New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Jeg synes heller ikke vi overhovedet skal forsøge.
Bundu var fantastisk mens han var her, men vi er videre og han er videre.

Han skrev fire år med Anderlecht til en løn jeg ikke kunne forestille mig at Bundu bare sådan har lyst til at slippe, fordi han pt ikke får spilletid i Anderlecht.
Det må være Anderlechts hovedpine hvad der skal ske de næste tre år.

De kunne eventuelt starte med at give ham nogle flere spilminutter end de hidtil har gjort inden de bare afskriver ham som et fejlkøb.

Enig at appetitten på Bundu og Buba er noget mindre end for et ½ år siden, men de hhv. billig og næsten gratis synes jeg nu det værd at se om AGF kan forløse deres potentiale. Tror begge præsterer bedre under alm vilkår end som lejesvende. Indsatsen fra TK i dag gav dog fine løfter om at vi ikke rigtig akut mangler noget på den plads, så det ikke et steder skal kastes meget efter.

Men enig generelt nok vanskeligt pga deres hyre, og vigtigt de er sultne.

Enig at appetitten på Bundu og Buba er noget mindre end for et ½ år siden, men de hhv. billig og næsten gratis synes jeg nu det værd at se om AGF kan forløse deres potentiale. Tror begge præsterer bedre under alm vilkår end som lejesvende. Indsatsen fra TK i dag gav dog fine løfter om at vi ikke rigtig akut mangler noget på den plads, så det ikke et steder skal kastes meget efter.

Men enig generelt nok vanskeligt pga deres hyre, og vigtigt de er sultne.
Er det ikke utopi at tænke de vil være billige eller gratis? De to er vel købt for kr. 75 mio. og det hælder de nok ikke bare ud med badevandet. Alt andet lige - så bør de kunne sælges for 2-cifrede mio.-beløb og der er vi vel ikke endnu. Lønnen er naturligvis også et problem, medmindre de er sultne og mener de kan nå længere end de er nu.

Jo måkse, men det vil faktisk ikke undre mig om Bundu kan ryge for 7-10 mio, mens Buba kan ryge gratis eller for et symbolsk beløb. Især sidstnævne har jo en hel række af mislykkede lejeophold bag sig nu. Så der det også lidt op til spillerne om de vil lave en dekort/sign off med klubben om lønpakken, eller om de vil rådne op på tribunen eller lejemål. Buba må være træt af det. Bundu må frygte at ende som Buba og spilde sin bedste år. Vi fik jo også ca. 0% igen for Riel, Kari Arnason, Tomek, Dino - og en brødel for Morten Duncan osv osv. Ved godt det var andre beløb på typisk 2-3 mio

Helt seriøst, hvorfor snakker i om Buba?

Jeg har intet set fra Buba som gør at jeg synes vi skal bruge adskillige millioner på ham i form af løn og sign on.

Så hellere TK og bruge pengene på nogle som, modsat Buba, i det mindste ligner nogle som gider spille fodbold igen..
Enig. Vi har haft ham næsten gratis i foråret, og der har han været elendig. Hvorfor dog betale penge for ham? Han er færdig på noget seriøst plan og mon ikke han bare tager pengene i Anderlecht. Kan ikke forestille mig at han er villig til at give afkald på noget, for den næste kontrakt han bliver tilbudt kommer ikke til at være i nærheden af det samme.

Det er jo lidt den vej SIB har gået før med Bendtner. Nu så jeg, Nicolai Jørgensen bejler til FCK, men jeg tvivler meget på, at de er interesserede. Kunne SIB finde pø at lave sådan en penistransfer? Rent fodboldmæssigt ville han jo passe godt ind fordi han både kan spille kant og 9'er. Personligt ville jeg synes, det var alt for risikabelt.
Både og. SIB har ikke købt markspillere over 30 år i sin tid i Rosenborg, og de er begge over 30, så jeg vil gerne udelukke både Oviedo og Bengtsson.

Last edited:
Helt seriøst, hvorfor snakker i om Buba?

Jeg har intet set fra Buba som gør at jeg synes vi skal bruge adskillige millioner på ham i form af løn og sign on.

Så hellere TK og bruge pengene på nogle som, modsat Buba, i det mindste ligner nogle som gider spille fodbold igen..

Tja jeg tror faktisk heller ikke vi behøver at diskutere ham 1) fordi han er for dyr, 2) som du skriver vi har TK på vej og får Backman tilbage hvis han ellers kan spille 3) Tror vi hellere vil have en yngre end 26 årige Buba.

Ikke møntet specielt på dig men generelt - omvendt synes jeg også:

1) det er ret vigtigt ikke at blive for meget momentum påvirket af få uger/måneders indsats fra en spiller, for så ville alle ikke være god nok. I efteråret var Kamil, Jon og PO ikke gode nok - alle 3 super gode lige nu. Albert var jo også noget shaky. Diks var også ubrugelig nærmest første ½ år og mange mente hvad skal vi med ham. Julle har vi afskrevet før. Bundu skulle vi have 50 mio for da han var her - og nu kan vi knapt bruge ham. Osv osv. Det vi så fra Buba i foråret er ikke hans niveau.

2) vi nogen gange diskuterer ud fra forskellige forudsætninger. Fx vil ingen jo købe Bubu for 60 mio og give ham en stjerneløn. Men er han gratis og får en alm AGF-løn er han jo ikke uinteressant. Alt efter hvor stor bredde vi ønsker. Hvor stor tiltro David har staben har til TK samt skrøbeligheden ift skader/overbelastning af Haus, Backman, Tingager. Reelt er det kun Julle der har spillet ret skadesfri.

Det kan godt være Anderlecht har betalt dyrt for Buba, men de kommer ikke til at få en stor transfer på ham. Hvis overhovedet i det her corona marked.

Men tænker nu heller ikke vi behøver diskutere Buba mere. Der er vel ikke mere kød på den, hvis der overhovedet har været noget.

Oivedo og PB ser jeg heller ikke til AGF, men ellers enig i det gode indlæg

Jeg tror det her vinduet bliver virkelig specielt. Klubberne, der har råd, i en liga som den danske, kan virkelig flytte sig.

Det er langt fra utænkeligt, at typer som Kevin Diks og Mustapha Bundu kan stå med ophævede kontrakter i slutningen af transfervinduet. Klubber i Danmark der ikke er bange for, at spille med 26-29 årig spillere (som f.eks. Randers, SønderjyskE, OB og AaB) kan virkelig flytte deres bundniveau for meget få midler.

En klub som Fiorentina har 32 spiller udlejet i denne sæson, og en forfædelig økonomi. Andre store klubber har også mange udlejet Chelsea (24), Manchester City (17), Inter (31), Atalanta (49), Napoli (24) osv. Det er langt fra utænkeligt, at mange spillere kan få deres kontrakter revet over i løbet af de næste par måneder.

Klubber med økonomi kan sikre sig yngre spillere med videresalgspotentiale billigere end tidligt.

Hvis vi ser på de spillere der forlader AGF, så er der en stor forskel i alder.

Kamil Grabara (22)
Bubacarr Sanneh (26)
Casper Højer (26)
Kevin Diks (24)
Bror Blume (29)
Daniel Arzani (22)
Mathias Jørgensen (20)

Derudover er Milan Jevtovic (27), William Eskelinen (24) og Jon Dagur Thorsteinsson (22) også spillere der kunne forlade AGF i det kommende vindue.

Henter man en målmand, højre back, venstre back, to kanter og en 8'er som erstatning for dem, så ville jeg personlig have det helt fint med, at man hentede 3 spillere i alderen 24-26 år, dels for at få lidt rutine og dels fordi jeg tror spillere i den aldersgruppen kan hentes meget billigt. - Så der er flere midler til yngre spillere, hvor kravet om at ramme rigtigt er større.

Last edited:
Jeg tror det her vinduet bliver virkelig specielt. Klubberne, der har råd, i en liga som den danske, kan virkelig flytte sig.
Glimrende indlæg! Det eneste, der taler imod din tese, er, at det samme kunne være sket i begge de to seneste vinduer - uden at det rigtigt skete. Det kan godt være, at det kollektive fodboldmarked bare har skubbet en pukkel foran sig, der nu bliver indløst denne sommer? Er det nu, det sker?

I mindre skala er det vel et godt eksempel, at en spiller som Bror Blume - stamspiller i top 4 begge de to seneste sæsoner - risikerer at stå uden kontrakt. Han kan meget vel måtte gå et niveau ned, mens spillere fra hylden (et eller to skridt over) bliver tilgængelige for klubber i toppen af superligaen. En 26-årig Simon Tibbling til Randers er vel også et udtryk for det samme - altså at spillerne må rykke et niveau ned / klubber med fundamentet på plads kan rykke et niveau op.

Hvis kaskadeeffekten først for alvor indtræder, kan superligaen se meget anderledes ud efter sommer. Lad os håbe, at AGF kommer med på toget.

(Jeg er muligvis eneste mand tilbage på perronen, men jeg er fx meget på Team Bundu. AGF kan (og bør) ikke være med i det 'normake' prisleje, men hvis Bundu står tilbage i overskud på købers marked, og han aldrig rigtigt har bevist sig andre steder, så kan drøftelserne jo være på helt andre vilkår)

Mikkel.

Jeg er helt enig i, at det naturligvis "skal ske" - og måske burde være sket før. Dog har der i mange steder i verden, som i Danmark, været mange hjælpepakker osv. hvilket har hjulpet klubber og sponsorer. Ligeledes har mange lønninger og sponsorater været indgået pre-corona. Jeg tror for alvor vi kommer "på den anden side" nu og, at vi ser ind i et købers markedet.

Jeg tror derfor, personligt, at det kommer til at ske.

Tag en klub som Anderlecht, der smider en del spillere på gaden - eller sætter til salg billigt i hvertfald. Blandt dem er de i Danmark mest kendte Bundu og Sanneh. Spillere der er handlet for mere end 10 millioner Euro, og som de nu sikkert ikke får 3 millioner for totalt.

Milan Jevtovic er et andet eksempel, Røde Stjerne ophævede hans kontrakt og lod ham skifte mod 25 procent af et eventuelt videresalg. Bror Blume som du selv nævner kunne være en type der ender i f.eks. OB (så kan han pendle fra Hovedstadsområdet). Jeg tror listen bliver længere og længere.

Mht Bundu, så blev han købt for 2,5 millioner Euro, og skrev under på en 4 år langt, det vil sige at prisen i regnskaberne hos Anderlecht bliver skrevet ned med 625.000 Euro årligt. Så hvis AGF gerne vil have ham tilbage, og det er jeg selv meget i tvivl om, så kunne man med fordel leje ham for ét med en købsoption på 1,25 millioner Euro. Dermed vil Anderlecht ikke få et tab ved, at udleje ham. Samtidig, hvis han som trejdevalg i AGF stille og rolig kan finde sit gamle niveau, uden for meget stress, så er han jo et "fund til prisen". Det var blot en idé, jeg er ikke helt tilhænger af, at bringe ham hjem igen.

Mikkel.

Jeg er helt enig i, at det naturligvis "skal ske" - og måske burde være sket før. Dog har der i mange steder i verden, som i Danmark, været mange hjælpepakker osv. hvilket har hjulpet klubber og sponsorer. Ligeledes har mange lønninger og sponsorater været indgået pre-corona. Jeg tror for alvor vi kommer "på den anden side" nu og, at vi ser ind i et købers markedet.

Jeg tror derfor, personligt, at det kommer til at ske.
Meget enig i din analyse. Jeg er ikke helt så 100pct sikker, men det virker utroligt sandsynligt, og dét, at der er gået par ekstra transfervinduer, kan meget vel gøre det til et endnu større 'big bang'. Når der først er hul, så får vi ketchupeffekten - og så bliver det et rigtigt spændende vindue.

Ja lidt svært at vurdere hvordan snebold-effekten vil ramme. Omvendt står vi også i et kæmpe vækst tema i allerede her i 2021 og årene frem i verdens økonomien pga alle de printede penge til støtteordningerne, så måske klubberne bare lige skal klemme lidt sammen 6-12 måneder. Måske slet ikke. Tror mest det er sydeuropa der er ramt, og naturligvis et lande som Brasilien. Måske SIB skal hente 2-3 styk dernede.

Men usikkerheden gør i hvert fald det er fint hvis Højer allerede er solgt (og ville vel normalt også have indbragt mere mere end de 5 mio og de bud vi har hørt om det sidste års tid). Og skal Jon afsted er det nok også godt at fyre ham af tidligt i vinduet. Allerbedst at forlænge ham.

Alt afhængig af hvilke planer Ajax har med ham, så kunne en Victor Jensen altså godt være spændende at få som erstatning for Blume. Økonomisk er det nok lidt presset, men han er 21, og 3 gode år i AGF og så videre igen, så burde vi vel godt kunne holde pengene hjemme. Vant til presset i FCK og Ajax - og FCN har løbet ham i gang nu her, så han er ikke helt væk fra kampform.

Han vil ganske enkelt være fantastisk. Står nærmest som mit ønske nr 1. Ham og Bundu ind fx så snakker vi potentiale. Hellere ham end Bundu og hvis jeg var SIB/JN ville jeg finde mange af de lange frem for at få dem.

Jeg er meget imod lejeaftaler, men lejer gerne begge samt Kamil og Diks. De har så ekstrem høj klasse, at de er top1-2 i ligaen, hvis talentet forløses. Plus 3 af dem kender alt til vores spillestil og giver kontinuitet.

Desværre er alle 4 måske udenfor vores muligheder - men det skal forsøges...

Lejespillere giver ikke transferindtægter, men det gør Bror og Milan med deres alder heller ikke af betydning uanset succes, røde stjerne ejer også 25% af et salg på milan. Og tror ikke det at evt leje af Bundu bremser for spilletid til nogen, da der ind i mellem vil mangle en af jon, albert, victor jensen og bundu til de 3 start11 og den som sidder udenfor ville få 30 min indhop hvis alle er klar. Jon skal også sælges. Det vil koste spilletid til Links men måske fint han skal træne sig bedre for at blive start11 spiller hvis vi vil være i top2. Og måske han også kunne være en spændende mulighed til konkurrence på venstreback faktisk. Synes ikke han faldt igennem mod fcm. Tværtimod, overraskende god.

Ift at leje diks og kamil en sæson mere, tror jeg heller ikke det lige ligger i kortene at vi sælger Eske eller Munks for 15 mio+ næste sæson (Munks har fcm også videresalgs sjov i). Og om et år er Anbo, Lassen og Gadegaard måske længere i deres udvikling eller noget spændende andet dukker op.

MJ synes jeg også har så stort potentiale at 6 måneders yderligere leje er oplagt.

Jeg ved ikke rigtigt med Victor Jensen. Jeg har ikke set særligt mange FcN kampe, men i det jeg har set, synes jeg ikke han har været specielt god. Flemming Petersen udtaler i øvrigt om ham, at:
Han mangler stadig lidt intensitet, men viste med sine tekniske og taktiske kompetencer, at han kan være med.
Det lyder til, at manglende intensitet har været et generelt problem for ham. Det er i hvert fald vigtigt for DN. Måske kan han tage det til sig. Synes ikke vi skal springe banken for ham.

Jeg ved ikke rigtigt med Victor Jensen. Jeg har ikke set særligt mange FcN kampe, men i det jeg har set, synes jeg ikke han har været specielt god. Flemming Petersen udtaler i øvrigt om ham, at:

Det lyder til, at manglende intensitet har været et generelt problem for ham. Det er i hvert fald vigtigt for DN. Måske kan han tage det til sig. Synes ikke vi skal springe banken for ham.
Den kan jo vende to veje. Enten så er DN lige netop træneren, der kan få den nødvendige intensitet frem i ham - eller så er han typen, der bestemt ikke passer ind i vores spillestil.

Men ikke usædvanligt at nogle unge spillere kæmper med den del. Hvidt har også skullet lære det, men udover at han mangler lidt speed, så kan man i den grad ikke påstå at han mangler intensitet i sit spil. Glemmer ikke hvordan han smadrede igennem på Rasmus Falk i en kamp i Parken efter 20 sekunder, da vi slog dem sidste år. Satte tonen for kampen lige fra start.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

D
Replies
933
Views
87K
Back