Kontraktfodbold kan vel også være 'du betaler kontingent, så accepterer vi at holde dit spillercertifikat og lade dig spille for klubben. Mens kontrakten gælder, er du omfattet af vores forsikringer osv.'.
Hvis spørgsmålet er, om man kan spille for AGF uden en eller andenformel registrering af spillercerfifikat mm, er svaret formentlig nej. Hvis spørgsmålet et, om man skal modtage honorar for sin ydelse, er svaret .... gad vide om Spillerforeningen møder op med strejkevagt i så fald? Men hvorfor skulle man ellers være forbudt at spille gratis?