Det er jo naturligt nok, når man står 7 kampe inde i en sæson og stadig ikke har en sejr, at træneren er til en form for debat. Når jeg alligevel synes, det er mindst en postgang for tidligt, så bunder det i JP's arbejdsbetingelser og holdets præstationer.
Jeg synes faktisk ikke holdet spiller ringe. Forsvaret har givet for mange mål væk, det må stå uden for debat.
Jeg tror vi savner Paddy mere, end vi er klar over, al den stund at presset ikke fungerer så godt som sidste sæson; her tror jeg Paddy var en nøglefigur med sin evne til at presse i den helt rigtige vinkel. Bogere presser med stor entusiasme, men ikke med den store plan. Serra presser ikke ret godt, synes jeg.
Derudover, så har vi i - i forhold til sidste sæsons idealopstilling - mistet virkelig, virkelig mange superligakampe i erfaring. Jeg spurgte lige Google AI om de samlede antal førsteholdskampe for Paddy, Beijmo, JEW og Dalsgaard: 1767!! Det er inklusive Dalsgaards kampe i Championship - hvis det kun er fra højeste nationale niveau, så er det i lejet 1600 kampe vi har mistet på én gang. Det er altså en voldsom erfaring at sige farvel til, og noget naturligt lederskab, der forsvinder.
Vi er med andre ord ved at genopbygge truppen og skabe en ny ledelsesstruktur. Den slags tager tid og jeg synes faktisk, at de seneste to kampe giver anledning til håb: Vi pressede Vestjylland i bund i perioder og mod SIF gav vi faktisk ikke ret meget væk - de var bare virkelig skarpe (igen-igen) OG fik et straffespark. Straffesparket er i sig selv udtryk for, at vi ikke er helt afstemte, men vi er nede i nogle mindre ting nu, i forhold til, hvor relativt nemt der blev løbet igennem vores hold i starten af sæsonen.
Faktisk havde vi samme udfordring i starten af sidste sæson. Da blev den bare løst hurtigere (noget med erfaring, stabilitet og naturligt lederskab måske?) end det er blevet i denne. Jeg tror JP i sidste sæson var begavet af, at han ikke havde så mange skader og heller ikke det tætte kampprogram. Så han kunne hurtigere skabe den kontinuitet, der skal til for at skabe resultater.
Genopbygningen tager tid, også mere tid end vi havde håbet. Nu får vi, for første gang siden sæsonen gik i gang, en fuld træningsuge. Det håber jeg kan ses på søndag, når vi møder FCN.
Men altså, at vi henter en 0-2 på 5 minutter til sidst i en kamp på bagkant af dén sæsonstart, vidner ikke om et hold, der er slukket/har tabt al selvtillid/ikke tror på trænerens projekt eller hvad jeg ellers har læst herinde. Det vidner om præcis det modsatte: et hold, der stadig er ærekært og tror på både egne evner og trænerens projekt. Top 6 ser svært ud, men det må vi acceptere. Vores træner er jo også igang med SIN første sæson med europæisk fodbold, så han skal nok også lige lære, hvordan man strikker et træningsforløb sammen under de forhold.
Jeg har troen på ham. Jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en kraftig forbedring, senest efter landskampspausen.