Debat om VAR
Stone Cold
Experienced member
Nu lyder du næsten som en FCK fan
Spøg til side - 10cm off side er jo ikke lovens ånd, det håber jeg vi kan blive enige om?
Off side reglen er lavet for at angriberen ikke skal have uretfærdig fordel af, at stå dybt på modstanderens banehalvdel og vente på bolden.
Selv hvis der VAR 10cm off side, så er det vel ikke en uretfærdig fordel?
Jeg er med på at den argumentation starter en umulig glidebane, men min pointe er, at teknologien har stukket os blår i øjnene: vi tror at vi kan afgøre ting med absolut sikkerhed, når virkeligheden er, at det kan vi ikke! Frames per minute alene, afgøre, at vi ikke kan pinpointe præcis, hvornår bolden bliver afleveret og derfor kan vi ikke, med absolut sikkerhed, sige om der er off side, når det drejer sig om 10cm...
Der er for mange eksempler på, at det tager for evigt at se, om der reelt er off side. Fra starten blev VAR solgt til os på, at det kun var ved KLAR OG TYDELIG fejl fra banedommeren, at VAR skulle blande sig. 10cm er sgu hverken klart eller tydeligt - især ikke i det tempo kampene foregår i. Herregud, du ville ikke kunne kalde det klart og tydeligt i en oldboys kamp!
Derfor trækker jeg min aktuelle yndlingskæphest af stald igen: Sæt tidsbegrænsning på, hvor længe VAR vognen må være om at finde fejlen. 30 eller 60 sekunder synes jeg bør være nok. Kan de ikke finde noget inden for et minut, så er fejlen hverken klar eller tydelig, og så står kendelsen på banen ved magt.
Jeg er med på, at det meget vel kunne have betydet, at vi ikke fik bronze i sidste sæson - VAR var mere end 60 sekunder om at afgøre, at Mensah havde hånd på. Men det kan ikke nytte noget, at det tager så lang tid - og mange af dem, der så omstøder banendommen, er ofte ret kontroversielle.
Det gør ikke noget godt for sporten.