New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 256K
Den store økonomitråd
Jeg er ret sikker på, at det var en emission, som så skulle gå til deres lounge og træningsanlæg. Men det var også noget med, at omkostningerne til de to ting gik langt langt over det, de fik ind i emissionen. Det er da ik usandsynligt at forestille sig, at de så dækkede det resterende med et lån.

Og en vigtig pointe ift deres ejerskab er, at uanset hvor stor en regning AHP er villig til at samle op, så er FCM bundet af FFP - primært UEFA's regel om, at de maks må bruge 70% af deres omsætning på førsteholdstruppen.

Omsætningen gælder kommercielle indtægter, tv penge, europæiske indtægter og transferoverskud(!). De har holdt på deres spillere i et par sæsoner og haft ret beskedne transferoverskud, hvis man tænker på, at deres strukturelle underskud vel er omkring 200 mio. Hvis de skal overholde UEFA's regler, så er de tvunget til at sælge nu og have et vindue med et ret markant transferoverskud. Især fordi de ik har formået at komme ind i CL i den treårige periode FFP dækker over.

Jeg tror egentlig mere, at det er derfor, at de sælger så forholdsvist meget ud af truppen. De er nok tvunget til det, hvis de skal lægge yderligere på uden at komme i klemme med reglerne.
Det passer bedre med min opfattelse eller erindring af det at der var en emission og det kan sagtens tænkes der blev behov for lidt lån oven i til faciliteterne. Jeg ved ikke om de lige nu er nået dertil hvor der er påtvungne salg ift FFP. Det er jo selvfølgelig beregnet over en periode, men man kan i så fald også forestille sig at begrænsede salg i dette vindue, der lige gør at man overholder FFP, betyder at der vil være flere påtvungne salg i de næste vinduer, især selvfølgelig hvis det igen ikke bliver til de store europæiske ligaspil.

Jeg tror dog også der er et element af at der er salg som spillerne selv forventer kommer nu og man har også brug for at lave salgene for at vise de næste at man har mulighed for komme videre fra FCM til et højere niveau. Jo nærmere man kommer på det der glasloft for hvad der er muligt at hente uanset økonomi, des kortere tid har spillerne sikkert også lyst til at bruge i Superligaen. Og i hvert fald ikke for at spille CoL, så spillere som Osorio og Franculino vil nok meget gerne afsted (sidstnævnte kan tage skadesperioden i betragtning, men nu er han trods alt spilleklar igen.)

Her tør jeg godt sige at Bestseller er en rimelig stor cashcow for Heartland og det er den store finansieringskilde til at kunne investere andre steder i koncernen. Det kan man også se hvis man kigger på udbytte betalingen de seneste år. Og hvad der står som tilgodehavende i Bestseller koncernen ved tilknyttedevirksomheder.
Ja det er klart, det må være den oprindelige og stadig det klart største ben i konglomeratet. Det er så også ældre og fungerer måske lidt anderledes, men når vi diskuterer hvorfor FCM låner penge fremfor at lave en emission, kunne man sammenligne med andre mere eller mindre sammenlignelige dele af forretningen og se om der laves lån på samme måde.

Ja det er klart, det må være den oprindelige og stadig det klart største ben i konglomeratet. Det er så også ældre og fungerer måske lidt anderledes, men når vi diskuterer hvorfor FCM låner penge fremfor at lave en emission, kunne man sammenligne med andre mere eller mindre sammenlignelige dele af forretningen og se om der laves lån på samme måde.
Sådan som jeg læser moderregnskabet i Heartland samt BS koncernens, så ligner det hvert fald at Heartland har en del tilgodehavende fra tilknyttede virksomheder, men også en del gæld til samme. Og hvis man så kigger på BS koncernen, så har de et stort tilgodehavende, der næsten kun kan være vedr. Heartland. Dog også et næsten ligeså stort forslået udbytte.

Så det vil jeg umiddelbart sige ja til det er.

Latest posts

Back