Jeg tror - helt bestemt - at det er nogle af de tanker man gør sig. Tobias Anker og Jonas Jensen-Abbew kostede stort set det samme som Lucas Hey. Gyamfi og Badji er tæt på Bundgaards pris.
Jeg tror også det er derfor man godt vil have nogle rolige hænder på rattet, når vi snart nærmer os 3 mill Euro i transfers. Ligesom jeg er sikker på, at CV har set en del specielle klausuler gennem tiderne, der også kan hjælpe med hensyn til betaling, klausuler osv.
VIgtigst tror jeg, at der skal laves en realistisk strategi, måske skal den ikke være 5 år denne gang. Nærmere de to år indtil stadion er færdig, og det første halve år dér. Jeg tror det bliver rigtige mange trapper, rent strategisk, de kommende år. Budgettet bliver væsentlig øget når vi kommer tilbage på det nye stadion.
Og vi kan smide Haugen med i den tælle-øvelse.
Vi har generelt forsøgt os med angribere til 7-10 mio, efter at stigninger i priserne over de sidste mange år vel svarer til en angriber til ca. 5-7 mio da man solgte Aron Johansson? Jeg kan ikke se - at en angriber til 9-10 mio er garanti for noget som helst. Det viser Haugen, Kurmi og Badji/Gyamfi jo fint.
Jeg kigger mest på hvad spillerne bidrager med - og dernæst på hvad de koster.
Jeg synes Anderson er en skide god spiller for os - men efter at se prisen (15 mio), så er hans produkt alt for lavt - ift hvad man kastede efter ham.
Omvendt er PM mega value for money, og Tobias Bech rigtig billig ift priserne disse år, hvor en angriber til 1 mio euro med de egenskaber, alder og produkt er ganske ganske flot.
Det er jo derfor AJ, Kahl, Anderson, Kurmi, Haugen, Gyamfi og Badji får mest kritik undervejs - fordi de koster mellem 7 og 15 mio, og de fleste ca. 10 mio.
Af dem der er nævnt der er kun Anderson været en stor profil for os i start 11 - og sjovt nok eneste over 10 mio.
Dernæst har Kahl vist sig at være ok værdifuld for Uwes AGF, mens Haugen og AJ er spillere der bringer "noget", men bare ikke nok til prisen. Havde Haugen og AJ været transferfri - og fået løn som Brandhof - så tror jeg slet ikke de havde modtaget så meget kritik. Og SIB bør kritiseres på baggrund af prisen - mere end spilleren selv, der jo egentlig ikke kan "gøre for", at han er købt dyrt.
Hvad vi får ud af de største sats vi laver - er den største udfordring CV skal mestre.
Og hvis måden han lykkes med det på er, at hente til 15-20 mio frem for 5-10 mio, og så transferfrie/billige 1-5 mio ved siden af - så tror jeg de fleste vil være glade for det.
Og sælger vi så større fordi dem der kommer er bedre, og lidt yngre - og vi lander højere i tabellen, og laver mere metal, og får europæisk - så sker det jo nærmest af sig selv.
Så problemet kommer, hvis man køber dyrere spillere - men de præsterer dårligere.
Og det er jo faktisk lidt det vi ser med Badji, Gyamfi, AJ vs spillere som Dalsgaard, Beijmo og MEM - som kom ind med flere år på bagen, og er etablerede allerede.
Så det gælder om at ramme balalncen.