New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 126K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Tak :)

Ja VAR og de nuværende regler mangler noget tilpasning til hinanden.
Men jeg vil stadig påstå, at 99% handler om handsreglen. Mht offside og røde kort har vi i mine øjne stadig fået mere retfærdighed.

Der skal arbejdes med tiden for VAR situationer.. og så skal ALLE. Både dommere, VAR folk og fans blive bedre til at huske, at VAR først og fremmes skal bruges til at eliminere "clear and obvious" fejl.. ikke til flueknepperi.

Hands: Vi kommer forhåbentlig tilbage til noget, hvor vi igen kan tale om "påskudt", som vi gjorde i skolegården.

Først vil jeg sige velkommen til. :)

Problemet med udvisningen af Bubacar er at det føles som en følgestraf, og som kommer af tilfældigheder, og når man så anvender en logik som er vanskelig at følge, så bliver det svært for dommeren.

Dommeren kalder det en tackling, langt de fleste andre kalder det en clearing med uheldigt udfald.

Også dernæst mener jeg også dommeren lod sig påvirke af hele setuppet, når man føler trang til at rose kollegaen i VAR rummet og kalder det en 10 ud af 10 dom, så har man dummet sig.

/Aske

Den enkelte situation kan altid diskuteres.
Advarsel kunne også have været givet, men det røde kort eller heller ikke helt ude i skoven.
Et problem er måske, at sådan en beslutning skal presses igennem?

Et rødt kort er mega kampdefinerende, og det skal kun stanges ud, hvis man er sikker.
Hvorfor ikke lade spillet køre, og give VAR feks max 3 min til at vurdere situationen, og så kalde dommeren ud, hvis de i vognen mener, at der ligger et næsten sten sikkert rødt kort?
Så slipper vi for al den ventetid, og fejlen ved at Bubba så havde deltaget et par minutter mere, kunne FCN nok godt leve med.

Tænker stadig hvor svært kan det være?

Jeg er enig med Ato Vari og andre - væk med VAR i sin nuværende form.

Men synes ikke helt man skal opgive. Det skal nok blive godt når fodboldreglerne ændres og VAR tilpasses oprindeligt tænkte.

For når hands-reglerne ændres til forsætlig, så er 90% væk af de gennemsyn. Mennesker er født med arme og de hænger ud fra siden, langt ud - det er en knold på banen, og er man ved at falde er de også over hovedet som Julle havde - og den snittede iøvrigt max armhulen.
Ingen tør jo alligevel forsætlig bruge hands længere - når der er VAR på.

VAR skal kun indblande evt. dommer i rødt kort og offside - hvis den er 100% sikker - ellers skal spilles gå videre.
Kan der skønnes det ene og det andet ... ja så har dommeren jo allerede skønnet en gang :cool:

Han skal ikke spørges en ekstra gang om han nu er helt sikker som med Buba, Kusk, Okore - og vil man de situationer til livs, skal man være konsekvent, så kommer de heller ikke fordi spillerne ved det bliver straffet. Lige nu aner spillerne ikke hvor grænsen går. Men så må man indføre at man ikke må tage manen med i spark/tackling uanset hvad. Vi skal ikke sidde og se VAR om hvor præcis han er ramt - og skønne om det er voldsomt - og om det er at spille bolden eller tackling osv. Det er dræbende kedeligt.

Ja VAR og de nuværende regler mangler noget tilpasning til hinanden.
Men jeg vil stadig påstå, at 99% handler om handsreglen. Mht offside og røde kort har vi i mine øjne stadig fået mere retfærdighed.

Der skal arbejdes med tiden for VAR situationer.. og så skal ALLE. Både dommere, VAR folk og fans blive bedre til at huske, at VAR først og fremmes skal bruges til at eliminere "clear and obvious" fejl.. ikke til flueknepperi.
jeg vil ikke påstå det er 99%, men din pointe er god, for jeg er enig i at det er størstedelen af kendelserne der drejer sig om tolkning af hands.

Ift offside, så har klubberne takket NEJ TAK til at investere i to yderligere offside-linje-kamerarer.
Det bør der genovervejes, såfremt der genopstår for mange offside-kendelses-tvivl-situationer. Men så længe det bliver TYDELIGGJORT at der vil komme fejl der pga. klubbernes prioritering, og klubberne i deres kommentering af de offside-sager gør det klart at de er med på at et sådan valg medfører et vist ansvar for kvaliteten/kvantiteten af fejlene, så bliver det bedre der. Det handler ikke for mig om at få 100% korrekte domme. Det er utopi. Og hvis der er domme der står fordi dommeren ser forkert, og der ikke er gode billleder til at modbevise, så er det sådan det er.

Ift handsreglerne, så laves de om hen ad vejen.

Ift mållinjeteknologi, så findes den, men klubberne vil ikke betale for det. Vi så en situation mellem FCM og Lyngby, men ellers ikke noget der optræder som stort problem særligt ofte.

Der hvor jeg pt synes der er den største udfordring er:
Hvornår er kontakten nok til straffe?
Hvornår er kontakten nok til rødt kort?

Det er dommerskøn, og de skal efter min meningen have indført, at man skal køre review på ALLE dem der kan være tvivl om, som forsøg i en periode. Hvorfor skal dommeren stå og bremse spillet i 1 min, for så at skulle ud og se de fundne vinkler i 30 sekunder derefter? Hvorfor ikke bare lade dommeren kigge med på skærmen MENS de diskuterer det og tegne linjer etc etc. Pt er det frustrationen i, hvor ofte det virker arbitrært hvilke situationer der kigges igennem af kampdommer, og hvilke der ikke gør.

Hvis vi skal have kampdommer tilbage som "hoveddommer", så skal han se de straffe/rød-situationer.
Offside/mållinje-domme og andet kan sagtens forblive UDEN kampdommers kig på skærm da det er linjedommernes domme der gælder der, og ikke nødvendigvis kampdommers. Også en forskel der.

Slutteligt er det et problem med de gule kort der udløser rødt. Men den er svær den snak. For man kan ikke tage hensyn til hvad det første gule kort er givet for når man giver det sidste gule. Men det gør ALLE dommere hele tiden, ligesom vi selv som tilskuere/seere mener det er "for hårdt" dømt, hvis en spiller smides ud på en mild dom efter et mildt gult tidligere f.eks. for brok eller sparke bolden væk.
Men sådan er det. Der vil være gråzoner, og områder som et "enten eller"-system ikke kan fange. Og den der med, at det aldrig kan blive 100% korrekt er satans vigtig at huske på.

Vi kan bedre tilgive en dommer der misser noget i fuld fart, end vi kan tilgive en dommer i en vogn, som har de billeder vi selv kan sidde og se er fejldømt (synes vi måske). Når så der IKKE kaldes til review, så skal det også FORKLARES meget tydeligt hvorfor det ikke lever op til de review-krav/fodbold-lovkrav der ligger til grund for det. Det kan ikke nytte noget at kommentatorer og "eksperter" skal gætte sig frem under kampen. Deres "jeg det det simpelthen ikke"-kommentering er jo ærlig, men gør jo intet godt for systemet pt. Den informationsstrøm som kommentatorer/seere/tilskuere får pt er simpelthen ikke god nok.

Decision goal er IKKE nok ift at give FCK deres scoring i det derby. Der skal kommenteres at skønnet er, at Wind selvom han er offside IKKE får indflydelse på spillet, da BIF-spilleren (nummer 42) får headet den væk uden at blive forhindret eller bla bla..

Så kan vi sidde og have en mening om, at Wind da faktisk havde indflydelse i vores optik, og så er vi uenige i dommerskønnet. Fair nok.
Men vi skal ikke sidde tilbage og være i tvivl om, hvad helvede der egentlig bliver dømt for eller ikke dømt for. Det er latterligt..

Da FCKs Wilcek-scoring annulleres rammer den en BIF-spiller på hånden først, hvilket dommer vurderer er ikke-strafbart, mens dommeren IKKE kan tage den samme beslutning om Winds berøring med hånden uanset hvor tilsigtet den er, eftersom der IKKE tillades skøn ved det angribende holds berøring. Dertil siger fodboldloven frem til 1. juli, at enhver scoring, hvor den rører håndenen i forbindelse med scoringen af det angribende hold = annulleret scoring. En regel der altså allerede er blevet lavet om. Skørt at vi får en VAR-situation på den i runden efter FIBA har lavet regelændringen gældende 1.juli...

Men største ændring vil jeg sige er, såfremt en dommer havde sagt det over højtaler/til seerne eller whatever, så havde seere/spillere haft en helt anden opfattelse af situationen.
Et forslag: "En VAR-informations-overbringer".
Kampdommer informerer spillerne. Men i VAR_vognen sidder der en person som opridser HVORFOR og HVAD der bliver dømt for i situationen. Det kan seere/kommentatorer bruge direkte i kampen, og tilskuere på stadion kan høre det når de kommer hjem/i pausen/læse kommentarer om det på nettet.
Det er altså ment som et alternativ til at have dommerne direkte over højtalere på stadion som set andre steder/sportsgrene.

Last edited:

100% TYDELIGT 100% TYDELIGT 100% TYDELIGT 100% TYDELIGT 100% TYDELIGT 100% TYDELIGT 100% TYDELIGT 100% TYDELIGT

- uden diskussion bagefter om var der nu...?

Når det skøns-spørgsmål - er første skøn det bedste og eneste!​

Det bruges VAR til​

VAR bruges i forbindelse med disse hændelser:
Mål: Er der foregået noget 100% TYDELIGT ulovligt i opbygningen til en scoring, og er bolden inde eller ej.
Straffespark: Om der skal dømmes straffespark eller ej. 100% TYDELIGT
Direkte røde kort:
Om der skal gives et direkte rødt kort eller ej.100% TYDELIGT
Tag fejl af spillere:
Om det er den rigtige spiller, som får advarsel eller udvisning.

Og tuder nogen?
Må spillerne bare mindes om de vil have 24 VAR stop i kampen?

Jeg har ikke gjort min personlige holdning op endnu men syntes VAR fylder alt alt alt for meget i den nuværende form. Det var heller ikke intentionen - det var kun meningen, at der skulle ske indblanding i hver tredje kamp.

Umiddelbart tror jeg Dommerne er gået for langt i deres iver efter retfærdighed og glemmer den del der hedder clear and obvius - der er ikke længere plads til dommerskøn. Det er også vores skyld sammen med Tv - er der først den mindste mulige ting, bliver der straks råbt på VAR. Det næste problem er presset på dommeren, hvis han bliver kaldt ud for at se en sekvens igennem - det er svært ikke at komme med en kendelse på den slags, da der automatisk bliver lagt et vis pres på at få en kendelse. Der skal dommerne være stærke og igen huske clear and obvius.....

Spillerne har også en dialog igang med Spillerforeningen som vil tage det op med relevante personer.

Hvis nogen så Dortmund - Sevilla i går, så kan man da heller ikke for alvor være i tvivl om, at VAR fylder for meget. I én sekvens sker dette:
- Et muligt straffespark til Dortmund overses og spillet kører videre
- Efter et Sevilla-angreb kører Dortmund en kontra, hvor bolden ender hos Erling H, der potentielt laver et frispark inden han kanonerer bolden ind i kassen.
- Nu er der spilstop og VAR-vognen kalder dommeren ud til skærmen. Her efterser dommeren det potentielle frispark og ender (så vidt jeg forstår) med at vurdere, at Erling H går for hårdt til forsvarsspilleren. Derfor annullerer han tilsyneladende målet. Til gengæld bliver han nu vist billeder af det potentielle straffespark nogle minutter tidligere og ender - efter et par gentagelser - med at dømme straffe.
- Erling H tager bolden, men målmanden redder i situationen. Derefter springer bolden tilbage i spil og Sevilla sætter et modangreb op. Efter lidt spil er der en potentiel hovedskade og dommeren fløjter spillet af.
- Under dette spilstop får han at vide, at målmanden er gået for hurtigt under straffesparket og derfor kalder han nu spillerne tilbage til Sevillas felt, hvor Erling H igen skal prøve sig fra 11-meter pletten.
- Denne gang går det bedre for nordmanden, og vi ender altså med et mål til Dortmund efter et straffe, der reelt blev begået maaaaaange minutter tidligere.

Det vanvittige (i min verden) er, at alle ovenstående VAR-situationer kunne være afgjort langt hurtigere. Straffet og målmandens for hurtige bevægelse på stregen bør ikke tage mere end 10 sekunder at afgøre. Og så virker det bare fuldstændig tåbeligt at lade spillet køre indtil spilstop, når der så sker så meget i mellemtiden. Hvordan ville det ikke være blevet opfattet, hvis det var Sevilla, der scorede på et af sine angreb?

Bedre - og flere? - dommere ville have løst dette langt bedre end VAR, der skal vente på spilstop, sende billeder, kalde dommeren ud og alt det andet. Det er ikke en god løsning for nogen!

Se hele episoden her. Sæt god tid af 😊

Det næste problem er presset på dommeren, hvis han bliver kaldt ud for at se en sekvens igennem

Præcis - dommeren i VAR vognen burde kun kalde dommeren ud i ekstreme tilfælde.
For er dommeren først kaldt til tv-skærmen, så skal han jo træffe et skøn igen påny (om det var fint som det var - eller der skal ændres skøn).

Og kan VAR-dommeren ikke være voksen nok, må man sætte to pensionist dommere derud oven i, det kan da ikke koste mere end en kop kaffe og et stykke brød. Så alle 3 er enige før VAR blander dommeren ind...

Det vanvittige (i min verden) er, at alle ovenstående VAR-situationer kunne være afgjort langt hurtigere. Straffet og målmandens for hurtige bevægelse på stregen bør ikke tage mere end 10 sekunder at afgøre. Og så virker det bare fuldstændig tåbeligt at lade spillet køre indtil spilstop, når der så sker så meget i mellemtiden. Hvordan ville det ikke være blevet opfattet, hvis det var Sevilla, der scorede på et af sine angreb?
Udfordringen er jo pt, at man ikke kan blæse kampen af for at kigge VAR. Så man er i sagens natur nødt til at lade spillet fortsætte. Forstil der en tidsbegrænsning på 1 min på review, og så dit hold bare holder i bolden for at lade tiden rinde ud for potentiel review etc..

Ift at det tager 10 sekunder. Så kan dommeren jo få at vide, at der skal kaldes review ved næste spilstop efter 10 sekunder, og spilstoppet så komme 1 minut senere, endda ved en scoring i den anden ende ja.

Hvis x hold er blevet snydt for en scoring/straffe i den ene ende, så nytter det jo ikke at det andet hold kan score i den anden ende INDEN et spilstop og så lade det tælle. Det er jo ikke fordi de har spillet den op fra midten, eller fra et målspark, for det ville jo være et spilstop. Så i langt de fleste tilfælde vil det være i en kontra. Og ja, så opstår der situationer, hvor kontraen bliver til bolderobringer på skift uden at bolden går ud. Faktisk kan Dortmund jo i går erobre bolden tilbage og score IGEN, og så få det mål annulleret også, og så det ender med straffe. Det ville være det mest vanvittige. Og der håber jeg man får indført at et mål aldrig kan blive annulleret for at give samme hold straffe, så længe der IKKE er begået noget ulovligt ved scoringen. Haaland får jo sin scoring annulleret fordi dommeren vurderer han begår frispark. Men hvis Haaland og Dortmund havde erobret bolden tilbage, og scoret et mål uden ulovligheder derefter INDEN spilstop, så skulle det mål stå i min optik. Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det faktisk ville stå. Det er selvfølgelig noget andet hvis det er modstanderen.

Men man er nødt til at spørge sig selv om, hvorvidt man ønsker at dommeren skal fløjte kampen af for at tillade review for at undgå det vi så i går. Hvad er værst?

Det kommer kun til at ske, såfremt VAR_dommeren bliver ligestillet med kampdommer. Altså får magten til at blæse af på sit eget skøn. Men omvendt, så tager kampdommer jo også imod skøn fra linjedommere pt. Så hvis VAR-dommer beskriver situationen i vognen som en han synes der skal fløjtes af for, så kan det jo ende sådan. Men så hænger det ENDNU MERE på VAR-dommerens skøn. Uha.

Udfordringen er jo pt, at man ikke kan blæse kampen af for at kigge VAR. Så man er i sagens natur nødt til at lade spillet fortsætte. Forstil der en tidsbegrænsning på 1 min på review, og så dit hold bare holder i bolden for at lade tiden rinde ud for potentiel review etc..
Det er ikke helt sandt. I følge VAR-protokollen har dommeren denne mulighed:
• Hvis spillet ikke allerede er standset, afbryder dommeren spillet, når bolden er i neutralt område (normalt når intet af holdene er i en angrebsfase), og viser TV-markeringen.
Se under punktet review her: https://www.dbusjaelland.dk/love-og-regler/fodboldloven/var-protokol/

Ah. Tak for opklaring.
Så skal dommeren jo "bare" benytte den mulighed. Jeg så ikke kampen. Var der virkelig ikke et øjeblik hvor den var i neutralt område? Altså var der ikke IGEN tale om, at det var dommernes brug af VAR som fejlede, mere end VAR i så fald?
Prøv at se det klip, jeg linker til. Det er altså ikke fodbold i mine øjne 😊 Og jeg kan sagtens se, at han kunne have fløjtet af. Men allermest mener jeg, at dommerne burde kunne se den slags alt eller intet afgørelser. Det er ikke tvivlsomme aktioner. De er virkelig tydelige. Altså dem der ender med at gælde. Så hvorfor er vi nu blevet så meget dårligere til at være dommere, fordi der også er VAR? Dét undrer mig.

Det værste synes jeg næsten er, at det piller 9 minutter af klokken i 2. halvleg, fra straffesparket i første omgang begås, til Sevilla kan give bolden op igen.
9 minutter(!), og i sidste ende, da Sevilla er ved at tippe hele balancen, mangler en scoring og har brug for hvert eneste sekund, giver dommeren 6 minutters tillægstid til at dække diverse mål, spilstop og udskiftninger.

Der synes jeg faktisk, VAR (eller dommerens håndtering) gør kampens afslutning decideret unfair, og det er nogen nødt til at sætte sig ned og tale om. Du kan ikke gøre spillet mere retfærdig, hvis du i dig selv har så uretfærdig en slagside. Det holder simpelthen ikke.

Men allermest mener jeg, at dommerne burde kunne se den slags alt eller intet afgørelser. Det er ikke tvivlsomme aktioner. De er virkelig tydelige.
Det tror jeg alle er enige om. Men det fik de jo 100+ år til at bevise. VAR er opstået fordi spillet går så hurtigt nu, at man mener dommerne skal have hjælp.

Om VAR er den "rigtige" form for hjælp ved jeg/vi ikke. Men VAR i nuværende form skal justeres. Og der kan jo også komme tilføjelser som "challanges" ind. Jeg synes da David skulle have kastet et flag og kørt challange på den på Hausner i Odense. Så stod vi nok med en scoring der. Der er ikke behov for challange på den med Sanneh, for den blev jo kigget igennem. Så challange ville være for at tvige et review.

Evt. 1 x challange per halvleg eller noget. Som det er lige nu, så er der for ofte hvor dommer står med hånden på øret og afventer OM han skal ud og kigge. Når det tager et minut alligevel, så få ham dog ud og kigge med i VAR_vognens optegninger/vinkler etc. Så kan man evt. sige: "bare stop det der, jeg synes ikke det er nok til x og y". VIDERE...

Min pointe er netop, at dommerne på banen afholder sig fra at dømme - bevidst eller ubevidst - fordi "VAR tager den"... Og dét synes jeg ikke dur.
Måske i nogle tilfælde. Men det er IKKE det der har været den største kritik i Superligaen. Der var Putros i Parken jo samme runde som AGF i Odense. I alle 5 tilfælde stod kampdommerens vurdering fast. 0 blev kigget igennem.

Men er det din pointe, at de dømte/undlod at dømme FORDI de tænkte, at hvis de tog helt fejl så ville VAR fange den, så er jeg med. Og der er det jo også lidt forvirrende, at man omkring offside jo netop opfordrer til at lade VAR "fange dem". Det burde Putros jo så også have gjort i Parken?

Og så kan man jo køre linjen ud og sige, at man skal undlade og dømme, og så lade VAR "fange dem" bagefter. Men så får man lidt det billede fra i går måske. Men er det bedre at have Putros i Parken til at dømme alle 3 og stoppe spillet, og så "fange dem" der? Måske. Men af alle tilfælde har hans valg/kamp fået den største kritik af alle kampe.

Så det er ikke bare enten eller.
Ved alle 3 i Parken, og begge situationer i Odense (OB har en i vores ende også, som kampdommer+VAR lader passere) kan man sige, at kampdommers dom ville have været den samme UDEN VAR, da ingen af de 5 skøn bliver omstødt. Så med mindre man konkluderer at kampdommer kun dømte som de gjorde fordi VAR findes, så stod man med samme resultat efter kampen med eller uden VAR jo?

Sportsredaktør Thomas Møller Kristensen omkring VAR og kommunikationen omkring implementeringen https://jyllands-posten.dk/debat/ko...3/superligaens-aktoerer-boer-lade-var-i-fred/

De seneste weekender har budt på så megen ophidselse og så megen rasen ud på sidelinjen, at klubbernes udmeldinger om »implementeringsfase« og »at give VAR en chance« klinger en kende hult.

Jeg tør slet ikke forestille mig spændings- og tændingsniveauet, hvis topopgør som FCK-AGF og Brøndby-FCK var blevet afviklet for noget nær fulde huse. Modsat spillerne kan de rigtige fans ikke bare skifte klub og ville dermed ret beset blevet ramt langt hårdere på følelserne af nogle af de givne situationer – og kunne være endt med at reagere langt voldsommere både på stadion og uden for i timerne efter sidste fløjt.

Får han alligevel lige antydet at VAR kunne have udløst uroligheder?
Det kan jeg da ikke udelukke, men jeg synes godt nok, det er at stramme den mere, end den kan klare.

Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har forladt communale med en næsten voldelig frustration i kroppen, over at være blevet bortdømt og have tabt på den baggrund. Det vildeste jeg har svunget mig op til er at råbe en massiv strøm af ukvemsord, Haddock-style. Og jeg har faktisk ikke set noget, der var værre end det.

Og vi skal huske på, at i tilfældet BIF-FCK var det BIF, der vandt - så risikoen for optøjer blev noget mindre ;)

Får han alligevel lige antydet at VAR kunne have udløst uroligheder?
Det kan jeg da ikke udelukke, men jeg synes godt nok, det er at stramme den mere, end den kan klare.
Jeg synes faktisk ikke det lyder helt urealistisk at, der kan opstå voldsomme uroligheder i nogle ydertilfælde.
Tænkt scenarie: AGF og BIF slutter en sæson af, hvis BIF vinder bliver de danske mestre og ellers går den til AGF. I 90+1 scorer Uhre og stadion eksploderer, 2-3 minutter efter finder VAR en mikro forseelse.
Målet bliver annulleret og AGF vinder mesterskabet.

Så tror jeg Brøndby Strand ender i bål og brand...

Så tror jeg Brøndby Strand ender i bål og brand...
Det gør hele Århus midtby også i dét scenarie... der dog givetvis forskel på stemningen ;)

Spøg til side; jeg forstår hvad du mener.
Jeg synes bare det er lidt voldsomt at sætte det op på den måde, og jeg synes ikke, det har gang på jord som argument mod VAR. Det må aldrig blive frygten for dårlig adfærd, der afgør hvad vi beslutter. Der er i øvrigt så mange andre, rigtigt gode grunde til at skrotte det lort, at vi ikke behøver at forestille os en stribe af utilpassede limsniffere, der går agurk fordi de er trætte af VAR.

Latest posts

Back