New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 260K
Den store økonomitråd
Du kan jo se hvor m?rkbart ringere vi er offensivt n?r Bundu ikke er med. I Horsens gik vi helt ned da han blev skiftet ud. Jeg synes bare ikke vi skaber i n?rheden af det samme uden Bundu. Han g?r de andre s? meget bedre og is?t Mortensen f?r meget mere ud af at have Bundu ved sin side. Jeg skulle have pr?ciseret at jeg mener angrebet frem til Mortensen som jo ?bare? skal v?re opspilsstation og afslutter. N?r bundu ikke er med f?r modstanderne meget mere ro. S?dan synes det ihvertfald.

Stig AKA Frank Heskj?r said:
Det sagt, s? har Ankersen og Thorsteinsson p? venstrekanten scoret 8 m?l tilsammen i den samme tid som Bundu har spillet p? h?jrekanten (Jon 5 og Anker 3). Bundu har scoret 8. Patrick Mortensen har scoret 9 m?l, og Blume har scoret 4. Det 21 scoringer fra vores venstrekant, offensiv 8'er samt angriber. S? at sige at alt afh?nger af Bundu er sgu ikke rigtigt.
Og hvor mange af de 21 scoringer har Bundu lagt op til? Eller haft tredje-sidste fod p? og startet chancen?
Jeg siger ikke at Bundu er uundv?rlig, men at t?lle m?l er kun ?n del af, at g?re den offensive v?rdi op. Assists og tredje-sidste fod er nogle andre parametre.
Lidt mere abstrakt: hvor mange m?l PM har scoret, har han f?et pladsen fordi forsvaret havde fokus p? Bundu?
Osv...

Ja ingen tvivl om vi uden Bundu er til at tale med, der ligner vi lidt bif og aab niveau - lige nu har Bundu den xfactor for os der g?r at vi er en tand bedre og faktisk i en mere normal s?son kunne skimte guldet.

Vi har pointsnit p? 1,82. Herf?lge vandt med 1,7 og fck med 1,85 i 03.
2 point giver ofte guld. Vi kunne let have haft 4 point mere.

Historiske mestre: FC K?benhavn har Superligaens h?jeste pointsnit |...

Og hvor mange af de 21 scoringer har Bundu lagt op til? Eller haft tredje-sidste fod p? og startet chancen?
[member=6]Stone Cold[/member]? 

Jeg skrev nu at han har 7 assists, og roste ham for det, og det er i?vrigt liges? mange som han havde hele sidste s?son. Min pointe er faktisk lidt den samme som din: 
Assists og tredje-sidste fod er nogle andre parametre. 
Vi skal huske at t?lle Blumes offensive opblomstring med, og vi skal huske at t?lle Patrick Mortensens mange gode l?b med, og huske p? hvordan Bundu jo har fundet netop Mortensen mange gange, hvilket jo ogs? er til Mortensens fortjeneste s?vel som Bundu. 

Og vi er da helt sikkert mere til at snakke med uden Bundu. Hvem ville ikke sige det. Jeg anf?gtede udelukkende pr?missen om, at vi n?rmest intet kan uden Bundu (en vurdering af vores offensive form?en er 75% Bundu).

Da Bundu kun scorede 4 m?l sidste ?r, og lavede 7 assists hele s?sonen, s? vil jeg p?st? at Bundu laver flere assists nu fordi PM spiller hele s?sonen, og ikke kun i for?ret. Bundu lavede 3 assists hele efter?ret sidste ?r uden PM, og lavede 4 i 10 kampe da PM kom til. Det er derfor rimeligt at g? ud fra, at en ny kantspiller ogs? vil kunne drage nytte af PMs gode l?b, og ikke give Bundu al ?ren for det. Til geng?ld er Ankersen helt forf?rdelig p? assistfronten med kun 1 assist i 34 kampe sidste ?r, og 2 assists 21 kampe i ?r. Det er helt igennem d?rlige stats for en kantspiller, uanset system. Til Ankersens forsvar skal siges at han sidste ?r scorede 8 m?l hvilket jo er godkendt. 

Hvis jeg ikke skriver det tydeligt nok, s? er min point egentlig blot, at Bundu ikke skal have hele ?ren uanset hvor god han er, og at vi heldigvis har rigtig mange gode pr?stationer i holdets offensiv, og har elementer som man kan g?re sig forh?bninger om forts?tter selv efter Bundu.

Jeg skrev nu at han har 7 assists, og roste ham for det, og det er i?vrigt liges? mange som han havde hele sidste s?son. Min pointe er faktisk lidt den samme som din:
Det gjorde du da ogs?! Sorry! Der r?g jeg lige i f?lden med at brygge p? mit svar, inden jeg havde l?st hele posten - beklager :)

Vi skal huske at t?lle Blumes offensive opblomstring med, og vi skal huske at t?lle Patrick Mortensens mange gode l?b med, og huske p? hvordan Bundu jo har fundet netop Mortensen mange gange, hvilket jo ogs? er til Mortensens fortjeneste s?vel som Bundu. 

Og vi er da helt sikkert mere til at snakke med uden Bundu. Hvem ville ikke sige det. Jeg anf?gtede udelukkende pr?missen om, at vi n?rmest intet kan uden Bundu (en vurdering af vores offensive form?en er 75% Bundu).

Da Bundu kun scorede 4 m?l sidste ?r, og lavede 7 assists hele s?sonen, s? vil jeg p?st? at Bundu laver flere assists nu fordi PM spiller hele s?sonen, og ikke kun i for?ret. Bundu lavede 3 assists hele efter?ret sidste ?r uden PM, og lavede 4 i 10 kampe da PM kom til. Det er derfor rimeligt at g? ud fra, at en ny kantspiller ogs? vil kunne drage nytte af PMs gode l?b, og ikke give Bundu al ?ren for det. Til geng?ld er Ankersen helt forf?rdelig p? assistfronten med kun 1 assist i 34 kampe sidste ?r, og 2 assists 21 kampe i ?r. Det er helt igennem d?rlige stats for en kantspiller, uanset system. Til Ankersens forsvar skal siges at han sidste ?r scorede 8 m?l hvilket jo er godkendt. 

Hvis jeg ikke skriver det tydeligt nok, s? er min point egentlig blot, at Bundu ikke skal have hele ?ren uanset hvor god han er, og at vi heldigvis har rigtig mange gode pr?stationer i holdets offensiv, og har elementer som man kan g?re sig forh?bninger om forts?tter selv efter Bundu.

Sandt nok - Bundu er vores X-factor i ?r, og ?rsagen til, at vi skraber flere point til os end s?dvanligt. Men han er ikke uundv?rligt, det har du ret i. Sagen er ogs? den, at vores forsvar jo alts? ikke bliver ringere uden Bundu, og at vi m?ske vil blive lidt mere alsidige i vores angrebsspil, n?r Bundu ikke er med l?ngere, fordi flere skal tr?de i karakter.

Holdet er godt. Bundu er fremragende.

Uden nogen kvalitetssammenligning s? er Bundu vores Messi. Med ham p? banen er vi m?rkbart bedre. JEg synes vi er ret ordin?re offensivt n?r Bundu ikke er med, og det ses straks. N?r han ikke er med er jeg ikke sikker p?, at vi er bedre offensivt end BIF, OB, AAB eller Randers og formentlig d?rligere end FCN. S? kan man altid diskutere om vi s? vil spille p? en anden m?de  eller en anden tr?der i karakter, hvis vi s?lger ham. Det er ihvertfald n?dvendigt, for p? nuv?rende tid er jeg ret sikker p?, at vi ville v?re et af de hold, der k?mpede med n?b og kl?r om at holde sig i top-6.  Men nu har vi ham heldigvis og det skal vi gl?de os over.

?konomi og Top 6 tr?den...

FCN er n?sten mere end nogensinde en farlig spiller, ikke bare fast i top 6 (ca. 9 af 10 gange), men synes ogs? der er perspektiver p? at de rykker fra og er en farlig udfordrer sammen med AGF til at v?lte Bif af som nr 3.

Vi skal passe p? at l?gge alt for meget i aktuel stilling, for f? dage siden synes David FCN var klar favorit til bronze, nu er vi favorit, og Bif kan hurtigt v?re tilbage i den kamp og favorit til metal. H?ber vi kan tage det i ?r :-)

FCM og is?r FCK er noget l?ngere ude i horisonten, men som JN siger de ved i Herning, at vi kommer....

Og AaB og OB skal vi heller ikke afskrive, bare fordi vi har momentum lige nu. De kommer igen. Ligesom vi altid har gjort.

Stort FCN-overskud: Plus 19 millioner kroner

Dichio said:
FCN er n?sten mere end nogensinde en farlig spiller, ikke bare fast i top 6 (ca. 9 af 10 gange), men synes ogs? der er perspektiver p? at de rykker fra og er en farlig udfordrer sammen med AGF til at v?lte Bif af som nr 3.

Vi skal passe p? at l?gge alt for meget i aktuel stilling, for f? dage siden synes David FCN var klar favorit til bronze, nu er vi favorit, og Bif kan hurtigt v?re tilbage i den kamp og favorit til metal. H?ber vi kan tage det i ?r :-)
Flemming Pedersen meldte markant ud efter kampen mod FCM. Han sagde de var et ?r efter dem men erkendte ogs?, at det er et vilk?r i FCN. De er en udviklingsklub og det er netop det han lever og ?nder for FC Nordsj?lland-tr?ner: Vores ejer siger "du er kraftedeme m?rkelig" |...
Som g?r meget op i udvikling.

- Ja, netop. Og det siger Tom (Vernon) ogs? - "du er kraftedeme m?rkelig". Han pr?ver at teste mig, og s? siger jeg, "jamen s? s?lg hele lortet". ?Mangler du ikke nogle s??", og s? siger jeg "n?, vi har et helt U19-hold, som er klar til at beg? sig i Superligaen".

- Jeg gr?der lige s? meget over, at ?Jaxe? ikke starter inde, og Tochi er slet ikke med i dag (i g?r, red.). De kunne ogs? have spillet. Kofod og ?Ry? har s? bare v?ret bedre.

N?r der er s? mange talenter p? vej, m? der ogs? v?re mange tanker om fremtiden, og hvordan I skal g?re?

- Netop. Der er mange, men det er klart, at holder du p? spillerne, skal du have st?rre ?konomi. Jeg g?r ud fra, at (spillerne i) FC Midtjylland og FCK f?r lidt mere, end vores g?r. S? der er noget, der skal flyttes. Det hele skal flyttes, hvis man konstant skal spille med. Men m?ske kan vi g?re klar til det i l?bet af de n?ste 10 ?r, hvis vi vil det.
De er naturligvis farlige - det kan v?re Tom Vernon f?r den ide, at de skal fastholde truppen et ?r l?ngere for at n? Fcm's niveau. Mon ikke de blot afventer det "rette kuld og tidspunkt" - p? et h?jere niveau, kan de formentlig f? mere for deres spillere.

Martinstranger said:
De er naturligvis farlige - det kan v?re Tom Vernon f?r den ide, at de skal fastholde truppen et ?r l?ngere for at n? Fcm's niveau. Mon ikke de blot afventer det "rette kuld og tidspunkt" - p? et h?jere niveau, kan de formentlig f? mere for deres spillere.
De begyndte at snakke om det for en s?son eller to siden og det er helt klart en udfordring n?r vi skal have etableret os som tredje hjul i topstriden. Det vil jo automatisk ramme deres talentudvikling i den forstand at den n?ste spiller ikke kan f? den spilletid der gives til ham de beholder lidt l?ngere, men det er en balance de m?ske kan finde. Det kan v?re der hele bare flyttes et ?r frem. Jeg t?nker der m?ske ogs? kunne v?re en risiko for dem ved at drive det mere som et almindeligt hold i en klub, n?r de ikke har nogen n?vnev?rdig tilskuer- eller medieinteresse, men omvendt er det en stor fordel fordi ikke kommer under pres udefra hvis resultaterne svinger fra s?son til s?son. Jeg tror dog ogs? stadig vi trumfer dem p? den lange bane med den interesse der er i klubben og mulighed for at agere lidt mere som et almindeligt tophold.

Jeg tror ogs? allermest p? AGF p? den lange bane fordi vi har alt det udenom og m?ske valgt den gyldne middelvej med talenterne i truppen :-)

FCM
Men FCM har vist man godt kan blive mestre og fast top2 selvom man ikke helt har Kbh, Odense, Aalborg eller ?rhus med naturligt opland. Vestjylland har dog ogs? samlet et okay p?nt opland og stor lokalopbakning, men mangler naturligvis de store nationale sponsorer som ?rhus og is?r Kbh ikraft at hoveds?der i de to byer.

FCN
Der er FCN lidt speciel fordi der egentlig bor mange msk i det omr?de, men det spredt over st?rre omr?de n?sten lidt al a FCM, og interessen/tiden til at komme p? stadion er ikke s? stor nord for Kbh. De helt store sponsorer kan de finde inde i Kbh og talentm?ssigt har de mange at k?mpe med, men ogs? den fordel fra 05-15 at Kbh og Bif ikke prioriterede talenterne nok.

Historien er klart med AGF og et k?mpe plus :-)
Men FC Ikast har vist man godt kan skabe storbold selvom der ikke er meget historie at bygge p? udover Ikast FS. Men det er et minus for dem.

FCM og FCN lever ogs? mest i kraft af deres stenrige ejere, som giver dem mulighed for at t?nke langsigtet. Kun f? ?r siden FCM var ved at lukke og bl.a. Danny Olsen smuttede til AGF pga h?jere l?n og andre s?gte v?k.

Mon ikke 19-25 ?rige er rette vej?
SYNES AT AGF har f?et lagt den rette linje med at satse p? 19-25 ?rige spillere, og nogle f? over 25 til ca. 30 ?r.

Eller som PC udtalte vi vil have unge spillere der er sultne og har ambitoner om mere end AGF - uden det beh?ver at blive helt s? ungt som i FCN.

Og AGF har besvist sidste ?rs tid at vi sportsligt har overhalet FCN p? trods af at vores samlede budget til 1. hold og talenter kun er ca. 60-65% af deres, og transferm?ssigt i indt?gter synes vi ogs? at matche dem nogenlunde. Sv?rt at sige b?de det ?konomiske og sportslige samt bundlinje skal ses over 5-10 ?r f?r det giver mening at udpege hvilken strategi der er bedst.

Og hvor er det fedt at vi nu s? sm?t tror p? og kigger ind i, hvordan vi kan hente og overhale FCN og Bif p? den lange bane, og p? sigt FCM.

For 1 ?r siden + var det AaB og OB vi matchede - dog ikke helt sportsligt. Og nu kan vi m?ske se ind i at lave et lille bitte hul til dem ?konomisk, hvis JNs plan lykkes. Jeg tror stadig det er minimalt hul der er til OB ?konomisk. Men de virker ikke helt s? potente som os i momentum.

I ?vrigt forst?r jeg ikke  heller helt Flemming Pedersen.

1) man spiller for at slutte h?jst muligt, vinde hver uge og m?ske s?lvt?j i den sidste ende
2) ?konomien er til for at opn? sportslig succes (ikke omvendt), men god ?konomi er naturligvis en foruds?tning for at slutte h?jt.
3) talentudvikling er m?let i ungdomsfodbold - ikke i superligaen
4) Pr?ver han bare at tage presset af holdet? De har jo netop for 1-2 ?r siden meldt ud at nu ville de holde p? talenterne lidt l?ngere for a) at vinde medaljer, m?ske guld igen b) f? endnu st?rre transfers

Mht Tom V - s? tror jeg mest han er interesseret i pengene fremfor den sportslige succes. Han ser nok mere sportslig succes som vejen til god platform for at lokke talenter til og f? gode salg og penge i kassen. Desv?rre. Det er ikke meningen med prof fodbold.

?konomi tr?den...

Sp?ndende hvad status bliver nu i sommerpausen. Hvem m? sk?re efter coruna og skuffende resulater - horsens og s?nderjyske har meldt klart ud at de sk?rer efter satsningen ikke f?rte dem t?ttere p? top6 dr?mmen.

Randers er ogs? presset som jeg har erfaret det og det samme er OB (men sv?r koncern at gemmemskue - det kr?ver en indsats).

Hvad med Lyngby - hvor st?r de? Synes de har sat noget godt sammen med s?dvanlig talenter fra egen afd og rutinerede kr?fter.

Vejle laver n?ppe en Esbjerg (i?vrigt pudsigt s? mange top6 placeringer de har haft sidste 10 ?r og nedture). Hobro er vel stort set f?rdige i superligaen for denne gang og nok altid, det var en sjov historie, og m? nok s?lge deres bedste Babayan. Tvivler ogs? p? de form?r at blive elevatorklub i ny 12 holdsliga.

De andre 5 der er med i ?r m? udfra ?konomiske og sportslig form?en, regnes som favoritter n?sten hvert ?r, med OB delvist med i b?den, synes dog de er blevet noget decimeret i bredde og topkvalitet i truppen. S? de halter lidt. Men de kommer vel igen. Ambitionerne er tydelige.

Horsens, S?E, OB og RFC har st?rke start11 hold, men ikke st?rk i bredden, randers har lidt, og OB noget mere. Men slet ikke i n?rheden af os p? bredden.

Aldrig har vores muligheder for at komme i top 6 n?ste s?son set bedre ud, selvom alle kan danse en sommer, og vi endnu ikke kender n?ste ?rs trupper.

AaB har bebudet de vil opruste, FCN og AGF ligeledes, Bif har stor talentafd de skal have i spil, men handler nok stadig ind. Hvor st?r OB?

Hvor meget der s? er tomme t?nder og hvor meget der reel sker bliver sp?ndende.

OB-chef: Vi opfatter os selv som top seks-hold

Nogen der har h?rt noget om ?konomi med de forskellige klubber og udmeldinger?

Jeg t?nker at Vejle der Lige er rykket op, har en ejerkreds der er villige til at investere i ikke at blive et elevatorhold, men det er sv?rt at sige.
Randers leder efter en investor (ligesom Silkeborg, Esbjerg og gud ved hvem ellers) s? de har nok ikke mange penge at br?nde af.
De seneste par s?soner har AaB sagt at de ikke havde nogen penge for derefter at hente Okore, Fossum, Lukas Andersen osv. S? n?r de siger i ?r at de vil investere s? kan det godt v?re at det forholder sig ligeomvendt.
Horsens har som s?dvanligt ingen penge, men til forskel fra de forrige s?soner s? er der mange andre der ingen penge har s? der bliver kamp om de gratis spillere for Bo H.
Lyngby mister deres bedste spiller n?r Rezan Corlu skal tilbage til BIF, og det er ikke sikkert at Lyngbys venner har r?d til at finde en erstatning (hvis Lyngby alts? reder sig)
Br?ndby kommer nok til at k?be ind igen, og det kan godt blive en udfordring n?r de nu er ved at f? styr p? truppen, man man kan h?be at Oscar mister t?lmodigheden igen og de ender med at fyre Niels Frederiksen eller noget liges? ?ndsvagt.
FC Nordsj?lland tror jeg ikke ?ndrer alverden, de k?ber m?ske en spiller men ellers bliver det nok egen avl.
FC Midtjylland skal nok hente noget sp?ndende, de n?vnte at de havde planer om at hente spiller(e) af en kaliber man ikke har set f?r i Herning.
FC K?benhavn kommer til at investere massivt, og m?ske ogs? skille sig af med nogle af de spillere der ikke fungerer (Bjelland, Biel)
S?nderjyske m? man forvente sp?nder livremmen ind med mindre de kan lave et stort salg.
OB er virkelig vanskelig at blive klog p?, det virker som om spillerne ikke trives i klubben, Helenius og AK er jo blevet voldsomt meget bedre af at komme v?k fra ?dalen.

Dichio said:
Trods 16 ?r i 1 div og 4 nedrykninger fra superligaen p? 20 ?r er ambitionerne i hvert fald store hos VB.

Jeg t?nker de skal hyre S?ren ?keby som tr?ner

Ambiti?s Vejle-ejer: Vil vinde titler og i CL

Jeg ved ikke hvor mange penge Zolotko er god for, men hvis han f?lger ordsproget om "put you money where your mouth is", s? kan det da v?re han kan tillade sig at dr?mme om andet end nedrykningskamp.
Man m? i hvert fald give ham, at det er g?et fornuftigt i den tid han har haft klubben.
F?rste Superliga oprykning i ni ?r, og p? trods af efterf?lgende nedrykning, s? er holdet rykket overbevisende op igen.

Martinstranger said:
Red Bull Aalborg klinger bare ikke s? godt i mine ?rer men forretningen skal jo k?re rundt.
Hvis de kan n?jes med Red Aalborg kan det bedre g? :)

Man kan f? indtryk af at alle de klubber der ikke allerede er ejet af en enkelt eller f? rigm?nd leder efter dem, undtagen os og vi er sikkert heller ikke afvisende hvis det st?r nogen klar. Vi m? se hvem der sl?r til i Aalborg, men udover at det er trist hvis fx Red Bull skal til at ?del?gge en gammel klub, er der selvf?lgelig altid en frygt for at der kommer en konkurrent mere med et oppustet budget.

Jeg har i flere ?r h?bet AGF ville finde et kapitalgrundlag til at udfordre FCK - helst med lokale investors. Men helt generelt synes jeg det er fedt at ob, aab og agf er s? lokal forankret som de er, og h?ber ogs? de fortsat skal hedde AaB.

Samme i AGF og fedt at vi endelig er ved at vokse os st?rre og st?rre.

Synes slet ikke AaB b?r v?re s? bange for udviklingen de er jo godt med, kunne bedre forst?, hvis man i AGF havde de tanker indtil for et ?r siden, hvor man har ligget over 20 ?r i m?rket. AaB har haft masser af succes med deres linje.

Latest posts

Back