige lidt ekstra dér, men det er fair nok.
I forhold til @Alsgaards anke om, at dét behøver børnene ikke lære: næh, det gør de måske ikke, men det kommer de til uanset. Så må det være en forældreopgave at nuancere billedet og tage snakken med poderne om, hvad der er i orden og at man godt kan elske at være på stadion, uden at elske alt der foregår på stadion. Det er en fin livslektie til de mindste, som jeg kunne drømme om, at flere af de unge mennesker i dagens Danmark havde fået tidligere i deres liv.

Jeg tror virkelig du undervurderer hvor mange (især unge) der er HELT med på sangen. Altså den blev spillet forrest i bussen da de kørte parade. Da den blev spillet på Tangkrogen skrålede "alle" med.

Det er helt fair man ingen kan lide stilen, men ingen grund til at snakke musikken ned "Breums eurodance/pseudo-techno udgydelse". Det virker også lidt plat.

Personligt håber jeg den kommer på de her 5-6 minutter før kampstart. Det kunne være fedt.
Jeg er 67 og synes godt om den….kunne den evt “menneskeliggøres” ville flere måske vende tommelen op?

Latest posts

Back