New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 155K
I så fald gør han det virkeligt gennemført :cool:

Vandt ganske vist dagens "bjergetape" men kun i spurten til sidst uden at lave hul de nærmeste. Så ligner han er startet i noget blødere form i år end sidste år.

I sidste sæson var han i topform og fuldstændigt overlegen fra start marts til slut oktober. Som i at han gjorde, hvad der passede ham fuldstændigt uden at skele til konkurrenterne.

Hvorfor skulle han starte blødere i år? Jeg mener, hvad er rationalet bag det? Der var ikke noget, der sidste år indikerede, at han var ved at løbe tør for kræfter, så jeg har svært ved at tro, at han skulle være ude i en strategi for at kunne formtoppe anderledes.

I sidste sæson var han i topform og fuldstændigt overlegen fra start marts til slut oktober. Som i at han gjorde, hvad der passede ham fuldstændigt uden at skele til konkurrenterne.

Hvorfor skulle han starte blødere i år? Jeg mener, hvad er rationalet bag det? Der var ikke noget, der sidste år indikerede, at han var ved at løbe tør for kræfter, så jeg har svært ved at tro, at han skulle være ude i en strategi for at kunne formtoppe anderledes.
Han skal jo ikke køre Giroen i år, men omvendt skal han køre forårsklassikerne, så helt enig - svært at se argumentet for en meget anderledes timing. Men kan jo have været syg uden vi ved det eller lignende.

Sidste år virkede også bare som et år hvor ALT gik op i en højere enhed med træning, løbsprogram, ingen sygdom eller skader osv. Den slags er svært at gentage - især i cykling, hvor kroppen er så presset som den er.

Det kan nok heller ikke udelukkes, at der er en lille pris at betale for den sæson han kørte sidste år. Da Alaphilippe kørte over evne for at holde sig i gult i touren, var han også helt væk det meste af sæsonen efter - faktisk helt frem til VM (som han vandt). Erkendte selv, at han havde undervurderet hvor meget det havde slidt på ham og kroppen havde simpelthen svært ved at holde til træningsbelastningen året efter.

Ikke set etapen men damn et bizart og ganske farlig afslutning ud fra TV2s live opdatering:

Det var helt absurd - har aldrig set noget lignende. Og super heldigt at vejen på den forkerte side af barrieren var ryddet.

Han skal jo ikke køre Giroen i år, men omvendt skal han køre forårsklassikerne, så helt enig - svært at se argumentet for en meget anderledes timing. Men kan jo have været syg uden vi ved det eller lignende.

Sidste år virkede også bare som et år hvor ALT gik op i en højere enhed med træning, løbsprogram, ingen sygdom eller skader osv. Den slags er svært at gentage - især i cykling, hvor kroppen er så presset som den er.

Det kan nok heller ikke udelukkes, at der er en lille pris at betale for den sæson han kørte sidste år. Da Alaphilippe kørte over evne for at holde sig i gult i touren, var han også helt væk det meste af sæsonen efter - faktisk helt frem til VM (som han vandt). Erkendte selv, at han havde undervurderet hvor meget det havde slidt på ham og kroppen havde simpelthen svært ved at holde til træningsbelastningen året efter.

Han skal holde formen meget længere og toppe senere også.. Han kører både forårsklassikere, Tour, Vuelta, VM og Lombardiet.. Derfor giver det mening at starte lidt lavere i form, for at toppe præcist til forårsklassikerne, i håb om at holde til Oktober. Det er jo set at han efter en GT kan få en down periode, og det er der ikke plads til med hans program.

Hvorfor skal han holde formen længere? Fordi du mener, han skal toppe i april? Og så mener du omvendt, at han sidste år byggede form op i Giroen, så han toppede i Touren?

For han sæson er præcis ligeså lang i pr, som sidste år.

For mig at se var Pogacar længder over det niveau, han viser pt, i alle løb sidste år. Jeg kan ikke se formtoppe hos ham sidste år - eller rettere, jeg har svært ved at se, at han ikke var tæt på toppen i alle løb. Det bliver jo for alvor latterligt, hvis han skulle bygge form op i en Giro, han vandt med 10 minutter og seks etapesejre.

Traditionelt har det også heddet sig, at ryttere kun har to formtoppe på en sæson. Pogacar var i hvert fald i topform i Strade, Touren og til VM.

Jeg har altså svært ved at følge ræssonementet i, at Pogacars nuværende niveau skyldes planlægning af formtoppe.

Traditionelt har det også heddet sig, at ryttere kun har to formtoppe på en sæson. Pogacar var i hvert fald i topform i Strade, Touren og til VM.
Det var mest i gamle dage, hvor de spiste alt, alt for lidt både under løb, til træning og til daglig (og så til gengæld tog 10 kg. på i vinter/efterårspausen).

De har stadig pauser i sæsonen, hvor der lades op og arbejdes på specifik træning, men ellers er de jo i form fra februar til oktober, hvis ellers de slipper for skader og sygdom. Mads P er ikke meget stærkere til Roubaix end han er nu, hvor han jo lige har revet feltet midt over i Provence.

Hvorfor skal han holde formen længere? Fordi du mener, han skal toppe i april? Og så mener du omvendt, at han sidste år byggede form op i Giroen, så han toppede i Touren?

For han sæson er præcis ligeså lang i pr, som sidste år.

For mig at se var Pogacar længder over det niveau, han viser pt, i alle løb sidste år. Jeg kan ikke se formtoppe hos ham sidste år - eller rettere, jeg har svært ved at se, at han ikke var tæt på toppen i alle løb. Det bliver jo for alvor latterligt, hvis han skulle bygge form op i en Giro, han vandt med 10 minutter og seks etapesejre.

Jeg har altså svært ved at følge ræssonementet i, at Pogacars nuværende niveau skyldes planlægning af formtoppe.

Fordi hans program er mere intenst.. Han har ikke samme pause efter Touren i år, som han havde sidste år.. Den pause har han så imellem Liege og så nok Slovenien Rundt. Men han skal passe mere på ikke at brænde ud tidligere, end sidst år.

Kort sagt - flere af hans mål ligger senere

Giroen havde han vundet på forhånd - de andre kæmpede ikke engang for det.. Jeg tror han var i ganske fornuftig form, måske 95% af Tour formen, men han kunne også kører den som han ville.

Det var mest i gamle dage, hvor de spiste alt, alt for lidt både under løb, til træning og til daglig (og så til gengæld tog 10 kg. på i vinter/efterårspausen).

De har stadig pauser i sæsonen, hvor der lades op og arbejdes på specifik træning, men ellers er de jo i form fra februar til oktober, hvis ellers de slipper for skader og sygdom. Mads P er ikke meget stærkere til Roubaix end han er nu, hvor han jo lige har revet feltet midt over i Provence.

Det er muligt, du har ret. Jeg vil nu gerne udfordre den lidt. MVDPs tour sidste år var fx præget af, at ‘han ikke var i form’ hvis jeg ikke husker helt forkert. Jeg mindes heller ikke, han var i topform helt ind i efteråret.

Mads P kører typisk heller ikke cykelløb i topform fra februar til oktober. Jeg hat i hvert fald til gode at se en sæson, hvor han kører i topform i foråret, i touren og i efteråret (udover VM).

Vingegaard taler lige nu om, at han er et stykke fra topformen. Det er han traditionelt i de første par måneder af foråret.

Og så er der vel alt andet lige også forskel på at køre endagsløb og etaper og så kører klassement i to grand tours?

Fordi hans program er mere intenst.. Han har ikke samme pause efter Touren i år, som han havde sidste år.. Den pause har han så imellem Liege og så nok Slovenien Rundt. Men han skal passe mere på ikke at brænde ud tidligere, end sidst år.

Kort sagt - flere af hans mål ligger senere

Altså det giver jo mening, og så alligevel ikke. For i modsætning til sidste år, har han jo en ret lang pause mellem Ardennerne og touren, hvor han kan bygge op og holde pause. Plus at han sidste år på ingen måde lignede en rytter, der var i fare for at brænde ud.

Nå, ligegyldigt. Jeg håber, det er eftervirkninger efter sidste sæson, og at han er mere menneskelig i denne sæson.

Og så er der vel alt andet lige også forskel på at køre endagsløb og etaper og så kører klassement i to grand tours?
Helt sikkert. Og det er jo heller ikke fordi formen ikke går op og ned. Det er bare meget mindre udtalt end i gamle dage, hvor de som sagt også ofte startede sæsonen voldsomt ude af form (og vægt).

Og så var doping jo også en stor del af forklaringen. I Armstrong-æraen var det jo normalt at tour-favoritterne kørte af lort få uger før tpuren, fordi de fik tappet blod osv.

Så med andre ord var han mere eller mindre i topform hele sidste sæson.
Og lige den del vil jeg gerne anfægte rent fysiologisk…
Enten er hans fysik mere end ganske vanvittig unik.
Eller også er der hjulpet til.
Jeg ved, jeg puster til doping-ilden, men det er svært (læs: nærmest umuligt) at være i top-topform over 6-9 mdr. i så præstationskrpvende en sport som cykling.

De der udstodningsgasser maa ikke bruges laengere:cool:
Mere seriost - Jeg tror fakstisk ikke at Pogi var i super form i Giroen, men som valverde skriver at konkurenterne kaempede om de sekundaere placeringer.
Hvis jeg husker rigtigt - forste rigtige bjerg - et angreb - jeg kan ikke huske om det var Carthy(det var de vidst ikke) som prover at folge med.
Det var faktist det.
Den gode Jonas var jo heller ikke i topform i TDF, hvilket kan saette Pogis praestation i relief.
Jeg tror virkelig gerne han vil vinde Milano-SanRemo og saa ellers toppe foraaret mellem Flanders og Liege (Roubaix, kunne vaere interessant, men ogsaa risikablet) - hvorefter fokus retter med TDF.
Dengang TeamSky var paa toppen, blev der naevt at de traenede haardere end de korte i Loebene og at flere simpelthen braendte ud efter et par saesoner. Kwiatowskien som eksemplet jeg lige kan komme paa.
Vi har jo ogsaa set vilde saesoner af Alaphillipe, Gilbert og til dels Sagen for derefter at falde i nivaeu.
Jeg glaeder mig sgu bare til Omloop

Og lige den del vil jeg gerne anfægte rent fysiologisk…
Enten er hans fysik mere end ganske vanvittig unik.
Eller også er der hjulpet til.
Jeg ved, jeg puster til doping-ilden, men det er svært (læs: nærmest umuligt) at være i top-topform over 6-9 mdr. i så præstationskrpvende en sport som cykling.
Alle top rytterne har vel som udgangspunkt en ganske unik fysik.
Jeg syner Pogi er en gave til cykelsporten, og jeg haaber virkelig ikke at han doper sig.

Alle top rytterne har vel som udgangspunkt en ganske unik fysik.
Jeg syner Pogi er en gave til cykelsporten, og jeg haaber virkelig ikke at han doper sig.

Jeg synes kun, han er en gave til cykelsporten, når han bliver matchet. Sidste sæson var dræbende for min interesse, fordi alle løb, Pogacar stillede op i - og i mindre grad MVDP - var afgjort på forhånd.

Han er en voldsomt underholdende rytter, når det ikke på forhånd er givet, at han vinder.

Men efter min smag var det for meget sidste år. Han var alt for dominerende. Min holdning hænger dig også sammen med, at jeg generelt er skeptisk, når cykelryttere opfører sig umenneskeligt.

Jeg synes kun, han er en gave til cykelsporten, når han bliver matchet. Sidste sæson var dræbende for min interesse, fordi alle løb, Pogacar stillede op i - og i mindre grad MVDP - var afgjort på forhånd.

Han er en voldsomt underholdende rytter, når det ikke på forhånd er givet, at han vinder.

Men efter min smag var det for meget sidste år. Han var alt for dominerende. Min holdning hænger dig også sammen med, at jeg generelt er skeptisk, når cykelryttere opfører sig umenneskeligt.

Der endte også med lidt psykologi i det sidste sæson.. De andre valgte til tider at kører for 2.pladsen i stedet for at prøve 1.pladsen - forståeligt.

Sagt på en anden måde, så ville de hellere lade ham kører og spare sig, i stedet for at kører med og dø helt og blive nummer 7.

Men ja, det er sjovere når det er tættere og ikke givet. Ser frem til Flandern imellem MvdP og Pogacar.

Latest posts

Back