New posts

Champions League 2026/27

• Thread starter Thread starter Holmertz
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 208
  • Views Views: Views 16K
Jeg ved godt, det ikke kommer til at ske. Det her er ren teori. Intet jinx. Men....

Hvis nu vil skulle vinde mesterskabet i den kommende sæson, hvor der er to pladser i Champions League, hvordan vil vores vej så blive til det forjættede land, og vil vi være garanteret gruppespil uanset hvad?
Næste sæsons mester træder ind i Playoff-runden (sikret minimum Europa League), mens nummer to i næste sæson er i den situation, vi er i nu (Q2 - tre runder fra CL-ligaspil).

Inden vores lodtrækning på onsdag kl 12, vil de 12 "pairings" blive delt i to grupper med 6 seedede og 6 useedede hold.
Så når lodtrækningen finder sted, vil vi altså have 6 mulige modstandere.
Det beskrives ikke yderligere, ud fra hvilke kriterier den inddeling foretages, bortset fra nogle politiske forhold, hvor feks hold fra Ukraine og Belarus ikke kan mødes, og hold fra Kosovo kan ikke møde hold fra eksempelvis Serbien.

Seedede
Dem ikke skrevet med fed, skal gennem Q1 og kan blive erstattet af et endnu dårligere hold, hvis de skulle skuffe der.
Trækker man ét af dem, vil det altså reelt være "vinderen af" den Q1 kamp, hvor de er med.

1781528977577.webp

Useedede (igen skal dem, der ikke er skrevet med fed, gennem Q1 først)

1781529070746.webp

De to grupper til Q1 lodtrækningen er lavet nu.
Så vi kan forvente noget lignende i morgen, bortset fra, at der ved mange af holdene vil stå "vinderen af Q1 kamp mellem.."

View attachment 7230
Det virker simpelthen helt groteskt, at der ikke er nogle objektive kriterier for at lave denne inddeling, når man nu har besluttet, at det er sådan det skal være. Ser gruppe 2 som markant stærkere end gruppe 1 - særligt blandt de seedede hold.

Worst case vil være, hvis AGF i morgen lander i gruppen med alle klubberne fra Balkanlandene. Og hvis de færøske og islandske mestre kan ende i den del af lodtrækningen, kan man heller ikke afvise at det samme vil ske i morgen for AGF.

Last edited:
Kan vi trække hold fra begge puljer?
Ja, men langt de fleste af de her hold vil, ligesom os, væres useedede i Q2. Vi kan komme til at møde følgende fra Q1:
Shamrock Rovers
KuPS Kuopio
Drita
Lincoln Red Imps
Borac Banja Luka

eller de modstandere som disse hold trækker i lodtrækningen i dag. Så altså seks mulige fra group 1 og fire mulige fra group 2.

Ja, men langt de fleste af de her hold vil, ligesom os, væres useedede i Q2. Vi kan komme til at møde følgende fra Q1:
Shamrock Rovers
KuPS Kuopio
Drita
Lincoln Red Imps
Borac Banja Luka

eller de modstandere som disse hold trækker i lodtrækningen i dag.

Yes vi kan trække disse hold... hvor dem med tynd skrift kan risikere at blive erstattet af nogle andre i Q1

1781593645185.webp

Det virker simpelthen helt groteskt, at der ikke er nogle objektive kriterier for at lave denne inddeling, når man nu har besluttet, at det er sådan det skal være. Ser gruppe 2 som markant stærkere end gruppe 1 - særligt blandt de seedede hold.

Worst case vil være, hvis AGF i morgen lander i gruppen med alle klubberne fra Balkanlandene. Og hvis de færøske og islandske mestre kan ende i den del af lodtrækningen, kan man heller ikke afvise at det samme vil ske i morgen for AGF.
Det er forkert, at gruppe 2 er stærkere end gruppe 1.
Faktisk er gruppe 1 marginalt stærkere målt på koefficients points end gruppe 2.

Det er forkert, at gruppe 2 er stærkere end gruppe 1.
Faktisk er gruppe 1 marginalt stærkere målt på koefficients points end gruppe 2.
Ja, der er jo faktisk 3 hold i gruppe 1, som er seedede i Q2, mens der kun er 2 hold i gruppe 2, som er. Men sandheden er selvfølgelig også, at hvis et hold er suverænt i en miniput-nation, så opnår de henad vejen en bedre korrektion end et hold fra en stærkere nation, som ikke bare bliver mester hvert år. Jeg vil da meget hellere møde Lincoln Red Imps fra Gibraltar, som er seedet i Q2, end Levski Sofia, som end ikke er seedet i Q1.

Ja, der er jo faktisk 3 hold i gruppe 1, som er seedede i Q2, mens der kun er 2 hold i gruppe 2, som er. Men sandheden er selvfølgelig også, at hvis et hold er suverænt i en miniput-nation, så opnår de henad vejen en bedre korrektion end et hold fra en stærkere nation, som ikke bare bliver mester hvert år. Jeg vil da meget hellere møde Lincoln Red Imps fra Gibraltar, som er seedet i Q2, end Levski Sofia, som end ikke er seedet i Q1.
Ja. Men nu angreb @Ungdum jo, at der ikke var objektive kriterier for opdelingen og mente at 2 var stærkere end 1.
Hvortil jeg påpegede at det forholdt sig omvendt.

Der er kun et objektivt kriterie UEFA kan anvende og det er koefficienten - ikke hvad brugere på et Forum synes :-)

Ja. Men nu angreb @Ungdum jo, at der ikke var objektive kriterier for opdelingen og mente at 2 var stærkere end 1.
Hvortil jeg påpegede at det forholdt sig omvendt.

Der er kun et objektivt kriterie UEFA kan anvende og det er koefficienten - ikke hvad brugere på et Forum synes :-)
Fair pointe, du hat ret ift. den objektive vurdering pba koefficienten. Jeg burde have slået det op, i stedet for en hurtig reaktion på vej på arbejde.

Synes dog stadig kritikken holder, ift den arbitrære inddeling af puljerne. UEFA mangler som minimum at forklare baggrunden herfor og hvad der vægtes.

Jeg vil holde fast i, at min subjektive vurderingen er, at gruppe 2 er stærkest. Men det er sådan set uvedkommende for den pointe, jeg forsøger at skrive frem 😅

Latest posts

Back