New posts

Den store pisser mig af tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 101K
Den store pisser mig af tråd
Amerikanerne er et meget opportunistisk folkefærd og det er lidt sjovt med de løse regler, når det gælder politikere:ROFLMAO: Der har historisk været rigeligt med eksempler på begge sider men Trump har taget det til usete højder - profiterer helt ufatteligt på hans embede og ligner en der mest er der for familiemæssig vinding. Utroligt hans vælgere ikke kan gennemskue det eller blot accepterer men så er vi tilbage ved det opportunisme.
De burde indføre et regelsæt så det ikke kunne lade sig gøre.

Det fik mig til at tænke på - er vi meget bedre her i DK? Er der reelle regler som forhindrer Folketingspolitikere i at eje aktier, i selskaber som de har indflydelse på eller hedder det sig bare, at de skal "gå udenfor døren"? Som jeg husker deres opgørelser af hverv og formueforhold, så plejer der ikke at være aktieporteføljer men måske de er der.
Mener Ministrene skal opgøre det på regeringens hjemmeside men det er endnu ikke sket selvom de blev valgt for længe siden.

Reglerne for insiderhandel gælder i hvert fuldt ud for politikkerne på lige fod med os andre. Og så tror jeg heller ikke de politiske udvalg m.m. er inde over konkrete offentlige aftaler osv. på samme måde som de er i Kongressen i USA. Den slags foregår mere på embedsmandsniveau i Danmark.

Reglerne for insiderhandel gælder i hvert fuldt ud for politikkerne på lige fod med os andre. Og så tror jeg heller ikke de politiske udvalg m.m. er inde over konkrete offentlige aftaler osv. på samme måde som de er i Kongressen i USA. Den slags foregår mere på embedsmandsniveau i Danmark.
USA har ligeledes regler for insiderhandler men lige pt. har Trump vel fyret de fleste som skulle overvåge.

Tænker heller ikke de politiske udvalg er direkte inde over men de får formentlig viden som andre ikke gør. Efter min mening burde oplyse f.eks. deres enkeltpositioner i aktier men kunne sagtens undlade investeringsforeninger/kapitalforeninger med spredning.

Selv de mest simple oplysninger har Politikkerne haft problemer med at oplyse jvt. denne artikel i Altinget. Når man kan være så lemfældig med offentlig tilgængelig viden, hvordan agerer man så med det som ikke er offentligt.

Og som skrevet ovenfor, finder jeg det lidt sjovt at regeringen blev dannet primo juni men man har ikke haft tid til at registrere de forskellige ting for ministrene endnu. Det er bare slendrian som de ikke selv ville acceptere ude i samfundet.

Jeg vil meget gerne se et troværdigt medie bringe det frem. Det er meget muligt de har skamferet deres finanstilsyn, men hvis en ledende demokrat var involveret i noget der ligner ulovligheder, ville det være over alle højreorienterede medier på 5 minutter. Og demokraterne er så splittede og idealistiske, at de straks ville forkaste en politiker hvis det skete.

Jeg kunne ikke umiddelbart finde noget på hende, ud over at hun er gift med en investor / venture capital dude.

Der kan sagtens være noget ulovligt i gang. Men modsat Trump der skilter med ulovligheder, så har andre ikke samme immunitet.
Konsekvenserne kommer meget an på vej man er i partiet og hvilken fløj man tilhører, jeg synes den idealisme er meget svær at få øje på, men problemet er jo også bare at selv hvis demokraterne er lidt mindre korrupte end republikanerne, er de så korrupte at de hverken kan eller vil gøre ret meget ved det. Det er jo også mange af de samme donorer de har fra militærindustrien, krypto og AIPAC osv.

At Pelosi har tjent millioner på insiderhandel er vist godtgjort uden nogen tvivl. At Hunter Biden fik et job i Ukraine pga sit navn er selvfølgelig også indlysende, men jeg mener faktisk heller ikke man har påvist at energiselskabet fik noget direkte ud af det. Et andet nyligt eksempel kunne så være senator Kirsten Gillibrands søn, der som frisk dimittend lige fik $30 mio til sin start-up af nogle krypto-milliardærer. Hun er sjovt nok en stor støtte af kryptovaluta.

Forskellen til Trump-administrationen er selvfølgelig stadig helt ekstrem i enhver sammenligning. Der er ingen der tidligere har gjort det så åbenlyst og i noget der ligner samme grad. Det er milliarder og milliarder der bliver kanaliseret ned i lommerne på Trump, Hans famile, folk omkring ham eller dem der støtter ham samtidig med muligheden for at nogensinde at komme efter dem undermineres. Seneste fra i går er at man vil lade Trumps kryptovalutafirma blive til en bank, men der er vitterligt en alenlang liste af de mest ekstreme korruptionssager man ikke vil have hørt om hvis man ikke følger meget med i amerikansk politik. Og formentligt endnu flere der ikke er kommet frem. Der er sket meget siden Carter satte sin jordnøddefarm i en blind trust…

USA har ligeledes regler for insiderhandler men lige pt. har Trump vel fyret de fleste som skulle overvåge.

Tænker heller ikke de politiske udvalg er direkte inde over men de får formentlig viden som andre ikke gør. Efter min mening burde oplyse f.eks. deres enkeltpositioner i aktier men kunne sagtens undlade investeringsforeninger/kapitalforeninger med spredning.

Selv de mest simple oplysninger har Politikkerne haft problemer med at oplyse jvt. denne artikel i Altinget. Når man kan være så lemfældig med offentlig tilgængelig viden, hvordan agerer man så med det som ikke er offentligt.

Og som skrevet ovenfor, finder jeg det lidt sjovt at regeringen blev dannet primo juni men man har ikke haft tid til at registrere de forskellige ting for ministrene endnu. Det er bare slendrian som de ikke selv ville acceptere ude i samfundet.
Når der står “bør melde ind” forklarer det vist meget godt hvorfor det ikke sker. Det er lidt ligesom når de skal lave pensionsordninger og den slags for sig selv, der er nødt til at være nogle uvildige der fastsætter regler og ordninger for Folketinget og sørger for at det bliver overholdt, men det skal også gennemtvinges at det vedtages for de tager kun selv de beslutninger der går lidt ud over dem selv, hvis der er et massivt pres udefra. Gennemsigtigheden er virkelig noget man bør styrke fremfor at minimere, man skal ikke tro der ikke er grundlag for korruption blandt danske politikere og det behøver ikke være på amerikansk niveau for at være problematisk.

Nu vi er ved det synes jeg det er en uskik at finde ministrene udenfor Folketinget. Gjerding fx er da sikkert udmærket kvalificeret som miljøminister, som tidligere politiker og præsident for Danmarks Naturfredningsforening, men det undrer mig at man ikke synes landets højeste politiske embeder skal besættes af folkevalgte politikere. Det kunne jo også blive en lobbyist fra olieindustrien til sådan en post og det er jo ikke sådan at de folkevalgte i partiet har nogen reel mulighed for at stemme imod eller bare være kritiske overfor det miljøministeren mener.

Når der står “bør melde ind” forklarer det vist meget godt hvorfor det ikke sker. Det er lidt ligesom når de skal lave pensionsordninger og den slags for sig selv, der er nødt til at være nogle uvildige der fastsætter regler og ordninger for Folketinget og sørger for at det bliver overholdt, men det skal også gennemtvinges at det vedtages for de tager kun selv de beslutninger der går lidt ud over dem selv, hvis der er et massivt pres udefra. Gennemsigtigheden er virkelig noget man bør styrke fremfor at minimere, man skal ikke tro der ikke er grundlag for korruption blandt danske politikere og det behøver ikke være på amerikansk niveau for at være problematisk.

Det er da dejligt frit :ROFLMAO: Men ja - tommelskruerne burde på, det er sådan de mener resten af verdenen skal have det.

Jvf. artiklen har f.eks. Louise Shachk Egholm ikke nået at indberette - hun var jo kun minister i et lille år, så vidt jeg husker. Søren Gade mener ikke ulønnede poster i datterselskaber skal indberettes mv. men han er jo snart et kapitel for sig selv. Nu dropper han da endelig posten for Formand for Folketinget men efter min mening burde nogen have taget konsekvensen tidligere.

For ministre ville det være dejligt nemt - indfør krav om de skal indberette senest 7 dage efter de er valgt. Sker det ikke, må de træde tilbage. Det er vel ikke specielt svært men kræver 5-30 minutter at fortælle en assistent.

Latest posts

Back