New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 136K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Fint nok med en erkendelse af fejl og en undskyldning til Hvidovre. Jeg synes dog stadig man mangler en forklaring på, hvordan man kan misse noget så åbenlyst. Hvordan kunne det ske? Redder ville stå bedre ved at forklare sig personligt. Men det sker nok ikke. Lige nu er ingen rigtigt blevet klogere, og intet indikerer, at det samme ikke kan ske om en halv time.

Jeg synes dog stadig man mangler en forklaring på, hvordan man kan misse noget så åbenlyst. Hvordan kunne det ske?
Redder var vel lige ude for at hente en stadionplatte? Det var da også hårdt at sidde koncentreret foran skærmen 100 minutter til den kamp.

I første omgang er det dog MKK der fejler ved ikke at se den live. Måske fordi der er så mange dives i feltet.

Last edited:
Jeg så lige denne artikel nævnt på Twitter. Den er ret interessant og går videnskabeligt til problemet i at afleveringsøjeblikket er så svært at pinpointe 100% excact og derfor giver det potentielle fejlkendelser i offside-situationer. Og problemet er kun ENDNU større i DK med vores fattigmands-VAR.

PRÆCIS min største anke! Jeg er ikke i tvivl om at teknologien kan finde ud af at sætte korrekte linjer på et still-billede - det er faktisk ikke svært. Det HELT svære ligger i at finde det rigtige stillbillede. Og om det overhovedet er til rådighed.

Det er i mine øjne fuldstændig useriøst at de ikke har kvantificeret usikkerhedsintervallet. Ingen seriøse målinger bliver nogensinde opgivet uden intervaller. Jeg arbejder i en meget reguleret branche hvor vi genererer en helvedes masse måledata. Det er absolut intet værd hvis ikke vi kan redegøre for MPE (maximum permissible error/usikkerhed) i hele målekæden.

Jeg kunne stadig godt tænke mig at se deres test af deres målesystem. Nægter simpelthen at tro de kan ramme indenfor 10cm med alm framerate

Det er også sjovt, at alle FCK'ere konstant råber "Hallo! Enten er der offside eller også er der ikke". Det stopper de med, når de får sådan en Beijmo-offside imod sig. Eller den som Lyngby fik imod sig. For nej, det er ikke enten eller, når man ikke opererer med en fejlmargin. Man kan sammenligne det med en fartbøde. Enten kører man for hurtigt, eller også gør man ikke. Men Politiet har så også netop inkorporeret en fejlmargin, så hvis man bliver målt til 52 km/t, så slipper man for en bøde (eller hvad nu margin er, det husker jeg ikke 😛).

KUNNE vi måle tingene 100% eksakt, så ville det være lækkert og så kunne man med rette sige, at enten er man offside, eller også er man ikke. Men sådan ser verden jo netop ikke ud.

Last edited:
Det er også sjovt, at alle FCK'ere konstant råber "Hallo! Enten er der offside eller også er der ikke". Det stopper de med, når de får sådan en Beijmo-offside imod sig. Eller den som Lyngby fik imod sig. For nej, det er ikke enten eller, når man ikke opererer med en fejlmargin. Man kan sammenligne det med en fartbøde. Enten kører man for hurtigt, eller også gør man ikke. Men Politiet har så også netop inkorporeret en fejlmargin, så hvis man bliver målt til 52 km/t, så slipper man for en bøde (eller hvad nu margin er, det husker jeg ikke 😛).

KUNNE vi måle tingene 100% eksakt, så ville det være lækkert og så kunne man med rette sige, at enten er man offside, eller også er man ikke. Men sådan ser verden jo netop ikke ud.

Netop.

Faktisk mener jeg at du får 3km/t i apparat-margin (fordi man erkender, at maskinen ikke er 100% nøjagtig), og så trækker de lige 3km/t mere fra i marign generelt.

Altså hvis du kører 59km/t i en zone hvor du må køre 50km/t, så får du en bøde for at have kørt 3km/t for stærkt (53km/t). (har kun fået 1 fartbøde, og de sagde ca. sådan der).

Føj tænk hvis man fik bøder af at køre 51km/t, og man blev målt til det!? Speedometre er jo svære at aflæse på lidt ældre biler.
Nuvel, tilbage til fodbolden, og MARGIN er vejen frem.

Med mindre vi bare skal afskaffe VAR-brug på offside-kendelser, og så så bruge det til resten. Meen, en bedre løsning (udover at afskaffe VAR helt) er, i min optik, at indføre en margin på offside-kendelser, som fejlen skal måles større end - førend kendelsen må omstødes. Det kunne være 30cm, og man kan relativt hurtigt målet, hvorvidt den er fx ca. 8-12cm stor fejl = ok dommen skal stå.

Måles den til 25+, så skal der finmåles, og alt over 30cm = omstødes. (Sæt selv margin, hvis 30 cm er for dårligt et eksempel).
Det ville gøre at VAR kun skal blande sig, hvis der er STORE FEJL, altså over 30cm. Det vil stadig blive målt - men i langt langt flere tilfælde vil det kunne overstås hurtigt.

Mål som i Odense nu her, og Beijmos dengang, vil jo lynhurtigt kunne afvises at være 30+ cm (hvis det var margin), og målene kunne stå.

TL:DR: Jo højere margin, desto færre antal gange vil der omstødes domme, da kravet til det er højere. Og så TVINGES der et "kun de største fejl"-match ned over det. Alt mellem 0,1cm og 29,9cm målt = whatever dommerteamet på banen har dømt står ved magt - æv bæv.

Last edited by a moderator:
Man kunne komme langt ved at lave linierne fx 30 cm bredde (som det vist er tilfældet i UK?) Hvis de overlapper, så er det et udtryk for at fejlmarginen ikke er overskredet, og dermed er der ikke dokumentation for, at der er offside (med den teknologi, vi har til rådighed). Er der luft mellem linierne, så kan vi med tilpas stor sikkerhed sige, at så er der offside. Lige nu opererer man med et sort/hvidt sandt eller falsk-scenarie, men det er opstillet på falske og utilstrækkelige præmisser, fordi vi simpelthen ikke har den fornødne teknologi til at fremkomme med så bastant et udsagn. Og igen: Sådan ser FCK-fans ikke på det, men det er bare indtil de selv får sådan en dom imod sig med en lilla linie frembragt af en rød og blå linie der ligger helt ovenpå hinanden, mens VAR-vognen skråsikkert udtaler, at "der er 9,78 cm offside", hvilket ville svare til at lade en tømrer bygge et tag udelukkende på øjemål og selvsikkert kalde det et mesterværk, selvom de fleste med det blotte øje vil kunne se, at det er pivskævt.

Who am I kidding? FCK får jo aldrig sådan en dom imod sig... 🙃

Må sige at jeg syntes krittikken tager overhånd..

- Klar fejl på straffet som Hvidovre ikke får.. så langt er vi da enige..

- Hånd på straffet er jvf. reglerne helt på sin plads.. Ikke Var dommeren den er galt med, men reglerne.

- Offisde på Lyngby. Jeg ser klart rødt, og mener faktisk de arbejde med 10 cm fejlmargin, og man må vel gå ud fra at de ved om den står til 12 cm, og dermed offside?

- Derudover aner vi intet om hvad der snakkes med imellem dommer og VAR-vognen, der snakkes konstant imellem dem omkring kendelser. Nok også alle disse.

Dermed stadig ikke sagt er Var er perfekt, eller for den sags skyld godt nok, men inden man kritisere VAR, skal man lige have styr på hvordan det bruges og hvad det må bruges til, samt reglerne der dømmes efter :)

Spørgsmålet er i sin helhed mere om man ønsker flere fejl uden VAR, men accept af meter offisde der ikke dømmes osv.. eller om man accepterer de få fejl der kommer med VAR.
Jeg er på det sidste...

Jeg tror ikke VAR er for spillets eller spillernes skyld. Indtil videre har argumenter om, at det minimerer fejldomme ikke rigtig været begrundede.
Der begås fejl når mennesker er involverede uanset hvor mange og hvor meget filter der lægges mellem handlingen og vurderingen.
Ønsket om VAR kommer vel nok mest fra de virksomheder, der åbenlyst er voldsomt afhængige af den økonomi der ligger i op- og nedrykning. En drøm om at eliminere den menneskelige faktor.
Det kan man ikke og resultatet har indtil videre i hvert fald ikke skabt hverken klarhed eller ro.

Men har der været en forventning om at der ingen fejl var overhovedet, eller er det fans der har skabt det billede?

Det er let at påvise at der er færre fejl, bare se hvor mange RIGTIGE rettelser der laves - dem fokuseres der bare ikke på.. Husk at det stadig er ud fra reglerne at man skal vurdere og ikke hvad man syntes :)

Spørgsmålet burde være.. Ville man hellere have 5 Fejl med VAR eller 10 uden.. Og så er det et holdnings spørgsmål om man mener det er bedre med menneskeligheden i fejlene. Problemet ligger, tror jeg, i at mange forventee at der ikke længere skulle diskuteres noget, men så længe reglerne i fodbolden ikke er sort/hvide er der altid en debat om hvornår noget er over grænsen for en kedelse osv.

Men jeg indrømmer at det der dommerne ofte gør, med at gå i skjul, absolut ikke hjælper! Så gerne at dommerne, som trænerene, skulle stille op til et kort interview - så kunne de nemt sige "Det var en dårlig dom fra min og VAR vognens side" så ville meget blive tilgivet hutigere

Ville man hellere have 5 Fejl med VAR eller 10 uden
Jeg vil hellere have 10 uden. Det skyldes alle de dårligdomme VAR fører med sig.
  • Man kan ikke længere juble efter scoringer
  • Der er kommet flere domme som er efter reglerne, men imod spillets ånd
  • For at imødegå ovenstående har man lavet et hav af ekstra VAR-regler, hvilket betyder at man efterhånden skal være phd i fodboldlov for at kende frispark fra ikke-frispark
  • Pengene brugt på VAR kan ikke bruges på uddannelse og lønninger til dommere
Så ja tak. 10 fejldomme uden VAR. Jeg vil elske hver og en.

Jeg vil hellere have 10 uden. Det skyldes alle de dårligdomme VAR fører med sig.
  • For at imødegå ovenstående har man lavet et hav af ekstra VAR-regler, hvilket betyder at man efterhånden skal være phd i fodboldlov for at kende frispark fra ikke-frispark
Og så får man heller ikke den der dårlige smag i munden når VAR igen igen forfordeler FC København med en papirstynd offside som de ikke kan dokumentere, eller FC Midtjylland med et papirstyndt straffespark der bliver dømt af VAR og et straffespark hugget i granit, som de lader som om de ikke har set.

Det der er den største udfordring med VAR er at det kræver 100% objektive dommere i VAR vognen ellers får man hurtigt fornemmelsen af urent spil - bare se de 185 kommentarer på Bold.dk, til artiklen om at et eller andet anonymt dommerudvalg har erkendt at det var en fejl med begrundelsen at VAR dommerne ikke så godt nok efter!?! Der tales både om matchfixing og dommere der har spillet på resultatet.

Når man tager den umiddelbare beslutning væk, og gør afgørelserne til noget man i ro og mag kan spole frem og tilbage, køre i superslow og fra flere vinkler, så har man død og pine bare at ramme rigtigt, ellers bliver det mistænkeligt i langt højere grad end når beslutningen bliver truffet på banen på meget kort tid.

Og det er en helt fair holdning og helt reel.. Den sidste del syntes jeg er den væsentligste..

Den med at der ikke jubles - syntes ellers ikke det er det jeg ser på stadion eller hører i TV når det er derfra. Men kan da godt være der er enkelte der ikke gør - men jeg syntes det er lidt en "undskyldning" imod VAR.

Og så får man heller ikke den der dårlige smag i munden når VAR igen igen forfordeler FC København med en papirstynd offside som de ikke kan dokumentere, eller FC Midtjylland med et papirstyndt straffespark der bliver dømt af VAR og et straffespark hugget i granit, som de lader som om de ikke har set.

Det der er den største udfordring med VAR er at det kræver 100% objektive dommere i VAR vognen ellers får man hurtigt fornemmelsen af urent spil - bare se de 185 kommentarer på Bold.dk, til artiklen om at et eller andet anonymt dommerudvalg har erkendt at det var en fejl med begrundelsen at VAR dommerne ikke så godt nok efter!?! Der tales både om matchfixing og dommere der har spillet på resultatet.

Når man tager den umiddelbare beslutning væk, og gør afgørelserne til noget man i ro og mag kan spole frem og tilbage, køre i superslow og fra flere vinkler, så har man død og pine bare at ramme rigtigt, ellers bliver det mistænkeligt i langt højere grad end når beslutningen bliver truffet på banen på meget kort tid.

Den fremhævede del. Den er altså klokkeklar efter reglerne.. Håbløse regler, ja.. men det er nu engang sådan de er.

Og så er jeg ellers ikke som sådan uenig i resten, for det er klart at de nemmere kan give billedet af farvede dommere, og det må det selvfølgelig ikke. Men vi skal også huske at fans er med følelserne i klemme. Jeg vil vove den påstand at det er nemmere at lave Matchfixing uden VAR, end med :)
- Jeg er måske naiv, men nægter at tro det er bevidst at der sidder 3 (er det 4) mand i en VAR vogn, og alle er enige om at fuske. Husk at VAR dommeren ikke sidder alene, og ville han snyde, så kunne dem der finder billederne nok sige det... lidt konspiratorisk at snakke matchfixing imo.

Var fandt også 3 offides denne runde der ikke blev dømt uden. Det ville før i tiden også frustrere fans noget så grusomt..

Og hvis man mener FCK får alt, så siger denne noget andet fra sidste sæson.. Der fik vi 4 straffe via VAR.

Pointen er ikke, at andre end FCK undertiden profiterer af VAR. Pointen er, at FCK nyder helt uforholdsmæssigt store fordele af VAR. Senest anskueliggjort ved en papirstynd offside mod Lyngby i lørdags (der mindede meget om den, der blev fløjtet mod Beijmo og som jeg stadig mener var en skandale, da vi mødte FCK i Aarhus).
Kan du nævne bare tre tætte offsidekendelser, der har kostet FCK scoringer - i al den tid vi har haft VAR?

Pointen er ikke, at andre end FCK undertiden profiterer af VAR. Pointen er, at FCK nyder helt uforholdsmæssigt store fordele af VAR. Senest anskueliggjort ved en papirstynd offside mod Lyngby i lørdags (der mindede meget om den, der blev fløjtet mod Beijmo og som jeg stadig mener var en skandale, da vi mødte FCK i Aarhus).
Kan du nævne bare tre tætte offsidekendelser, der har kostet FCK scoringer - i al den tid vi har haft VAR?

Hvorfor skal jeg nævne det? Det er jo irrelevant?

Hvis der er 10 cm offside (Beijmo) så er det 10 cm offside.. Jeg kan ikke huske hvad fejlmargin er imellem frames, men er 99% sikker på der er en eller anden margin de arbejder med.
Den i Lyngby syntes jeg også er klar nok, der er tydeligt rød, og den er i hvert fald også oppe på de 10 cm hvis ikke mere..

Hvis de kan finde 10cm offside, og det ikke er inden for frames fejlmarginen, så er der offside uanset om det hedder FCK, AGF, Hvidovre eller andet..

Syntes den konspiratoriske "FCK får hjælp af dommerne" er en farlig vej at gå.. Nogen der seriøst tror på at FCK betaler dommerne under bordet?

Hvorfor skal jeg nævne det? Det er jo irrelevant?

Hvis der er 10 cm offside (Beijmo) så er det 10 cm offside.. Jeg kan ikke huske hvad fejlmargin er imellem frames, men er 99% sikker på der er en eller anden margin de arbejder med.
Den i Lyngby syntes jeg også er klar nok, der er tydeligt rød, og den er i hvert fald også oppe på de 10 cm hvis ikke mere..

Hvis de kan finde 10cm offside, og det ikke er inden for frames fejlmarginen, så er der offside uanset om det hedder FCK, AGF, Hvidovre eller andet..

Syntes den konspiratoriske "FCK får hjælp af dommerne" er en farlig vej at gå.. Nogen der seriøst tror på at FCK betaler dommerne under bordet?
Jeg tror på et systemisk funderet pres for at FCK skal være danske mestre hver gang. Det omfatter DBU/Divisionsforening, dommere, medier. Skal ikke kunne sige, om der er egentlig korruption på færde tillige, men jeg synes det var værd at undersøge i hvor stort et omfang FCK profiterer af VAR.

Latest posts

Back