New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 254K
Den store økonomitråd
Helt enig i ovenståede. For mig er det ikke så meget pengene der gør, at jeg ikke længere følger PL så tæt og slet ikke CL længere. Det skete med corona. Det blev så uendeligt ligegyldigt at se fodbold på TV med tomme tribuner, og så har det sådan set bare holdt ved. Før corona så jeg rigtig meget bold i TV, men nu kan der gå måneder mellem jeg ser en PL og CL kamp. Jeg føler bare ikke nogen affektion for udenlandske topkampe længere. Jeg ser langt hellere en superligakamp i TV. Selvom niveauet ikke er så højt, så er der bare noget mere intensitet og nærhed forbundet med det. Jeg kan i højere grad blive draget af en TV kamp mellem Vejle-Viborg end Aston Villa-Newcastle.
Jeg vælger også en Superligakamp over en tilfældig PL-kamp, men jeg er nok også tilbøjelig til at vælge den Vejle-Viborg kamp over en tilfældig kamp med FCK, hvor det bliver helt uinteressant hvis der ikke er udsigt til at de taber. En bundkamp kan så også blive med et halvt øje fordi det ret beset er en ringe kamp, men det er også derfor jeg håber nedrykningen ikke bliver afgjort for tidligt - de kampe sidst på sæsonen kan være nogle af de mest interessante pga intensiteten og konsekvenserne selvom spillet formentlig er elendigt.

Top fodbold ala Premier League er så "fucked. Det er et shitshow, og vel et boble der på et tidspunkt brister. Sindsyge priser, turister der fylder stadions, show og gøgl. FIFA er en joke, UEFA ligeså. At holde med et premier league hold anno 2026 er som at holde med en virksomhed.

COME ON YOU, AMAZON!

Engang fulgte jeg med i PL og VM og synes det var fedt, nu er jeg totalt ligeglad. Det er KUN dansk fodbold jeg synes er spændende, det har stadig en form for autensitet over sig. (Selvom pengene her også er absurde).

Jeg elsker også "AGF er ikke som de andre" agendaen, for det er de virkelig ikke. Eller vi og OB er ikke som de andre.

Jeg vil personligt hellere at AGF sovser rundt i top 4, med nuværende værdier, ejerkreds mm, end at vi får GFH ind og det bliver gøglet op.

I en verden i oprør, er der noget charmerende over at holde fast i sine værdier.

Jeg er også gået over til nærmest kun at følge Dansk fodbold og naturligvis i væsentlig grad AGF.

Tidligere så jeg en del PL og Champions league men det er meget sjældent efterhånden. Det kom nok lidt med, at de åbnede CL til andre hold end mestrene, så gik der ligesom noget af ideen. I dag aner jeg stort set heller ikke hvilke spillere som er på de forskellige hold i PL - det er lidt mere en tilfældighed og så måske viden om hvor der er nogle Danskere. Det siger mig bare ikke det samme - da det virker som en stor pengemaskine.
Landsholdet følger jeg stadig fra tid til anden og det har sin egen charme men de var også ved at hænge mig ud af halsen for et par år siden.

Til gengæld kan jeg se næste generation picker op og (nærmest) af sig selv er begyndt at følge hold i PL. Lettere overraskende men det er måske fødekanalen til showet bliver ved.

Helt generelt hjælper det heller ikke på lysten, at kampene i dag er spredt på jeg ved ikke hvor mange kanaler og streamingtjenester. Jeg vil altså ikke have dem allesammen og så er det nemmere ikke at følge, end at sætte sig ind i hvad der bliver vist hvor og på hvilket tidspunkt.

Jeg vælger også en Superligakamp over en tilfældig PL-kamp, men jeg er nok også tilbøjelig til at vælge den Vejle-Viborg kamp over en tilfældig kamp med FCK, hvor det bliver helt uinteressant hvis der ikke er udsigt til at de taber. En bundkamp kan så også blive med et halvt øje fordi det ret beset er en ringe kamp, men det er også derfor jeg håber nedrykningen ikke bliver afgjort for tidligt - de kampe sidst på sæsonen kan være nogle af de mest interessante pga intensiteten og konsekvenserne selvom spillet formentlig er elendigt.
Jeg vælger gerne en bund mod top kamp, da man så kan sidde og heppe på bundholdet og fryde sig når de store taber. Især i år hvor vi er med i toppen. Jeg jublede nærmest som en AGF scoring da Vejle slog Brøndby lige inden jul :)

Har det på præcis samme måde.. Det er AGF og Supoerligaen jeg følger primært.

Dog falder jeg nogle gange i, og nyder en CHL eller PRL kamp, mest for spillets skyld, og en undskyldning for at drikke en god kold øl lidt i fred.
Specielt her i December og Januar har jeg set lidt mere PRL end tidligere.. Som United fan (tidligere? kan ikke helt slippe dem) med flere besøg på Old Trefford, så ruster gammel kærlighed jo ikke - men det gør godt nok ondt at se på dem :D

Jeg har afmeldt Viashit og ser derfor hverken PL eller CL længere.
Jeg har et blødt punkt for mange engelske klubber, men især Liverpool holder jeg stadig øje med.
Men jeg kunne ikke forsvare økonomien i det længere.

Jeg synes italiensk og spansk fodbold er fedt, der er et teknisk niveau, som er til at få øje på, og det er ikke altid fart over alt andet.

Men i virkeligheden er det kun AGF og superligaen, der for alvor interesserer mig.

Jeg vælger gerne en bund mod top kamp, da man så kan sidde og heppe på bundholdet og fryde sig når de store taber. Især i år hvor vi er med i toppen. Jeg jublede nærmest som en AGF scoring da Vejle slog Brøndby lige inden jul :)
Ja, sådan en kan jeg også finde på at se og der kan man ubetinget holde med det ene hold, men ville du se anden halvleg hvis Brøndby fører 2-0 efter første halvleg? Den er ikke helt afgjort endnu, men jeg ville nok højest lige tjekke stillingen i anden halvleg og se om der skal tændes igen. Fra startfløjt er kampen mere interessant end en tilfældig PL-kamp fordi man er lidt investeret i resultatet, men interessen forsvinder så også hvis resultatet virker afgjort.

Jeg kan godt finde på at se en PL-kamp, men det hjælper også her hvis man prøver at holde lidt med det ene hold og det er ikke altid der rigtig er en grund til det. Det er ikke så sandsynligt at det går sådan, men hvis nu Villa kan blive mestre når vi når hen sidst på sæsonen kan jeg fx sidde og heppe lidt på dem fordi jeg elsker overraskelsen og de her gamle traditionsklubber der dukker frem igen.

Top fodbold ala Premier League er så "fucked. Det er et shitshow, og vel et boble der på et tidspunkt brister. Sindsyge priser, turister der fylder stadions, show og gøgl. FIFA er en joke, UEFA ligeså. At holde med et premier league hold anno 2026 er som at holde med en virksomhed.

COME ON YOU, AMAZON!

Engang fulgte jeg med i PL og VM og synes det var fedt, nu er jeg totalt ligeglad. Det er KUN dansk fodbold jeg synes er spændende, det har stadig en form for autensitet over sig. (Selvom pengene her også er absurde).

Jeg elsker også "AGF er ikke som de andre" agendaen, for det er de virkelig ikke. Eller vi og OB er ikke som de andre.

Jeg vil personligt hellere at AGF sovser rundt i top 4, med nuværende værdier, ejerkreds mm, end at vi får GFH ind og det bliver gøglet op.

I en verden i oprør, er der noget charmerende over at holde fast i sine værdier.
Kunne ikke være mere enig...PL m.m. er NADA nu om dage....anerkender der er de bedste spillere, og spilkvalitet, men ALT andet er røv og nøgler. Ser stort set kun Suppen og landshold + Chamions League fra kvartfinalerne, trods jeg hader alt det UEFA/FIFA står for

Det kuriøse er så - at der er væltet så mange penge ind i PL - til hele ligaen, at den faktisk er langt mere jævnbyrdig nu - fra top til bund.

Der var på et tidspunkt kun 4-5 point mellem nummer 5 og 14, og der er stor udskiftning i hvem der ligger i top 6 også.
I skrivende stund er der kun 6 point mellem nummer 4 Liverpool og nummer 12 Everton ift kampen om CL-pladser.
Og det er ligeså tæt mellem holdene under.

Jeg synes faktisk det er lang tid siden ligaen har været så spændende.
Og der var i alt for mange år kun 2 hold der havde intern dyst i toppen - mens det nu er 3 hold, og Villa endda 8 point foran Liverpool pt.
6 point mellem nummer 1,2,3 efter 21 runder er sgu ret fedt.

Laaaangt federe end i Tyskland, hvor Bayern har scoret 66 mål på 17 kampe (3,88 i snit!!!!), og ligger nummer 1 med 11 point ned til 2.pladsen efter 17 runder.

For mig handler det egentlig ikke om at ligaen er lige. Det er sikkert rigtigt at PL er mere lige. For mig handler det om, at charmen er totalt væk. Stemningen på stadion er død (Jo, den er. også i Liverpool og andre steder :D). Der er så mange fodboldturister, at du er ikke et sekund i tvivl om, at det handler om big business, og så sparker vi til en fodbold også. Charmen, intensiteten, og alt det "ægte" som engelsk fodbold har givet videre er totalt uddød.

Bare lige for at nævne det er Chaokah Liverpools officielle coconut oil partner. Det er så åndsvagt!

Jeg spørger bare, hvem FANDEN er AGFs officielle kokosolie partner???? Har vi en uofficiel?

Ja, sådan en kan jeg også finde på at se og der kan man ubetinget holde med det ene hold, men ville du se anden halvleg hvis Brøndby fører 2-0 efter første halvleg? Den er ikke helt afgjort endnu, men jeg ville nok højest lige tjekke stillingen i anden halvleg og se om der skal tændes igen.
Ja da. Der er 45 minutters gokkemateriale i at se dem smide det ;)

AGF og cykling(med sine egne problemer)
Fungerer for mig.
Jeg tror til dels vi er blevet mættet med alt for mange kampe samt at kommercierliseringen, FIFA’s world Club cup og det nye turneringsformat i de europæiske turneringer, spansk super cup i Mellemøsten og forsøg på ligakampe i USA, hvor UEFA ikke tør sige nej i frygt for st blive sagsøgt, MCCs osv osv osv
Hvis det er sandt at TV pengene er ved at nå et Max niveau kan det muligvis ændre nogle dynamikker
Det kunne være sjovt at sammenligne de forskellige økonomier i suppen for at se hvor mange mio hver klub budgetterer med at sælge for årligt.

Det kuriøse er så - at der er væltet så mange penge ind i PL - til hele ligaen, at den faktisk er langt mere jævnbyrdig nu - fra top til bund.

Der var på et tidspunkt kun 4-5 point mellem nummer 5 og 14, og der er stor udskiftning i hvem der ligger i top 6 også.
I skrivende stund er der kun 6 point mellem nummer 4 Liverpool og nummer 12 Everton ift kampen om CL-pladser.
Og det er ligeså tæt mellem holdene under.

Jeg synes faktisk det er lang tid siden ligaen har været så spændende.
Og der var i alt for mange år kun 2 hold der havde intern dyst i toppen - mens det nu er 3 hold, og Villa endda 8 point foran Liverpool pt.
6 point mellem nummer 1,2,3 efter 21 runder er sgu ret fedt.

Laaaangt federe end i Tyskland, hvor Bayern har scoret 66 mål på 17 kampe (3,88 i snit!!!!), og ligger nummer 1 med 11 point ned til 2.pladsen efter 17 runder.
Ja, de penge der kommer ind gør det mere jævnbyrdigt eller giver om ikke andet andre klubber mulighed for at bygge noget op. Det er nogle gange fra lidt dubiøse kilder, men hvis man ser bort fra det kan der rykkes lidt ved hierarkiet. Når det er den stærkeste og rigeste liga er der også en grænse for hvor meget bedre man kan blive med flere penge, selvom det selvfølgelig oftest vil være de samme hold med flest penge og størst bredde der vinder i længden - ligesom i fx Superligaen. Det er trods alt også sjældent at der er en rigtig overraskende vinder af ligaen og Man City vandt jo fire mesterskaber i træk som de første nogensinde. Selvom i hvert fald midterholdene i PL er stærke nok til at slå topholdene på en god dag. Den sidste statistik med Man City er til gengæld en del af noget andet jeg normalt har syntes gjorde den engelske række mere interessant end så mange andre: der er ikke tradition for at det samme hold er bedst år ud og år ind, der er altid udfordrere, men det er ikke mindst også kommet i perioder, så selv de normalt største klubber kan være lidt væk nogle år inden de er kommet tilbage. Liverpool blev jo ikke mestre i en del år og lige nu er Man Utd inde i sådan en periode. Ser man ned over listen af hold i PL og fortsætter i de lavere divisioner, er der virkelig mange hold med både titler og mange fans.

Der er en masse aspekter ved Bundesligaen, der er rigtig fede og den vinder over PL på nogle områder, men jeg synes nu også det er lidt ødelæggende at det samme hold vinder stort set hvert år. Det kan faktisk undre lidt at det er så svært at bryde den dominans, men en del af det er da nok netop at det er svært at få de samme penge ind udefra som i PL (vel nok pga den 51% regel, men man har den omvendt også i Sverige hvor der er meget stor variation i hvem der vinder ligaen.)

30 mio i sidste sæson tjente vi på TV og præmiepenge, det er ikke engang en MEM. 42 mio. tjente FCM og K, det er gode lommepenge for dem.

Spillersalg er og bliver kongen når vi snakker økonomi.
Du kunne så også sige at det er omkring en tredjedel af vores spillerbudget. Spillersalg er vigtigere når man har en nogenlunde pipeline, men de 30 mio er også "ikke engang" et af klubbens største spillersalg. Men vi skal der hen hvor sådan en indtægtskilde fylder relativt mindre netop fordi den ikke vil kunne øges i når samme grad som spillersalg.

Du kunne så også sige at det er omkring en tredjedel af vores spillerbudget.

Pengene er ikke ligegyldige, det er en god solid indtægt at have men pointen er, for de store klubber betyder det mindre og mindre og derfor vi ser klubberne også i 1. Division have så meget fokus på spillersalg.

Overstående er ikke en nyhed, det har stået lysende klart i en del år - selvom ikke alle ville og vil købe ind på stor fokus på talentudvikling - men nu har vi et af tallene i den traditionelle fodboldøkonomi.
Det giver os fans et bedre grundlag at diskutere ud fra.

Pengene er ikke ligegyldige, det er en god solid indtægt at have men pointen er, for de store klubber betyder det mindre og mindre og derfor vi ser klubberne også i 1. Division have så meget fokus på spillersalg.

Overstående er ikke en nyhed, det har stået lysende klart i en del år - selvom ikke alle ville og vil købe ind på stor fokus på talentudvikling - men nu har vi et af tallene i den traditionelle fodboldøkonomi.
Det giver os fans et bedre grundlag at diskutere ud fra.
Det er bestemt ikke en nyhed, og jo også derfor en klub some f.eks. Randers er helt oppe at bruge 11-12 millioner årligt på deres akademi. Modsat TV pengene, er der er jo en direkte omkostning forbundet med talentudviklingen. Jeg er helt med på, at jo bedre et produkt jo mere i TV penge.

Hvis der kommer én spiller op årligt i gennemsnit i Randers, så er han truppens dyreste spiller. Når Mads Enggaard sælges for 20 millioner, er gevinsten 9 millioner. Er der kun sådan en case hvert andet år, så skal der sælges en del af de næstbedste for at være rentabelt, ellers skal de næstbedste kunne udngøre en stamme på superligaholdet.

Så med den fart der er på talent og akademierne, så må salgspriser på seniorspillere bare fortsætte opad - ellers nedprorteres akademierne, og det er der ikke noget der tyder på.

Som jeg har sagt flere gange, købekraften af vores egenkapital falder dagligt. De penge var meget bedre placeret i 3-4 gode spillere mellem 19-22 år.

• Like
Reactions: cph

Latest posts

Back