New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 136K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Hvis der er 10 cm offside (Beijmo) så er det 10 cm offside.
Nu lyder du næsten som en FCK fan ;)
Spøg til side - 10cm off side er jo ikke lovens ånd, det håber jeg vi kan blive enige om?

Off side reglen er lavet for at angriberen ikke skal have uretfærdig fordel af, at stå dybt på modstanderens banehalvdel og vente på bolden.
Selv hvis der VAR 10cm off side, så er det vel ikke en uretfærdig fordel?

Jeg er med på at den argumentation starter en umulig glidebane, men min pointe er, at teknologien har stukket os blår i øjnene: vi tror at vi kan afgøre ting med absolut sikkerhed, når virkeligheden er, at det kan vi ikke! Frames per minute alene, afgøre, at vi ikke kan pinpointe præcis, hvornår bolden bliver afleveret og derfor kan vi ikke, med absolut sikkerhed, sige om der er off side, når det drejer sig om 10cm...

Der er for mange eksempler på, at det tager for evigt at se, om der reelt er off side. Fra starten blev VAR solgt til os på, at det kun var ved KLAR OG TYDELIG fejl fra banedommeren, at VAR skulle blande sig. 10cm er sgu hverken klart eller tydeligt - især ikke i det tempo kampene foregår i. Herregud, du ville ikke kunne kalde det klart og tydeligt i en oldboys kamp!
Derfor trækker jeg min aktuelle yndlingskæphest af stald igen: Sæt tidsbegrænsning på, hvor længe VAR vognen må være om at finde fejlen. 30 eller 60 sekunder synes jeg bør være nok. Kan de ikke finde noget inden for et minut, så er fejlen hverken klar eller tydelig, og så står kendelsen på banen ved magt.
Jeg er med på, at det meget vel kunne have betydet, at vi ikke fik bronze i sidste sæson - VAR var mere end 60 sekunder om at afgøre, at Mensah havde hånd på. Men det kan ikke nytte noget, at det tager så lang tid - og mange af dem, der så omstøder banendommen, er ofte ret kontroversielle.
Det gør ikke noget godt for sporten.

Den med at FCK får "hjælp" af dommerne betragter jeg ikke som en egentlig VAR problematik. De større hold har bare en tendens til at blive en smule favoriseret af dommerne. Jeg tror egentlig ikke at det er bevidst.

Bedømt ud fra den første kamp i sæsonen er vi vist også ved at være et af de store hold. Vi fik i hvert fald en hel række af de små frispark, som Vejle ikke fik. Men tit handler det selvfølgelig også om, at det bedre holds spillere er hurtigere i tanke og handling. Og i forhold til antal straffespark, så har det bedre hold også bare langt flere aktioner oppe i modstandernes felt.

Jeg ser en nem løsning på noget af problematikken.

Man tager første TV billede hvor bolden tydeligt har sluppet spilleren der afleverer OG billedet før dette. Hvis der ikke er offside på BEGGE tidskoder, er der ikke offside. Så er man fri af den diskussion om hvordan spillerne flytter sig mellem billederne. Og lader det ukendte komme angriber til gode.

Var fandt også 3 offides denne runde der ikke blev dømt uden. Det ville før i tiden også frustrere fans noget så grusomt.
Nej de 3 offsides var der ikke en levende sjæl der havde opdaget tidligere, man havde kaldt den tæt og så var man videre. Den hvor Beijmo blev dømt offside i sidste sæson mod FCK, hvor han lagde bolden ind til MEM der scorede, den tog de mere end 15 minutter om at dokumentere - og så var den ikke engang dokumenteret, de havde bare klasket et par linjer ned lige op ad hindanden uden at vise hvor på kroppen af de to spillere de fandt de linjer. Det var helt tydeligt at det gik op for dem at der ikke var offside efter scoringen var blevet underkendt, og så var de nød til at jappe noget underligt billedemateriale sammen bagefter, der skulle underbygge en offside der ikke var der. 15 minutter!! Det er da på ingen måde an klar offside.
Syntes den konspiratoriske "FCK får hjælp af dommerne" er en farlig vej at gå.. Nogen der seriøst tror på at FCK betaler dommerne under bordet?
Der er i hvert fald nogen der tror på at dommerformanden Michael Johansen kører en diktatorisk tyrannisk stil overfor sine dommere (hør f.eks. Benjamin Willaum-Jansens udtalelser efter han havde valgt at stoppe som dommer). Når han kan finde på at ringe op til VAR vognen, for at ændre en kendelse som VAR- og banedommer ikke mener er rigtig, så er det lige pludselig ikke længere 4 dommere og 3 banedommeren der skal blive enige om at forfordele et hold, så er det kun en mand.
Den med at FCK får "hjælp" af dommerne betragter jeg ikke som en egentlig VAR problematik. De større hold har bare en tendens til at blive en smule favoriseret af dommerne. Jeg tror egentlig ikke at det er bevidst.
Problemet er bare at med VAR er det gået fra en smule til en reel ændring af hvem der bliver mestrer og hvem der rykker ned, det er jo sket i stort set alle vores kampe mod FCK, bortset fra den i Parken senest. Det har jo taget et omfang hvor man nærmest kan stole 100% på at dommerne kommer frem til en eller anden mystisk kendelse der er til FCK’s fordel i vores kampe imod dem, det er jo ikke interessant at se de kampe længere, fordi man ved jo hvem der skal vinde de kampe.

Jeg ser en nem løsning på noget af problematikken.

Man tager første TV billede hvor bolden tydeligt har sluppet spilleren der afleverer OG billedet før dette. Hvis der ikke er offside på BEGGE tidskoder, er der ikke offside. Så er man fri af den diskussion om hvordan spillerne flytter sig mellem billederne. Og lader det ukendte komme angriber til gode.
Dette burde være den måde det fungerede på. Det er den fejlmargin, der er. Hvis VAR skal gå ind og overrule dommen på banen, må der enten være offside eller onside på begge stillbilleder.

Edit : så de havde sat streger i pausen.
De tjekker alle mål igennem og sætter altid streger. Og selvom Tknogle mener, det tog lang tid i vores kamp mod FCK, så var det nu bare at få sendt de streger til Viaplay eller hvem der nu havde TV-rettighederne, der tog tid (eller for rettighedshaverne at få dem vist). Alle de der små-konspirationer er altså for åndsvagt…

Nu lyder du næsten som en FCK fan ;)
Spøg til side - 10cm off side er jo ikke lovens ånd, det håber jeg vi kan blive enige om?

Off side reglen er lavet for at angriberen ikke skal have uretfærdig fordel af, at stå dybt på modstanderens banehalvdel og vente på bolden.
Selv hvis der VAR 10cm off side, så er det vel ikke en uretfærdig fordel?

Jeg er med på at den argumentation starter en umulig glidebane, men min pointe er, at teknologien har stukket os blår i øjnene: vi tror at vi kan afgøre ting med absolut sikkerhed, når virkeligheden er, at det kan vi ikke! Frames per minute alene, afgøre, at vi ikke kan pinpointe præcis, hvornår bolden bliver afleveret og derfor kan vi ikke, med absolut sikkerhed, sige om der er off side, når det drejer sig om 10cm...

Der er for mange eksempler på, at det tager for evigt at se, om der reelt er off side. Fra starten blev VAR solgt til os på, at det kun var ved KLAR OG TYDELIG fejl fra banedommeren, at VAR skulle blande sig. 10cm er sgu hverken klart eller tydeligt - især ikke i det tempo kampene foregår i. Herregud, du ville ikke kunne kalde det klart og tydeligt i en oldboys kamp!
Derfor trækker jeg min aktuelle yndlingskæphest af stald igen: Sæt tidsbegrænsning på, hvor længe VAR vognen må være om at finde fejlen. 30 eller 60 sekunder synes jeg bør være nok. Kan de ikke finde noget inden for et minut, så er fejlen hverken klar eller tydelig, og så står kendelsen på banen ved magt.
Jeg er med på, at det meget vel kunne have betydet, at vi ikke fik bronze i sidste sæson - VAR var mere end 60 sekunder om at afgøre, at Mensah havde hånd på. Men det kan ikke nytte noget, at det tager så lang tid - og mange af dem, der så omstøder banendommen, er ofte ret kontroversielle.
Det gør ikke noget godt for sporten.

Puha det gør ondt at blive kaldt FCK Fan :D

Ej, jeg er helt med på din argumentation.. Mener måske bare at man skyder lidt forkert. 10 CM er 10 CM, og vis fejlmarginen de operere med er mindre, så er den jo god nok, ud fra de regler/retningslinjer de får udstukket.. Så kan vi to nok godt blvie enige om at det ikke er i sportensånd osv. og at det ikke må tage så lang tid. Men det ændre ikke på at det muligvis ikke er dommerne vi skal skyde skylden på - nok højere oppe :)

Og du siger selv det er en glide bane at om 10 CM er en uretfærdig fordel, for hvornår er det? Der må være en fejlmargin på et eller andet specifikt som man kan snakke ud fra.. Hvis den var 30 og en så var 31 CM offside, så er det stadig Offside.

Nej de 3 offsides var der ikke en levende sjæl der havde opdaget tidligere, man havde kaldt den tæt og så var man videre. Den hvor Beijmo blev dømt offside i sidste sæson mod FCK, hvor han lagde bolden ind til MEM der scorede, den tog de mere end 15 minutter om at dokumentere - og så var den ikke engang dokumenteret, de havde bare klasket et par linjer ned lige op ad hindanden uden at vise hvor på kroppen af de to spillere de fandt de linjer. Det var helt tydeligt at det gik op for dem at der ikke var offside efter scoringen var blevet underkendt, og så var de nød til at jappe noget underligt billedemateriale sammen bagefter, der skulle underbygge en offside der ikke var der. 15 minutter!! Det er da på ingen måde an klar offside.

Man kunne også sætte streger før VAR det tog bare et par dage før nogle havde gjort det, og så stod vi med samme diskutioner... Det må ikke tage 15 min nej, men så må man lærer af det.. At de bare klasker noget op fordi de fandt ud af de tog fejl er konspiratorisk og må stå for din egen regning.

Der er i hvert fald nogen der tror på at dommerformanden Michael Johansen kører en diktatorisk tyrannisk stil overfor sine dommere (hør f.eks. Benjamin Willaum-Jansens udtalelser efter han havde valgt at stoppe som dommer). Når han kan finde på at ringe op til VAR vognen, for at ændre en kendelse som VAR- og banedommer ikke mener er rigtig, så er det lige pludselig ikke længere 4 dommere og 3 banedommeren der skal blive enige om at forfordele et hold, så er det kun en mand.

Det er en helt anden diskution og bestemt noget som burde have kostet ham jobbet. Men det har intet med FCK favorisering at gøre.

Problemet er bare at med VAR er det gået fra en smule til en reel ændring af hvem der bliver mestrer og hvem der rykker ned, det er jo sket i stort set alle vores kampe mod FCK, bortset fra den i Parken senest. Det har jo taget et omfang hvor man nærmest kan stole 100% på at dommerne kommer frem til en eller anden mystisk kendelse der er til FCK’s fordel i vores kampe imod dem, det er jo ikke interessant at se de kampe længere, fordi man ved jo hvem der skal vinde de kampe.

Igen tager du det som om man bevidst favorisere nogle hold, som så SKAL vinde.. Tror du virkelig det er tilfældet? Hvorfor så se fodbold når hele dommerstaben åbenbart er korrupt?

Man kunne også sætte streger før VAR det tog bare et par dage før nogle havde gjort det, og så stod vi med samme diskutioner... Det må ikke tage 15 min nej, men så må man lærer af det.. At de bare klasker noget op fordi de fandt ud af de tog fejl er konspiratorisk og må stå for din egen regning.

Det er en helt anden diskution og bestemt noget som burde have kostet ham jobbet. Men det har intet med FCK favorisering at gøre.

Igen tager du det som om man bevidst favorisere nogle hold, som så SKAL vinde.. Tror du virkelig det er tilfældet? Hvorfor så se fodbold når hele dommerstaben åbenbart er korrupt?
.....det er desværre en tanke jeg ikke kan løsrive mig fra...."nogen "har jo interesse I at de største klubber bevarer deres position....ulækkert at tænke på om Hvidovre og Lyngby blev ofre på den konto i weekenden. Vi får se....jeg holder i hvert fald et skarpt øje på kampene for at se om der er en trend....

Der må være en fejlmargin på et eller andet specifikt som man kan snakke ud fra.. Hvis den var 30 og en så var 31 CM offside, så er det stadig Offside.
Det er korrekt - det er ikke en nem problemstilling. Det frustrerer mig bare, at man er gået ind på den sti med centimeterafgørelser. For det har altså intet med ånden i offside reglen at gøre. OG det ødelægger sporten, efter min mening.

Vi får se....jeg holder i hvert fald et skarpt øje på kampene for at se om der er en trend....
Husk lige, mens du holder skarpt øje med om der er en trend, at der er noget, der hedder confirmation bias ;)

Det er korrekt - det er ikke en nem problemstilling. Det frustrerer mig bare, at man er gået ind på den sti med centimeterafgørelser. For det har altså intet med ånden i offside reglen at gøre. OG det ødelægger sporten, efter min mening.

Og det er jeg enig i... Men man er bare nød til at vurdere på de regler der er, og ikke hvad man som enkeltperson ønsker.. Jeg ønsker også at det er dem der ikke er tvivl om der dømmes, og ikke noget med disse små streger osv..
Helt optimalt semiautomatisk offside.. Men det koster nok for meget

Og du siger selv det er en glide bane at om 10 CM er en uretfærdig fordel, for hvornår er det? Der må være en fejlmargin på et eller andet specifikt som man kan snakke ud fra.. Hvis den var 30 og en så var 31 CM offside, så er det stadig Offside.

Der er så mange faktorer, der hver især bidrager til usikkerhed:

- hvilket frame bruges (særligt når forsvarer stepper frem og angriber løber dybt kan valg af billede give op til 30-40 cm forskel)

- pixel udfordring (det er altså ikke altid nærmeste spiller på kameraet, der er offside/ophæver offside)

- vinkel på billede (der er vel et kamera ca ved kanten af hvert målfelt, der filmer kampen. Dette ophæver en del af dybden i billedet, så man faktisk ikke kan se, hvilken kropsdel der er nærmest baglinjen)

- usikker teknologi - der er altså ikke altid fejlfrie opmålinger af fødders placering, vi har set ikke-parallelle linjer tegnet op, og en generel overkonfidens i usikre tegnede linjer.

Så en, der måles til 31 cm offside, kan jo være onside, 20 cm offside eller 50 cm offside alt efter hvordan de forskellige variable lige falder ud.

Med en menneskelig linjedommer er alt dette givet værre, men dog noget alle synes at leve bedre med en teknologiske systemfejl.

Igen jeg snakker om, om dommerne dømmer ud fra de retningslinjer de har.. Og ikke hvordan det bør være!

En dommer kan jo ikke selv bestemme hvilke regler han dømmer efter. Hvis de har fået at vide. "Der hvor i stopper billedet, hvor i er tættest på at bolden slipper foden, sætter i linjerne. Er der herefter mere end 5CM offside, så kalder i den."

så er det jo ikke dommeren der laver fejl, men VAR reglerne. Så er det reglerne man skal kigge på. VAR er kun så godt som reglerne omkring det er.

Tøfting er inde på nogle af problemerne med VAR og skal sige sin mening som kommentator.

Han syntes som mange af os andre, at dommerne skulle tage ansvar og stå frem, i stedet for det nu er en dommervalideringsgruppe (tænker det er DBU's dommerudvalg) som ender med at gøre det.

Derudover er han inde på, at det er fodboldloven som skal ændres for at det kommer til at virke som ønsket.

I Lyngby fik Alfred Finbogasson underkendt et mål, mens Randers fik det samme mod OB - begge på grund af offside. Offside er dog en enten-eller-kendelse, men alligevel er disse millimeter-afgørelser et irritationsmoment for Tipsbladet kommentator.

- Jeg er fortaler for VAR, og jeg har været det hele tiden. Men jeg er meget, meget træt af det efter sidste sæson, og jeg er allerede nu meget træt af VAR. Jeg er også træt af de offside-kendelser, som kom i den her spillerunde.

- Alle de der armhule-offside-kendelser, som man sagde, at vi ikke skulle have her i Danmark, dem skal jeg da satanedme love for, at vi har, siger Stig Tøfting, hvis tålmodighed med VAR ikke varer for evigt.
Hvor fanden skal de gøre af hænderne efterhånden? Det straffespark, som FC Midtrjylland får, hvad skal Stenderup gøre? Manden er ude af balance og står på et ben. Han kan jo ikke have armene ind langs siden, når han står på et ben. Det er jo ikke dommerne, vi kan kritisere her, siger Stig Tøfting og tilføjer.

- Det er fodboldloven, som vi skal have fat i, men her er der heldigvis nedsat et fodboldudvalg [med blandt andre Michael Laudrup og Luis Figo, red.] for at komme de mange straffespark til livs og for at finde en fælles linje.

Tøfting er inde på nogle af problemerne med VAR og skal sige sin mening som kommentator.

Han syntes som mange af os andre, at dommerne skulle tage ansvar og stå frem, i stedet for det nu er en dommervalideringsgruppe (tænker det er DBU's dommerudvalg) som ender med at gøre det.

Derudover er han inde på, at det er fodboldloven som skal ændres for at det kommer til at virke som ønsket.

Jeg er ikke enig med Tøffe i at det er fodboldloven der er problemet, det er også fodboldloven som alle dommerne gemmer sig bag, når de skal forsvare en åndssvag kendelse. Men i Premier League gælder den samme fodboldlov, og her tolker de “unaturlig position” anderledes og der fungerer det fint at vinke afværgende for hands i mange situationer når bolden rammer en hånd i feltet.

Så det med “fodboldloven” som dommerne gemmer sig bag hver gang er for tyndt og jeg er egentlig skuffet over at Tøffe falder får den dårlige undskyldning. Det er tolkningen af fodboldloven der er i stykker i DK og det ødelægger spillet at danske dommeres tolkning er så subjektiv og ikke på nogen måde skaber sammenhæng imellem forseelse og straf.

Latest posts

Back