New posts

Den store fan-, tifo- og stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 973
  • Views Views: Views 50K
Status
Not open for further replies.
Den store fan-, tifo- og stemningstråd

Det er for sindssygt det der foregår i Brøndby.

Det er komplet uden for rækkevidde ift at "arbejde med".

"
B.T. har præsenteret den rystende øjenvidneberetning for Brøndby IF's administrerende direktør, Ole Palmå, der lover handling – nu.

»Et angreb på vores frivillige og ansatte er et angreb på os alle sammen og alt det, Brøndby IF står for. Disse kriminelle ødelægger vores fællesskab og angriber de mennesker, der kæmper for klubben og dens værdier,« siger han og fortsætter:

»Ingen, der arbejder eller gæster Brøndby Stadion, skal udsættes for disse voldsparate kriminelle. Jeg kan kun sige, at alt er i spil. Det her er så komplekst og kræver et tæt samspil med myndighederne, og det vil tage tid. Vi kigger lige nu på alle muligheder i forhold til at sikre, at disse kriminelle ikke får adgang til vores stadion.«"

Det LYDER til - at der skal andre boller på suppen nu. Men lad os se om der kommer handling bag ordene..
Det var åbenbart ikke nok at de angreb vores fans - men skulle ske for rullende TV, og mod deres egne vagter før det fik denne lyd.
Det må efterhånden stå klart for enhver, at kun hårdt mod hårdt fra statsmagten løser den adfærd. Jeg er for så vidt helt ligeglad med, om de bliver slået invalide ved anholdelse.

TRÆK. STAVENE. NU.

"
B.T. har præsenteret den rystende øjenvidneberetning for Brøndby IF's administrerende direktør, Ole Palmå, der lover handling – nu.

»Et angreb på vores frivillige og ansatte er et angreb på os alle sammen og alt det, Brøndby IF står for. Disse kriminelle ødelægger vores fællesskab og angriber de mennesker, der kæmper for klubben og dens værdier,« siger han og fortsætter:

»Ingen, der arbejder eller gæster Brøndby Stadion, skal udsættes for disse voldsparate kriminelle. Jeg kan kun sige, at alt er i spil. Det her er så komplekst og kræver et tæt samspil med myndighederne, og det vil tage tid. Vi kigger lige nu på alle muligheder i forhold til at sikre, at disse kriminelle ikke får adgang til vores stadion.«"

Det LYDER til - at der skal andre boller på suppen nu. Men lad os se om der kommer handling bag ordene..
Det var åbenbart ikke nok at de angreb vores fans - men skulle ske for rullende TV, og mod deres egne vagter før det fik denne lyd.
Det er interessant at Ole Palmå nu siger “Alt er i spil” i forhold til at gøre noget ved problemet. Det er en væsentlig kursændring i forhold til det han sagde efter kampen mod FCK, hvor det ikke var i orden at lukke stemningsafsnittet og man skulle vente på at deres ansigtsgenkendelse begyndte at have en effekt. Mon ikke der er nogen der har talt nogle alvorsord med Ole, og evt gjort ham opmærksom på at man er i gang med at skifte ud og omstrukturere ledelsen i klubben?

Det kunne i øvrigt være interessant at vide, hvordan GFH har det med at de lod sig presse til at indgå aftaler, med de samme personer fra Alfa i orange veste, som nu kaster med Pyro og overfalder vagter. Hvis man er begyndt at tvivle lidt på om man vil kunne lykkes med projektet, så er hele den her situation nok ikke noget der får dem til at tro mere på at det var den rigtige ide at købe sig ind i Brøndby.

Det er interessant at Ole Palmå nu siger “Alt er i spil” i forhold til at gøre noget ved problemet. Det er en væsentlig kursændring i forhold til det han sagde efter kampen mod FCK, hvor det ikke var i orden at lukke stemningsafsnittet og man skulle vente på at deres ansigtsgenkendelse begyndte at have en effekt. Mon ikke der er nogen der har talt nogle alvorsord med Ole, og evt gjort ham opmærksom på at man er i gang med at skifte ud og omstrukturere ledelsen i klubben?
Han har virket ude af trit med virkeligheden og totalt tonedøv overfor omverdenens holdninger til det der foregår.

Det var vildt, det vi så ved vores kamp derovre men det havde de meget svært ved at tage afstand til - de må virkelig hade os, for det gik i høj grad ud over helt almindelige fans. Det virker også som om DBU løbende har holdt hånden over dem og ikke givet helt gas på straffene. Der har også været gevaldige problemer ved deres derbys og hvordan 10-øren ikke er faldet for Ole Palmå, det forstår jeg simpelthen ikke :unsure: Han virker uduelig på det punkt eller også har han andre interesser som vi ikke kan se.

Samtidig har de haft travlt med at tale episoderne ned. De har op til flere gange hævdet det er et mindretal der begår de har ting og tallene har floreret mellem 10-20 eller tilsammen 100 personer med Fck's. Det har ikke helt virket som sandheden, når man har set videoer af det der foregår. I den artikel du linker til, siger de også et tal der hedder op til 300 og så er det nok ikke kun xx personer som udfører angrebet.

Ole formår heller ikke helt at lægge sig fladt ned og erkende man har fejlet big time. Det havde nok været en åbenlys strategi i flere episoder men især i søndags. Det går selvfølgelig heller ikke weekend efter weekend, for så fremstår man komplet inkompetent men det nærmer sig han gør det alligevel. Ejerne burde jo begynde at se på hans rolle.
Han er god til at kigge på tingene ..........

Den voldsparathed, vi så fra disse kriminelle grupperinger i søndags, og de angreb, der fandt sted - blandt andet på vores egne ansatte og frivillige - er helt uden sidestykke. Vi kigger derfor fremadrettet selvfølgelig på, hvad der er nødvendigt for at sikre, at den slags uacceptable angreb aldrig finder sted igen - også i forhold til bemanding. Vi er klar til at investere de ressourcer der skal til i et styrke hele sikkerhedsapparatet
Hvis der er nogen, der ikke har modtaget tilstrækkelig krisehjælp, så er det noget, vi skal have kigget på, for de skal selvfølgelig have al den bistand, de har behov for. Det må der ikke herske tvivl om.«

Han har virket ude af trit med virkeligheden og totalt tonedøv overfor omverdenens holdninger til det der foregår.

Det var vildt, det vi så ved vores kamp derovre men det havde de meget svært ved at tage afstand til - de må virkelig hade os, for det gik i høj grad ud over helt almindelige fans. Det virker også som om DBU løbende har holdt hånden over dem og ikke givet helt gas på straffene. Der har også været gevaldige problemer ved deres derbys og hvordan 10-øren ikke er faldet for Ole Palmå, det forstår jeg simpelthen ikke :unsure: Han virker uduelig på det punkt eller også har han andre interesser som vi ikke kan se.

Samtidig har de haft travlt med at tale episoderne ned. De har op til flere gange hævdet det er et mindretal der begår de har ting og tallene har floreret mellem 10-20 eller tilsammen 100 personer med Fck's. Det har ikke helt virket som sandheden, når man har set videoer af det der foregår. I den artikel du linker til, siger de også et tal der hedder op til 300 og så er det nok ikke kun xx personer som udfører angrebet.

Ole formår heller ikke helt at lægge sig fladt ned og erkende man har fejlet big time. Det havde nok været en åbenlys strategi i flere episoder men især i søndags. Det går selvfølgelig heller ikke weekend efter weekend, for så fremstår man komplet inkompetent men det nærmer sig han gør det alligevel. Ejerne burde jo begynde at se på hans rolle.
Han er god til at kigge på tingene ..........

Hende her som de vist også bruger på Ekstrabladet har man også indtryk af er temmeligt afstumpet, og nok også meget tæt på de idioter i masker der “bidrog” til optakten mellem BIF og FCK:

https://tv2.dk/reel/2024-10-28-derfor-gaar-hooligans-amok--forklarer-podcastvaert-6363883876112

Det er sjældent voldsomt intelligent at sige “Det er ikke for at forsvare det der sker på nogen måde, MEN….” Min gamle psykologilærer i gymnasiet sagde altid at når du putter et MEN efter en sætning, så har du lige annulleret den sætning du først kom med.

Last edited:
Hende her som de vist også bruger på Ekstrabladet har man også indtryk af er temmeligt afstumpet, og nok også meget tæt på de idioter i masker der “bidrog” til optakten mellem BIF og FCK:

https://tv2.dk/reel/2024-10-28-derfor-gaar-hooligans-amok--forklarer-podcastvaert-6363883876112

Det er sjældent voldsomt intelligent at sige “Det er ikke for at forsvare det der sker på nogen måde, MEN….” Min gamle psykologilærer i gymnasiet sagde altid at når du putter et MEN efter en sætning, så har du lige annulleret den sætning du først kom med.
Ingen regel uden undtagelser.

Jeg synes desværre, EB er lidt for gode til at gøre den slags spændende, men(!) i dette tilfælde hører jeg hende blot tage et forbehold, netop fordi det er forventeligt, at nogen vil blive forarget, hvis ikke hun gør det. Samtidig er det vel også et forsøg på at forklare, hvorfor de agerer, som de gør, nu hvor politikerne tilsyneladende "ikke fatter", at det kan blive ved, selv om de har bedt dem pænt om at holde op med det pjat.

Men(!) det er sgu lidt fesent at bruge kolleger som ekspertkilder. Det er meget tabloidt.

"

Igen - reaktionen kommer ikke, da AGF fans angribes, da FCK angribes - men da BIF frivillig angribes.

Jeg så et interview med en engelsk hooligan ekspert her sidste dag. Mener det var fra Go'aften Danmark. Lærdommen fra England var, at det hjælper lige netop 0 at straffe klubberne, men man skal finde en måde at straffe tilskuerne/udøverne så de ikke kommer på stadion og i stedet får hårde straffe. Det var den måde man havde fået det ud af fodbolden i England. Ikke ved straffe til klubberne men til tilskuerne.

Generelt er de også meget længere fremme med overvågning i England, så det spiller nok en rolle i tilgængeligheden af videomateriale, som kan identificere gerningsmændene.

Generelt er de også meget længere fremme med overvågning i England, så det spiller nok en rolle i tilgængeligheden af videomateriale, som kan identificere gerningsmændene.
Nu skriver du "længere fremme", man kunne også skrive mere tilbagestående. Jeg synes jo at overvågning er en falliterklæring og et kæmpe problem. Jeg er med på, at det er nødvendigt sine steder, og stadion synes desværre at være blevet et af dem. Det er bare, for mig, et skråplan af dimensioner, at give los på overvågning.

Jeg så Inter-Milan sidst i sidste sæson. Der fortalte kommentatorerne at dén kamp ikke længere er en højrisikokamp. Der er bare god stemning og gang i den, men ingen vold og ingen optøjer.
Man kunne jo spørge myndigheder i Milano og de to klubber, hvordan de har lavet dén turnaround. Måske der er noget at hente?

Nu skriver du "længere fremme", man kunne også skrive mere tilbagestående. Jeg synes jo at overvågning er en falliterklæring og et kæmpe problem. Jeg er med på, at det er nødvendigt sine steder, og stadion synes desværre at være blevet et af dem. Det er bare, for mig, et skråplan af dimensioner, at give los på overvågning.

Jeg så Inter-Milan sidst i sidste sæson. Der fortalte kommentatorerne at dén kamp ikke længere er en højrisikokamp. Der er bare god stemning og gang i den, men ingen vold og ingen optøjer.
Man kunne jo spørge myndigheder i Milano og de to klubber, hvordan de har lavet dén turnaround. Måske der er noget at hente?
Ja, det kan med rette diskutere mht. overvågning. Det er et meget overvåget samfund i England.

Må jeg sprøger hvorfor overvågning er et kæmpe problem? Hvis man opfører sig ordentlig så kan man vel være ligeglad?

Mere overvågning, flere vagter, Screening af fanscenen inden der åbnes for tilskuere, og ansigtsgenkeldelse - Derudover livtidskarentæne og krav om at betale bøden hvis man tages i ballede og pyro afbrænding.

Må jeg sprøger hvorfor overvågning er et kæmpe problem? Hvis man opfører sig ordentlig så kan man vel være ligeglad?

Mere overvågning, flere vagter, Screening af fanscenen inden der åbnes for tilskuere, og ansigtsgenkeldelse - Derudover livtidskarentæne og krav om at betale bøden hvis man tages i ballede og pyro afbrænding.
Jeg tror Stone mener overvågning i samfundet generelt. Ikke på et stadion. Det er ihvertfald der jeg godt synes man kan diskutere om det er en rigtig vej at gå. I England kan du stort set ikke bevæge dig uden for din dør uden at du bliver filmet. Men det er en helt anden diskussion. På og omkring stadion må man meget gerne plastre nogle flere kameraer op, og så håber jeg at det midlertidige og nye stadion bliver aflåst, så der ikke kan gemmes ting om natten.

Det er jeg sikker på at både Putin og Kim Jong-un vil give dig meget ret i. Overvågning er et redskab som er ubehageligt, hvis det havner i de forkerte hænder - også i mindre målestok - så det er ikke uproblematisk.

men man skal finde en måde at straffe tilskuerne/udøverne så de ikke kommer på stadion og i stedet får hårde straffe. Det var den måde man havde fået det ud af fodbolden i England.
Det tror jeg også vil have en langt større effekt - om ikke andet, så får man dem ud af stadion i længere tid og derfor er der færre voldsparate individer til stede.

Jeg var lidt overrasket da Palmå i et interview efter deres sidste kamp sagde, at den slags individer burde have 1-2 års karantæne. Der burde slås hårdt ned på dem og 5 år som første gangs forseelse og næste gang livstid. Det er ikke normalt, at tage masker på og angribe andre med romerlys - der bør straffen falde hårdt.

Det er jeg sikker på at både Putin og Kim Jong-un vil give dig meget ret i. Overvågning er et redskab som er ubehageligt, hvis det havner i de forkerte hænder - også i mindre målestok - så det er ikke uproblematisk.
Nu er vi i et andet samfund end Rusland og Nordkorea...jeg har ingen problemer med øget overvågning og registrering - for min skyld kunne vi blive DNA reg. ved fødslen, så kunne samfundet spare 100-vis af millioner på us af forbrydelser....og ville måske virke præventivt også. Sæt igang.....

Har lige læst op på de sidste 4-5 sider i tråden. Jeg synes at det er fedt, at Hansen og et par andre pyro-tilhængere har deltaget, da der ellers ikke var kommet gang i en rigtig debat. Men det er også stukket af med en del whatabout-isme med sammenligning af graden af lovovertrædelser.

Jeg kunne fristes til at sige, at pyro på stadion ikke som sådan er problemet. Problemet - og det som gør alle sammenligninger med andre lovbrud ligegyldige - er brugen af masker. Lav da bare jeres små rebelske mini-udfordringer af loven og samfundet og tænd et romerlys på stadion. Men stå ved ansvaret. Måske bliver det så betragtet som en bagatel og I slipper for en straf. Ligesom ved alle andre småovertrædelser man kan begå. For mig er det maskerne, der gør jer til virkelige kriminelle og også det som gør det lettere at overskride grænserne mere og mere.

Står I frem og tager jeres straf, så vil I også få en platform, hvor I kan fortælle medierne, hvorfor I begik jeres handling, hvis det nu f.eks. er en protest mod moderne fodbold. Der er dog tilsyneladende ikke helt en enighed om, hvorvidt den her leg med ild handler om en protest (som Hansen bl.a. antyder), eller om det handler om at skabe stemning, som mange pyro-tilhængere skriver. Jeg tænker at det er en uenighed, der vil være væsentlig at diskutere internt i fan-miljøet. For det stritter lidt i modsatte retninger. For selvfølgelig kan der skabes stemning uden brug af ild. Faktisk er det en ret ufed, outdated måde at gøre det på.

Hvis man opfører sig ordentlig så kan man vel være ligeglad?

Nu håber jeg, du kun snakker stadion. Ellers hvordan vil du have det med kamera i din bil? I dit hjem? Hvad med en chip som kan følge din gøren og laden? For du har vel ikke noget at skjule.
Jeg forstår godt, hvorfor autoritære ledere i demokratiske lande har vind i sejlene, når befolkningen er ligeglade med basale frihedsrettigheder.

Nu er vi i et andet samfund end Rusland og Nordkorea...jeg har ingen problemer med øget overvågning og registrering - for min skyld kunne vi blive DNA reg. ved fødslen, så kunne samfundet spare 100-vis af millioner på us af forbrydelser....og ville måske virke præventivt også. Sæt igang.....

Tænk hvis nazisterne havde den mulighed...

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back