New posts

Den store fan-, tifo- og stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 973
  • Views Views: Views 50K
Status
Not open for further replies.
Den store fan-, tifo- og stemningstråd
Den her er et par år gammel

Men giver vel lidt indsigt I hvad der er for en størelse

Min holdning ville klart ændre sig hvis det jævnligt blev brugt af andre AGF fans på stadion til at angribe modstanderfans. Det synes jeg næsten giver sig selv.

Men selv i det tilfælde ville det jo ikke hjælpe det helt store at fredelige AGF fans holdt op med at skyde romerlys af. Måske en smule symbolsk, men idioterne ville jo nok finde noget andet at smide med....
Hov @Hansen. Det er da vist noget af et politikersvar. Gummibånd i metermål: #… hvis det jævnligt bliver brugt af andre AGF fans …”
Jeg kan ikke helt finde ud af om det er et “ja” eller et “nej” til spørgsmålet?

Min holdning ville klart ændre sig hvis det jævnligt blev brugt af andre AGF fans på stadion til at angribe modstanderfans. Det synes jeg næsten giver sig selv.

Men selv i det tilfælde ville det jo ikke hjælpe det helt store at fredelige AGF fans holdt op med at skyde romerlys af. Måske en smule symbolsk, men idioterne ville jo nok finde noget andet at smide med....
OK. Så du ville overveje at se anderledes på pyro, hvis det jævnligt, ja jævnligt, blev brugt af andre GF fans mod modstanderfans 😱.
Den udtalelse taler for sig selv.

Jeg tror du i den grad undervurderer, hvad der er gang i rundt omkring i DK, hvor de to største fangrupper er blevet inficeret af bander, voldsmænd, kriminelle og højreradikale grupper, der reelt har taget over, så alle bliver skræmt til at tie og dække over dem. Det er helt ude af kontrol.

Kender ikke din alder. Men i Aarhus har vi tidligere set hvordan White Pride fik et godt tag i en masse små drengerøve, så skæg ballade pludselig blev til vold og højreradikalisme. Det burde vi have lært af i Aarhus. Og når fankoordinatorer og andre i fanmiljøet ser igennem fingre med ulovligheder på stadion, der koster klubben halve og hele millioner og sætter sig selv over klubben, er det på tide at sætte hælene i, før det udvikler sig yderligere. Sporene skræmmer.

Last edited:
Jeg er 42 og var med hele vejen igennem 90erne for lige at svare på den. Min pointe er simpel. Så længe romerlys bliver brugt forsvarligt, på tribunen og som en del af en "civil ulydighed" imod de udviklinger indenfor fodbolden jeg ikke kan lide, så er jeg med. Selv om det er ulovligt. Og selv om det giver bøder til klubben (i må i øvrigt nok hellere lære at finde jer i, at rigtig, rigtig mange på den aktive fanscene har det på den måde)

Jeg er ikke med længere hvis det udvikler sig til jævnligt at blive brugt til vold imod andre mennesker. Det er ikke sket i Århus, og udviklingen går slet ikke den vej. Det ved man hvis man har været i fanafsnittet jævnligt over de sidste år (hvilket jeg trods alt har).

Jeg vil faktisk gå så langt som at sige, at det skulle undre mig meget hvis en aktivt "fanideologisk" fanscene ikke netop er med til at holde en hel del unge fra i stedet at søge deres kick gennem "vold og højreradikalisme". Jeg tror i hvert fald ikke det er et tilfælde, at vores stærkeste periode nogensinde på "ultra fan" området falder sammen med de år hvor man hører mindst (hvis overhovedet noget?) til voldsparate AGF grupperinger.

Igen skal jeg lige pointere at jeg bor i udlandet og ikke er en del af den aktive fanscene længere.

Det er ikke sket i Århus, og udviklingen går slet ikke den vej. Det ved man hvis man har været i fanafsnittet jævnligt over de sidste år (hvilket jeg trods alt har).
Det er så ikke helt rigtigt, desværre. Jeg har selv oplevet, på udebaneture, at blive råbt ad, antastet og forsøgt truet til at deltage i ALLE sange og hoppen rundt... det gider jeg ikke. Nogle af de sangtekster er så dumme, at jeg er bange for, min hjerne rådner, hvis jeg bruger bredbånd på at lære lortet. Desuden er jeg fan på min måde, og det indebære at synge med når det passer mig, juble når vi score, lægge pres på dommeren hvor jeg kan og i øvrigt bære klubbens farver.
En af mine bedste venner har stået i Stemningsafsnittet også på hjemmebane i de seneste halvandet år. Han beretter at stemningen er blevet mere og mere radikal, fanatisk og brutal, til et punkt hvor han ikke længere er tryg.
Igen skal jeg lige pointere at jeg bor i udlandet og ikke er en del af den aktive fanscene længere.
Så din viden er med andre ord forældet?

@martin

Jamen det er vel op til hver enkelt person at vurdere? Jeg skriver jævnligt fordi det nok ikke ville få mig personligt til at ændre min holdning hvis vi fik en enkelt isoleret episode hvor en eller anden spade tonsede et romerlys efter nogle andre. Og de episoder har vi jo heldigvis heller ikke haft hos os. Så jeg kan ikke rigtig se relevansen i at skulle forholde mig til lige nøjagtigt hvor meget der hypotetisk set skulle til, når vi slet ikke er på vej derhen.

@Stone Cold

Den er ikke mere forældet end at jeg nok har fingeren mere på pulsen end den gennemsnitlige bruger herinde. Jeg har ingenlunde mærket "radikal" eller "brutal" de gange jeg har været der i løbet af de sidste år. Jeg har mærket en kultur i rivende udvikling og den bedste opbakning AGF nogensinde har fået fra lægterne. Så det handler nok om øjnene der ser.

Ud over det får du jo også meget godt illustreret hvor relevant det er for dig overhovedet at blande dig i en tråd om tifo og stemning. Det virker i hvert fald ikke ligefrem som om det er noget du er helt tosset med. Og det er selvfølgelig fint nok, men når din "hjerne rådner" af det andre folk dedikerer år af deres liv til, så er det nok for meget forlangt at i skal se øje til øje. Og at de i øvrigt skal tillægge din holdning nogen betydning.

@martin

Jamen det er vel op til hver enkelt person at vurdere? Jeg skriver jævnligt fordi det nok ikke ville få mig personligt til at ændre min holdning hvis vi fik en enkelt isoleret episode hvor en eller anden spade tonsede et romerlys efter nogle andre. Og de episoder har vi jo heldigvis heller ikke haft hos os. Så jeg kan ikke rigtig se relevansen i at skulle forholde mig til lige nøjagtigt hvor meget der hypotetisk set skulle til, når vi slet ikke er på vej derhen.

@Stone Cold

Den er ikke mere forældet end at jeg nok har fingeren mere på pulsen end den gennemsnitlige bruger herinde. Jeg har ingenlunde mærket "radikal" eller "brutal" de gange jeg har været der i løbet af de sidste år. Jeg har mærket en kultur i rivende udvikling og den bedste opbakning AGF nogensinde har fået fra lægterne. Så det handler nok om øjnene der ser.

Ud over det får du jo også meget godt illustreret hvor relevant det er for dig overhovedet at blande dig i en tråd om tifo og stemning. Det virker i hvert fald ikke ligefrem som om det er noget du er helt tosset med. Og det er selvfølgelig fint nok, men når din "hjerne rådner" af det andre folk dedikerer år af deres liv til, så er det nok for meget forlangt at i skal se øje til øje. Og at de i øvrigt skal tillægge din holdning nogen betydning.
Jeg kan 100 % genkende alt, @Stone Cold skriver. Jeg vil også gerne tilføje, at "en kultur i rivende udvikling og den bedste opbakning, AGF nogensinde har fået fra lægterne" og aggressiv adfærd ikke er gensidigt udelukkende elementer.

Meget af kritikken går på, at der findes et segment, som føler sig mere berettigede til at være der, og det falder naturligvis folk som mig for brystet, når jeg har været tilhænger i så mange år, har stået der gennem tre nedrykninger og jeg ved ikke hvor meget pis og lård. Det er ganske enkelt uforskammet. Du og jeg er jævnaldrende, så jeg forestiller mig, du genkender beskrivelsen.

Jeg fornemmer også, at du "er en del af dem" i ånden*, og det er selvfølgelig fint, men igen vil jeg understrege, at ingen ejer tribunen, og at INGEN skal diktere nogens opførsel, så længe den overholder reglerne. Jeg har købt billet til en fodboldkamp - ikke en sangkonkurrence.

*Det er ikke en anklage eller lignende.

Åhhhh ja, den gamle sang og dans om, hvem der er "rigtige fans". Den har jeg ikke savnet.
Jeg tror nu nok at følelserne er lige store hos mig og dem, i stemningafsnittet. Jeg udtrykker mine anderledes. I den forbindelse er jeg i øvrigt fuld af undren og beundring over, at de evner at synge videre, når kampene spidser til. Jeg kan ikke engang sige noget til min faste stadionmakker, når kampene bliver rigtig spændende - jeg mister næsten talens brug.

At jeg tillader mig at have en mening om teksterne kan du jo enten affærdige, som du netop har gjort i formfuldendt selvfedme, eller du kan tage det som et tegn på, at jeg faktisk er ret engageret, og rent faktisk noterer mig, hvad der bliver sunget - faktisk med et ønske om at deltage i løjerne. Det bliver bare for dumt og for selvhøjtideligt. I øvrigt er langt, langt de fleste af sangene også på de samme melodier som de andre store bruger, og derfor en kende uoriginalt.

Jeg savner originalitet og Århusiansk særkende - et lune og et glimt i øjet.

@martin

Jamen det er vel op til hver enkelt person at vurdere? Jeg skriver jævnligt fordi det nok ikke ville få mig personligt til at ændre min holdning hvis vi fik en enkelt isoleret episode hvor en eller anden spade tonsede et romerlys efter nogle andre.
Det blev bare noget ukonkret og så kan grænser rykkes. Men ja - det er op til hver person og vi er ikke enige. Jeg er pt ikke tryg ved at sende næste generation på stemning.

Jeg oplevede ingen "dårlig" stemning mod FCM, stod dog også lidt ude til siden. Så dem i midten kunne give den gas. De var bare supergode igennem hele kampen og jeg fornemmede en god stemning. Kæmpe cadeau til alle dem som stod med flagende, selvom det ene var virkelig grimt og ikke handlede om AGF (det kan man godt skifte ud).

Der var dog et par ting jeg ikke helt forstår. Nogen af sangende er rimelig komplicerede, så hvis man vil undgå det bliver en fest for de indviede, fremfor hele tribunen, skal man overveje hvor mange "special" sange der skal fremføres. Dernæst er "sid ned, rejs jer op" uendelig lang, også for lang hvis du spørger mig. Man kan roligt kigge lidt kritisk på et par faser, eks. råber man at man er imod moderne fodbold, endda 2 gange. Stor ros for engagementet i sangen, men den er alt for lang og bliver da også afbrudt undervejs af noget som skete på banen.

"come on Gf, come on" var til gengæld et hit, jeg fik jo et throwback til start halvfemserne det var squ fedt! :)

Jeg er også for romerlys, jeg er imod fyrværkeri, herunder raketter, det er umuligt at kontrollere og risikoen for at nogen sprænger en finger, øje eller det som er værre er alt for stort.

Tråden her emmer af dansk mentalitet, har nogen gjort noget forbudt, skal man overholde loven. Det er jo også rigtigt, men der skal være plads til ulydighed, bare ikke i den skala som vi så mod Brøndby sidst på hjemmebane.

Man kan i øvrigt undre sig over, hvordan DBU så nemt kunne fjerne bandeelementerne (som nok er nogle af de samme personer) fra stemningsafsnittet til landskampe, da de også begyndte at give problemer der, når det åbenbart er så svært for FCK og BIF. Måske bunder det bare i noget så simpelt, som at DBU, modsat klubberne, ikke er bange for at miste ultra-segmentet til landskampene?

Jeg har på fornemmelsen af klubberne i langt højere grad er i familie med deres ultras end de selv vil indrømme. Personer de kender fra tribunen siden de stod i ungdomsklumpen med pibestemmer. Jeg tænker også der er vagter med videre, der meget langt hen ad vejen har sympati for ultras og konfrontationer. Og som kikker den anden vej. Hvis de da ikke direkte hjælper til med eks. krudt eller adgang for karantæneramte.

Jeg tænker også klubberne kører et politisk og fordækt spil. Hvor man på den ene side gerne vil stå som ansvalig. Men på den anden side gerne vil undgå restriktioner for ens egne. Så det ser ud til at være de andre der har et problem. Ingen grund til at indrømme noget. Eller sig nej-tak til indtægter på stadion. Skuffe de mange.

Eller, ovenstående var min holdning indtil for et par uger siden. For jeg synes der strammes nu. Efter derbyet og vores hjemmekamp mod BIF.

Men seriøst. Jeg tror der er ret mange personer der er i stand til at sætte fulde navn på alle de BIF-hætter, der tog det kommando raid op af langsiden. Maskebal eller ej. Samme med dem fra FCK enden, der tog den over hegnet for at tage kampen op.

Jeg ved ikke hvem der har skrevet det ikke vil ske. Ikke mig, da det er sket i hvert fald mindst en gang tidligere.
Som propyro gider jeg slet ikke drages ind i en debat omkring pyro der bliver brugt som våben, og skulle stå på mål for folk der gør det.
Den må du tage med folk der bruger pyro som våben eller er tilhængere af det.
Der er en snorlige linje fra at acceptere og endda bakke op om at der er “medfans” som iklæder sig masker og tænder romerlys, og afbryder kampen, til at de samme “medfans” lige skruer lidt op for truslerne imod modstandernes fans, til at de lige kaster et par ting efter modstandernes fans, til at de lige hopper over banden og løber frem imod modstandernes fans, til at de lige bruger romerlys som kasteskyts - en snorlige linje.

Ligeså snart man har accepteret og beskyttet dem der tager masker på, så har man accepteret at der er nogen der bryder lovgivningen, og så er det meget nemmere for dem at eskalere, og bryde lovgivningen lidt mere, og til sidst bliver det også over din grænse. Da der blev tændt fyrværkeribatterier på stadion sidste mandag, da blev situationen eskaleret, og det er tilsyneladende også indenfor dit moralske kompas, også selvom det gik ud over både frivillige vagter, og andre tilskuere, og sandsynligvis koster en alvorlig straf til klubben.

Spørgsmålet er om den næste eskalering også er OK, også selvom det måske går ud over endnu flere, og har endnu større konsekvens?
Selvom jeg er for brugen af pyro til dens egentlige formål, så legitimerer jeg jo ikke noget så meget, at det ikke fortsat er ulovligt at have med på stadion.
Dem der tager det med på stadion gør det i sidste ende ud fra en kalkuleret risiko, der indebærer mulige karantæner og bøder. De gør det ikke fordi jeg synes pyro er skønt.
De gjorde det da netop fordi du synes at pyro er så skønt at du accepterer at der er folk omkring dig der tager masker på og tænder romerlys, afbryder kampen og koster bøder til klubben, hvis du ikke syntes at det var skønt, men i stedet tog afstand fra det, og fjernede dig fra dem der tager masker på, så ville de holde op, for så er det ikke længere et fælles projekt, og dermed for de ikke den anerkendelse som de søger, ved at være seje og grænseoverskridende.

Jeg har på fornemmelsen af klubberne i langt højere grad er i familie med deres ultras end de selv vil indrømme.
Jeg har i lang tid abonneret på den 'konspirationsteori', at klubberne har en stiltiende, men bevidst aftale om at lade Divisionsforeningen være bad cop, så de selv slipper for at tage et opgør med deres egne respektive fans. Hånden på hjertet tror jeg da også, at Jacob Nielsen hellere vil betale 1-2 millioner kroner til bødekassen om året og bevare en god stemning på og omkring stadion, end at han vil tage et direkte opgør med nogen af klubbens mest synlige og slagkraftige fanfraktioner. Hvad skulle AGF dog vinde ved at slå hårdt ned? Så længe pyro er ulovligt, kan AGF imidlertid kun vende det blinde øje til, hvis andre i stedet slår ned, og den opgave er så udliciteret til Divisionsforeningen. Der er brok herinde over AGF-bøder, men 99,9% af den resterende verden lever fint med den løsning

MEN: Alt det gælder jo kun, hvis den såkaldte ballade holdes inden for en vis grænse. Måske blev den overtrådt i hjemmekampen mod Brøndby, og den blev med både sikkerhed og med længder overtrådt på Brøndby Stadion i søndags. Når vi når til det punkt, kan klubberne ikke længere (forhåbentligt ikke engang Brøndby) bare stikke hovedet i sandet, lade som ingenting og afvente Divisionsforeningens reaktion.

Jeg har i lang tid abonneret på den 'konspirationsteori', at klubberne har en stiltiende, men bevidst aftale om at lade Divisionsforeningen være bad cop, så de selv slipper for at tage et opgør med deres egne respektive fans. Hånden på hjertet tror jeg da også, at Jacob Nielsen hellere vil betale 1-2 millioner kroner til bødekassen om året og bevare en god stemning på og omkring stadion, end at han vil tage et direkte opgør med nogen af klubbens mest synlige og slagkraftige fanfraktioner. Hvad skulle AGF dog vinde ved at slå hårdt ned? Så længe pyro er ulovligt, kan AGF imidlertid kun vende det blinde øje til, hvis andre i stedet slår ned, og den opgave er så udliciteret til Divisionsforeningen. Der er brok herinde over AGF-bøder, men 99,9% af den resterende verden lever fint med den løsning

MEN: Alt det gælder jo kun, hvis den såkaldte ballade holdes inden for en vis grænse. Måske blev den overtrådt i hjemmekampen mod Brøndby, og den blev med både sikkerhed og med længder overtrådt på Brøndby Stadion i søndags. Når vi når til det punkt, kan klubberne ikke længere (forhåbentligt ikke engang Brøndby) bare stikke hovedet i sandet, lade som ingenting og afvente Divisionsforeningens reaktion.
Jeg tror JN og AGFs tålmodighed er opbrugt nu og det overdrevne stunt sidste mandag var dråben der får bægeret til at flyde over. Jeg tror der kommer et decideret opgør nu.

Jeg er 42 og var med hele vejen igennem 90erne for lige at svare på den. Min pointe er simpel. Så længe romerlys bliver brugt forsvarligt, på tribunen og som en del af en "civil ulydighed" imod de udviklinger indenfor fodbolden jeg ikke kan lide, så er jeg med. Selv om det er ulovligt. Og selv om det giver bøder til klubben (i må i øvrigt nok hellere lære at finde jer i, at rigtig, rigtig mange på den aktive fanscene har det på den måde)

Jeg er ikke med længere hvis det udvikler sig til jævnligt at blive brugt til vold imod andre mennesker. Det er ikke sket i Århus, og udviklingen går slet ikke den vej. Det ved man hvis man har været i fanafsnittet jævnligt over de sidste år (hvilket jeg trods alt har).

Jeg vil faktisk gå så langt som at sige, at det skulle undre mig meget hvis en aktivt "fanideologisk" fanscene ikke netop er med til at holde en hel del unge fra i stedet at søge deres kick gennem "vold og højreradikalisme". Jeg tror i hvert fald ikke det er et tilfælde, at vores stærkeste periode nogensinde på "ultra fan" området falder sammen med de år hvor man hører mindst (hvis overhovedet noget?) til voldsparate AGF grupperinger.

Du kan godt acceptere vold men ikke jævnlig vold. Jamen tak da for det. Dine synspunkter matcher på lange stræk typerne i BIF og FCK. De er nok også kede af, at nogen "gik over stregen".

Dit sprogbrug som: I må iøvrigt nok hellere lære at finde jer i ....
Gu' vil "vi" da ej ! Og hvis rigtig, rigtig mange virkelig skulle bakke op om dine holdninger til vold, står det allerede grelt til i Aarhus. Så er der på alle måder ikke langt til BIF og FCK tilstande. Og det er jo det pyro-tilhængerne herinde jo ellers argumenterer for slet ikke er tilfældet.

Tak for kaffe, siger jeg bare og lader politiet tage sig af resten, så børn og voksne igen kan komme fredeligt til fodboldkampe i hele landet. Hættemågerne og banderne og deres ligesindede kommer ingen til at savne.

Last edited:
Jøses, det her forum er godt nok mere fyldt med galde end jeg troede. Vi er nogle stykker med et ben i den anden lejr som stiller os til rådighed herinde og forsøger venligt at svare på spørgsmål. Hvem ved, måske kunne vi ende med i det mindste at respektere hinandens forskellige holdninger.

Men så er det altså bare ikke fedt og ikke særlig sympatisk konstant at blive mødt med unuanceret gåen efter manden og få lagt ord i munden igen og igen. Og det er jo ikke bare fra et par stykker. Det er godt nok utroligt så mange senior debattører herinde der bare uden undtagelse læser det i VIL læse. Og i øvrigt tydeligvis er ligeså forblændede, konfliktsøgende og ude af stand til se nuancer som de sørgelige hooligantyper.

Hvis det i vil have er et forum hvor alle er enige, så er i godt på vej. Det der niveau kan i i hvert fald have for jer selv.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back