Det er også sjovt, at alle FCK'ere konstant råber "Hallo! Enten er der offside eller også er der ikke". Det stopper de med, når de får sådan en Beijmo-offside imod sig. Eller den som Lyngby fik imod sig. For nej, det er ikke enten eller, når man ikke opererer med en fejlmargin. Man kan sammenligne det med en fartbøde. Enten kører man for hurtigt, eller også gør man ikke. Men Politiet har så også netop inkorporeret en fejlmargin, så hvis man bliver målt til 52 km/t, så slipper man for en bøde (eller hvad nu margin er, det husker jeg ikke

).
KUNNE vi måle tingene 100% eksakt, så ville det være lækkert og så kunne man med rette sige, at enten er man offside, eller også er man ikke. Men sådan ser verden jo netop ikke ud.
Netop.
Faktisk mener jeg at du får 3km/t i apparat-margin (fordi man erkender, at maskinen ikke er 100% nøjagtig), og så trækker de lige 3km/t mere fra i marign generelt.
Altså hvis du kører 59km/t i en zone hvor du må køre 50km/t, så får du en bøde for at have kørt 3km/t for stærkt (53km/t). (har kun fået 1 fartbøde, og de sagde ca. sådan der).
Føj tænk hvis man fik bøder af at køre 51km/t, og man blev målt til det!? Speedometre er jo svære at aflæse på lidt ældre biler.
Nuvel, tilbage til fodbolden, og MARGIN er vejen frem.
Med mindre vi bare skal afskaffe VAR-brug på offside-kendelser, og så så bruge det til resten. Meen, en bedre løsning (udover at afskaffe VAR helt) er, i min optik, at indføre en margin på offside-kendelser, som fejlen skal måles større end - førend kendelsen må omstødes. Det kunne være 30cm, og man kan relativt hurtigt målet, hvorvidt den er fx ca. 8-12cm stor fejl = ok dommen skal stå.
Måles den til 25+, så skal der finmåles, og alt over 30cm = omstødes. (Sæt selv margin, hvis 30 cm er for dårligt et eksempel).
Det ville gøre at VAR kun skal blande sig, hvis der er STORE FEJL, altså over 30cm. Det vil stadig blive målt - men i langt langt flere tilfælde vil det kunne overstås hurtigt.
Mål som i Odense nu her, og Beijmos dengang, vil jo lynhurtigt kunne afvises at være 30+ cm (hvis det var margin), og målene kunne stå.
TL

R: Jo højere margin, desto færre antal gange vil der omstødes domme, da kravet til det er højere. Og så TVINGES der et "kun de største fejl"-match ned over det. Alt mellem 0,1cm og 29,9cm målt = whatever dommerteamet på banen har dømt står ved magt - æv bæv.